Grimling
Golf 1 Diesel Cab Ort: Lidköping |
Mån 16 jan 2012 23:17 |
|
Tjena!
Vad rekommenderar ni att smörja in suffletten med för att få den mjuk o fin och kanske ge den ett par år till ?
Jag har svart vinylsufflett, en dålig omlackering har gett lite lätt färgdimma i nått hörn också så det vill jag gärna få bort
Även var man kan köpa dessa medel vore ju kalas att veta !
Tacksam för svar Kapade fjädrar hör hemma på Vallåkra!
|
|
Smajly
Golf 1 Ort: Utomlands |
Tis 17 jan 2012 0:00 |
|
Från topntrims hemsida:
"Oavsett vad du har för material i din sufflett så rekommenderar tillverkarna att du undviker all form av avfettningsmedel samt bilvax.
Vad det gäller vinylsuffletter så handlar det om vad du INTE ska ha på snarare än vad du ska ha på. Du kan använda flera av de vinylglansmedel som finns på marknaden. När du tvättar skall du använda en mild såplösning. Ljusa suffletter får ofta färgförändringar i materialet som inte går att tvätta bort.
Tygsuffletter skall impregneras löpande, dock håller originalimpregneringen ganska länge. F n kan vi tyvärr inte erbjuda något impregneringsmedel. Även här skall du använda en mild såplösning när du tvättar. "
|
|
Grimling
Tis 17 jan 2012 8:07 |
|
Okej, nån form av vinylglans alltså Avfettning visste jag redan som tur är Kapade fjädrar hör hemma på Vallåkra!
|
|
Cott
Golf 1 1,8i Cabriolet -92 Ort: Örebro |
Tor 26 jan 2012 8:14 |
|
Smajly har du impregnerat din cab nått? kolla en massa i somras ifall man skulle slänga på nått men hitta inget.
Vad använder ni?
|
|
Smajly
Tor 26 jan 2012 8:17 |
|
Nä, jag har inte gjort det men skulle behöva.
Ska skrubba av den riktigt när det blir lite skönare väder och fundera på att använda vanlig impregnering som man har till skor.
Mest för att göra den lite mer avisande..
Min är röd men den har blivit lite blekt.. Detta blev bättre sen jag torka den med vinylglans.
Läste en intressant grej på slöjd-detaljer sida:
"Silikon Spray, CRC. Bildar en klar, tålig, vattenavvisande film för skydd och skötsel av läder, vinyl, gummi, trä och metall. Smörjer glidytor mellan t.ex. plast och metall. Underhåller elasticiteten i gummidetaljer. Utmärkt impregneringsmedel. Isolerar. Smetar inte."
Jag har ett par flaskor av detta hemma (använder till mycket) och tänkte testa detta för att se vad som händer..
|
|
Cott
Tor 26 jan 2012 17:18 |
|
Där ser man.du får meddela om du provar och får ett bra resultat.
Min cab är bytt sen 5 år tillbaka så den ser riktigt hyglig ut, min är röd med, men det börjar väl bli dax och kladda på nått.
|
|
Grimling
Tor 26 jan 2012 18:32 |
|
Jag köpte nå billig vinylspray, gjorde underverk, ska gå över det en gång till men den blev mycket bättre i både färg och följsamhet !
Kapade fjädrar hör hemma på Vallåkra!
|
|
Cott
Sön 29 jan 2012 10:38 |
|
Det var inte dåligt. Undrar hur en röd cab skulle reagera på vinylspray?
|
|
J-P-R
Passat 7 4-motion Ort: Örebro |
Mån 30 jan 2012 20:08 |
|
Jag kör med turtles bumper & tyreshine på min suflett
|
|
Smajly
Mån 30 jan 2012 23:18 |
|
Cott skrev: | Det var inte dåligt. Undrar hur en röd cab skulle reagera på vinylspray? |
Jag har testat lite på min röda men inte tillräckligt mycket för att kunna säga hur mycket det gör..
Ska köra över hela taket är det tänkt..
Det syns iallfall var man har smort..
|
|
Cott
Tis 31 jan 2012 10:50 |
|
Smajly skrev: | Jag har testat lite på min röda men inte tillräckligt mycket för att kunna säga hur mycket det gör..
Ska köra över hela taket är det tänkt..
Det syns iallfall var man har smort.. |
Har du provat med silikonsprayen eller med vinyl?
|
|
Grimling
Tis 31 jan 2012 12:04 |
|
Det stod på min flaska att ljusa färger kan mörkna lite, hur det reagerar på rött vet jag dock inte.. Kapade fjädrar hör hemma på Vallåkra!
|
|
Smajly
Tis 31 jan 2012 18:50 |
|
Cott skrev: | Har du provat med silikonsprayen eller med vinyl? |
Jag har gnidigt ganska mycket med vinylglans.. Och visst hjälper det lite. Där den är solblekt/ljusare blir den lite rödare.. Men inte det resultat man vill..
Ska testa o lägga på ganska mycket med silikonspray och se hur det blir. Borde bli bättre än vinylglansen tycker jag. Är säker på att silikonsprayen skyddar/mjukar upp/impregnerar bättre än vinylglansen..
Håll ut några dagar till bara så ska jag göra en test med silikonen..
Grimling skrev: | Det stod på min flaska att ljusa färger kan mörkna lite, hur det reagerar på rött vet jag dock inte.. |
Återstår att se när jag väl testat, hoppas att det stämmer. Gör inget om det blir lite mörkare..
|
|
Grimling
Tis 31 jan 2012 19:20 |
|
Jag är också sugen på att höra hur silikonsprayen beter sig Kapade fjädrar hör hemma på Vallåkra!
|
|