Forum - Golf 7 (13-19) - Leverans av Golf

AndersSE
Golf 7 1.6 Ort: Sundbyberg
Tis 13 aug 2013 14:35 Svara med citat
Hej alla kära Golf förare Smile

Jag har beställt en golf som skulle levereras den här veckan(33) men fick mail av säljaren förra veckan om att den kommer bli försenad på grund av det saknas vissa delar till bilen. Han vet inte vilka delar som saknas till bilen och har ingen aning om när den kommer att leverars! Jag har väntat sen i slutet av april på bilen.

Finns det nån som har råkat ut för nåt sånt? Har ni nån idé om det finns något jag kan göra åt saken? Jag börjar bli riktigt förbannad.

Mvh
Anders
cadwal
Golf 7 1.4 GT 140 -13 Ort: Örebro
Tis 13 aug 2013 14:49 Svara med citat
AndersSE skrev:
Hej alla kära Golf förare Smile

Jag har beställt en golf som skulle levereras den här veckan(33) men fick mail av säljaren förra veckan om att den kommer bli försenad på grund av det saknas vissa delar till bilen. Han vet inte vilka delar som saknas till bilen och har ingen aning om när den kommer att leverars! Jag har väntat sen i slutet av april på bilen.

Finns det nån som har råkat ut för nåt sånt? Har ni nån idé om det finns något jag kan göra åt saken? Jag börjar bli riktigt förbannad.

Mvh
Anders

Möjliga leveransförseningar står så vitt jag vet i det finstilta så inte mycket att göra åt det.

Men just nu är det kanske lite speciellt för jag gissar att din bil kan "sakna" kaross pga hagelovädret i Wolfsburg så hur försenad den blir kan vara väldigt svårt att få grepp om mtp på just-in-time lager/produktion. Ett antal tusen karosser snyter man inte fram hur som helst utan att rubba produktionsscheman hit o dit...
AndersSE
Tis 13 aug 2013 15:11 Svara med citat
cadwal skrev:
Möjliga leveransförseningar står så vitt jag vet i det finstilta så inte mycket att göra åt det.

Men just nu är det kanske lite speciellt för jag gissar att din bil kan "sakna" kaross pga hagelovädret i Wolfsburg så hur försenad den blir kan vara väldigt svårt att få grepp om mtp på just-in-time lager/produktion. Ett antal tusen karosser snyter man inte fram hur som helst utan att rubba produktionsscheman hit o dit...

Jag kan förstå att leveransförseningar kan förekomma men borde inte de ha nån aning om när en bil kan bli klar?
malte
Golf 7 SC TGI -16 Ort: Trosa
Tis 13 aug 2013 17:11 Svara med citat
AndersSE skrev:
Jag kan förstå att leveransförseningar kan förekomma men borde inte de ha nån aning om när en bil kan bli klar?

Säljarna verkar ha väldigt begränsat med detaljerad information överhuvudtaget tycker jag. Surt som sjutton med försening men det är inte mycket man kan göra! Brick wall
maba
Golf 7 TSI 140 GT man Ort: Västerås
Tis 13 aug 2013 19:25 Svara med citat
Läs punkt 4 i leveransvillkoren. Där står det att du kan häva köpet om det blir en försening vilket i praktiken ger en ganska bra förhandlingsposition. Själv fick jag en lånebil under fem veckors väntan. Det tyckte jag var helt OK.
lindahl
Golf 7 1,2 TSI 105 Ort: Jönköping
Tis 13 aug 2013 21:30 Svara med citat
cadwal skrev:

Skit också, har fått leveransvecka 46 på min Golf 7a, är det risk för den att bli försenad också tror du?

//Håkan
cadwal
Golf 7 1.4 GT 140 -13 Ort: Örebro
Tis 13 aug 2013 21:42 Svara med citat
lindahl skrev:
Skit också, har fått leveransvecka 46 på min Golf 7a, är det risk för den att bli försenad också tror du?

//Håkan

http://www.motor-talk.de/forum/schwerer-hagelschlag-ueber-autostadt-t4 622941.html

Intressant det där med det finstilta, jag förutsatte utan att läsa det att de friskrivit sig från sånt här, det var ju positivt att det var tvärtom...
Gustav_p
Golf 7 TSI 122 DGG7 Ort: Kristianstad
Tis 13 aug 2013 22:05 Svara med citat
Beställde min den 2a April. Först var det 8 veckors leverans, men det blev försenat.
Nu är bilen byggd, har fått svenskt regnr. i går och kommer till .SE nästa vecka.

Sedan ska det på lackkonservering och att bilen ska leveransfärdigställas - så jag förväntar mig inget förrän om 3 veckor.

Du ska kunna ringa din säljare och höra vilken produktionsvecka bilen är planerad till.
I början är det ett preleminärt datum som sedan "låses".

Själv fick jag ett datum som låg långt fram i hösten, när det låstes så blev den till Juni - för att sedan bli försenat till Juli.

Saken är att om du inte har skrivit ett leveransdatum på dit avtal (dvs att fältet är blankt) så har du svårt att hävda ekonomisk kompensation.

Vill du så kan du titta här (silverlight) http://www.volkswagentillbehor.se/

Sök med ditt avtalsnummer om du inte fått regnr på din bil, tryck på "Detaljer" så ser du vad som finns om din bil just nu. Eg enda fördelen är att du kan se när du får regnr. ifall säljaren inte ringer dig.
AndersSE
Ons 14 aug 2013 9:16 Svara med citat
Gustav_p skrev:
Beställde min den 2a April. Först var det 8 veckors leverans, men det blev försenat.
Nu är bilen byggd, har fått svenskt regnr. i går och kommer till .SE nästa vecka.

Sedan ska det på lackkonservering och att bilen ska leveransfärdigställas - så jag förväntar mig inget förrän om 3 veckor.

Du ska kunna ringa din säljare och höra vilken produktionsvecka bilen är planerad till.
I början är det ett preleminärt datum som sedan "låses".

Själv fick jag ett datum som låg långt fram i hösten, när det låstes så blev den till Juni - för att sedan bli försenat till Juli.

Saken är att om du inte har skrivit ett leveransdatum på dit avtal (dvs att fältet är blankt) så har du svårt att hävda ekonomisk kompensation.

Vill du så kan du titta här (silverlight) http://www.volkswagentillbehor.se/

Sök med ditt avtalsnummer om du inte fått regnr på din bil, tryck på "Detaljer" så ser du vad som finns om din bil just nu. Eg enda fördelen är att du kan se när du får regnr. ifall säljaren inte ringer dig.

Bilen var planerad till produktion till vecka 28 och skulle komma till SE vecka 33. Jag ser ingen svenskt regnr på www.volkswagentillbehor.se.

Det skulle vara rätt schyst att kunna få en lånebil tills man får sin egen bil.
Sardinen
Golf 7 Ort: Göteborg
Tis 03 sep 2013 19:48 Svara med citat
Hej!

Fick mail idag från försäljaren, bilen som vi beställde 2013-06-14 och skulle levereras vecka 37 är nu försenad och vi måste vänta i 4 veckor till Sad(
MEN, jag berättade att vi inte har någon bil just nu och då sa han att vi får en lånebil tills Golfen kommer. Bara så där, inget tjafs ingenting. Det var skönt. Det gör väntan lite mer uthärdlig. Men Gud vad jag längtar....
Vwa
Golf 7 Ort: Göteborg
Sön 08 sep 2013 16:59 Svara med citat
När kan man få reda på sitt regnr till bilen?

/Vwa
Peter_senior
Golf 7 Alltrack -18 Ort: Halmstad
Sön 08 sep 2013 17:17 Svara med citat
Vwa skrev:
När kan man få reda på sitt regnr till bilen?

/Vwa

Var just inne på http://www.volkswagentillbehor.se/ och slog in beställningsnummer för att se fakta om bilen. Avtalsnummer byts väl ut mot regnr så småningom. Har inget regnr än. Jag kan inte se något leveransdatum. Den var planerad för tillverkning förra veckan.

Verkar vara längre väntetid på hatchback än sportscombi.

Seat Leon Cupra R -18 / Golf Alltrack 1.8 TSI DSG -18 / Skoda Fabia -18
pete power
Golf 7 140 tsi gt dsg-14 Ort: Staffanstorp
Tor 12 sep 2013 19:42 Svara med citat
Då står bilen i Halmstad för leverans till bilhandlaren i morgon.Men min bil var den ända som ej ha fått reg nr undrar vad det innebär.Har väntat sen den 5maj
Peter_senior
Golf 7 Alltrack -18 Ort: Halmstad
Tor 12 sep 2013 21:53 Svara med citat
pete power skrev:
Då står bilen i Halmstad för leverans till bilhandlaren i morgon.Men min bil var den ända som ej ha fått reg nr undrar vad det innebär.Har väntat sen den 5maj

Min lär vara skeppad i början av veckan till Halmstad. Kan inte heller se något regnr. Det kommer väl....

Seat Leon Cupra R -18 / Golf Alltrack 1.8 TSI DSG -18 / Skoda Fabia -18