Forum - Bilstereo - Dålig ljudbild i ny stereo och nya högtalare

mawe
Golf 7 GTD Ort: Malmö
Ons 30 sep 2015 11:36 Svara med citat
Hej,

Har installerat en Pioneer mvh-350bt i min Golf samt två nya 6,5 tums Pioneer (pris ca 700 kr) högtalare i framdörrarna. Jag köpte även adaptrar till högtalarna så att de hamnade i samma position som originalhögtalarna (är inte bolt on på Golf 4).

Jag är dock väldigt beskriven på ljudbilden på högtalarna och har testat en farlig massa inställningar men jag kan inte få det att låta bra med minsta lilla bas. Tycker nästan att originalhögtalarna i bakdörrarna ger bättre ljud ifrån sig Confused

Har endast bytt stereo och högtalarna fram. Inte skarvat kablar eller annat.

Någon som har en ide på var jag kan börja felsöka? Känns kasst att ha lagt ut en massa pengar när ljudet inte blir märkbart bättre.

//Martin
Gurksus
Golf 4 1.6 -98 Ort: Mariestad
Ons 30 sep 2015 14:42 Svara med citat
Om du har dåligt med bas, kolla så du inte fasvänt ena högtalarn när du bytte.
mawe
Ons 30 sep 2015 16:04 Svara med citat
Tänker att det inte kan ha blivit fel eftersom jag inte har skarvat några sladdar då alla kontakter varit bolt on.

Kan kraftigare kablar ge bättre ljud eller är det en förstärkare som gäller?

//Martin
Gurksus
Golf 4 1.6 -98 Ort: Mariestad
Ons 30 sep 2015 19:57 Svara med citat
Det jag misstänker är att du satt ena kontakten åt fel håll, så plus blev minus vice versa.
Rickard.v
Golf 6 R Ort: Västerås
Sön 04 okt 2015 4:43 Svara med citat
För 700:- kan du inte förvänta dig så bra ljud. Kanske är samma nivå som orginal.
Jag är förvånad över hur mkt bas det är i orginalhögt faktiskt.

Det kan vara så att högtalarna fram spelar motfas jämfört med bakre.
Testa med fader kontrollen om du få mera bas med bara fram eller bakhögt.

Golf R mk6
mawe
Sön 04 okt 2015 8:37 Svara med citat
Ska göra ett ordentligt test idag. Återkommer med resultatet!

//Martin
mawe
Sön 04 okt 2015 22:41 Svara med citat
Gjorde en rad tester med stereons ljudinställningar idag och den bästa kombinationen blev att stänga av loudness, ställa equalizern på powerfull och öka bass level till 6. Det gav ett fylligt ljud med ganska mycket bas. Har ingen baslåda och vill inte ha så mycket bas heller.

Varierade med att spela enbart fram och bak och de gav ungefär lika bra ljudbild (nya högtalare fram, original bak). Slutsatsen är att inget tyder på att det är felkopplat, utan bara felinställt i stereon.

Andra lärdomen idag var att det är väldigt stor skillnad på ljudkvalitén mellan olika musikgenre. Insett att house och tex infected mushrooms är bra musik för att ställa in stereon, medan låtar som tex Volbeat - I only wanna be with you låter mindre bra i högtalarna. Tolkar det som att basgitarren får det att låta skit (det mullrar mest). Får nog leva med att sänka volymen på vissa låtar då jag tycker att det låter bra på 90 % av min musik.

//Martin
ultima
Golf 4 GTI -00 Ort: Norrköping
Tis 06 okt 2015 22:51 Svara med citat
Som det tidigare sagts så kan man inte förvänta sig för mycket av högtalare för 700kr. Sedan kan det ju vara som så att originalhögtalarna är mer gjorda just för din bil, vilket de nya inte är.
Inställningar som loudness, bassboost o.s.v är för mig mer eller mindre till för att "förstöra" ljudet. Det gör lätt att det mullrar som du säger.
Scootie
VW Passat 1.8T Variant Ort: Stockholm
Tis 13 okt 2015 11:10 Svara med citat
mawe skrev:
Gjorde en rad tester med stereons ljudinställningar idag och den bästa kombinationen blev att stänga av loudness, ställa equalizern på powerfull och öka bass level till 6. Det gav ett fylligt ljud med ganska mycket bas. Har ingen baslåda och vill inte ha så mycket bas heller.

Varierade med att spela enbart fram och bak och de gav ungefär lika bra ljudbild (nya högtalare fram, original bak). Slutsatsen är att inget tyder på att det är felkopplat, utan bara felinställt i stereon.

Andra lärdomen idag var att det är väldigt stor skillnad på ljudkvalitén mellan olika musikgenre. Insett att house och tex infected mushrooms är bra musik för att ställa in stereon, medan låtar som tex Volbeat - I only wanna be with you låter mindre bra i högtalarna. Tolkar det som att basgitarren får det att låta skit (det mullrar mest). Får nog leva med att sänka volymen på vissa låtar då jag tycker att det låter bra på 90 % av min musik.

Volbeats album är ju ingen höjdare ljudkvalitétsmässigt, billig inspelning och rätt kasst ljud. Men bra låtar Very Happy

Mvh,
Tomas.
r o l l e
Ingen VW Ort: Stockholm
Tis 13 okt 2015 20:06 Svara med citat
mawe skrev:

Mjna, håller nog inte riktigt med där. Har ibland shockat bilstereoproffs... på mässor etc, har tagit med mig Metallicas svarta album.
Helt plötsligt brukar den tuffa bilstereoinstallationen falla platt, basen börjar slå igenom och det låter rent ut sagt skit.

Men ställer man in en ljudanläggning så svarta albumet låter bra, (eller klassisk musik) kan man spela allting annat på den sedan. Eventuellt höja basen för vissa genre.

Många moderna produktioner är 'mixade' för att låta bra i hörlurar och minianläggningar som drivs med sunktelefoner och på en lite bättre anläggning hör man hur konstigt det är mixat.

Men har du fått till ljudet så du blir nöjd är det viktigaste uppfyllt.

Ps, sedan gör ett litet slutsteg på tex 4*20W underverk gentemot en bilstereo på 4*50W, slutstegets effekt är ofta specad utan distorsion (förvrängning av ljudet) medans huvvudenheten är specad vid grov distortion. Speciellt basen vaknar till liv. Ds
mawe
Sön 18 okt 2015 22:20 Svara med citat
Har hört just att Metallicas Svarta album ska vara hemskt mixat! Men jag är trots allt inte nöjd med mitt system efter att ha fortsatt lyssna på musik i bilen. Jag misstänker att det är min Pioneer stereo som inte kan leverera de där utlovade 4*50 w Confused

Varit inne på ett enkelt billigt slutsteg som du skriver, men vill inte lägga mängder på ett steg plus att jag vill att det ska vara fullständigt osynligt i bilen. Tips på steg och var man kan montera det i Golf 4? Smile Under baksätet?

Hur skulle ett sådant slutsteg fungera?
http://www.blocket.se/stockholm/Clarion_XC1410_Forstarkare_4x50watt_Bi l_Marin_52747684.htm?ca=23_11&w=3

//Martin
r o l l e
Ingen VW Ort: Stockholm
Mån 19 okt 2015 0:06 Svara med citat
mawe skrev:
Har hört just att Metallicas Svarta album ska vara hemskt mixat! Men jag är trots allt inte nöjd med mitt system efter att ha fortsatt lyssna på musik i bilen. Jag misstänker att det är min Pioneer stereo som inte kan leverera de där utlovade 4*50 w Confused

Varit inne på ett enkelt billigt slutsteg som du skriver, men vill inte lägga mängder på ett steg plus att jag vill att det ska vara fullständigt osynligt i bilen. Tips på steg och var man kan montera det i Golf 4? Smile Under baksätet?

Hur skulle ett sådant slutsteg fungera?
http://www.blocket.se/stockholm/Clarion_XC1410_Forstarkare_4x50watt_Bi l_Marin_52747684.htm?ca=23_11&w=3

Får väl börja med en liten kort berättelse från tiden när golf ettorna inte helt hade hunnit rosta bort...

Hade en bil, kommer inte ihåg vad för bil... Med ett par 6,5" i framdörrarna, en huvudenhet och ett litet enkelt slutsteg på 2*30W
Det var många av de som åkte i bilen som undrade vad för baslåda jag hade, det var ju ingen en- eller tvåkvartersbas men det dunkade på rejält.

Så tillbaka till framtiden så tror jag ett slutsteg kommer trolla fram betydligt bättre ljud, även om huvudenheterna har 'blivit' kraftigare.
Nu har jag bara testat klassD förstärkare som rena basförstärkare så hur bra den du länkade till är vet jag inte.

Men kanske begagnat http://www.blocket.se/stockholm/Bilforstarkare_GAS_4x100w_63336089.htm  ?ca=11&w=1 eller http://www.blocket.se/stockholm/Alpine_BBX_F1200_4_kanals_slutsteg_pa_ 600watt_52561310.htm?ca=11&w=1 men dessa är väl lite större än den du länkar.

Det är väl bara gå lös på bilen och kolla runt i inredningen. Tänkbara ställen beroende på vilket steg du väljer är under handskfacket/mot torpedväggen, bakom sidopaneler i bagaget, kanske i en dörr utan att steget är i vägen. Andra ställen är ju under någon av stolarna, men då kommer nog passagerare att 'sparka' på det...

Det är ju lätt att imponeras över en huvudenhet som ska ge 4*50W men med lyssningsbart så mäktar det nog inte mer än 4*15W ungefär.
mawe
Mån 26 okt 2015 7:51 Svara med citat
Ja det känns mest rimligt att sätta dit ett mindre slutsteg som du skriver eftersom jag inte ska ljutävla eller driva någon massiv bas Wink

Någon som har en bild på hur man diskret har monterat slutsteg i Golf 4? Helst utan baslåda. Jag kan inte riktigt hitta ett passande placering för steget Confused

//Martin
mawe
Ons 02 dec 2015 9:31 Svara med citat
Hittade denna fina guiden om högtalare i mk4. Verkar som att det var ett dumt beslut att sätta in 3-vägs högtalare i min GTI så min gissning nu är att högtalarna inte passar min bil. Tror inte att det har med +/- felkoppling att göra då högtalarna faktiskt levererar bra bas i vissa låtar.

http://uk-mkivs.net/topic/14927-how-and-why-to-change-your-mk4s-speake rs-updated-10809/

//Martin
Henrik_89
Golf 4 1,9TDI Variant-01 Ort: Kalix
Ons 16 dec 2015 9:49 Svara med citat
När du satte dit midbasarna nere i dörrarna var du noggrann och kollade att adaptrarna du köpte sluter helt tätt, för att få ut så mycket midbas som möjligt måste man ha en stadig montering, Gärna dämpa dörrsidorna, då mycket av ljudet letar sig ut där plåten är tunn och lätt vill flexa och även orsaka oönskade resonansljud. Sedan för att få ut så mycket som möjligt av högtalarna så bör man driva med ett slutsteg och inte direkt på stereon, stereon ger aldrig ut 4x50w som dom lovar.
Vilka högtalare är det du har monterat om jag får fråga.

Hår får du en bild på hur jag monterade när jag bytte framsystem i min förra bil en Vw passat variant-2004.
Jag hade Hertz HSK 165 6,5" kitsystem fram som jag drev med ett Focal Solid 4 slutsteg som jag bryggkopplat så det drev med 2 kanaler per dörrsida vilket gav 200wrms per framdörr, och när jag fått till monteringen av midbasen stum så fick jag det till att spela riktigt fint med rätt inställningar Smile

Bild