Forum - Golf Cabriolet - Kopplingsbyte

Grosund
Golf 3 Ort: Österåker
Fre 10 jun 2016 21:10 Svara med citat
Hej jag har en golf cab -94 som inte kopplar ur. Finns det någon i norra Stockholm som kan och vill byta koppling åt mig mot betalning? Med vänlig hälsning Gunnar Rösund
TheHmm
Golf 1 1.8 GTi Cab -87 Ort: Gällivare
Fre 10 jun 2016 23:23 Svara med citat
Grosund skrev:
Hej jag har en golf cab -94 som inte kopplar ur. Finns det någon i norra Stockholm som kan och vill byta koppling åt mig mot betalning? Med vänlig hälsning Gunnar Rösund

Fast om kopplingen är dålig så är den konstant UTAN driv, alltså urkopplad...

om den har fastnat i växel, eller det bara inte går att koppla ur, så kan det vara fingret som trycker ner kopplingen, urtrampningslagret, eller att du fastnat i tredje växeln. Så vitt jag har förstått det.

Berätta mer om hur den beter sig?

H.J.L.H.
Grosund
Tis 14 jun 2016 11:09 Svara med citat
Kopplingen och lager byttes för ett par år sedan. Bilen gick ett par somrar utan problem. Men förra våren så började det märkas. Först kunde det skorra någon gång när man växlade från ettan till tvåan. Har kört bilen så två sommar utan problem. Men sen drev bilen framåt eller bakåt om man har ettan eller backen i och startar bilen med kopplingen nere. Testade att byta vajer utan förbättring spände upp uttranplingsarmen ett hack. Kopplade fortfarande inte helt ur. Körde då bilen till vinterförvaringen. Så behöver nog byta lamellen igen oxå
Grosund
Ons 15 jun 2016 11:50 Svara med citat
Kopplingen och lager byttes för ett par år sedan. Bilen gick ett par somrar utan problem. Men förra våren så började det märkas. Först kunde det skorra någon gång när man växlade från ettan till tvåan. Har kört bilen så två sommar utan problem. Men sen drev bilen framåt eller bakåt om man har ettan eller backen i och startar bilen med kopplingen nere. Testade att byta vajer utan förbättring spände upp uttranplingsarmen ett hack. Kopplade fortfarande inte helt ur. Körde då bilen till vinterförvaringen. Så behöver nog byta lamellen igen oxå
TheHmm
Tor 16 jun 2016 19:09 Svara med citat
Spände uttranplingsarmen? Spände du fingret som trycker på urtrampningslagret? eller spände du kopplingsvajern?

är lamellen helt borta så drivs inte bilen alls, oavsett om du trycker på kopplingen eller inte, det verkar vara något som gör att den inte kopplar ur ordentligt istället.

H.J.L.H.
FaceTatau
Golf 2 CL -91
Sön 24 jul 2016 13:36 Svara med citat
Kan mycket väl vara den lilla "koppen" som ska trycka ner "fingret" som blivit tänjd eller fått ett hål i sig, så den inte klarar att trycka den nog mycket.
TheHmm
Sön 24 jul 2016 14:08 Svara med citat
FaceTatau skrev:
Kan mycket väl vara den lilla "koppen" som ska trycka ner "fingret" som blivit tänjd eller fått ett hål i sig, så den inte klarar att trycka den nog mycket.

Foten>pedalen>vajern>armen>fingret>urtrampningslagret>pinnen>plattan>s om trycker på kopplingen och gör så den öppnar sig.

jag gissar på finger eller platta om han inte får ur kopplingen.

H.J.L.H.
TheHmm
Tor 28 jul 2016 19:47 Svara med citat
TheHmm skrev:
Foten>pedalen>vajern>armen>fingret>urtrampningslagret>pinnen>plattan>s om trycker på kopplingen och gör så den öppnar sig.

jag gissar på finger, urtrampningslager eller platta om han inte får ur kopplingen.

H.J.L.H.