Forum - Övrigt (ej modellspecifikt) - A3 ABS kod

lejon74
Polo 5 1.2Tsi 90 Master-15 Ort: Sölvesborg
Lör 14 aug 2021 20:08 Svara med citat
Har kollat felkoden med scannern varför ABS lampan lyser på min Audi A3 -99 1.6 102hk.

-Och undrar om nån vet lite mer precist vad de engelska meddelandet "ABS speed sensor left rear" innebär, dvs om det bara är en ABS givare eller om där är nån såkallad ABS krans eller något liknande, eller om det kan vara båda(?)? där är om jag minns rätt, skivor bak på denna(vad det nu ska vara bra för med 102hk hehe)...

-där var först 2 koder på abs, den som försvann vid delete codes var en som sa typ"oregelbunden /eller ojämn hastighet abs sensor vänster bak" den gick att "nolla"/ta bort, men för den andra koden blinkar bara ABS lampan till kort, dvs försvinner och kommer omedelbart tillbaka, vilket ju såklart är normalt när nåt MÅSTE bytas/lagas innan det går att släcka lampan.

-Nån som har koll?
-dessa audis är väl i princip en golf av samma årgångar...
Tack på förhänderna!! Smile
maxmsm
Golf 4 2,0 BI FUEL -03 Ort: Helsingborg
Lör 14 aug 2021 20:32 Svara med citat
lejon74 skrev:
Har kollat felkoden med scannern varför ABS lampan lyser på min Audi A3 -99 1.6 102hk.

-Och undrar om nån vet lite mer precist vad de engelska meddelandet "ABS speed sensor left rear" innebär, dvs om det bara är en ABS givare eller om där är nån såkallad ABS krans eller något liknande, eller om det kan vara båda(?)? där är om jag minns rätt, skivor bak på denna(vad det nu ska vara bra för med 102hk hehe)...

-där var först 2 koder på abs, den som försvann vid delete codes var en som sa typ"oregelbunden /eller ojämn hastighet abs sensor vänster bak" den gick att "nolla"/ta bort, men för den andra koden blinkar bara ABS lampan till kort, dvs försvinner och kommer omedelbart tillbaka, vilket ju såklart är normalt när nåt MÅSTE bytas/lagas innan det går att släcka lampan.

-Nån som har koll?

Kolla om bromsen ligger an och har orsakat att lagret har "svällt" och tryckt ABS-ringen mot givaren så att den har skadats.
r o l l e
Ingen VW Ort: Stockholm
Lör 21 aug 2021 3:00 Svara med citat
lejon74 skrev:

-Nån som har koll?

Om koden kommer tillbaka direkt (eller snart) efter start utan att du kör bilen är det troligen givare, kablage eller i värsta fall styrboxen. Kommer koden tillbaka vid körning kan det även vara kransen.
lejon74
Polo 5 1.2Tsi 90 Master-15 Ort: Sölvesborg
Lör 21 aug 2021 13:31 Svara med citat
r o l l e skrev:
Om koden kommer tillbaka direkt (eller snart) efter start utan att du kör bilen är det troligen givare, kablage eller i värsta fall styrboxen. Kommer koden tillbaka vid körning kan det även vara kransen.

Den säger ju, wheel speed sensor left rear(hjulet vänster bak) så hoppas på bara givare eller krans..

koden nollar jag med min VAG Autel mojäng, och den funkar, för där var 2 koder på abs v.bak då den som inte återkommer var samma, men ojämn hastighet wheel speed sensor(minns ej om jag kollat igen efter körning, men har för mig det och den har inte återkommit) Lampan återkommer efter halv sekund ca efter jag valt clear codes på ABS:en. Tack för input! Mvh/jocke