Viper1972
Touran 0707733383 Ort: Uppsala |
Ons 29 dec 2021 18:51 |
|
Hej!
Har haft detta problem med att bensinpumpen vid tankning bryter hela tiden som om tanken är full (pågått i nästan 6-7 månader nu). Först trodde jag att det var pumparna hos Ingo, men tror nu att det är problem hos bilen.
Efter att ha sökt online så verkar det mesta peka på att antingen är det luftningsvetnilen (EVAP Purge Valve) eller aktiva kolfiltern som EVAP-ventilen suger ifrån som är den skyldiga. Saken är att enligt de flesta källor ska sånt logga felkoder och t.o.m. lysa motorlampan, vilket inte har gjort i mitt fall. Har även läst felkoderna och det finns inget loggade.
Har inte heller riktigt räknat ut om kolfiltern sitter i hjulhuset (på samma sida som tanklocket, d.v.s. höger bakhjul) eller om den sitter höger fram (där inloppet till luftningsventilen går ner och kopplas med en snabbkoppling på ett munstycke som finns precis ovanför hjulhuset höger fram). Ventilen är rak på sak och sitter mitt på motorn så den är enkelt att byta ut och kostar bara 3-400 SEK. Men vill inte göra det i onödan då det snarare kan vara kolfiltern (som däremot inte finns att köpa online i Sverige vad jag kan se, d.v.s. Mekonomen, Mekster, etc).
Ingen bensinlukt eller något motor- eller startproblem heller som man brukar nämna vid det här felet. Så: någon som vet vad mer det kan vara eller vad härligheten (kolfiltern) sitter på en Touran 1.4 TSI?
Tack på förhand!
|
|
Forumet för oss som älskar Volkswagen
|