|
Fålkswagen Gålf säx
Golf 6 1.6 TDI 2011 Ort: Göteborg |
Fre 04 nov 2016 20:31 |
|
Inlägg i denna tråd:
00. Information om bilen (CAYC reflexsilver)
01. Verkstadsbesök (CAYC reflexsilver)
02. Service-logg (CAYC reflexsilver)
03. Reservdelar, reparation och uppgraderingar (ej verkstad) (CAYC reflexsilver)
04. Plan för service, underhåll, inspektion och bilvård (CAYC reflexsilver)
05. 2020 sep. Lackskador tröskellåda (v. fr.) samt dörr (v. fr.) (CAYC reflexsilver)
06. 2020 okt. Växellåda, identifiering av modellbeteckning (CAYC reflexsilver)
07. 2020 nov. Transmissionsolja, byte (CAYC reflexsilver)
08. 2021 nov. Avgasrörsskarv, byte (CAYC reflexsilver)
09. 2022 juli. Service Golf 6, 1.6 TDI (blåfärgad) (CAYC) - Luftfilter
10. 2022 juli. Service Golf 6, 1.6 TDI (blåfärgad) (CAYC) - Kupéfilter
11. 2022 juli. Service Golf 6, 1.6 TDI (blåfärgad) (CAYC) - Dieselfilter
12. 2022 aug. Framlyktor: slipning och polering (CAYC reflexsilver)
13. 2023 mar. Skadedjur (CAYC reflexsilver)
14. 2023 mar. Oljeservice Golf 6, 1.6 TDI (CAYC reflexsilver)
15. 2023 apr. Bromsvätskebyte, bromsunderhåll och -inspektion, däckbyte (CAYC reflexsilver)
16. 2022 jan. Dimljus, inställning av vinkeln (CAYC reflexsilver)
17. Bildataskylt Golf (CAYC reflexsilver)
18. 2023 maj. Spridare/injektor #4 (CAYC reflexsilver)
19. 2023 aug. Slang för spolarvätska bakruta (CAYC reflexsilver) Golf 6 2011 1.6 TDI 105PS (CAYC) 5-växlad manuell låda (LUB) 14 000 mil
Senast ändrad Fre 22 sep 2023 22:05, ändrad totalt 62 gånger
|
|
Fålkswagen Gålf säx
Golf 6 1.6 TDI 2011 Ort: Göteborg |
Fre 07 apr 2023 5:43 |
|
00. Information om bilen (CAYC reflexsilver).
Volkswagen Golf 6 Comfortline 2011
1,6 TDI BlueMotion 105PS 77kW (CAYC)
Foto #1, nedan. Golf, reflexsilver (CAYC)
Fordons-beteckningar: 5K1, 1K
Fordonsår/modellår: 2011/2011
Växellåda: 5-växlad manuell, modell/utförande: 0A4 0A4300046H/0A4300046HX (PR: LUB)
Bromsar fram: FS III 15" (PR: 1ZF)
Bromsar bak: C 38 15" (PR: 1KD)
Lack: reflexsilver metallic (PR: LA7W)
Serviceintervall: Flexibelt, 1 500-3 000 mil/1-2 år (PR: QG1)
Årlig körsträcka: 1 000-1 500 mil
Milförbrukning: 0,5-0,6 l
Maximal hastighet:: 189 km/h
Maximalt vridmoment: 250 Nm (vid 1 500 - 2 500 rpm)
Däck: Aluminiumfälgar 16" på sommaren. Dubbfria 15" på stålfälgar.
Mätarställning: 14 000 mil Golf 6 2011 1.6 TDI 105PS (CAYC) 5-växlad manuell låda (LUB) 14 000 mil
Senast ändrad Fre 22 sep 2023 20:57, ändrad totalt 38 gånger
|
|
Fålkswagen Gålf säx
Golf 6 1.6 TDI 2011 Ort: Göteborg |
Fre 07 apr 2023 21:22 |
|
01. Verkstadsbesök (CAYC reflexsilver).
2023 mars: ny framruta (Ryds)
2020 okt, 11 900 mil: ny spridare cylinder #3 (VW-verkstad)
2019 apr: ny EGR-ventil m tillh kylare (VW-verkstad)
2019 jan: ny framruta (Ryds)
2018 juni: ny tröskellåda och backspegel höger fram
2018 juli: kontroll startmotor (VW-verkstad)
2017 sep: NOx "Dieselgate", mjukvaru-uppdat styrenhet motor (VW-verkstad)
2017 juli, 7 600 mil: tanktömning pga feltankning
2015 sep, 5 800 mil: temp-givare avgaser efter DPF, utbytt (VW-verkstad) Golf 6 2011 1.6 TDI 105PS (CAYC) 5-växlad manuell låda (LUB) 14 000 mil
Senast ändrad Fre 22 sep 2023 20:57, ändrad totalt 31 gånger
|
|
Fålkswagen Gålf säx
Golf 6 1.6 TDI 2011 Ort: Göteborg |
Lör 08 apr 2023 4:22 |
|
02. Service-logg (CAYC reflexsilver).
INNEHÅLL
13.1 Motorolja, byte
13.2 Bränslefilter, byte
13.3 Bromsvätska, byte
13.4 Kupéfilter, byte
13.5 Luftfilter, byte
13.6 Transmissionsolja, byte
13.7 Kylarvätska, byte
13.8 Dieselpartikelfilter (DPF), kontroll av sotvärde
13.9 Kuggrem för kamaxel, byte
13.1 Motorolja, byte
2023 mar, 14 100 mil: Olja urtappad. Ny olja: helsyntetisk märkt "förlängt bytesintervall"
2021 dec, 13 400 mil: Olja urtappad. Ny olja: Long-Life
2021 jan, 12 200 mil: Olja urtappad. Ny olja: Long-Life
2020 apr, 11 000 mil: Olja urtappad. Ny olja: Long-Life
2019 mar, 9 400 mil: Olja utsugen. Ny olja: Long-Life
2018 apr, 8 100 mil: Olja utsugen. Ny olja: Long-Life
2017 apr, 7 500 mil: Olja utsugen. Ny olja: Long-Life
2016 maj, 6 900 mil: Olja utsugen. Ny olja: Long-Life
2015 aug, 5 600 mil: Olja urtappad. Ny olja: Long-Life (Service genomförd på VW-verkstad)
2013 maj, 2 900 mil: Olja urtappad. Ny olja: Long-Life (Service genomförd på VW-verkstad)
Ny motorolja har, vid samtliga service-tillfällen, utanför verkstad, haft specifikation VW 507.00 och viskositet 5W-30.
Vid varje service-tillfälle har filter och o-ringar bytts ut.
Vid de service-tillfällen gammal olja tappats ur, har gammal oljetrågsavtappningsplugg bytts ut till en ny.
13.2 Bränslefilter, byte
14 200 mil: bränslefilter bytt
12 600 mil: bränslefilter bytt
9 500 mil: bränslefilter bytt
13.3 Bromsvätska, byte
2021 maj: bromsvätska bytt
2019 nov: bromsvätska bytt
2015 aug: bromsvätska bytt (VW-verkstad)
13.4 Kupéfilter, byte
2019 okt, 10 000 mil: kupéfilter bytt
2015 aug, 5 600 mil: kupéfilter bytt (Utförd på VW-verkstad)
2013 maj, 2 900 mil: kupéfilter bytt (Utförd på VW-verkstad)
13.5 Luftfilter, byte
2019 okt, 10 400 mil: luftfilter bytt
13.6 Transmissionsolja, byte
2020 nov, 12 000 mil: transmissionsolja bytt
I service-boken finns inga uppgifter om serviceintervall för transmissionsolja.
13.7 Kylarvätska, byte
Möjligen bytt under perioden mars 2011 - augusti 2015, men troligtvis inte.
I service-boken finns inga uppgifter om serviceintervall för kylarvätska.
13.8 Dieselpartikelfilter (DPF), kontroll av sotvärde
Kontroll utförs vid 18 000 mil, sedan var 3 000:e mil
13.9 Kuggrem för kamaxel, byte
Byte utförs vid 21 000 mil Golf 6 2011 1.6 TDI 105PS (CAYC) 5-växlad manuell låda (LUB) 14 000 mil
Senast ändrad Fre 22 sep 2023 20:57, ändrad totalt 33 gånger
|
|
Fålkswagen Gålf säx
Golf 6 1.6 TDI 2011 Ort: Göteborg |
Lör 08 apr 2023 4:44 |
|
03. Reservdelar, reparation och uppgraderingar (ej verkstad) (CAYC reflexsilver).
Reservdelar och uppgraderingar (ej på verkstad):
2022 juni: Ny kvadratisk kolvpackning, kolvdamask, glidpinne-bälg, nippelskydd (bägge bromsok bakaxel)
2022 maj: Nya bromsskivor och bromsbelägg (bägge bromsok bakaxel)
2021 nov: Ny skarv avgasrör
2019 dec: Ny torkararm (bakruta)
2019 nov: Nya dimljusarmatur-"höljen" (fram)
2018 dec: Ny torkararm (bakruta)
2018: Glasförsegling »Aquapel«
2017 (ca): Eftermonterat stänkskydd i plast (baktill)
2016 (ca): radioanläggning eftermarknad:
Touch-screen, OS Android, möjlighet till back-kamera, Bluetooth-anslutning, USB-A-anslutning, DVD- och CD-spelare, GPS, Handsfree-telefon
Övriga reparationer och underhåll (ej på verkstad):
2022 aug(?): Nedslipning, polering linser lyktor framtill
2022 maj: Rostskydds-"målning", linoljebas. spray och zinkspray (underrede, hjulhus samt insida trösklar och dörrar)
2022 maj: Skyddsmålning avgasrör (zinkspray och »Plastic Padding« 650°C)
2022 juli: Bättringslackering trösklar, dörrar, framskärmar, plastskärm akterut
2022 maj: Inställning/justering dimljus fram
2020 nov: Rostborttagning, bättringslackering tröskellåda fram vänster
2020 okt: Justering dörr fram (dörr skrapade i tröskellåda)
2019 mar: Kopplingshona (okänd) lagad med stripes Golf 6 2011 1.6 TDI 105PS (CAYC) 5-växlad manuell låda (LUB) 14 000 mil
Senast ändrad Fre 22 sep 2023 20:58, ändrad totalt 12 gånger
|
|
Fålkswagen Gålf säx
Golf 6 1.6 TDI 2011 Ort: Göteborg |
Lör 08 apr 2023 16:35 |
|
04. Plan för service, underhåll, inspektion och bilvård (CAYC reflexsilver).
INNEHÅLL
A. Tids- och körsträcksberoende service
B. Underhåll, översyn, inspektion (~2 ggr per år)
C. Bilvård (~2 ggr per år)
A. Tids- och körsträcksberoende service
1. Motoroljeservice
2. Bränslefilter-byte (dieselfilter-byte)
3. Bromsvätske-byte
4. Kupéfilter-byte
5. Luftfilter-byte
6. Dieselpartikelfilter (DPF), kontroll av sotvärde
7. Kuggrem för kamaxeldrivning, byte
1. Motoroljeservice
I bilens servicebok anges intervall:
Flexibelt serviceintervall. Bildatorn meddelar när oljeservice skall genomföras.
2. Bränslefilter-byte (dieselfilter-byte)
I bilens servicebok anges intervall:
9 000 mil - om dieseln som tankas uppfyller EN 590
3 000 mil - om dieseln inte uppfyller EN 590
750 mil - om dieseln har svavelhalt >2 000 ppm
3. Bromsvätske-byte
I bilens servicebok anges intervall:
Första bytet efter tre år, fortsättningvis vartannat år
4. Kupéfilter-byte
I bilens servicebok anges intervall:
Två år eller 6 000 mil (vilket som inträffar först)
5. Luftfilter-byte
I bilens servicebok anges intervall:
6 år eller 9 000 mil (vilket sommar inträffar först)
6. Dieselpartikelfilter (DPF), kontroll av sotvärde
I bilens servicebok anges intervall:
Första kontroll vid 18 000 mil, sedan var 3 000:e mil
Möjligen ersätts gammalt dieselpartikelfilter med ett nytt.
7. Kuggrem för kamaxeldrivning, byte
I bilens servicebok anges intervall:
Första byte vid 21 000 mil
B. Underhåll, översyn, inspektion (~2 ggr per år)
1. Bromsok:
a) rensning med stålborste eller ståltrissa på skruvdragare
b) bromsrengöring
c) silikonfett glidpinnar bakre bromsok
d) slipning ev. rost, fint sandpapper, glidpinnar främre bromsok
e) silikonimpregnering gummidetaljer
f) aluminiumpasta gängor bultar
g) mätning tjocklek skivor och belägg
h) keramisk pasta bromsbeläggens anliggningsytor
i) kolla skick blödarnipplar
2. Luftfilter och luftfilterhus: inspektion, rengöring
3. Gångjärn, motorhuvslås: krypsmörjolja
4. Dörrstoppar: litiumfett, krypsmörjolja
5. Låshakar dörrar, baklucka, motorhuv: litiumfett
6. Dörrlås: smörjning PTFE-olja
7. Packningar/tätningar armaturer: silikonimpregnering
C. Bilvård (~2 ggr per år)
a) Lack: renspolning, avfettning, tvätt, vaxning (kräm)
b) Gummilister för dörrar, baklucka, motorhuv: listskydd (silikon)
c) Mattor: rengöring, däckglans
d) Interiör: dammsugning, avtorkning
e) Däck: avlägsnande av grus och flis, rengöring, däckglans/däckskydd
f) Hjul: fälgrengöring, skrubbning
g) Batteri: underhålls- och rekond-laddning
h) Plastdetaljer exteriör, plastkåpor under motorhuv: plast- och gummivax
i) Lyktor: våtvax
j) Externa speglar: fönsterputs, våtvax
k) Invändiga rutor och backspegel: fönsterputs Golf 6 2011 1.6 TDI 105PS (CAYC) 5-växlad manuell låda (LUB) 14 000 mil
Senast ändrad Fre 22 sep 2023 20:58, ändrad totalt 25 gånger
|
|
Fålkswagen Gålf säx
Golf 6 1.6 TDI 2011 Ort: Göteborg |
Lör 08 apr 2023 22:16 |
|
05. 2020 sep. Lackskador tröskellåda (v. fr.) samt dörr (v. fr.) (CAYC reflexsilver).
Noterade rostfläckar på ovansida tröskellåda vid vänster framdörr.
Det visade sig att dörrens nederkant hyvlat bort lacken på några ställen.
Foto #1 nedan.
Tröskellåda vänster framdörr. Lack bortskrapad. Rostbildning på blottad metall.
Foto #2 nedan.
Tröskellåda vänster framdörr. Lack bortskrapad. Rostbildning på blottad metall.
Lack hade även, naturligtvis, skrapats bort från dörrens nederkant.
Dörren är numera justerad; en planbricka placerades mellan skruvskallen på den nedre av de skruvar som håller fast dörren i gångjärnet. På så vis vinklades dörren "uppåt".
Lackskadorna är åtgärdade.
Var observant, gott folk! Golf 6 2011 1.6 TDI 105PS (CAYC) 5-växlad manuell låda (LUB) 14 000 mil
Senast ändrad Fre 22 sep 2023 20:58, ändrad totalt 9 gånger
|
|
Fålkswagen Gålf säx
Golf 6 1.6 TDI 2011 Ort: Göteborg |
Lör 08 apr 2023 22:47 |
|
06. 2020 okt. Växellåda, identifiering av modellbeteckning (CAYC reflexsilver).
Skulle leta upp modellbeteckningen för växellådan.
Avlägsnade plast-panelen genom att skruva loss de Torx-skruvar vilka håller panelen på plats.
Foto #1. Växellåda Golf (CAYC). Foto taget underifrån, från vänster.
Nedan foto. Modellbeteckningen är inringad "0A4".
Golf 6 2011 1.6 TDI 105PS (CAYC) 5-växlad manuell låda (LUB) 14 000 mil
Senast ändrad Fre 22 sep 2023 20:59, ändrad totalt 24 gånger
|
|
Fålkswagen Gålf säx
Golf 6 1.6 TDI 2011 Ort: Göteborg |
Sön 09 apr 2023 0:46 |
|
07. 2020 nov. Transmissionsolja, byte (CAYC reflexsilver).
I serviceboken står inget om service för transmissionsolja.
Är transmissionsoljan, som fylldes i bilen på fabrik, avsedd att räcka för bilens fulla livslängd?
För att byta transmissionsolja på denna bil, behövs följande verktyg, utrustning och hjälpmedel:
— Domkraft
— Pallbockar
För att komma åt avtappningspluggen samt "pivot pin" och tappa ur gammal transmissionsolja, måste bilen upp en bit från marken, så att man kan krypa under.
— Torx-bits / Torx-skruvmejsel(ar) / ev. skruvdragare
(Lossa Torx-skruvar undre plast-panel)
(Lossa Torx-skruv för "pivot pin")
— Insex-bit 8(?) mm
(Lossa luftfilterhus)
För att kunna fylla på ny olja, behöver luftfilterhuset avlägsnas.
— Polygrip eller dylik tång med vid greppförmåga
(Lossa från-luft-rör luftfilterhus)
— Bromsrengöring eller avfettningsmedel
(Rengöring växellåda utvändigt kring oljepåfyllningsplugg, oljeavtappningsplugg samt "pivot pin")
— Skyddshandskar i gummi som är täta mot vätskor
— Insex-nyckel, eller hylsa med insex 17(?) mm samt spärrskaft
(Lossa och återskruva oljepåfyllningsplugg samt oljeavtappningsplugg)
— Uppsamlingskärl med kapacitet att hålla minst 2 liter
(Avsett för gammal transmissionsolja)
— Ny o-ring till “pivot pin" - med korrekt dimension och material (FPM/Viton)
— Momentnyckel för att återskruva:
a) Oljepåfyllningsplugg (35 Nm)
b) Oljeavtappningsplugg (35 Nm)
c) Torx-skruv för "pivot pin" (25 Nm)
d) Förskruvning för strömbrytare backljus (20 Nm)
— Tratt
(Fylla på ny olja)
— Slang, ytterdiameter max.: 10 mm, längd: ~600 mm
(Fylla på ny olja)
— 1,8-2,0 liter ny transmissionsolja, med korrekt specifikation
— Molybdensulfid-fett (MoS2)
(Till flänsen på förskruvningen till backljus)
— Förslutningsbart kärl med kapacitet att hålla ca 2 liter vätska
(Kärlet behövs för förvaring och transport av gammal transmissionsolja)
Följande moment ingår:
— Bilen hissas upp på fyra stycken pallbockar
(Bilen skall inte luta)
— Motorhuv öppnas
— Stänkskydd/plast-panel, undertill motor, avlägsnas
— Plast-panel, uppepå motorblock, avlägsnas
— Luftfilterhuset avlägsnas
— "Selector shaft" för växellådsgafflarna fixeras
(Ett litet plast-vred, på "selector shaft", vrids medsols och trycks in)
— Ytorna, kring oljepåfyllningshålet, oljeavtappningshålet och "pivot pin", rengörs ev. med t. ex. bromsrengöring eller avfettningsmedel och trasor
Foto #1, nedan. Växellåda (LUB, 0A4) Golf (CAYC)
A: Oljepåfyllningsplugg (t. h. om "A")
B: Oljeavtappningsplugg (t. h. om "B")
C: Torx-skruv som fixerar "pivot pin" (t. v. om "C")
Q: VW-logotyp (t. h. om "Q")
Området kring och ovanför VW-logotypen har svartnat av okänd anledning.
Oljepåfyllningsplugg sitter på framsidan av växellådan. Oljepåfyllningsplugg sitter, med andra ord, framom oljeavtappningsplugg.
Foto #2, nedan.
Oljepåfyllningsplugg (t. h. om "A") på foto #1 ovan, är på nedan foto utom synhåll.
B: Oljeavtappningsplugg (t. v. om "B")
C: Torx-skruv som fixerar "pivot pin" (t. v. om "C")
Q: VW-logotyp (under om "Q")
Z: Information om modell för växellåda (t. h. om "Z")
— Placera uppsamlingskärl under oljepåfyllningshålet ("A", foto #1, ovan)
— Säkra upp för stänk innan olja tappas ur
— Oljepåfyllningsplugg, insex 17(?) mm, på växellådan skruvas ut och avlägsnas
— Torka rent kring oljepåfyllningshålet
Om växellådan har den mängd olja som föreskrivet är, kommer en skvätt olja att rinna ur oljepåfyllningshålet.
Oljepåfyllningspluggen avlägsnas före urtappning av olja genom oljeavtappningshålet samt hålet för "pivot pin", därför att urtappningen därur blir smidigare och mindre stänkig.
— Placera uppsamlingskärl under oljeavtappningshålet ("B", foto #1 och #2)
— Säkra upp för stänk innan olja tappas ur
— Avtappningsplugg, insex 17(?) mm, på växellådan skruvas ut och avlägsnas
— Olja tappas ur genom avtappningshålet ("B", foto #1 och #2)
— Området kring avtappningshålet torkas rent
— Uppsamlingskärl placeras under "pivot pin" ("C", foto #1 och #2)
— Säkra upp för stänk innan olja tappas ur
— Torx-skruv T-(?), för "pivot pin", undertill växellåda, avlägsnas
— "Pivot pin" avlägsnas
— Olja tappas ur genom hålet för "pivot pin"
— Området kring hålet för "pivot pin" torkas rent
— Ny o-ring träs på "pivot pin"
— "Pivot pin" träs in tillbaka igen i avsedd öppning
— Torx-skruv för "pivot pin" återskruvas med korrekt moment (25 Nm)
— Avtappningsplugg, insex 17(?) mm, skruvas fast med korrekt moment (35 Nm)
— Lösgör "selector shaft" för växellådegafflarna
(Det lilla plastvredet dras utåt och vrids motsols)
— Strömbrytare för backljus skruvas ur och avlägsnas
— Ny olja (1,8 liter) fylles genom det hål i vilket strömbrytaren för backljus nyligen satt
Ny olja kan inte fyllas på genom påfyllningshålet som sitter på sidan av växellådan. Om hålet är öppet, rinner olja ut om man försöker fylla på erforderlig mängd.
— Flänsen på förskruvningen för backljus smörjes med ett tunt lager molybdensulfidfett (MoS2)
— Strömbrytare för backljus återskruvas
— Testa att, med växelspaken, växla mellan olika lägen
— Om växlingen är trög, justera växel-länkage dvs kablarna till "selector shaft"
— Luftfilterhus återmonteras
— Plast-panel, uppepå motorblock, återinstalleras
— Plast-panel, undertill motor, återskruvas
— Gammal transmissionsolja lämnas in och tas omhand - den hälls inte ut i naturen eller i avlopp.
— Gammal transmissionsolja luktar konstigt.
Foto #3, nedan. Ny transmissionsolja t. v. - gammal t. h. - Golf (CAYC)
Gammal transmissionsolja har mörknat avsevärt efter (minst) 7 000 mil och 5 år. Den gamla transmissionsoljan är förmodligen såpass gammal som 12 000 mil och 9 år.
Foto #4, nedan. Ny transmissionsolja t. v. - gammal t. h. - Golf (CAYC)
Gammal transmissionsolja har mörknat avsevärt efter (minst) 7 000 mil och 5 år. Den gamla transmissionsoljan är förmodligen såpass gammal som 12 000 mil och 9 år. Golf 6 2011 1.6 TDI 105PS (CAYC) 5-växlad manuell låda (LUB) 14 000 mil
Senast ändrad Fre 22 sep 2023 20:59, ändrad totalt 12 gånger
|
|
Fålkswagen Gålf säx
Golf 6 1.6 TDI 2011 Ort: Göteborg |
Mån 10 apr 2023 2:34 |
|
08. 2021 nov. Avgasrörsskarv, byte (CAYC reflexsilver).
INNEHÅLL
Kapitel 1: Symptom
Kapitel 2: Införskaffande av reservdelar, material och verktyg
Kapitel 3: Montering av ny avgasrörs-skarv
Kapital 4: Resultat
Kapitel 1: Symptom
En virrig individ, tillika klantarsel, åkte i en bil och blev varse diverse oljud från ett avgasrör tillhörande aktuellt fordon.
Hade ljuddämparen pajat? Hade det gått hål någonstans på avgasröret?
Till saken kan nämnas att ett abnormt och irriterande, metalliskt dunkande, kunde urskiljas i allt oväsen.
Vad är nu detta? Hade avgasrörsupphängningen fallerat?
En mekanisk koll av avgasrörets upphängning måste göras...
För att kolla huruvida avgasröret fortfarande var fixerat, enligt gängse konvention, vid dess fästpunkter, trycktes avgasrörets mynning, med handkraft, än fram och tillbaka. Rent subjektivt upplevdes avgasröret vara aningen löst hängande.
Hade en gummihållare, för upphängning av avgasröret, pajat eller ledsnat?
Fenomenet måste undersökas närmare...
Bilägaren, tillika virrpannan, begav sig till en Gör-det-själv-hall på en mack och hissade därvid upp bilen.
Omedelbart uppenbarade sig orsaken till det metalliska dunkandet och det högljudda avgasröret, inför en häpen åskådare.
1a. Foto nedan. Avgasrör utan fungerande avgasrörs-skarv.
En utav de två OEM-skarvklämmorna hade upphört att existera, alternativt givit sig av, eller blivit stulen, medan den andra klämman, å sin sida, hade sett bättre dagar.
Samtidigt hade avgasrörs-skarven lagt sig på ett ofördelaktigt sätt, i avseende ljuddämpning.
Resterna, av det som en gång var en fungerande avgasrörsskarv, avlägsnades och dokumenterades nogsamt.
1b. Foto nedan. Avgasrörs-skarv t. v. och klämma t. h.
Jag erinrades om ett besiktning-tillfälle, några år tidigare, när besiktnings-kontrollanten påpekade skarvens förestående hädanfärd.
Skarven var nu förvisso intakt, ehuru rostig, men klämman däremot, lämnade emellertid en del i övrigt att önska.
Ett rimligt antagande, vid tidpunkten, var att det metalliska, dunkande ljudet orsakades av att den främre delen av avgasröret "hoppade" och "dansade" på den balk, vilken är placerad snett under den del av avgasröret där skarven, en gång i tiden, satt.
Balkens funktion torde vara att, i händelse av skarv-haveri, hindra avgasröret från att skrapa i marken under färd.
På nedan foto kan den skarpsynte observera hur den bakre änden, av det främre partiet av avgasröret, vilar på tidigare nämnda balk. Uttjänt skarv och skarvklämma hade därvidlag avlägsnats för all framtid.
1c. Foto nedan. Främre parti avgasrör t. v. och bakre parti avgasrör t. h.
Gammal avgasrörs-skarv avlägsnad.
Avgaser från motorn orsakar, enligt allmän uppfattning, vibrationer i avgasröret, vilket följaktligen leder till att avgasröret ofrånkomligen "dansar" en vals på underliggande konstruktion. Hursomhelst, ljudet som uppkommer är inte angenämt.
Varför ligger den bakre delen, av det främre partiet av ett avgasrör, utan skarv, på en balk? Därför att just det specifika avgasrörs-partiet inte har någon upphängning därvid!
Åtgärden av problemet lät inte vänta på sig.
DAGS ATT SKRIDA TILL HANDLING.
Kapitel 2: Införskaffande av reservdelar, material och verktyg
2.1 Ny avgasrörs-skarv
2.2 Tätningspasta
2.3 Hjälpmedel påstrykning av tätningspasta
2.4 Verktyg för rostborttagning
2.5 Fettlösande medel
2.6 Trasor och/eller torkpapper
2.7 Verktyg för fastskruvning
2.1 Avgasrörs-skarv
Ny avgasrörs-skarv, med korrekt diameter, avsedd för aktuell bil, införskaffades.
En, för aktuell bil passande, skarv kunde hittas med hjälp av bilens registreringsnummer. Bilen skulle ha en skarv med innerdiameter 55 mm.
2a. Bild nedan. Ny avgasrörs-skarv med integrerade klämmor och bultar.
Eftersom att den gamla skarven, i sig, var intakt, hade förmodligen två stycken nya klämmor varit gott nog.
2b. Bild nedan. "Lösa" rörklamrar.
Om skarven är intakt, kan man använda sig av dylika klämmor på ovan bild.
2.2 Tätningspasta
I syfte att säkra tätning av ny skarv, avsågs att applicera avgasrörs-"cement", även kallat tätningspasta (för avgasrör).
Tätningspastan har konsistens som liknar en salva. När pastan värms upp, härdar den och blir därigenom en god och hållfast tätning. Avgasröret blir mycket varmt när bilmotorn körs - därmed härdar pastan.
2.3 Hjälpmedel påtryckning tätningspasta
För att stryka ut pastan, kan man lämpligen använda en bit wellpapp eller en liten plastbit - eller kanske något annat som anses vara rimligt.
2.4 Verktyg för rostborttagning
Lös rost, sot, fett och smuts, på de ytor där skarven och tätningspastan skall sitta, avlägsnas - i annat fall kanske pastan inte fäster.
Använd gärna ett ganska grovkornigt sandpapper och/eller fil. Om man vill överarbeta, kan man sandblästra.
2.5 Fettlösande medel
Fett kan avlägsnas med lösningsmedel, bromsrengöring eller avfettningsmedel.
2.6 Trasor och/eller torkpapper
Trasor behövs för att torka bort avfettningsmedlet och löst rostdamm efter slipning med slippapper
2.7 Verktyg för fastskruvning
Skarvarna brukar fastgöras med skruvar som har sexkantigt huvud. Mot bakgrund av detta, finns lämpliga verktyg att bruka, t. ex. ringnyckel, blocknyckel, skiftnyckel eller spärrskaft och sexkantshylsa.
Kapitel 3: Montering av ny avgasrörs-skarv
Operationen inleddes med att rost, sot och smuts avlägsnades från de ytor, vilka skarven avsågs fästas vid. Slutligen avlägsnades rostdamm.
Om man upplever åtkomsten till röret som vansklig, kan man haka av avgasröret från de gummihållare i vilka avgasröret är upphängt.
En riklig mängd tätningspasta kletades och spreds ut på de ytor där klämman möter avgasrörsdelarna.
Sedan var det dags att trä skarven på rör-ändarna och skruva åt de två bultar vilka fixerar skarven på avgasröret.
Dra åt bultarna riktigt hårt.
Slutligen startades motorn i syfte att härda tätningspastan.
Kapitel 4: Resultat
4a. Foto nedan. Skåda resultatet. Skarven syns till vänster på fotot.
Ett extraordinärt stycke fordonskonst förevigat. Den nya skarven pryder avgasröret likt en pärla i en mussla. Dess metalliska glans utgör en iögonfallande kontrast till tätningspastans niktion-gul-vita, matta lyster.
Upphissning, applicering av tätningspasta, slipning samt montage av skarv tog max 20 min.
Kostnad för projektet: <200 spänn.
Kostnaden inkluderar inköp av skarv, tätningspasta samt hyreskostnaden av bil-lyft på en bensinstation.
Skarven och tätningspastan kostade tillsammans ~80 spänn och beställdes via återförsäljares hemsida.
Sandpapperet fanns på lager sedan tidigare. Golf 6 2011 1.6 TDI 105PS (CAYC) 5-växlad manuell låda (LUB) 14 000 mil
Senast ändrad Fre 22 sep 2023 20:59, ändrad totalt 19 gånger
|
|
Fålkswagen Gålf säx
Golf 6 1.6 TDI 2011 Ort: Göteborg |
Mån 10 apr 2023 2:34 |
|
09. 2022 juli. Service Golf 6, 1.6 TDI (CAYC blåfärgad) - Luftfilter
"Viss" service på en blåfärgad Golf 1.6 TDI 2011 (CAYC), nämligen:
1. Luftfilter-byte
2. Kupéfilter-byte
3. Bränslefilter-byte
4. Motoroljeservice (ej skildrad denna gång)
På fotona har skrivits texten "Blåfärgad Golf" därför att hela denna service berör en blåfärgad Golf.
I detta inlägg skildras luftfilter-bytet. Övriga filter-byten skildras i egna inlägg.
1. Luftfilter-byte
Foto #1, nedan.
Nytt luftfilter t.v. och gammalt t.h.:
Av skicket att döma, gällande gammalt luftfilter, tycktes det vara hög tid för ett nytt luftfilter...
Väntar man alltför länge med luftfilter-byte, kan filtret sättas igen. Detta medför att motorn inte får tillräckligt mycket syre. En rimlig konsekvens av detta torde vara att förbränningen blir mindre effektiv - bränslet förbränns inte i lika hög grad.
Om luftfiltret inte släpper igenom tillräckligt med luft, kan motorn tappa effekt eller rent av stanna helt.
Foto #2 nedan.
A: Luftfilter huset (t. v. "A")
B: Luftfilterhus-locket
C: Flex-slang (t. h. om "C")
Luftfilterhuset är en svart, rektangulär plastlåda med plast-galler inuti (på fotot ovan är locket avlägsnat)
Luftfilterhus-locket är bra att ha. Men det måste skruvas loss och avlägsnas ibland.
Flex-slangen är ansluten till luftfilterhuset nedanför luftutloppet. Slangens funktion är (troligtvis) att transportera värme till filterhuset. Om vatten lägger sig i filterhuset och fryser, kan luftflödet in till motorn upphöra.
Hur vet man att man skall byta luftfilter?
Man kikar i serviceboken för respektive bil. För aktuell bil gäller intervall 6 år eller 9 000 mil. Under vissa förhållanden kanske det är nödvändigt med tätare byten. Dammiga förhållande t. ex.
Vad behövs för att byta luftfilter?
Nytt luftfilter
Torx-bits / Torx-skruvmejslar
Ev. skruvdragare
Vatten och och rengöringsmedel
Hur vet man att man hittar rätt luftfilter?
Oftast kan man, med hjälp av bilens registreringsnummer, hitta rätt luftfilter. I Sverige skall man ha ett luftfilter anpassat för "kalla klimatzoner".
Luftfiltret, på foto #1, är anpassat för kalla klimatzoner. Det vita lagret av plast-"skum", på filtrets undersida (filtret ligger, på fotot, upp-och-ner), skvallrar om att filtret är anpassat för kalla klimatzoner.
Hur byter man luftfilter?
Först måste filterhuslocket skruvas av. Det sitter fastskruvat i underdelen av filterhuset med ett antal Torx-skruvar.
Avlägsna locket och plocka sedan bort det gamla filtret.
Luftfilterhuset skall helst, vid byte av luftfilter, rengöras invändigt.
När luftfilterhuset väl är öppnat, kan det vara läge att kontrollera huruvida dränaget är igensatt eller ej.
I med det nya filtret.
Innan locket skruvas tillbaka, se till så att slangen, ("C" på foto #2 ovan), sitter som den skall.
Stäng motorhuven.
Nu är det klart. Golf 6 2011 1.6 TDI 105PS (CAYC) 5-växlad manuell låda (LUB) 14 000 mil
Senast ändrad Fre 22 sep 2023 21:00, ändrad totalt 31 gånger
|
|
Fålkswagen Gålf säx
Golf 6 1.6 TDI 2011 Ort: Göteborg |
Tis 11 apr 2023 17:58 |
|
10. 2022 juli. Service Golf 6, 1.6 TDI (CAYC blåfärgad) - Kupéfilter
"Viss" service på en blåfärgad Golf 1.6 TDI 2011 (CAYC), nämligen:
1. Luftfilter-byte
2. Kupéfilter-byte
3. Bränslefilter-byte
4. Motoroljeservice (ej skildrad denna gång)
På fotona har skrivits texten "Blåfärgad Golf" därför att hela denna service berör en blåfärgad Golf.
I detta inlägg skildras kupéilter-bytet. Övriga filter-byten skildras i egna inlägg.
2. Kupéfilter-byte
För denna bil byts kupéfiltret, enligt serviceplan-boken, vartannat år eller var 6 000:e mil.
För att få tag i rätt kupéfilter, fråga fackman eller sök med bilens registreringsnummer.
Steg 1
Kupéfiltret sitter, på denna bil, på främre passagerarsidan, under handskfacket.
För att kunna byta kupéfilter, måste man avlägsna en svart "matta" som sitter under handskfacket. Mattan är fixerad med två stycken plastskruvar. Skruvarna kan lossas för hand och även med platt skruvmejsel.
Foto #1 nedan.
Svartfärgad "matta", ligger här under en dammsugarslang, på asfalten.
När skruvarna är avlägsnade, vill det till att man lirkar ut mattan.
Steg 2
Nästa steg är att avlägsna plastlocket som förseglar luftfilterhuset. När mattan avlägsnats, har locket blottats. Locket skjuts i sidled, åt höger, alltså vinkelrätt gentemot bilens tänkta färdriktning. Locket syns på foto #2 nedan.
Foto #2 nedan.
Så här kan det se ut när man avlägsnar ett gammalt kupéfilter. Det verkar vara fullt av frö. Till vänster om kupéfiltret, på fotot, ligger plastlocket till filterhuset.
Syresättningen av passagerarna kan inte ha varit optimal?
Vid avlägsnande av det gamla kupéfiltret, notera hur det satt inuti filterhuset. Det nya filtret skall sitta likadant!
Foto #3 nedan.
Nytt och gammalt kupéfilter. Det gamla filtret t.v. har visserligen dammsugits - men är grådaskigt. Det nya filtret t.h. är, i stort sett, kritvitt.
Steg 3
Installation av nytt filter.
Minns du hur det gamla filtret satt?
Dammsug gärna inuti filterhuset innan installation av nytt filter.
Sen är det bara att skjuta in det nya kupéfiltret, sätta tillbaka locket och återmontera den svarta mattan. Golf 6 2011 1.6 TDI 105PS (CAYC) 5-växlad manuell låda (LUB) 14 000 mil
Senast ändrad Fre 22 sep 2023 21:00, ändrad totalt 8 gånger
|
|
Fålkswagen Gålf säx
Golf 6 1.6 TDI 2011 Ort: Göteborg |
Mån 17 apr 2023 16:47 |
|
11. 2022 juli. Service Golf 6, 1.6 TDI (CAYC blåfärgad) - Dieselfilter
"Viss" service på en blåfärgad Golf 1.6 TDI 2011 (CAYC), nämligen:
1. Luftfilter-byte
2. Kupéfilter-byte
3. Bränslefilter-byte
4. Motoroljeservice (ej skildrad denna gång)
På fotona har skrivits texten "Blåfärgad Golf" därför att hela denna service berör en blåfärgad Golf.
I detta inlägg skildras dieselfilter-bytet. Övriga filter-byten skildras i egna inlägg.
3. Bränslefilter-byte
Bränslefiltret byts, enligt denna bilens service-bok, var 9 000:e mil - om dieseln som tankas uppfyller EN 590. Dieseln som säljs i Sverige lever upp till denna Europa-norm.
Vissa bilägare byter bränslefilter oftare än det rekommenderade intervallet.
Det brukar gå bra att hitta lämpligt dieselfilter genom att utgå ifrån bilens registreringsnummer.
Vad behövs för att byta dieselfilter?
a. Nytt dieselfilter
b. Ny o-ring (inkluderas vid köpet av nytt dieselfilter)
c. Torx-bits i olika storlekar
d. Torx-skruvmejsel
e. "O-rings-plockare"
f. Sexkantshylsor
g. Plastbytta (kanske ett 2-liters glasspaket, utan glass i)
h. Torkpapper och/eller trasor
i. Skyddshandskar
j. Tomt, förslutningsbart kärl, 1-2 liter (förvara gammal diesel)
k. Ev. tratt (
l. Ev. pump (tömma dieselfilterhus)
m. Ficklampa
n. Verktyg för prime:ning och luftning av dieselfilter samt bränsleledningar.
Två alternativ till verktyg för prime:ning är;
1) VCDS ("Vag-Com Diagnostic Software")
2) Hemmabyggd "relä-omkopplare"
1)
VCDS "Vag-Com Diagnostic Software"
VCDS är ett diagnos-verktyg för att skanna och programmera bildatorns mjukvara. VCDS är anpassat till VAG-koncernens bilmärken: VW, Seat, Audi och Škoda.
2)
Hemmabyggd "relä-omkopplare"
(Består av två stycken kablar med ett platt kopplingsstift i ena änden samt en strömbrytare mellan kablarna.)
Instruktion byte av dieselfilter nedan.
Steg 1
Allra först, öppna motorhuven och avlägsna plast-panelen som sitter uppepå motorblocket.
Steg 2
Lossa de fem Torx-skruvarna (T-30) som håller dieselfilterhus-locket på plats.
Steg 3
Avlägsna gammalt dieselfilter och placera detta i en plastbytta.
Använd skyddshandskar.
Säkra upp för dieselstänk.
Foto #1 nedan. Dieselfilterhus, locket avlägsnat.
Filtret ligger nedsänkt, badande i diesel.
Övre sidan av bränslefiltret syns med sin gröna, lilla packningsring. Packningsringen sitter på kanten av det hål i vilket nippeln på dieselfilterhus-locket skall in.
Uppepå dieselfiltret kan skönjas, vad som ser ut att vara, små, ljusa "korn". "Kornen" är förmodligen metallspån. Kanske kommer dessa spån från högtrycksbränslepumpen (HPFP).
Om metallspånen kommer från högtrycksbränslepumpen, kan det betyda att pumpen håller på att gå sönder.
Foto #2 nedan.
En titt på dieselfiltret när det avlägsnats från dieselfilterhuset.
Notera svärtan och de ljusa "kornen".
Steg 4
Töm filterhuset på diesel
Tömning av filterhuset kan utföras med pump, eller hävert, eller genom att skruva loss luftfilterhuset och hälla ut dieseln i lämpligt kärl.
Steg 5
Torka rent inuti luftfilterhuset
Notera eventuella metallspån.
Steg 6
Om filterhuset avlägsnats - skruva fast det igen.
Steg 7
Avmontera gammal o-ring med "plockare".
Notera den gamla o-ringens placering. Ny o-ring skall sitta på samma ställe.
Steg 8
Montera ny o-ring
Före montering av ny o-ring, smörj in den med diesel. Smörjning minskar risken att o-ringen skadas när filterhus-locket skruvas fast.
Steg 9
Montera nytt filter
Innan installation av nytt filter, kontrollera att det nya filtrets hål, i vilken nippeln skall träs, är lika stort som på det gamla filtret.
Filtret skall sitta på en nippel i filterhusets lock. Nippeln skall träs in i ett hål med gummipackning på ovansida filter.
Foto #3 nedan.
Jmfr nytt (t.v.) och gammalt dieselfilter (t.h.).
Steg 10
Skruva tillbaka filterhusets lock
Skruvarna (Torx T-30) skall dras åt i en speciell ordning; i ett "stjärnmönster"; om locket är en urtavla och varje skruv är ett klockslag 1-5, dra åt skruvarna i ordningsföljden 1-3-5-2-4.
Bruka korrekt moment: 5 Nm.
Steg 11
Prime:ning av dieselfilter och bränsleledningar
Det nya dieselfiltret och bränsleledningarna behöver prime:as.
Prime:ningen innebär att bränslepumpen, vid bilens bränsletank, aktiveras och därmed fyller dieselfilterhus och bränsleledningar med diesel.
Rekommendationen är att bränslepumpen är aktiverad under 60 sekunder i tre omgångar. Alltså totalt 180 sekunder.
Om prime:ningen inte utförs, startar inte bilen. Dessutom blir inte högtrycksbränslepumpen (HPFP) smörjd, vilket kan orsaka dess undergång.
Prime:ningen kan utföras, mig veterligen, på tre sätt;
1) VCDS-metoden (kräver dator, kabel, mjukvara)
2) Slå på tändning-metoden
3) Hemmabyggd "relä-omkopplare"-metoden
VCDS-metoden är smidig - men dyr.
Slå på tändning-metoden är jobbig och tidskrävande, ty bränslepumpen är aktiv endast 1-2 sekunder per "nyckel-vridning". Det skulle krävas totalt 90-180 stycken nyckel-vridningar!
Hemmabyggd "relä-omkopplare"-metoden är billig, lite meckig till en början - men smidig när man väl börjar prime:a.
För att utföra prime:ningen med en hembyggd relä-omkopplare, måste några plast-paneler m. m., på instrumentbrädan, avlägsnas.
Instruktion för prime:ning med hemmabyggd relä-omkopplare nedan.
Steg 11a
Avlägsna komponenter från instrumentbrädan
Följande komponenter skall avlägsnas, i tur och ordning;
a: Vänster sidopanel på instrumentbrädan, bakom vilken flat-säkringarna sitter. Denna kan bändas upp och avlägsnas om bildörren är öppen.
b: Utdragbar förvaringslåda i plast som sitter klockan åtta i förhållande till rätten. Lådan avlägsnas genom att den först dras ut till ditt yttersta läge. Sedan trycks de plast-flikar, som håller lådan på plats, inåt.
c: Plastpanel ovansida rattstång med tillhörande "läder"-stycke samt en lite plast-panel som sitter i andra änden av läder-stycket.
Innan allt detta avlägsnas, justera ratten till sitt yttersta och nedersta läge.
Plast-panelerna kan, försiktigt, bändas loss med ett smalt verktyg.
d: Instrumentpanel-modul (som inkluderar hastighets-visare, kylvätske-temperatur-visare, MFD m. m.) måste lossas och skjuvas ut något. Modulen är fastskruvad med två stycken Torx-skruvar som sitter på undersida modul.
e: Justerings-ratt för belysning avlägsnas och kopplas ur.
e1: Ratten vrides motsols till det yttersta läget.
e2: Ratten tryckes sedan in en bit (någon centimeter).
e3: Ratten vrides till "klockan 12".
e4: Ratten dras sedan ut ur dess fack.
e5: Till sist kopplas kabeln till justerings-ratten loss.
f: Plastpanel, där tidigare nämnda förvaringslåda samt justeringsratt satt, avlägsnas. Panelen sitter fast med fem stycken Torx-skruvar.
g: Kabel till reglagehjul för vinkelinställning av halvljus kopplas loss.
h: Relä för bränslepump lokaliseras och avlägsnas
Steg 11b
Lokalisera relä för bränslepumpen
När nyckeln vrids om till tändning, aktiveras bränslepumpen (som sitter under ett lock, under baksätet) i några sekunder och ger ifrån sig ett surrande ljud.
Testa att avlägsna ett relä i taget och vrid på tändningen. Om inget surrande ljud hörs från baksätet, kan man förvissa sig om att korrekt relä har avlägsnats.
Steg 11c
Anslut den hembyggda "relä-omkopplaren"
Anslutningspunkterna, två stycken till antalet, finns beskrivna på relä:et för bränslepumpen.
När korrekta anslutningspunkter för ström till relä:et identifierats, kan "relä-omkopplaren" anslutas.
Steg 11d
Nu är det dags att aktivera bränslepumpen
Bränslepumpen skall vara aktiverad under 60 sekunder, i tre omgångar. Alltså 3 x 60 = totalt 180 sekunder.
Slut strömkretsen genom att trycka på strömbrytaren som sitter mellan de två, nu anslutna strömkablarna. Bränslepumpen aktiveras. Ställ äggklockan.
Steg 12
Avlägsna "relä-omkopplaren" och återinstallera relä
Steg 13
Teststarta motorn
Steg 14
Kontrollera om det föreligger läckor från dieselfilterhuset
Steg 15
Återmontera plast-panel uppepå motorblock
Steg 16
Återmontera plast-paneler m. m. på instrumentbrädan.
Steg 17
Stäng motorhuven
Steg 18
Protokollför datum och miltal för dieselfilter-bytet Golf 6 2011 1.6 TDI 105PS (CAYC) 5-växlad manuell låda (LUB) 14 000 mil
Senast ändrad Fre 22 sep 2023 21:01, ändrad totalt 8 gånger
|
|
Fålkswagen Gålf säx
Golf 6 1.6 TDI 2011 Ort: Göteborg |
Mån 17 apr 2023 16:57 |
|
12. 2022 aug. Framlyktor: slipning och polering (CAYC reflexsilver).
Utvändiga plastytor på lyktor framtill hade, genom åren, krackelerat. Krackeleringen tycktes försämra ljusets styrka.
Foto #1, nedan. Lykta vänster fram.
Krackeleringen syns tydligast där helljus/varselljus lyser.
Foto #2, nedan. Lykta höger fram.
Samma på denna lykta.
Våtslipning med sandpapper samt polering av lyktornas plastytor genomfördes.
ANSKAFFNING AV VERKTYG OCH MATERIAL.
Material och verktyg som användes (och kan användas):
Maskeringstejp, för att maskera av och skydda omkringliggande ytor från slippappret.
Vatten för att blöta ner slippappret. Jag använde vattenslang för att blöta ner vid slipning (tom sprayflaska går ju också bra). Våtslipning har flera fördelar i jämförelse med torrslipning; Damm partiklarna binds och yr inte runt. Vattnet fungerar som smörjning. Avslipat material samlas inte och fastnar inte i slippappret vilket annars skulle leda till ojämn slipning över ytan.
Sandpapper/sandpapper med varierande kornstorlekar;
från och med ganska grov kornstorlek; ca 240 till och med ca 2000-2500, och kanske ännu finare.
Kornstorleken för slippappren, som behövs, beror på repornas "djup". Om reporna är djupa, kanske man behöver ta bort mer material. Bäst är att testa sig fram. Lämplig arbetsgång är att börja slipa med fint slippapper. Om man är nöjd med resultatet, behöver man ju inte gå över till grövre sandpapper.
Polermedel, företrädesvis avsedd för plast. Jag använde polermedel avsedd för just plastlyktor. Polermedlet jag använde ingick i ett plastlykte-återställningskit.
Polerduk för att polera lyktorna. Jag använde en polerduk på trissa som fästes i skruvdragare. Om man använder skruvdragare bör man vara försiktig så att man inte trycker för hårt eller kör med alltför högt varvtal. Risken är att man bränner plasten och således orsakar fula märken.
ARBETSGÅNG.
1. Maskera.
Först och främst maskeras omkringliggande ytor med maskeringstejp, mycket noga.
2. Blöt.
Sedan blötläggs slippapper och lykta.
3. Slipa.
Till en början används fint slippapper. Om det fortfarande föreligger repor/krackelering, gå över till grövre slippapper. Blöt ner lykta och slippapper emellan varven.
När man anser att tillräckligt mycket repor/krackelering avlägsnats, går man över till allt finare papper och slutligen till det finaste.
4.
Polering.
När slipningen är klar, kan man börja polera.
Efter att ha slipat med sandpapper, är ytorna mycket "frostiga". Därför krävs polering.
Gör först en nogsamt avspolning så att plast-dammet försvinner.
Torka sedan bort kvarvarande vatten.
Sprid så ut polermedlet i ett tunt lager över hela ytan som skall poleras.
Gnid sedan, ganska hårt, med mikrofiberduk eller annan lämplig duk, över hela ytan.
Som tidigare nämnt, var försiktig angående tryck och varvtal när maskin används.
RESULTAT.
Foto #3 Vänster lykta.
Foto #4 Höger lykta.
Foto #5 Vänster lykta.
Foto #6 Höger lykta.
Golf 6 2011 1.6 TDI 105PS (CAYC) 5-växlad manuell låda (LUB) 14 000 mil
Senast ändrad Fre 22 sep 2023 21:01, ändrad totalt 10 gånger
|
|
Fålkswagen Gålf säx
Golf 6 1.6 TDI 2011 Ort: Göteborg |
|
Fålkswagen Gålf säx
Golf 6 1.6 TDI 2011 Ort: Göteborg |
Mån 17 apr 2023 17:07 |
|
14. 2023 mar. Oljeservice Golf 6, 1.6 TDI (CAYC reflexsilver).
INNEHÅLL
Del A. BAKGRUND
Del B. OLJESERVICE-PRODECUR
Del A. BAKGRUND.
1. Varför har motorn motorolja?
2. Varför byts motoroljan?
3. Hur ofta utförs oljeservice?
4. Vad görs vid oljeservice?
1. Varför har motorn motorolja?
Motoroljan har flertalet uppgifter, vissa kritiska sådana, nämligen;
— Kyla motorn (ingen vill ha en överhettad motor!)
— Ljuddämpa (vem vill ens ha en högljudd motor?)
— Rengöra motorn invändigt (absorbera och transportera bort partiklar och föra dem vidare till oljefiltret där de fastnar)
— Rostskydda motorn invändigt (en rostig motor lägger ganska snart av)
— Smörja de rörliga delarna inuti motorn (där metall möter metall sker mindre fördelaktiga saker)
— Täta (hjälper tätningarna inuti motorn att sluta tätt, t. ex. kolvringarna mot cylinderväggen)
Färsk motorolja bidrar till lägre motorslitage och den minskar risken för motorhaveri. En välsmord motor drar mindre bränsle. Bra och färsk motorolja sparar pengar.
2. Varför byts motoroljan?
När motoroljan är äldre och väl använd, är den desto mindre lämpad för de uppgifter den är ämnad. Den gör inte sitt jobb lika bra - eller kanske inte alls.
3. Hur ofta utförs oljeservice?
Intervallen skiljer sig mellan bilmodell och motortyp. Fordonstillverkaren delger rekommenderat intervall. Information om oljeservice-intervaller brukar finnas i serviceboken och/eller instruktionsboken.
Vissa bilar har fast service-intervall medan andra bilar har flexibelt serviceintervall.
Fast service-intervall innebär att oljeservice utförs i förutbestämda intervall, vilket ex. v. kan vara "1 500 mil / 1 år". Det innebär att oljeservice:n skall utföras antingen efter 1 500 mil eller efter 1 år - beroende på vilket som inträffar först.
Flexibel intervallsindikering innebär att tidsintervall och miltalsintervall för oljeservice varierar.
Tidpunkt och miltalställning för nästa oljeservice bestäms, vid Flexibel intervallsindikering, utifrån den information, vilken bilens dator samlar in. Informationen handlar om hur bilen körs, hur ofta den körs, hur långa sträckor den körs, förarens individuell körsstil m. m.
Baserat på denna information, "räknar" datorn kontinuerligt ut lämplig tidpunkt och miltal för nästa oljeservice. När det är dags för service, visas ett meddelande i färddatorns display. Information om nästa service kan hämtas i MFD:ns meny.
Flexibel intervallsindikering förutsätter användning av Longlife-olja.
4. Vad görs vid oljeservice?
Oljeservice innefattar, vanligtvis, byte av motorolja samt byte av oljefilter. Oljefiltret ackumulerar, för motorn, skadliga partiklar. När oljefiltret ackumulerat en viss nivå av partiklar, sätts det igen och följden blir att motoroljan inte längre kan flöda igenom filtret. På vissa bilar (eller alla bilar) "by-pass:as" (omleds) motoroljan förbi filtret.
5. Hur vet man vilken motorolja bilen skall ha?
Motoroljan för respektive bilmodell, skall möta en rad krav. Motoroljor som lever upp till de ställda kraven, har motsvarande specifikations-beteckning.
Specifikationsbeteckningen skiljer sig mellan olika institut och fordonstillverkare. Det finns olika system för klassning av motoroljor.
En och samma motorolja, som finns på marknaden, kan i många fall uppfylla kraven för flertalet olika bilmärken och bilmodeller. Ingen motorolja är den andra lik.
Det finns:
- mineralolja
- delsyntet
- helsyntet
- LongLife-oljor
Det finns olika olje-"additiv", och det finns olika viskositetsklasser.
Information om vilken motorolje-specifikation som gäller för bilen i fråga, brukar finnas i serviceboken och/eller instruktionsboken som tillhör bilen.
Del B. OLJESERVICE-PROCEDUR.
Steg 1 t. o. m. Steg 20
Steg 1: Inköp
Oljeservice på aktuell bil innefattar byte av följande:
- motorolja
- motoroljefilter
- o-ringar
- oljetrågsavtappningsplugg
Samtliga av dessa förbrukningsvaror är inhandlade via återförsäljares hemsida. I återförsäljarens databas fanns information om vilka delar som passar till respektive bilmärke och bilmodell.
För att hitta korrekta och passande delar, uppgavs bilens registreringsnummer.
Till aktuell bil inhandlades följande:
1. Motorolja, helsyntet
Volym: 5 liter
Specifikation: VW 507.00 (dvs enligt Volkswagens norm-system)
Viskositet: 5W-30 (oljans "tjocklek")
Motoroljan är, enligt återförsäljaren, anpassad för krävande skandinaviska förhållanden och den rengör effektivt motorn vid förlängda bytesintervaller.
2. Oljefilter
3. O-ringar, tre stycken, i tre olika storlekar
(såldes tillsammans med oljefiltret)
4. Oljetrågsavtappningsplugg
M14×1,5 mm
Gänglängd: 17,5 mm
Total längd: 29,5 mm
Längd under huvud: 22 mm
Nyckelvidd: 19 mm
Foto #1 nedan. Ny, obrukad motorolja.
Oljan har en ljusbrun färg när obrukad.
Foto #2 nedan. Nytt, obrukat oljefilter.
Återförsäljarens databas var här behjälplig med att hitta rätt, korrekt och passande oljefilter.
Foto #3 nedan. Nya, obrukade o-ringar.
Dessa o-ringar, i denna bilens fall tre stycken, i olika storlekar, följde med i köpet av oljefilter.
Foto #4 nedan. Ny, obrukad oljetrågsavtappningsplugg.
Denna "plugg", med "inbyggd" packning/pack-box (bricka), dras åt med moment 30 Nm.
I syfte att minska risken för oljeläckage genom oljeavtappningshålet, byts pluggen ut till en ny i samband med varje oljeservice.
Steg 2: Samla ihop verktyg och material
Följande verktyg och material behövs:
En uppsättning Torx-bits alternativt Torx-skruvmejslar
Sexkantshylsa 32 mm
Spärrnyckel
Förlängare
Ringnyckel 19 mm
Sexkantshylsa 19 mm
O-ringsplockare / o-ringsverktyg
Momentnyckel (med intervall 25 - 30 Nm)
Pallbockar och domkraft alternativt ramper
Skyddshandskar
Spilloljeuppsamlingskärl
Ev. oljesugpump
Trasor och torkpapper
Plastbytta
Tratt
Steg 3: Starta motorn för att värma upp motoroljan
En varm motorolja rinner snabbare och bättre.
Steg 4: Hissa upp bilens framvagn
För att kunna slingra sig under bilen och komma åt oljetrågsavtappningspluggen, måste bilen upp från marken en bit.
Kör upp framvagnen på ramper alternativt hissa upp med domkraft på pallbockar.
Steg 5: Öppna motorhuven
Detta steg är nödvändigt för att komma åt oljefiltret.
Steg 6: Avlägsna plastpanelen som sitter ovanpå motorn
Även detta steg är nödvändigt för att komma åt oljefiltret.
Panelen sitter fast vid fyra punkter - en i varje hörn.
Panelen kan, sonika, dras av.
Fatta plast-panelen, med samtliga händer, i närheten av respektive fästpunkt. Lösgör plast-panelen - en fästpunkt i taget.
Steg 7: Avlägsna solenoidens växlingsventil
Även detta steg är nödvändigt för att komma åt oljefiltret. Hållaren sitter rakt ovanför oljefiltret och är fastskruvad med en Torx T-30-skruv. Skruva loss hållaren för solenoidens växlingsventil och lägg den åt sidan.
Steg 8: Lossa oljefilterhusets lock
Oljefilterhusets lock skruvas loss med sexkantshylsa 32 mm.
Använd spärrskaft/spärrnyckel och förlängare.
När locket är avskruvat, låt det ligga kvar i filterhuset för att droppa av.
I botten av filterhuset finns ett hål genom vilket olja kan rinna ut. Se till att lockets plast-del, på vilken oljefiltret sitter, inte blockerar hålet i botten av filterhuset. När locket avlägsnats från hålet i botten på filterhuset, öppnas en ventil varigenom olja från filterhuset kan rinna ner i oljetråget.
Steg 9: Skruva bort oljepåfyllningslocket och torka rent detta
Låt locket ligga löst över hålet för oljepåfyllning.
Steg 10: Lossa plast-panel undertill motor
Plast-panelen sitter fast med tolv stycken Torx-skruvar vilka måste lossas.
Steg 11: Avlägsna gammal olja
Metod 1: Tappa ur all gammal olja genom oljeavtappningshålet.
Metod 2: Sug ur såpass mycket gammal olja, som möjligt är, genom öppningen för oljemätstickan. Tappa ur resten av den gamla oljan genom oljeavtappningshålet. Pumpar, speciellt för detta ändamål, finns att köpa.
Placera ett uppsamlingskärl under oljeavtappningshålet och säkra upp för stänk. Lossa oljetrågsavtappningspluggen med, företrädesvis, ringnyckel (19 mm).
Bruka försiktighet vid avlägsnande av oljepluggen, ty oljan är varm och giftig.
Använd därför skyddshandskar och skyddsglasögon!
När oljetrågsavtappningspluggen är bortskruvad och avlägsnad, kommer oljan ut med ganska högt tryck, flöde och kraft. Det är därför viktigt att man placerar uppsamlingskärlet på lämpligt ställe samt säkrar upp för stänk i syfte att undvika spill på underlaget.
Foto #5 nedan. Gammal, uttjänt motorolja. Notera svärtan.
Diesel-motorernas motorolja blir, tämligen omgående, svart. Det är fullt normalt att nyligen bytt motorolja blir svart efter några få antal körda mil.
Spara den gamla oljetrågsavtappningspluggen. Om den nya pluggen inte sluter tätt, kan den gamla möjligen vara en god ersättare.
Steg 12: Avlägsna filterhuslock tillsammans med filter
Filtret sitter fast i filterhuslocket och följer med locket vid avlägsnande.
— Avlägsna sen filtret från locket och placera det i t. ex. en bytta.
— Torka rent filterhuslocket samt filterhuset.
– Avlägsna gamla o-ringar från locket. Använd, med fördel, en o-ringsplockare. Notera var de gamla o-ringarna satt (dvs i vilka spår de satt). Släng inte de gamla o-ringarna i soporna - spara dem.
Foto #6 nedan. Gammalt, uttjänt oljefilter.
Detta filter har torkats och droppat av - men är tämligen missfärgat i jämförelse med ett nytt filter.
Steg 13: Trä på nya o-ringar samt filter på locket
— Smörj först in o-ringar med ny motorolja. Insmorda o-ringar är lättare att trä på och risken att de skadas, minskar.
— Trä på och fastgör filtret i locket. Observera vilken sida av filtret som skall vara riktad uppåt respektive nedåt.
Steg 14: Skruva fast filterhuslocket åter
— Bruka korrekt moment: 25 Nm.
Steg 15: Skruva fast ny oljetrågsavtappningsplugg
— Torka först av kring oljeavtappningshålet.
— Bruka korrekt moment: 30 Nm.
Steg 16: Fyll ny motorolja
— I detta fall krävs 4,3 liter.
— Sätt tillbaka oljemätstickan på sin plats (i det fall den avlägsnats).
— Efter påfyllningen av ny motorolja, skruva fast oljepåfyllningslocket.
Steg 17: Testkör motorn
— Starta motorn och kontrollera nogsamt eventuellt oljeläckage kring oljefilterhuslock och oljetrågsavtappningsplugg.
Stanna motorn genast utifall att oljeläckage föreligger!
Om oljeläckage föreligger kring oljefilterhuslock;
— Kontrollera att o-ringarna sitter i korrekt spår.
— Kontrollera om o-ringarna är defekta.
— Om nya o-ringar är defekta, testa att använda gamla o-ringar eller köp nya.
Om oljeläckage föreligger kring oljetrågsavtappningsplugg;
— Kontrollera att pluggen sitter korrekt och med korrekt moment.
— Kontrollera om pluggen är defekt.
— Om ny oljetrågsavtappningsplugg är defekt, testa att använda den gamla pluggen alternativt inhandla en ny.
Stäng av motorn efter en liten stund.
Steg 18: Återmontage
— Skruva åter fast solenoidens växlingsventil.
— Återmontera plast-panel ovanpå motorn.
— Skruva åter fast plast-panel undertill motor. Dra inte åt skruvarna i bott initialt - inpassningen av plast-panelen blir därför lättare.
— Stäng motorhuven.
Steg 19: Nollställ serviceintervallindikeringen
— Nollställ serviceintervallindikeringen i bilens dator.
— Notera datum och miltalet för oljeservice:n.
Steg 20: Lämna gammal olja och filter på lokal sophanteringsstation
— Släng inte gammalt oljefilter bland vanliga hushållssopor.
— Häll inte ut gammal motorolja i t. ex. avloppet eller i naturen.
— Låt den lokala återvinnings- och avfallsstationen ta hand om avfallet.
Klart. Golf 6 2011 1.6 TDI 105PS (CAYC) 5-växlad manuell låda (LUB) 14 000 mil
Senast ändrad Fre 22 sep 2023 21:02, ändrad totalt 8 gånger
|
|
Fålkswagen Gålf säx
Golf 6 1.6 TDI 2011 Ort: Göteborg |
Mån 17 apr 2023 22:57 |
|
15. 2023 apr. Bromsvätskebyte, bromsunderhåll och -inspektion, däckbyte (CAYC reflexsilver).
Denna gång blev det:
A. Bromsvätskebyte
B. Bromsoksunderhåll och -inspektion
C. Däckskifte och däckvård
Bromsvätskebyte utförs vartannat år.
Bromsoksunderhåll och bromsoksinspektion samt,
däckbyte och däckvård utförs två gånger per år, nämligen;
- på våren vid däckbyte från vinterdäck till sommardäck
- på hösten vid däckbyte från sommardäck till vinterdäck
Proceduren delades upp i fem steg:
Steg 1: Avlägsna däck
Steg 2: Byte av bromsvätska
Steg 3: Bromsoksunderhåll & -inspektion
Steg 4: Bulta fast däck
Steg 5: Vård av vinterdäck
VERKTYG, UTRUSTNING och MATERIAL för respektive arbetsmoment, nedan lista:
Steg 1: Avlägsna vinterdäck
1a. Hjulbultnyckel, teleskop
1b. Sexkantshylsa 17 mm
1c. Låshylsa (unik för låsbultarna)
1d. Domkraft
1e. Pallbockar, 4 st
1f. Brädlappar eller dylikt 6-10 st
Brädlappar placeras uppepå domkraftens lyftarm och möjliggör därmed högre lyft.
Brädlappar placeras framför och bakom framdäcken och förhindrar bilen från att rulla.
Foto nedan. Hjulbultnyckel, teleskop (indraget läge) samt sexkantshylsa 17 och 19 mm:
Foto nedan. Hjulbultnyckel, teleskop (utdraget läge) samt sexkantshylsa 17 och 19 mm:
Foto nedan. Låshylsa för hjul-lås-bult:
Foto nedan. Domkraft, pallbockar och brädlappar:
Foto nedan. Pallbockshuvud. Huvudena har fått sig några törnar. Godstjockleken för dessa är ganska tunn.
Foto nedan. Pallbockshuvud. Huvudet är intakt trots att de är äldre och har använts mer. Godstjockleken för dessa är ganska tjock. Köp pallbockar medlem tjock godstjocklek.
Steg 2: Byte av bromsvätska
2a. Ev. nya bromsoksnipplar
2b. Transparent PVC-slang, ~1 meter lång, innerdiameter øi: 6 mm, øy: 9 mm
2c. Plastflaska med plastkork, vilken har ett hål genom PVC-slangen träs
2d. Ringnycklar 10 och 11 mm (till blödarnipplar bromsok)
2e. Ev. aluminiumpasta
2f. Polygrip eller dylik tång med vid greppförmåga
2g. Insexnyckel eller motsvarande sexkants-bits, storlek 5 mm
2h. Pump (tömma bromsvätske-behållaren
2i. En hjälpsam person
2j. Ny bromsvätska med korrekt specifikation.
Rekommendationen är bromsvätska med Volkswagen-normen:
»VW 501 14«
I andra hand rekommenderas bromsvätska med någon eller båda av följande standarder;
»FMVSS 116 DOT 4« och
»DIN ISO 4925 CLASS 4«
För ett bromsvätskebyte på denna bil krävs 1,15 liter ny bromsvätska.
Foto nedan. Plastflaska med PVC-slang:
Steg 3: Bromsoksunderhåll & bromsoksinspektion
3a. Blocknycklar 13 mm och 15 mm
3b. Insexnyckel 7 mm
3c. Skjutmått
3d. Mikrometer
3e. Stålborste, "manuell"
3f. Roterande stålborste och skruvdragare
3g. Broms-kopplingsrengöring på sprayflaska
3h. Plastbricka och papper (säkra upp för stänk av bromsrengöring-spray)
3i. Silikonspray på burk och silikonfett på tub
3j. Sandpapper, finkornigt
Foto nedan. Insexnyckel 7 mm:
Foto nedan. Mikrometer:
Steg 4: Bulta fast sommardäck
4a. Momentnyckel med kapacitet för 120 Nm
4b. Förlängare
4c. Sexkantshylsa 17 mm
4d. Låshylsa
4e. Ev. plastkapslar till hjulbultsskallarna
Foto nedan. Verktyg för avlägsnande av hjulbultshuvud-kapsel:
Foto nedan. Verktyg för avlägsnande av hjulbultshuvud-kapsel:
Steg 5: Vård av vinterdäck
5a. Gammal, ovass, platt skruvmejsel
5b. Fälgrengöring på sprayflaska
5c. Mjuk borste
5d. Plast- och gummivax samt däckglans
ARBETSGÅNG:
Steg 1: Avlägsna vinterdäck
1.1 Parkera bilen på ett plant underlag
1.2 Lägg i växel 1
1.3 Dra åt handbromsen
1.4 Förhindra bilen från att rulla
Placera brädlappar, eller dylikt, framför och bakom framdäcken.
1.5 Lossa hjulbultarna initialt
Skruva Ej ur hjulbultarna fullständigt, det räcker med något varv.
1.6 Hissa upp bilen på pallbockar
1.7 Skruva loss och avlägsna vinterdäck
1.8 Mät mönsterdjup och notera mått för vardera däck samt datum för mätningen.
Använd med fördel ett skjutmått. Det finns, att köpa, mät-verktyg ämnade speciellt för mätning av däckmönsterdjup.
Gör tre mätningar per däck:
en mätning på yttersta delen av slitbanan
en på mittersta delen av slitbanan samt
en på innersta delen av slitbanan
Noteringarna kan ex. v. se ut så här:
Vänster fram:
yttersta delen av slitbanan: x mm
mittersta delen av slitbanan: x mm
innersta delen av slitbanan: x mm
Datum: 20xx-xx-xx
Minimumkrav för däckens mönsterdjup är...
... för sommarväglag 1,6 mm
... för vinterväglag 3,0 mm
De däck som är minst nedslitna monteras på drivande axel. Däck på drivande axel slits mer än de däck som sitter på "passiv" axel.
Om däcken är mer slitna på mitten av slitbanan, har däcken haft alltför stort lufttryck. Om däcken är mer slitna på kanterna av slitbanan, har däcken haft alltför litet lufttryck.
Steg 2: Byte av bromsvätska
Bromsvätskebytet görs i följande ordning:
- Bromsok vänster fram (2 dl)
- Bromsok höger fram (2 dl)
- Bromsok vänster bak (3 dl)
- Bromsok höger bak (3 dl)
- Kopplingscylinder (1,5 dl)
(Mängd bromsvätska som skall tappas ur inom parentes)
2.1 Öppna motorhuven och töm bromsvätske-behållaren m. h. a. pump
Låt locket till bromsvätskebehållaren vara avskruvat under bromsvätskebytet.
Foto nedan. Bromsvätskebehållaren och locket avskruvat:
2.2 Avlägsna bromsoksnippelns skydd
Foto nedan. Bromsoksnippel och dess skydd:
Foto nedan. Bromsoksnippel, skyddet har avlägsnats:
Foto nedan. Nippelns skydd:
2.3 Kontrollera bromsoksnippelns skick
Behöver den bytas ut? Behövs aluminiumpasta på gängorna?
2.4 Trä ringnyckeln på bromoksnippelns sexkants-del
2.5 Anslut ena änden av PVC-slangen till bromoksnippeln
Foto nedan. Anslutning av PVC-slang till bromsoksnippel:
2.6 Trä in andra änden, av PVC-slangen, genom hålet i plastflaskans lock
2.7 Tryck ner bromspedalen och håll
2.8 Lossa litet på bromsoksnippeln
2.9 Skruva åt bromoksnippeln när bromspedalen nästan är i bott.
2.10 Släpp upp bromspedalen
2.11 Kontrollera att bromsvätskenivån i behållaren är tillräcklig. Fyll på när blödningen för ett bromsok är klar.
Upprepa steg 2.7 - 2.11 tills det att tillräcklig mängd bromsvätska tömts och att bromsvätskan som kommer ut är ljus och fin. Gammal bromsvätska är mörkare till färgen. Kontrollera noga att all luft avlägsnats från oken - töm ur bromsvätska till det att inga luftbubblor kommer ut.
2.12 Avlägsna PVC-slangen från bromsoksnippeln
2.13 Återmontera nippelskyddet
Kopplingscylindern skall, även den, tappas på gammal bromsvätska.
För att komma åt kopplingscylinderns blödarnippel, vidtag nedan procedur (Steg 2.14 - 2.17.
2.14 Lossa den skruv vilken fixerar luftfilter huset (skruv har Insex 5 mm)
2.15 Lossa plaströret för till-luft
2.16 Lossa plaströret för från-luft
Röret för från-luft sitter fast med stålklämma.
Använd polygrip eller dylikt lämpligt gripdon för att lossa klämman.
2.17 Ryck loss luftfilterhuset från dess fästpunkter
Tag ett grepp om luftfilterhuset med båda händerna och drag uppåt.
2.18 Avlägsna nippelskyddet från kopplingscylindern
2.19 Trä ringnyckeln 10-11 mm på blödarnippelns sexkants-del
2.20 Anslut PVC-slangen vid blödarnippelns öppning
2.21 Tryck ner kopplingspedalen
2.22 Lossa något på blödarnippeln
Blödarnippeln består av plast. Var försiktig så att sexkants-delen inte rundas.
2.23 Låt 1 dl vätska tappas ut
2.24 Skruva åt blödarnippeln något
2.25 Tryck ner och släpp upp kopplingspedalen 10-15 ggr i snabb takt
2.26 Öppna blödarnippel och låt 0,5 dl vätska rinna ut.
2.27 Skruva åt blödarnippel försiktigt.
2.28 Tryck ner och släpp upp kopplingspedalen några ggr
2.29 Kontrollera bromsvätskenivån i behållaren och fyll på vid behov
2.30 Återmontera blödarnippel-skyddet
2.31 Återmontera luftfilterhuset
Steg 3: Bromsoksunderhåll och bromsoksinspektion
(Ev kan man börja med steg 3.5)
3.1 Demontera bromsok
Lossa glidpinnar för respektive ok.
Bromsok bakaxel: använd blocknycklar 13 mm och 15 mm
Bromsok framaxel: använd insexnyckel 7 mm
På främre bromsok, avlägsna först plast-"pluggar" som sitter på glidpinnarnas huvud baktill på bromsok.
Foto nedan. Bakre bromsok.
Glidpinnens sexkantshuvud syns precis vid gummibälgen. Sexkantshuvudet för den skruv vilken fixerar glidpinnen syns ungefär vid blödarnippeln. För att kunna demontera bromsok, måste glidpinnen lossas och det görs genom att skruven som fixerar glidpinnen skruvas loss. För att skruva loss, behövs mothåll på glidpinnens sexkantshuvud.
Foto nedan. Bakre bromsoks glidpinne, fixeringsskruv och gummibälg.
Foto nedan. Främre bromsoks glidpinne.
Till vänster om blödarnippeln på fotot syns inkapslingen av glidpinnens huvud. Det är inkapslat i en gummibussning samt en plasthätta.
Foto nedan. Främre bromsoks glidpinnes skyddshätta.
Foto nedan. Insexnyckel 7 mm intryckt i främre bromsoks glidpinnehuvud.
Foto nedan. Främre bromsoks glidpinne avskruvad.
Foto nedan. Främre bromsoks glidpinnes gummibussning. En styck per glidpinne - två stycken per bromsok.
Foto nedan. Främre bromsok kan bändas loss med robust skruvmejsel.
3.2 Mät tjocklek bromsskivor och bromsbelägg
För att mäta tjocklek bromsbelägg, använd förslagsvis skjutmått.
För att mäta tjocklek bromsskiva, använd förslagsvis mikrometer.
3.3 Borsta rent "sadeln" där beläggen sitter
Använd manuell stålborste.
Foto nedan. Renborstning av bakre bromsok.
3.4 Borsta rent ytan mot vilken fälgen skall ligga an
Använd manuell stålborste eller roterande stålborste på skruvdragare.
3.5 Rengör bromsoksdelar och bromsskivor med bromsrengöring
Använd broms-kopplingsrengöring på sprayflaska.
Säkra upp för stänk på underlaget/marken med plastbricka och papper.
3.6 Impregnera gummidetaljer med silikon
Använd silikonspray på burk eller silikonfett på tub.
Kontrollera om kolvdamaskerna och glidpinnarnas gummibälgar är hela och fria från hål.
Passa ev på att silikonimpregnera gummibälgar för drivaxel samt styrstag.
Foto nedan. Gummibälgar bakre bromsok impregnerade med silikonfett.
Foto nedan. Gummidamask bakre bromsok silikon-impregnerad.
Foto nedan. Gummibälg samt blödarnippelhätta silikonimpregnerade.
3.7 Smörj kolvpackning
Använd silikonspray på sprayburk.
Stick in sprayburkens snabel under kolvdamasken och spreja.
3.8 Keramisk pasta på bromsbeläggens anläggningsytor
Använd keramisk pasta på tub.
3.9a Slipa glidpinnar, främre ok
Använd fint sandpapper och slipa bort eventuell rost.
3.9b Smörjning glidpinnar, bakre ok
Fyll med silikonfett glidpinnarnas hål, i vilka de träs in.
Använd silikonfett på tub.
Foto nedan. Gummibälg och glidpinne bakre bromsok smörjd med silikonfett.
3.10 Återmontera bromsok
Torka rent gängor och stryk på aluminiumpasta.
Beakta korrekt moment vid fastskruvning av bultar.
Foto nedan. Skruvar för fixering av glidpinnar bromsok Bakaxel. Gängorna har fått en anstrykning med aluminium-pasta.
Steg 4: Bulta fast hjul
4.1 Före fastbultning av hjul - kontrollera däckens mönsterdjup
(Se steg 1.8 )
4.2 Avlägsna ev fett från hjulbultar samt från hålkanter för bultar
Fett minskar friktion (friktion är där eftersträvansvärt). Rekommendationen är att inte smörja bultarnas gängor.
4.3 Ev. stryk på däckglans eller däckskyddande medel
4.4 Skruva fast fälgen initialt
Skruva fast bultar, ganska hårt, i stjärnmönster.
Med stjärnmönster menas att; om varje bult är ett klockslag och fälgen är en urtavla, dra åt bultarna i följden 1-3-5-2-4.
4.6 Sänk ner bilen på marken
4.7 Dra åt hjulbultarna med korrekt moment
Dra åt bultarna i ett "stjärnmönster".
Använd momentnyckel, förlängare, sexkantshylsa 17 mm samt låshylsa.
Korrekt moment, för åtdragning av hjulbultar på denna bil, är enligt instruktionsboken 120 Nm.
4.8 Trä på hjulbulthuvudenas plast-kapslar (om sådana föreligger)
4.9 Fyll däck med korrekt lufttryck
Information om korrekt lufttryck finns på insidan av det yttre tanklocket.
4.10 Hjulbultarna kanske behöver "efterdras" efter några mils körning
Steg 5: Vård av däck
5.1 Peta bort grus från däckens sajpningar/mönster
Använd ovass, platt skruvmejsel.
Var försiktig så att hål inte uppstår i däcket!
Foto nedan. Mängd avlägsnat grus.
Nede till vänster: v framdäck (8 g)
Uppe till vänster: h framdäck (9 g)
Nede till höger: v bakdäck (99 g)
Uppe till höger: h bakdäck(105 g)
Frågan är om det är rimligt att peta bort grus efter varje säsong?
5.2 Rengör fälgar
Använd fälgrengöring på sprayflaska.
Skrubba med mjuk borste.
Foto nedan. Fälg före fälgrengöring. Notera även att däcket ej heller är behandlat.
Foto nedan. Fälg efter fälgrengöring.
5.3 Skydda och vårda däcken
Stryk på däcksidorna, plast- och gummivax och/eller däckglans.
Foto nedan. Däck efter behandling.
5.4 Packa in däcken i skyddsemballage
Förvara däcken mörkt, torrt och svalt.
Helst upphängda på rack eller staplade.
Färdigt. Golf 6 2011 1.6 TDI 105PS (CAYC) 5-växlad manuell låda (LUB) 14 000 mil
Senast ändrad Fre 22 sep 2023 21:02, ändrad totalt 19 gånger
|
|
candyweiss
Donator 100
Tiguan II 2.0 tsi Ort: Svedala |
Mån 17 apr 2023 23:03 |
|
Vad gör du Fålkswagen Gålf säx? Dina 3 senaste inägg UPPDATERAS...
|
|
Fålkswagen Gålf säx
Golf 6 1.6 TDI 2011 Ort: Göteborg |
Ons 19 apr 2023 15:02 |
|
candyweiss skrev: | Vad gör du Fålkswagen Gålf säx? Dina 3 senaste inägg UPPDATERAS... |
Jag undrar också vad jag gör. Jag fattar ingenting. Golf 6 2011 1.6 TDI 105PS (CAYC) 5-växlad manuell låda (LUB) 14 000 mil
|
|
Fålkswagen Gålf säx
Golf 6 1.6 TDI 2011 Ort: Göteborg |
Tor 20 apr 2023 18:26 |
|
16. 2022 jan. Dimljus, inställning av vinkeln (CAYC reflexsilver).
Fick en 2:a på besiktningen eftersom att dimljus bedömdes vara bländande.
För att vara på säkra sidan inför ombesiktning, justerades dimljusen ned till minimum, eller nära minimum.
Bilen ombesiktigades och blev då godkänd.
Nedan fyra foton visar hur det ser ut när dimljusen är justerade till respektive extremer. Skillnaderna i ljus-käglans höjdnivåer är slående.
Bilen står, på fotona, ganska nära en garageport. På större avstånd är höjdnivåskillnaderna än större.
Foto #1 nedan. Dimljus vänster med maximal uppåt-vinkling
Foto #2 nedan. Dimljus vänster med maximal nedåt-vinkling
Foto #3 nedan. Dimljus höger med maximal uppåt-vinkling
Foto #4 nedan. Dimljus höger med maximal nedåt-vinkling
Vilken vinkel skall dimljusen ha?
Enligt Transportstyrelsen anses dimljuset vara bländande om nedvinklingen är mindre än 10 cm på 10 meter. Denna vinkling motsvarar 1,0 % eller ~0,5729387…°
Instruktion för justering av dimljusens vinkling nedan.
För att justera dimljusens vinkling, behövs:
Torx-bits / Torx-skruvmejsel
Måttband / tumstock
Tejp (förslagsvis maskeringstejp)
En vertikal vägg som är högre än dimljusets höjd ovan mark (ca 30 cm)
Ganska stort avstånd till väggen (ca 5 - 10 meter)
Dimljusens vinkel justeras genom att man skruvar på en Torx-skruv som sitter undertill på dimljushöljet.
Bild #1 nedan. Dimljushölje (höger sida).
A: Justeringsskruv (Torx), sitter undertill på dimljushöljet
B: Plast-"läpp" med hål för Torx-skruv (fastskruvning av höljet i bilen)
C: Plast-"läpp" för fixering av hölje
Har man en tillräckligt smal Torx-skruvmejsel till hands, kan man justera skruven utan att plocka bort plast-panelen som sitter kring dimljuset. I plast-panelen finns ett hål genom vilket man kan föra in en skruvmejsel.
Har man ingen tillräckligt smal Torx-skruvmejsel till hands, behöver man plocka bort plast-panelen.
Bild #2 nedan. Dimljus plast-panel (vänster sida)
A: hål/öppning genom vilken man kan trä en (smal) Torx-skruvmejsel
B: öppning för dimljus-strålkastaren
C: plast-"läpp" för fixering av plastpanel
För att avlägsna plast-panelen fattar man den i "gallret" med båda tummar och pekfingrar, och drar rakt utåt. Var försiktig eftersom att plasten kan ha blivit spröd. Möjligen behöver man bända loss plast-panelen med ett verktyg. När plast-panelen avlägsnats från sina fästen, träs plast-panelens "läpp" ut ur dess uttag.
För att återmontera plast-panelen, trär man först in plastläppen ("C", bild ovan), för att sedan trycka fast panelen i de, på baksida belägna, plasthakarna
När verktygen är hopsamlade är det dags.
Steg 1
Ställ bilen på plan mark framför en vägg med bilfronten vänd mot väggen.
Lämpligt avstånd mellan bilfronten och väggen är, som tidigare nämnt, 5-10 meter.
Illustration dimljus-inställning, nedan
Steg 2
Mät vertikalt avstånd mellan mark och dimljus (avstånd D på illustration ovan). Notera.
Steg 3
Mät horisontellt avstånd mellan dimljus och vägg (avstånd H på illustration ovan). Notera.
Steg 4
Fäst en första tejp-bit på väggen, i höjd med dimljusets vertikala höjd från mark.
Steg 5
Märk ut, på väggen, med en tejp-bit, den nivå till vilken dimljuset skall justeras
Räkna först ut hur stor nedåt-vinklingen skall vara.
Låt horisontellt, uppmätt, avstånd mellan dimljus och vägg vara H.
Låt V vara avståndet mellan den första tejp-biten och ytterligare en tejp-bit.
Utför beräkning: V = 1,0 % × H
Fäst, under den första tejp-biten, en andra tejp-bit på vertikalt avstånd
V från den första tejp-biten.
Ex. v., om H = 5 meter;
V = H × 0,01 = 5 × 0,01 = 0,05 meter = 5 centimeter.
Den andra tejp-biten skall alltså, i detta räkne-exempel, placeras 5 cm under den första tejp-biten.
Steg 7
Tänd dimljusen och släck halvljusen.
Steg 8
Justera nu dimljusets vinkel genom att skruva på justeringsskruven ("A" , bild #1 ovan). Om nödvändigt, plocka bort dimljusets plast-panel (se bild #2 ovan).
Ovankant dimljus-kägla skall tangera den andra tejp-biten.
När ljuskäglan justerats till rätt nivå, justera ned den ytterligare en bit (så att dimljuset inte blir bländande).
Steg 9
Återmontera plast-panel för dimljus (om denna avlägsnats) Golf 6 2011 1.6 TDI 105PS (CAYC) 5-växlad manuell låda (LUB) 14 000 mil
Senast ändrad Fre 22 sep 2023 21:02, ändrad totalt 5 gånger
|
|
Fålkswagen Gålf säx
Golf 6 1.6 TDI 2011 Ort: Göteborg |
Fre 21 apr 2023 17:02 |
|
17. Bildataskylt Golf (CAYC reflexsilver).
Bildataskylten är en papperslapp som klistrats fast på insidan av pärmen i bilens individuella servicebok. På lappen finns information om bilen i fråga.
Foto #1 nedan. Bildataskylt, Golf, reflexsilver (CAYC)
Till vänster anges siffrorna 1 till 4, (vid gröna prickar, på foto #1)
Längre ner på på boksidan för bildataskylten anges förklaring till respektive siffra:
1. "Chassinummer"
2. "Bilmodell, motoreffekt och växellåda"
3. "Motormärkbokstäver, växellådsmärkbokstäver, lacknummer, inredning"
4. "Extrautrustning, PR-nummer"
PR-numren, samtliga tre tecken långa, bestående av siffror och bokstäver, står för olika typer av utrustning. Man kan söka efter vad respektive PR-nummer betyder.
För denna Golf (CAYC), gäller:
1. Chassinummer (bilens "id-nummer") maskerat på foto
2. "GOLF 1,6 BLU COMFO 77 KW fTDI M5F"
3. "CAYC" (motorbeteckning)
"LUB" (växellådebeteckning)
"LA7W"(lackbeteckning)
"FX" (inredning)
4. Här är ett fyrtiotal PR-nummer angivna. Ex. v. står två av de angivna PR-numren för vilken modell av bromsok bilen har, på framaxel (1ZF) respektive bakaxel (1KD). PR-numret "QG1" står för Service Interval Prolongation vilket innebär att bilen har Flexibelt serviceintervall - i motsats till Fast serviceintervall.
Förklaringar:
Golf är självförklarande: bilens varumärkesnamn
1,6 är motorns slagvolym; den volym luft/bränsle som komprimeras i förbränningskammaren.
BLU är förkortning för BlueMotion vilket är Volkswagens beteckning på särskilt bränslesnåla och miljövänliga bilmodeller.
COMFO är förkortning för Comfortline vilket är en variant av Golf och innebär att bilen har en viss "finess" och typ av utrustning. De andra varianterna är "Trendline" och "Highline". Comfortline har högre inköpspris än "Trendline" men lägre än "Highline".
77 KW är motorns effektuttag och motsvarar 105 hästkrafter.
fTDI är bilens motortyp och står för Turbocharged Direct Injection. Motorn har alltså turboladdad direktinsprutning.
En dieselmotor med direktinsprutning skall vara särdeles bränsle-effektiv. Direktinsprutning innebär att bränslet sprutas in i förbränningskammaren med mycket högt tryck. Trycket vid insprutningen kan vara så högt som 2 000 bar, vilket motsvarar 200 000 000 Pascal. Detta tryck skulle betyda att en tyngd på 20 000 ton fördelades på en yta stor som en kvadratmeter. Per kvadratcentimeter skulle tyngden då vara 2 ton!
M5F beskriver växellådan. "M" står för manuell, "5" står för 5-växlad och "F" står för att bilen är framhjulsdriven (Front wheel drive). Golf 6 2011 1.6 TDI 105PS (CAYC) 5-växlad manuell låda (LUB) 14 000 mil
Senast ändrad Fre 22 sep 2023 21:03, ändrad totalt 2 gånger
|
|
Fålkswagen Gålf säx
Golf 6 1.6 TDI 2011 Ort: Göteborg |
Tor 11 maj 2023 19:35 |
|
...... Golf 6 2011 1.6 TDI 105PS (CAYC) 5-växlad manuell låda (LUB) 14 000 mil
|
|
candyweiss
Donator 100
Tiguan II 2.0 tsi Ort: Svedala |
Tor 11 maj 2023 21:37 |
|
Fålkswagen Gålf säx skrev: | ...... |
Vad menar du
|
|
Fålkswagen Gålf säx
Golf 6 1.6 TDI 2011 Ort: Göteborg |
Tor 11 maj 2023 22:09 |
|
candyweiss skrev: | Vad menar du |
Jag funderar och har inte tagit ställning. Golf 6 2011 1.6 TDI 105PS (CAYC) 5-växlad manuell låda (LUB) 14 000 mil
|
|
Fålkswagen Gålf säx
Golf 6 1.6 TDI 2011 Ort: Göteborg |
Fre 15 sep 2023 23:33 |
|
18. 2023 maj. Spridare/injektor #4 (CAYC reflexsilver).
Då var det dags för spridare #4, dvs den spridare som sitter längst till vänster att ge upp.
Spridare #3 pajade för cirka 3 år sedan. Summa summarum: två stycken spridare har hittills lagt av.
Följande hände;
Bilen tappade kraft och började "hacka". Kort därefter tändes motorsymbolen på instrumentbrädan samtidigt som glödtråds-symbolen började blinka. Dessutom lät bilen mig veta följande: "Engine fault: Workshop!"
Foto nedan. Symbol för motor ("check engine").
Foto nedan. Symbol för glödtråd ("glow plug").
En koll med OBD-2 dongle gjordes.
Foto nedan. "Dongle".
Denna dongle är kostnadseffektiv. Dongle:n anslutes till bilens "dator". Uttaget för dongle:n brukar vara belägen någonstans under bilens ratt bakom ett plast-lock.
Dongle:n "pratar" med din smartphone via Blue-Tooth. För att läsa av de, i bilens dator, lagrade felkoderna med din smartphone, behövs en mobil-app för ändamålet.
Resultat efter felkodsskanning nedan.
Felkod som står att läsa:
"P0204 Powertrain
Injector Circuit - Cylinder 4"
"P0204" står för felkoden.
"Powertrain" betyder att felet rör drivlinan.
"Injector Circuit" betyder att felet rör spridaren.
"Cylinder 4" syftar på cylinder nummer 4.
För att bekräfta att felet gäller spridare #4, gjordes en koll av det elektriska motståndet över spridarna med en multimeter.
Foto nedan. Samtliga fyra cylindrar. Från vänster till höger: spridare #1-4. Spridare #4 sitter alltså längst till höger i bild.
För att kolla det elektriska motståndet över spridare, behöver man avlägsna kabelkopplingen. Kabelkopplingen är svart till färgen och i plast.
Foto nedan. Spridare med kabelkoppling ansluten. Gul pil visar kabelkopplingen.
Foto nedan. Spridare med kabelkoppling avlägsnad.
Gul pil visar den öppning i vilken kabelkopplingen var instucken.
Inne i öppningen finns två stycken "pins". För att kolla det elektriska motståndet över spridaren, anslutes så multimeterns vardera kabel till varsin "pin".
En "frisk" spridare har en elektriskt motstånd om ca 200 kOhm.
Resultatet för mätningen denna gång blev för spridare #4 0,05 kOhm. Därmed bekräftas resultatet från felkodsskanningen med OBD-2.
Övriga spridare kollades också, med följande resultat:
spridare #3 196,7 kOhm
spridare #2 196,4 kOhm
spridare #1 195,5 kOhm
Övriga spridare är alltså "friska". Golf 6 2011 1.6 TDI 105PS (CAYC) 5-växlad manuell låda (LUB) 14 000 mil
|
|
Fålkswagen Gålf säx
Golf 6 1.6 TDI 2011 Ort: Göteborg |
|
Forumet för oss som älskar Volkswagen
|
|