maxmsm
Golf 4 2,0 BI FUEL -03 Ort: Helsingborg |
Tor 07 dec 2023 20:31 |
|
En kompis har börjat att kolla lite efter en begagnad elbil och är då nyfiken på E-Golf så hur är dessa om det nu är någon här som äger eller har ägt en?
|
|
Stötfångaren
Golf 7 ID3, S3 Ort: Stockholm |
Fre 08 dec 2023 15:41 |
|
Känner en med ID3. Man måste vara medveten om att vintertid så blir räckvidden halverad. Minst!
|
|
maxmsm
Golf 4 2,0 BI FUEL -03 Ort: Helsingborg |
Fre 08 dec 2023 18:38 |
|
Stötfångaren skrev: | Känner en med ID3. Man måste vara medveten om att vintertid så blir räckvidden halverad. Minst! |
Han är väl inte speciellt intresserad av någon av ID modellerna, enligt din profil så har du en ID3 själv...
Jag har visserligen en Bi-Fuel enligt min profil...
|
|
Stötfångaren
Golf 7 ID3, S3 Ort: Stockholm |
Fre 08 dec 2023 18:46 |
|
Jag talar om elektriska bilar som du frågade om. ID3, Tesla, BMW är lika känsliga för kyla!
|
|
maxmsm
Golf 4 2,0 BI FUEL -03 Ort: Helsingborg |
Lör 09 dec 2023 9:48 |
|
Stötfångaren skrev: | Jag talar om elektriska bilar som du frågade om. ID3, Tesla, BMW är lika känsliga för kyla! |
Ok, tack för info!
|
|
mawe
Golf 7 GTD Ort: Malmö |
Mån 11 dec 2023 7:11 |
|
Jag har en E-Golf 2020 sen en månad tillbaka. Den har hyfsat mycket utrustning med bl a lane assist och döda vinkelvarnare. Så underbar bil att köra. Pendlar 9 mil varje dag och det finns räckvidd kvar. Räckvidden har inte halverats vintertid, men det gäller att planera sin körning lite mer.
Jag hade inställningen att jag skulle få ladda varje dag så det funkar för mig i mitt vardagsliv.
|
|
maxmsm
Golf 4 2,0 BI FUEL -03 Ort: Helsingborg |
Mån 11 dec 2023 22:01 |
|
mawe skrev: | Jag har en E-Golf 2020 sen en månad tillbaka. Den har hyfsat mycket utrustning med bl a lane assist och döda vinkelvarnare. Så underbar bil att köra. Pendlar 9 mil varje dag och det finns räckvidd kvar. Räckvidden har inte halverats vintertid, men det gäller att planera sin körning lite mer.
Jag hade inställningen att jag skulle få ladda varje dag så det funkar för mig i mitt vardagsliv. |
Tack!
Hur stort batteri har du i den och hur långt kommer du på det?
Kompisen har någonstans 70-75km tor jobbet och vill helst klara 3 arbetsdagar så att det räcker att ladda 2ggr/vecka.
|
|
candyweiss
Donator 100
Tiguan II 2.0 tsi Ort: Svedala |
Tis 12 dec 2023 9:37 |
|
När man klarar sig minst 50 mil som man lätt gör med fossilbilar, då kanske det kan bli lite intressant med elbil?
Förmodligen/förhoppningsvis finns det nya lösningar innan elbilen klarar 50 - 70 mil mellan laddningarna?
|
|
maxmsm
Golf 4 2,0 BI FUEL -03 Ort: Helsingborg |
Tis 12 dec 2023 21:01 |
|
candyweiss skrev: | När man klarar sig minst 50 mil som man lätt gör med fossilbilar, då kanske det kan bli lite intressant med elbil?
Förmodligen/förhoppningsvis finns det nya lösningar innan elbilen klarar 50 - 70 mil mellan laddningarna? |
Om Emily GT kommer i produktion så ska den med största batteriet klara 1000km.
Om jag skulle köpa det för mej optimala så skulle det vara en laddhybrid som klarar minst 150km på batteriet och har en snål men stark dieselmotor som den ska klara 1000km på en tank med.
|
|
Steelstomach
Passat 8 GTE -21 Ort: Stockholm |
Ons 13 dec 2023 8:32 |
|
maxmsm skrev: | Tack!
Hur stort batteri har du i den och hur långt kommer du på det?
Kompisen har någonstans 70-75km tor jobbet och vill helst klara 3 arbetsdagar så att det räcker att ladda 2ggr/vecka. |
Varför bara ladda 2ggr per vecka? Så tänker en ICE bilist, en elbilsägare laddar ofta, man stoppar in kabeln när man kommer hem på kvällen och laddar lungt och fint under natten. Snabbladdning använder man enbart för långresor. Snabbladdning är dessutom mycket dyrare.
|
|
candyweiss
Donator 100
Tiguan II 2.0 tsi Ort: Svedala |
Ons 13 dec 2023 11:45 |
|
Steelstomach skrev: | Varför bara ladda 2ggr per vecka? Så tänker en ICE bilist, en elbilsägare laddar ofta, man stoppar in kabeln när man kommer hem på kvällen och laddar lungt och fint under natten. Snabbladdning använder man enbart för långresor. Snabbladdning är dessutom mycket dyrare. |
Men majoriteten av svenska folket kan varken ladda hemma eller på jobbet, som jag t.ex och mängder av mina vänner och kollegor. Därför önskar jag kunna köra minst 50 mil mellan laddningarna, helst mycket längre.
En bil med 2 motorer kommer aldrig i min ägo av flera skäl.
|
|
maxmsm
Golf 4 2,0 BI FUEL -03 Ort: Helsingborg |
Ons 13 dec 2023 19:48 |
|
Steelstomach skrev: | Varför bara ladda 2ggr per vecka? Så tänker en ICE bilist, en elbilsägare laddar ofta, man stoppar in kabeln när man kommer hem på kvällen och laddar lungt och fint under natten. Snabbladdning använder man enbart för långresor. Snabbladdning är dessutom mycket dyrare. |
Min sambo har tyvärr köpt en ren elbil och den laddas en gång i veckan, varje helg för det behövs inte mer och skulle hon behöva ladda mitt i veckan så behövs det ingen snabbladdning utan jag kan om jag vill ställa laddaren på 6A och ladda lugnt och fint under natten.
ELBILAR ÄR PÅ REN SKÅNSKA ETT JÄVLA MÖG!
|
|
Steelstomach
Passat 8 GTE -21 Ort: Stockholm |
Tor 14 dec 2023 8:10 |
|
maxmsm skrev: | Min sambo har tyvärr köpt en ren elbil och den laddas en gång i veckan, varje helg för det behövs inte mer och skulle hon behöva ladda mitt i veckan så behövs det ingen snabbladdning utan jag kan om jag vill ställa laddaren på 6A och ladda lugnt och fint under natten.
ELBILAR ÄR PÅ REN SKÅNSKA ETT JÄVLA MÖG! |
Ladda lungt och fint under nätterna istället så inser du fördelen med elbil, även i Skåne.
Man laddar när man kan och inte när man måste.
|
|
maxmsm
Golf 4 2,0 BI FUEL -03 Ort: Helsingborg |
Tor 14 dec 2023 18:09 |
|
Steelstomach skrev: | Ladda lungt och fint under nätterna istället så inser du fördelen med elbil, även i Skåne.
Man laddar när man kan och inte när man måste. |
Frågan är hur det går med batteriets livslängd om man småladdar hela tiden, batterier brukar har ett visst antal laddcykler som gräns och laddar lugnt och fin är exakt det jag skrev att jag gör i inlägget du citerade.....
|
|
candyweiss
Donator 100
Tiguan II 2.0 tsi Ort: Svedala |
Tor 14 dec 2023 20:47 |
|
maxmsm skrev: | Frågan är hur det går med batteriets livslängd om man småladdar hela tiden, batterier brukar har ett visst antal laddcykler som gräns och laddar lugnt och fin är exakt det jag skrev att jag gör i inlägget du citerade..... |
Småladda är inget problem, det är istället en fördel. Det man isåfall ska undvika är att tömma eller fulladda batteriet (ladda fullt, inte ful ladda ).
Snabbladdning sliter också mer än långsam. Detta är så man också ska ladda batteriet på en mobiltelefon om man vill ha den i många år.
|
|
maxmsm
Golf 4 2,0 BI FUEL -03 Ort: Helsingborg |
Fre 15 dec 2023 19:53 |
|
candyweiss skrev: | Småladda är inget problem, det är istället en fördel. Det man isåfall ska undvika är att tömma eller fulladda batteriet (ladda fullt, inte ful ladda ).
Snabbladdning sliter också mer än långsam. Detta är så man också ska ladda batteriet på en mobiltelefon om man vill ha den i många år. |
Då känns det skönt att jag laddar sambons bil antingen på 8A eller vid nattladdning 6A.
|
|
mawe
Golf 7 GTD Ort: Malmö |
Lör 16 dec 2023 16:41 |
|
Jag har stora batteriet på min E-Golf, 35,8kwh. Laddar hemma varje natt i stort sett, vilket i sin tur är bättre än att ladda fullt och köra batteriet tomt.
Är som sagt en helt jävla underbar bil att köra på ren Skånska
Det är skönt att slippa dieselknattret från min GTD och den blir mycket snabbare varm på vintern. Blir som ett extra plus bra mycket lägre månadskostnad med elbil.
Ca 40% av Sveriges befolkning bor i småhus så stor andel av befolkningen har möjlighet att ladda hemma. De publika laddningsstationenerna samt på arbetsplatserna kommer bara att öka i framtiden.
|
|
candyweiss
Donator 100
Tiguan II 2.0 tsi Ort: Svedala |
Lör 16 dec 2023 17:48 |
|
mawe skrev: | Jag har stora batteriet på min E-Golf, 35,8kwh. Laddar hemma varje natt i stort sett, vilket i sin tur är bättre än att ladda fullt och köra batteriet tomt.
Är som sagt en helt jävla underbar bil att köra på ren Skånska
Det är skönt att slippa dieselknattret från min GTD och den blir mycket snabbare varm på vintern. Blir som ett extra plus bra mycket lägre månadskostnad med elbil.
Ca 40% av Sveriges befolkning bor i småhus så stor andel av befolkningen har möjlighet att ladda hemma. De publika laddningsstationenerna samt på arbetsplatserna kommer bara att öka i framtiden. |
Finns många som bor i småhus men ändå inte har bilen vid huset och kan därmed inte ladda.
Att ladda på jobbet tror jag inte så mycket på. Arbetsgivaren vill inte lägga pengar på det. På mitt jobb tar man bort parkeringen för marken behövs till annat. Vet många som inte har parkering på jobbet utan det får man lösa själv.
Är övertygad att om 10 år är elbilarna en väldigt liten del av alla bilar.
|
|
maxmsm
Golf 4 2,0 BI FUEL -03 Ort: Helsingborg |
Lör 16 dec 2023 18:08 |
|
mawe skrev: | Jag har stora batteriet på min E-Golf, 35,8kwh. Laddar hemma varje natt i stort sett, vilket i sin tur är bättre än att ladda fullt och köra batteriet tomt.
Är som sagt en helt jävla underbar bil att köra på ren Skånska
Det är skönt att slippa dieselknattret från min GTD och den blir mycket snabbare varm på vintern. Blir som ett extra plus bra mycket lägre månadskostnad med elbil.
Ca 40% av Sveriges befolkning bor i småhus så stor andel av befolkningen har möjlighet att ladda hemma. De publika laddningsstationenerna samt på arbetsplatserna kommer bara att öka i framtiden. |
Hur långt kommer du om du skulle maxxa körsträckan mellan laddningarna?
Är värmen direktel eller en värmepump?
Finns det någon slags parkeringsvärmare på den?
Har du drag på din, isf vad är släpvagnsvikten?
Kompisen blev glad någon med rätt bil svarade!
|
|
mawe
Golf 7 GTD Ort: Malmö |
Lör 16 dec 2023 18:12 |
|
candyweiss skrev: | Finns många som bor i småhus men ändå inte har bilen vid huset och kan därmed inte ladda.
Att ladda på jobbet tror jag inte så mycket på. Arbetsgivaren vill inte lägga pengar på det. På mitt jobb tar man bort parkeringen för marken behövs till annat. Vet många som inte har parkering på jobbet utan det får man lösa själv.
Är övertygad att om 10 år är elbilarna en väldigt liten del av alla bilar. |
Fast du har väl ingen bensinmack på jobbet eller på gatan? Då är det din arbetsgivare som prioriterar annat än bilar generellt, inte specifikt elbilar.
Av de 40% som bor i småhus är det nog väldigt liten andel som inte har möjlighet att ladda vid huset. Så det argumentet håller inte. Dessutom erbjuder många bostadsrättsföreningar laddningsstationer i t ex garage.
Däremot så dröjer lång tid innan elbilar funkar för gemene man i Norrland med tanke på att räckvidden minskar kraftigt vid minusgrader. I Skåne däremot är det perfekt med elbil?
|
|
mawe
Golf 7 GTD Ort: Malmö |
Lör 16 dec 2023 18:13 |
|
candyweiss skrev: | Finns många som bor i småhus men ändå inte har bilen vid huset och kan därmed inte ladda.
Att ladda på jobbet tror jag inte så mycket på. Arbetsgivaren vill inte lägga pengar på det. På mitt jobb tar man bort parkeringen för marken behövs till annat. Vet många som inte har parkering på jobbet utan det får man lösa själv.
Är övertygad att om 10 år är elbilarna en väldigt liten del av alla bilar. |
Fast du har väl ingen bensinmack på jobbet eller på gatan? Då är det din arbetsgivare som prioriterar annat än bilar generellt, inte specifikt elbilar.
Av de 40% som bor i småhus är det nog väldigt liten andel som inte har möjlighet att ladda vid huset. Så det argumentet håller inte. Dessutom erbjuder många bostadsrättsföreningar laddningsstationer i t ex garage.
Däremot så dröjer lång tid innan elbilar funkar för gemene man i Norrland med tanke på att räckvidden minskar kraftigt vid minusgrader. I Skåne däremot är det perfekt med elbil!
|
|
mawe
Golf 7 GTD Ort: Malmö |
Lör 16 dec 2023 18:16 |
|
maxmsm skrev: | Hur långt kommer du om du skulle maxxa körsträckan mellan laddningarna?
Är värmen direktel eller en värmepump?
Finns det någon slags parkeringsvärmare på den?
Har du drag på din, isf vad är släpvagnsvikten?
Kompisen blev glad någon med rätt bil svarade! |
Just nu i södra Skåne kommer jag 18 mil. Sommartid 22-23 mil. Men beror mycket på vilken hastighet man håller.
Alla e-golfar jag värmepump som standard så då förvärmer du bilen via laddkabel innan man kör iväg bilen och då är även kupén varm. Man kan värma upp den via batteriet också, men onödigt om du har laddkabeln inkopplad.
Drag finns ej till e-golf.
|
|
maxmsm
Golf 4 2,0 BI FUEL -03 Ort: Helsingborg |
Lör 16 dec 2023 19:14 |
|
mawe skrev: | Just nu i södra Skåne kommer jag 18 mil. Sommartid 22-23 mil. Men beror mycket på vilken hastighet man håller.
Alla e-golfar jag värmepump som standard så då förvärmer du bilen via laddkabel innan man kör iväg bilen och då är även kupén varm. Man kan värma upp den via batteriet också, men onödigt om du har laddkabeln inkopplad.
Drag finns ej till e-golf. |
|
|
maxmsm
Golf 4 2,0 BI FUEL -03 Ort: Helsingborg |
Lör 16 dec 2023 19:19 |
|
mawe skrev: | Just nu i södra Skåne kommer jag 18 mil. Sommartid 22-23 mil. Men beror mycket på vilken hastighet man håller.
Alla e-golfar jag värmepump som standard så då förvärmer du bilen via laddkabel innan man kör iväg bilen och då är även kupén varm. Man kan värma upp den via batteriet också, men onödigt om du har laddkabeln inkopplad.
Drag finns ej till e-golf. |
Hur gammal är din bil och hur långt har den gått?
Har du märkt någon försämring av batterikapaciteten sedan du köpte den?
|
|
candyweiss
Donator 100
Tiguan II 2.0 tsi Ort: Svedala |
Lör 16 dec 2023 23:35 |
|
mawe skrev: | Fast du har väl ingen bensinmack på jobbet eller på gatan? Då är det din arbetsgivare som prioriterar annat än bilar generellt, inte specifikt elbilar.
Av de 40% som bor i småhus är det nog väldigt liten andel som inte har möjlighet att ladda vid huset. Så det argumentet håller inte. Dessutom erbjuder många bostadsrättsföreningar laddningsstationer i t ex garage.
Däremot så dröjer lång tid innan elbilar funkar för gemene man i Norrland med tanke på att räckvidden minskar kraftigt vid minusgrader. I Skåne däremot är det perfekt med elbil? |
Jag bor faktiskt granne med en bensinstation
Sen har jag en precis innan jobbet, tar bara några minuter att svänga in där och fylla tanken.
Hela föreningen (småhus) där mina föräldrar bor kan ingen ha bilen sidan om och ladda.
Tyvärr bygger man mycket på det viset nuförtiden. Vet faktiskt flera som bor så.
Räckvidden och tiden det tar att ladda elbilar förstör allt. Men kan man lösa det och inköpspriset då kanske det finns en chans för elbilens överlevnad.
|
|
maxmsm
Golf 4 2,0 BI FUEL -03 Ort: Helsingborg |
Sön 17 dec 2023 9:31 |
|
candyweiss skrev: | Jag bor faktiskt granne med en bensinstation
Sen har jag en precis innan jobbet, tar bara några minuter att svänga in där och fylla tanken.
Hela föreningen (småhus) där mina föräldrar bor kan ingen ha bilen sidan om och ladda.
Tyvärr bygger man mycket på det viset nuförtiden. Vet faktiskt flera som bor så.
Räckvidden och tiden det tar att ladda elbilar förstör allt. Men kan man lösa det och inköpspriset då kanske det finns en chans för elbilens överlevnad. |
Det ska finnas nya typer av förbränningsmotorer på väg ut på marknaden(bla Toyota) som drivs av andra bränslen så batteribilarnas framtid är återigen ganska osäker och det av samma orsak som gjorde att de i princip försvann i bilens barndom.
|
|
Don tomaso
Golf 7 Alltrack TDI-17 Ort: Båstad |
Sön 07 jan 2024 11:35 |
|
Jag googlade elbilar för nått år sedan och fann då att E-golfen var nog den elbil som hade flest nöjda ägare, eller minst problem iaf. Jag menar köper man en bil med 35kWh batteri så klagar man nog inte på räckvidden, vilket man kanske gör med en elbil med 70kWh batteri om den inte uppfyller ens önskningar. Man vet ju liksom innan vad som gäller.
E-golfen är ju i princip en vanlig golf där man bytt fossilframdrivningen mot elektrisk dito, med allt vad det innebär, både positivt och negativt.
ID3 och ID4 känner jag några stycken som ägt och där verkar majoriteten vara missnöjda. Men VW verkar ju tagit åt sig av kritiken och lagat batterier på garanti, belyst knapparna på infotainmenten i faceliftade modellerna nu senast. Hur man nu kan tillverka en bil 2023 utan belysta knappar?!?!?
E-golfen var jag väldigt nära att köpa. Så nära att den bilen jag skulle åka och kika på blev såld samma dag. Sedan rann det ut i sanden av nån anledning som jag inte kan svara på. Både jag och tanten kan ladda gratis på våra jobb och vi har 20A säkrat i villan så hemmaladdning fungerar också.
|
|