Forum - Golf 7 (13-19) - Start med laddkablar tände "fel på airbag"

jered
Golf 7 Alltrack TDI-16 Ort: Göteborg
Fre 22 dec 2023 15:34 Svara med citat
Hej!

Undrar om någon råkat ut för liknande och vad ni isåfall gjorde åt det:

Mitt bilbatteri var skitdåligt och vid ett tillfälle så laddade det ur då jag bara stängt av motorn och stod kvar o tjötade vid bilen.. Var dock vid en verkstad och vi drog ut en starthjälp som kopplades svart-svart, och röd-röd. Startade bilen igen och "pling" så tändes airbag-fellampan.

Det känns helt orimligt att airbag går från att funka till att vara trasig, vid stillastående och för att man startar med starthjälp.

Har efter det bytt bilbatteriet och initialt efter bytet så tänds ju varenda fellampa, men när bilen "hittat sig själv" så slocknar alla/fungerar som de ska - förutom den nedrans airbag-lampan.

Ja,jag får åka in och läsa av felkod på verkstad om den inte slocknar, ville bara kolla här om nån har någon idé från min begränsade beskrivning.
olle54
Golf 7 Sportkombi 1.4 TSI Ort: Karlshamn
Fre 22 dec 2023 16:40 Svara med citat
Förr var det enkelt med starthjälp mellam bilarna. Svart mot svart och röd mot röd alt svart mot chassie och röd mot röd.
Nyare bilar är tydligen knepigare. Har läst en artikel att om du har en nyare bil kan det vara skadligt för din bil att ge starthjälp på ovanstådende sätt till en annan bil, speciellt om den andra bilen är en äldre bil. Rådet i artileln var att aldrig ge starthjälp på detta sätt utan köp en booster för detta. Kan tyvärr inte länka till artikeln då det var länge sen jag läste den.
Jag kan tyvärr inte säga hur du ska bli av med ditt problem. Men det går förmodligen att koda bort.

Har en Golf Sportkombi 1.4 TSI Multifuel 2017 (tillverkad 08/2016)
maxmsm
Golf 4 2,0 BI FUEL -03 Ort: Helsingborg
Fre 22 dec 2023 19:28 Svara med citat
olle54 skrev:
Förr var det enkelt med starthjälp mellam bilarna. Svart mot svart och röd mot röd alt svart mot chassie och röd mot röd.
Nyare bilar är tydligen knepigare. Har läst en artikel att om du har en nyare bil kan det vara skadligt för din bil att ge starthjälp på ovanstådende sätt till en annan bil, speciellt om den andra bilen är en äldre bil. Rådet i artileln var att aldrig ge starthjälp på detta sätt utan köp en booster för detta. Kan tyvärr inte länka till artikeln då det var länge sen jag läste den.
Jag kan tyvärr inte säga hur du ska bli av med ditt problem. Men det går förmodligen att koda bort.


Vad är en "booster"?
candyweiss
Donator 100 Tiguan II 2.0 tsi Ort: Svedala
Fre 22 dec 2023 20:33 Svara med citat
maxmsm skrev:
Vad är en "booster"?

Startbooster: https://www.mekster.se/noco-noco-startbooster-1000-a-643720.html?gad_s ource=1
maxmsm
Golf 4 2,0 BI FUEL -03 Ort: Helsingborg
Fre 22 dec 2023 22:43 Svara med citat
candyweiss skrev:
Startbooster: https://www.mekster.se/noco-noco-startbooster-1000-a-643720.html?gad_s ource=1


Skulle detta vara bättre starthjälp än kablar från en annan bil?
Batteriet i min Jetta -12 packade ihop för ett par månader sedan och det var inga problem alls att starta den med kablar från Passaten några gånger.
olle54
Golf 7 Sportkombi 1.4 TSI Ort: Karlshamn
Lör 23 dec 2023 0:05 Svara med citat
Det här är från CTEC.com

Den traditionella metoden för starthjälp för bilbatterier använder ibland kablar för att ansluta mellan två batterier. Dessa kablar kallas startkablar och är avsedda att koppla ihop ett laddat batteri från ett donatorfordon med det urladdade batteriet i det fordon som behöver starthjälp. Genom att koppla ihop de två batterierna överför du ström från det givande fordonet till det döda fordonet, samtidigt som du förbigår det urladdade batteriet, för att få igång det döda fordonet. När du har startat fordonet laddar generatorn upp det urladdade batteriet.

Det finns flera problem när det gäller att använda ett annat fordon som starthjälp bil. Om du inte ansluter kablarna ordentligt kan du orsaka en gnista och i värsta fall en brand. Om kablarna ansluts på fel sätt riskerar du att vända batteriets polaritet, vilket kan förstöra bilens elektronik.

Att använda ett annat fordon som starthjälp bil, kan också skada något av de två anslutna fordonen genom s.k. lastdumpning. När de två fordonen ansluts till varandra skapas ett fält av elektromagnetisk energi i kablarna. När du kopplar bort något av fordonen kollapsar det elektromagnetiska fältet, vilket i slutändan skjuter tillbaka energin till det fordon som fortfarande är anslutet. Detta kan orsaka en massiv spänningsökning, som kan spränga fordonets ECU och helt förstöra dess elektroniska system.

Starthjälpspaket har i allmänhet fler inbyggda säkerhetsfunktioner än traditionella startkablar, men eftersom de ofta fungerar på samma sätt har de liknande problem. Förutom att vara potentiellt farliga för användaren eller fordonets elektronik, kan användning av en traditionell starthjälp bil på ett helt korrekt sätt ändå skada fordonets batteri.

Eftersom starthjälpen går förbi batteriet för att få igång fordonet, fungerar den som en kraftreservoar för fordonet. När starthjälpen är bortkopplad kommer generatorn i fordonet att upptäcka det tomma batteriet och börja pumpa in elektricitet i en mycket högre takt än vad som är bra för batteriet. Detta genererar värme och i vissa fall kan batteriplattorna inuti batteriet bli så varma att de börjar böjas. Om det händer börjar batteriplattorna gå sönder och skräp faller ner till batteriets botten. Detta skadar batteriet permanent, vilket i slutändan minskar dess kapacitet och livslängd. Till slut behöver batteriet bytas ut, vilket hade kunnat undvikas om det hade laddats ordentligt eller om det hade laddats med en Adaptive Booster.

Varför är en adaptiv booster ett bättre alternativ än en traditionell starthjälp bil?
Istället för att använda ren energi och en stor mängd av den med en traditionell starthjälp för en bil, kan du arbeta med en adaptiv booster som hjälper till att ladda upp det urladdade batteriet under mycket säkrare förhållanden. Istället för att skjuta iväg stora mängder elektricitet på en gång skickar den adaptiva boostern snabbt men gradvis energi till batteriet tills det finns tillräckligt med ström för att starta fordonet. Den är gnistfri och skyddad mot omvänd polaritet, vilket innebär att den inte utgör någon risk även om du ansluter den felaktigt och genom att driva batteriet till en nivå där det kan starta fordonet, istället för att fungera som en strömreservoar och kringgå batteriet, är det riskfritt för fordonselektroniken och mycket skonsammare för batteriet.

Har en Golf Sportkombi 1.4 TSI Multifuel 2017 (tillverkad 08/2016)
maxmsm
Golf 4 2,0 BI FUEL -03 Ort: Helsingborg
Lör 23 dec 2023 9:04 Svara med citat
olle54 skrev:
Det här är från CTEC.com

Den traditionella metoden för starthjälp för bilbatterier använder ibland kablar för att ansluta mellan två batterier. Dessa kablar kallas startkablar och är avsedda att koppla ihop ett laddat batteri från ett donatorfordon med det urladdade batteriet i det fordon som behöver starthjälp. Genom att koppla ihop de två batterierna överför du ström från det givande fordonet till det döda fordonet, samtidigt som du förbigår det urladdade batteriet, för att få igång det döda fordonet. När du har startat fordonet laddar generatorn upp det urladdade batteriet.

Det finns flera problem när det gäller att använda ett annat fordon som starthjälp bil. Om du inte ansluter kablarna ordentligt kan du orsaka en gnista och i värsta fall en brand. Om kablarna ansluts på fel sätt riskerar du att vända batteriets polaritet, vilket kan förstöra bilens elektronik.

Att använda ett annat fordon som starthjälp bil, kan också skada något av de två anslutna fordonen genom s.k. lastdumpning. När de två fordonen ansluts till varandra skapas ett fält av elektromagnetisk energi i kablarna. När du kopplar bort något av fordonen kollapsar det elektromagnetiska fältet, vilket i slutändan skjuter tillbaka energin till det fordon som fortfarande är anslutet. Detta kan orsaka en massiv spänningsökning, som kan spränga fordonets ECU och helt förstöra dess elektroniska system.

Starthjälpspaket har i allmänhet fler inbyggda säkerhetsfunktioner än traditionella startkablar, men eftersom de ofta fungerar på samma sätt har de liknande problem. Förutom att vara potentiellt farliga för användaren eller fordonets elektronik, kan användning av en traditionell starthjälp bil på ett helt korrekt sätt ändå skada fordonets batteri.

Eftersom starthjälpen går förbi batteriet för att få igång fordonet, fungerar den som en kraftreservoar för fordonet. När starthjälpen är bortkopplad kommer generatorn i fordonet att upptäcka det tomma batteriet och börja pumpa in elektricitet i en mycket högre takt än vad som är bra för batteriet. Detta genererar värme och i vissa fall kan batteriplattorna inuti batteriet bli så varma att de börjar böjas. Om det händer börjar batteriplattorna gå sönder och skräp faller ner till batteriets botten. Detta skadar batteriet permanent, vilket i slutändan minskar dess kapacitet och livslängd. Till slut behöver batteriet bytas ut, vilket hade kunnat undvikas om det hade laddats ordentligt eller om det hade laddats med en Adaptive Booster.

Varför är en adaptiv booster ett bättre alternativ än en traditionell starthjälp bil?
Istället för att använda ren energi och en stor mängd av den med en traditionell starthjälp för en bil, kan du arbeta med en adaptiv booster som hjälper till att ladda upp det urladdade batteriet under mycket säkrare förhållanden. Istället för att skjuta iväg stora mängder elektricitet på en gång skickar den adaptiva boostern snabbt men gradvis energi till batteriet tills det finns tillräckligt med ström för att starta fordonet. Den är gnistfri och skyddad mot omvänd polaritet, vilket innebär att den inte utgör någon risk även om du ansluter den felaktigt och genom att driva batteriet till en nivå där det kan starta fordonet, istället för att fungera som en strömreservoar och kringgå batteriet, är det riskfritt för fordonselektroniken och mycket skonsammare för batteriet.


Thumbs up
candyweiss
Donator 100 Tiguan II 2.0 tsi Ort: Svedala
Lör 23 dec 2023 10:47 Svara med citat
olle54 skrev:
Det här är från CTEC.com

Kanonbra information. Den ska man ha med sig i bilen när någon frågar om starthjälp Smile
jered
Golf 7 Alltrack TDI-16 Ort: Göteborg
Lör 23 dec 2023 11:35 Svara med citat
olle54 skrev:
Förr var det enkelt med starthjälp mellam bilarna. Svart mot svart och röd mot röd alt svart mot chassie och röd mot röd.
Nyare bilar är tydligen knepigare. Har läst en artikel att om du har en nyare bil kan det vara skadligt för din bil att ge starthjälp på ovanstådende sätt till en annan bil, speciellt om den andra bilen är en äldre bil. .


Ja, jag har läst det också och hade det i tankarna, men dels är det ju just bil mot bil och personen som hjälpte mig jobbar med detta så jag hade ingen anledning att misstro.
Nu använde vi inte en annan bil att starta med, utan en professionell, separat enhet för att ladda/starta batterier/motorer. En enhet stor som en Dramaten-vagn och som var inkopplad på elnätet.
Det hela hände nämligen utanför servicestället där jag skulle serva mitt hästsläp, så denna fanns på verkstaden.


Ingen annan som har fått konstiga varningslampor att tändas när de startat upp bilen med hjälp och batteriet varit kasst?
Don tomaso
Golf 7 Alltrack TDI-17 Ort: Båstad
Sön 07 jan 2024 11:42 Svara med citat
Tror inte det var själva startproceduren i sig som orsakade att lampan tände sig. VW's bilar verkar ha en förkärlek att ge ifrån sig diverse märkliga felkoder när batteriet närmar sig slutstationen. Min Golf gick precis som vanligt men fick för sig att tända ca. 30 felkoder vid körning när batteriet var på upphällningen. Det var alltifrån fel på autobromsen till farthållaren och rattvinkelgivare och allt däremellan. Bytte batteriet och släckte alla koder med obd11 sedan var problemet borta.