Husochvagn
Golf 7 2.0 TDI (184) Ort: Umeå |
Sön 21 feb 2021 19:31 |
|
Har märkt att vår Golf Alltrack är svårstartad vid kall väderlek (-10 och kallare). Idag hade den stått ca 35-40 min i motorvärmare (oljetrågsvärmare) när det var ca - 13 ute och ville inte starta trots att jag väntade tills symbolen för glödtändning slutat lysa.
Jag startade då dieselvärmaren och lät den gå ca 7-8 minuter innan jag försökte på nytt. Då startade bilen direkt.
Kan glödstiftet vara dåligt?
Kollade på Youtube och det verkar enkelt byta men om stiftet går av blir det ett elände.
Batteriet är snart 6 år gammalt. Kanske är slitet och i behov av att bytas.. Men samtidigt hör man att startmotorn drar... Kan detta ändå påverka på något sätt?
Eller är Golfarna helt enkelt svårstartade?
Edit:
Vi har oljetrågsvärmare och ej blockvärmare som jag felaktigt skrev (har korrigerat detta)
Senast ändrad Mån 22 jan 2024 15:21, ändrad totalt 2 gånger
|
|
maxmsm
Golf 4 2,0 BI FUEL -03 Ort: Helsingborg |
Sön 21 feb 2021 22:19 |
|
Husochvagn skrev: | Har märkt att vår Golf Alltrack är svårstartad vid kall väderlek (-10 och kallare). Idag hade den stått ca 35-40 min i motorvärmare (blockvärmare) när det var ca - 13 ute och ville inte starta trots att jag väntade tills symbolen för glödtändning slutat lysa.
Jag startade då dieselvärmaren och lät den gå ca 7-8 minuter innan jag försökte på nytt. Då startade bilen direkt.
Kan glödstiftet vara dåligt?
Kollade på Youtube och det verkar enkelt byta men om stiftet går av blir det ett elände.
Batteriet är snart 6 år gammalt. Kanske är slitet och i behov av att bytas.. Men samtidigt hör man att startmotorn drar... Kan detta ändå påverka på något sätt?
Eller är Golfarna helt enkelt svårstartade?
|
Kolla om det finns någon värme på motorn så det inte är blockvärmaren som har gett upp, jag har fått för mej att blockvärmare och trågvärmare inte är speciellt bra.
|
|
olle54
Golf 7 Sportkombi 1.4 TSI Ort: Karlshamn |
Sön 21 feb 2021 23:01 |
|
Ursäkta. Svarade fel skribent.
Felaktigt inlägg
|
|
Olof
Golf 6 Kombi 1,6TDI BMT-13 Ort: Eslöv |
Mån 22 feb 2021 5:35 |
|
Husochvagn skrev: | Har märkt att vår Golf Alltrack är svårstartad vid kall väderlek (-10 och kallare). Idag hade den stått ca 35-40 min i motorvärmare (blockvärmare) när det var ca - 13 ute och ville inte starta trots att jag väntade tills symbolen för glödtändning slutat lysa.
Jag startade då dieselvärmaren och lät den gå ca 7-8 minuter innan jag försökte på nytt. Då startade bilen direkt.
Kan glödstiftet vara dåligt?
Kollade på Youtube och det verkar enkelt byta men om stiftet går av blir det ett elände.
Batteriet är snart 6 år gammalt. Kanske är slitet och i behov av att bytas.. Men samtidigt hör man att startmotorn drar... Kan detta ändå påverka på något sätt?
Eller är Golfarna helt enkelt svårstartade?
|
Är det verkligen en ”blockvärmare” du har?, och inte en värmare i formatet av ett block monterat mot oljetråget?, och är det varianten mot oljetråget, så har den ingen riktig värmeeffekt på motorn, utan endast oljan.
Om bilen rullat mer än ca 10000 mil, gissar jag på glödstift som är slut, och läser du ur felkoderna i bilen, så ser du om det är glödstiften, och vilken/vilka som är i behov av byte.
|
|
Husochvagn
Golf 7 2.0 TDI (184) Ort: Umeå |
Mån 22 feb 2021 7:19 |
|
Maxmsm och Olof:
Det skulle stå Calix oljevärmare och inte blockvärmare. Det var den enda variant som fanns till vår bil. Och det stämmer att det är ett litet block som limmas på undersidan av oljetråget. Är jag själv som gjort det och den sitter där den ska.
Nu på morgonen, när bilen stått ca 1 timma och 15 min i motorvärmare (-15) startade den hyfsat bra. Tog 1-2 sek som den "drog" startmotorn.
Olof:
Hur fixar man det så man kan läsa felkoder enklast?
Är det att köpa någon dator/avläsare eller verkstadsbesök?
|
|
maxmsm
Golf 4 2,0 BI FUEL -03 Ort: Helsingborg |
Mån 22 feb 2021 8:55 |
|
Husochvagn skrev: | Maxmsm och Olof:
Det skulle stå Calix oljevärmare och inte blockvärmare. Det var den enda variant som fanns till vår bil. Och det stämmer att det är ett litet block som limmas på undersidan av oljetråget. Är jag själv som gjort det och den sitter där den ska.
Nu på morgonen, när bilen stått ca 1 timma och 15 min i motorvärmare (-15) startade den hyfsat bra. Tog 1-2 sek som den "drog" startmotorn.
Olof:
Hur fixar man det så man kan läsa felkoder enklast?
Är det att köpa någon dator/avläsare eller verkstadsbesök? |
Den värmartypen anser jag inte vara speciellt effektiv, sambon har en på sin Passat och jag har en slangvärmare på min Golf och motorn på Golfen kan jag känna värme på efter en dryg halvtimme medan motorn på Passaten fortfarande känns helt kall.
|
|
Husochvagn
Golf 7 2.0 TDI (184) Ort: Umeå |
Mån 22 feb 2021 16:34 |
|
Jag är benägen att hålla med maxmsm.
Frågan är dock hur jag tar reda på om glödstift en behöver bytas?
Räcker det inte att ohm- mäta dem?
|
|
candyweiss
Donator 100
Tiguan II 2.0 tsi Ort: Svedala |
Mån 22 feb 2021 18:47 |
|
Husochvagn skrev: | Jag är benägen att hålla med maxmsm.
Frågan är dock hur jag tar reda på om glödstift en behöver bytas?
Räcker det inte att ohm- mäta dem? |
Du svarade inte på om hur många mil bilen rullat?
|
|
Husochvagn
Golf 7 2.0 TDI (184) Ort: Umeå |
Mån 22 feb 2021 19:06 |
|
Bilen har gått 11300 mil.
|
|
Husochvagn
Golf 7 2.0 TDI (184) Ort: Umeå |
Mån 22 feb 2021 21:30 |
|
Har googlat runt och det verkar finnas felkodläsare för några hundralappar.
Det skall jämföras med en bra multimeter som kan detektera små skillnader i resistans och som kostar upp mot 1000kr.
Någon som kan rekommendera en billig och bra felkodläsare?
|
|
Blåbäret
Golf 7 GTI -14 Ort: Nyköping |
Tis 23 feb 2021 8:05 |
|
Är det bara felkoder som du är ute efter eller är du också intresserad av att ändra inställningar i bilen?
Dels finns det billiga felkodsläsare för några hundra och dem har jag ingen som helst koll på. Men för en tusenlapp kan du få tag i OBDeleven. Det är en dongle som du stoppar in i bilen som du sen kopplar ihop med din mobiltelefon och det är utvecklingen av mobilappen som du betalar pengar för. Appen kan dels läsa av felkoder o.s.v. men du kan också ladda ner färdiga inställningar till din bil ifall du vill lägga till inställningar och funktioner som inte fanns när bilen var ny från fabriken.
Sen så finns också VCDS vilket är felkodsläsning på riktigt för bilverkstäder med flera. Priset för VCDS verkar ligga kring fyra tusen och uppåt.
|
|
maxmsm
Golf 4 2,0 BI FUEL -03 Ort: Helsingborg |
Tis 23 feb 2021 8:47 |
|
Blåbäret skrev: | Är det bara felkoder som du är ute efter eller är du också intresserad av att ändra inställningar i bilen?
Dels finns det billiga felkodsläsare för några hundra och dem har jag ingen som helst koll på. Men för en tusenlapp kan du få tag i OBDeleven. Det är en dongle som du stoppar in i bilen som du sen kopplar ihop med din mobiltelefon och det är utvecklingen av mobilappen som du betalar pengar för. Appen kan dels läsa av felkoder o.s.v. men du kan också ladda ner färdiga inställningar till din bil ifall du vill lägga till inställningar och funktioner som inte fanns när bilen var ny från fabriken.
Sen så finns också VCDS vilket är felkodsläsning på riktigt för bilverkstäder med flera. Priset för VCDS verkar ligga kring fyra tusen och uppåt. |
Du verkar ha lite koll på detta, vet du om jag med en OBS-eleven kan ändra så att bakljusen tänds på min Jetta -12 när jag startar så att jag slipper tända manuellt när jag har släpet efter?
|
|
Blåbäret
Golf 7 GTI -14 Ort: Nyköping |
Tis 23 feb 2021 11:14 |
|
Jag vet tyvärr inte ifall det går att fixa det.
Om du googlar på OBDeleven tail light allway on eller OBDeleven scandinavian DRL så får du en hel del träffar men jag hittar ingen klockren som gäller just Jetta -12.
|
|
maxmsm
Golf 4 2,0 BI FUEL -03 Ort: Helsingborg |
Tis 23 feb 2021 18:01 |
|
Blåbäret skrev: | Jag vet tyvärr inte ifall det går att fixa det.
Om du googlar på OBDeleven tail light allway on eller OBDeleven scandinavian DRL så får du en hel del träffar men jag hittar ingen klockren som gäller just Jetta -12. |
Jag får väl köpa en OBD-eleven och testa, får se vart det känns vettigast att handla.
Jettan borde ha samma system som Golf VI som den delar botten med.
|
|
ludde28
Golf 7 1,4 TSI GT 140 -14 Ort: Stockholm |
|
Husochvagn
Golf 7 2.0 TDI (184) Ort: Umeå |
Tis 23 feb 2021 18:52 |
|
Åter till ämnet:
Verkstan vill ha 500kr för att ohm-mäta glödstiften.
Samma pris för felkodavläsning.
Den största risken ska vara att toppen på stiften går av och blir kvar i hålet de sitter. Är därför lite kluven om man vågar byta dem själv.
Någon som vet hur man kollar glödarrelät?
|
|
Burre
Golf 7 2,0 Tdi Ort: Eslöv |
Tis 23 feb 2021 19:15 |
|
Hej
Om mätning ja visst man ser o ett glödstift är dåligt men det är kanske inte det.
Känner du ingen som har tex vcds? så kan du kolla både felkoder o mätvärden.
Min passat var lite svårstarad för några år sedan och där var det temp givaren som gav fel temp till styrboxen
när det var -10g visade den +20g o då får motorn fel start värden
gödstiften på en modern diesel reglerar steglöst beroende på temp o under en längre tid för att få jämnare motorgång o mindre utsläpp
|
|
Husochvagn
Golf 7 2.0 TDI (184) Ort: Umeå |
Tis 23 feb 2021 19:20 |
|
Det var bra och intressanta input Burre.
Ska kolla om jag har nån bekant som har felkodläsare.
|
|
Husochvagn
Golf 7 2.0 TDI (184) Ort: Umeå |
Tis 23 feb 2021 21:10 |
|
Fungerar det att köpa VCDS kopia ex från Kina?
Typ hex-v2
|
|
maxmsm
Golf 4 2,0 BI FUEL -03 Ort: Helsingborg |
Tis 23 feb 2021 21:15 |
|
Stort tack för detta!
Tydligen skiljer det mellan Golf och Jetta åtminstone på NAR-bilarna.
|
|
ludde28
Golf 7 1,4 TSI GT 140 -14 Ort: Stockholm |
Tis 23 feb 2021 21:39 |
|
Husochvagn skrev: | Fungerar det att köpa VCDS kopia ex från Kina?
Typ hex-v2 |
Har köpt en vcds från aliexpress för 5? år sen o programmerade om x-antal funktioner i min GVII. Hittade kabel o CD:n för några veckor sen och använde den för ytterligare 1 funktion.
Trots åldern så verkar den funka. Har för mig att jag betalade runt 25$ för den.
Väl investerade pengar.
Nackdel är väl att man måste ha en bärbar dator med sig ovh att man inte kan uppdatera VCDS-programvara (version) - köp isåfall en med den senaste version som får att få tag på.
Fördel: finns mkt info om vcds programmering på nätet
|
|
Husochvagn
Golf 7 2.0 TDI (184) Ort: Umeå |
|
ludde28
Golf 7 1,4 TSI GT 140 -14 Ort: Stockholm |
Tis 23 feb 2021 22:09 |
|
bärbar dator.
I min bil måste förardörren (troligen alla dörrar) vara stängd, när man programmerar.
sen är det bara att kolla på Youtube hur man programmerar. finns tutorials.
Man startar med enkla, straitforward programeringar som har steg för steg vägledning med bild så man får en känsla för programmet.
Ta gärna foton av skärmen på original värde för parameter du tänker ändra. O dubbelkolla att allt är rätt innan du ändrar.
Skivan kräver ju även DVD läsare, men det är bara att kopiera över på ett usb-minne o installera programmet på bärbar därifrån (om bärbar saknar dvd läsare (det gör de flesta numera)
|
|
maxmsm
Golf 4 2,0 BI FUEL -03 Ort: Helsingborg |
Ons 24 feb 2021 10:00 |
|
ludde28 skrev: | Har köpt en vcds från aliexpress för 5? år sen o programmerade om x-antal funktioner i min GVII. Hittade kabel o CD:n för några veckor sen och använde den för ytterligare 1 funktion.
Trots åldern så verkar den funka. Har för mig att jag betalade runt 25$ för den.
Väl investerade pengar.
Nackdel är väl att man måste ha en bärbar dator med sig ovh att man inte kan uppdatera VCDS-programvara (version) - köp isåfall en med den senaste version som får att få tag på.
Fördel: finns mkt info om vcds programmering på nätet |
Hur ser man hur sen version det är?
|
|
ludde28
Golf 7 1,4 TSI GT 140 -14 Ort: Stockholm |
Ons 24 feb 2021 11:18 |
|
maxmsm skrev: | Hur ser man hur sen version det är? |
man kollar vilken version originalkablar har och söker efter en kabel som är närmast orig vers.
|
|
maxmsm
Golf 4 2,0 BI FUEL -03 Ort: Helsingborg |
Ons 24 feb 2021 14:00 |
|
ludde28 skrev: | man kollar vilken version originalkablar har och söker efter en kabel som är närmast orig vers. |
|
|
Husochvagn
Golf 7 2.0 TDI (184) Ort: Umeå |
Ons 17 jan 2024 17:57 |
|
Skakar liv i min egen tråd.
Bytte batteri 2021 på hösten och efter det har bilen gått bra att starta i kall väderlek.
Nu när vi haft temperaturer runt -25 har den varit svårstartad igen, trots 30-45 min dieselvärmare i kombination med oljetrågsvärmare. Den går igång något trögt och sedan dör den. Man får ibland försöka starta den 3ggr innan den går igång. Ibland måste man även ge lite lätt gas.
Batteriet är ca 2,5 år.
Vi har installerat Calix kombinerade batteriladdare och motorvärmare.
Normalt kör vi oljetrågsvärmaren+batteriladdare parallellt med dieselvärmaren för att inte batteriet ska tömmas (frun har kort pendling varför batteriet ej hinner laddas upp under körning).
Någon som har liknande problem med svårstartad bil i kall väderlek?
UPDATE:
Frun körde lite längre sträcka efter jobbet och dagen efter på morgonen startade den utan problem vid -15 C efter 30min dieselvärmare.
Nästa dag var det -27 C och då var bilen svårstartad trots 25-30min dieselvärmare.
Magkänslan är att felet är batteriet.
|
|
golf666
Golf 1 1.8 Turbo -75a Ort: Falun |
Mån 05 feb 2024 11:53 |
|
Kodades de nya batteriet in mot bilen när ni bytte förra gången? /TobbeG - Golf Alltrack 2.0tdi DSG -16, Golf mk1 -75 turbo, Audi S2 Avant -93, Audi A4 1.8tsq -00
|
|