illernos
Golf 7 1.0 TSI 110 -17 Ort: Växjö |
Fre 15 mar 2024 12:14 |
|
Hej! Ny medlem då jag letar efter någon som förhoppningsvis kan mer än vad en annan gör (dvs inget).
Jag har en 2017 Golf SC 1.0 TSI 110 och för några veckor sedan började jag få en massa felmeddelanden i displayen när man startade bilen.
Det är:
Fel: Auto Hold
ACC är inte tillgänglig
Fel: stabiliserings-kontroll (ESC)
Front Assist är inte tillgänglig
Proaktivt passagerarskydd inte tillgängligt
Fel: Däcktrycksvarnare
Begränsad bromsservo
Fel: elektrisk parkeringsbroms
I och med detta får man inte igång motorn heller, den startar liksom inte - utan bara tändningen som går igång. Om man däremot är ihärdig och "startar om" bilen ett antal gånger så går tillslut motorn igång och då fungerar det som normalt.
Häromveckan lämnade jag in bilen till Atteviks här i Växjö som skulle felsöka (samt utföra service). Sagt och gjort så felsökte de och meddelade att detta berodde på att det är fel på den elektriska handbromsen och den behöver bytas. Verkade lite konstigt men visst jag kan ingenting och det kanske blir fel någonstans som gör att alla andra felmeddelanden dyker upp kanske tänkte jag. Betalade strax över 11000 för service (ca 7000), felsökning och byte av elektrisk handbroms.
Tre dagar senare efter jag fick tillbaka bilen kör min sambo den och då dyker alla dessa felmeddelanden upp igen när hon ska starta bilen. Dessutom stänger motorn av sig i en korsning och vill inte starta på flera minuter. Jag fick också ett nytt felmeddelande när jag körde bilen till verkstaden dagen efter - motorn stängde av sig under tiden jag körde i ca 20km/h :12v Batteriet laddas ej, stäng av motorn. Detta felmeddelande försvann också efter jag stängt av bilen och startat den igen.
Vi bokar in nytt verkstadsbesök och igår fick jag mejl där de säger att detta är ett helt nytt fel - nämligen att generatorn behöver bytas, 7500:- för begagnad eller 11000:- för ny (båda inkl felsökning och arbete).
Är detta rimligt för er som förhoppningsvis kan mer än en annan? Jag kan ju inte göra mycket mer än att bara tacka och ta emot men jag tycker det känns väldigt konstigt att vi fortsätter få exakt samma felmeddelanden i bilen efter de bytte den elektriska handbromsen, efter så kort tid?
Däremot kan jag ju tycka att det låter troligt att det är fel på just generatorn som gör att batteriet inte laddas upp och därför är det underspänning som påverkar massa annan elektronik. Men var det då verkligen fel på den elektriska handbromsen i första läget om alla (och exakt samma) felmeddelanden dyker upp igen efter bara några dagar? Personalen som tog emot bilen på atteviks menade att det var ju "oturligt" men måste inträffat mellan att vi fick tillbaka bilen och de 3 dagarna senare som det dök upp igen.
Är det någon mening att driva ett sånt här ärende vidare?
|
|
pepe
Golf 7 SportsVan Ort: Kristinehamn |
Fre 15 mar 2024 12:44 |
|
Finns det ingen privat verkstad där som inte mjölkar pengar av dig?
generatorn behöver bytas, 7500:- för begagnad eller 11000:- för ny (båda inkl felsökning och arbete). varför måste man felsöka igen när dom vet att generatorn är det fel på?
|
|
Stötfångaren
Golf 7 ID3, S3 Ort: Stockholm |
Fre 15 mar 2024 12:51 |
|
Tråkigt att läsa att du har blivit bedragen av verkstaden.
Tyvärr kan dagens bilmekaniker inte felsöka. De kan enbart byta delar (ju fler desto bättre och där de flesta är fullt fungerande). Försök hitta en verkstad med någon äldre "gubbe" som var med från förr. Han kan säkert göra en korrekt och professionell felsökning på din bil och tala om vad som egentligen behöver åtgärdas.
Jag tror dessutom att det inte var något fel på din handbroms.
I framtiden: Prova att be att få de bytta delarna tillbaka (de var ju dina från din bil). De kommer vägra eftersom de delar de bytte var felfria och de kan de använda vidare.
|
|
illernos
Golf 7 1.0 TSI 110 -17 Ort: Växjö |
Fre 15 mar 2024 13:12 |
|
pepe skrev: | Finns det ingen privat verkstad där som inte mjölkar pengar av dig? |
Jo det finns ju andra men jag vet ju inte vilka man kan lita på där heller. Har inga bilkunniga i min direkta närhet heller jag kan rådfråga - därav mitt inlägg här.
pepe skrev: | generatorn behöver bytas, 7500:- för begagnad eller 11000:- för ny (båda inkl felsökning och arbete). varför måste man felsöka igen när dom vet att generatorn är det fel på? |
De menar ju att detta felet inte fanns när de bytte den elektriska handbromsen, att felkoderna visar detta nu men det gjorde det inte då och att en mekaniker hade felsökt i 2h för att komma fram till att det var generatorn som det var fel på. Så enligt detta så visste de ju inte att det var fel på generatorn vid första felsökningen.. men ja som sagt jag tycker det verkar tveksamt.
|
|
illernos
Golf 7 1.0 TSI 110 -17 Ort: Växjö |
Fre 15 mar 2024 13:24 |
|
Stötfångaren skrev: | Tråkigt att läsa att du har blivit bedragen av verkstaden.
Tyvärr kan dagens bilmekaniker inte felsöka. De kan enbart byta delar (ju fler desto bättre och där de flesta är fullt fungerande). Försök hitta en verkstad med någon äldre "gubbe" som var med från förr. Han kan säkert göra en korrekt och professionell felsökning på din bil och tala om vad som egentligen behöver åtgärdas.
Jag tror dessutom att det inte var något fel på din handbroms.
I framtiden: Prova att be att få de bytta delarna tillbaka (de var ju dina från din bil). De kommer vägra eftersom de delar de bytte var felfria och de kan de använda vidare. |
Ja, problemet är väl att det tar tid (och många missar) innan man hittar den där gubben man faktiskt kan lita på .
Nä jag tror inte heller det var något fel på den där handbromsen, det var nog bara ett symptom på underspänningen. Men som sagt man har ju inte så mycket att säga till om, jag stod och dividerade lite med dem för jag tyckte de kunde stryka felsöknings-avgiften helt (fick 50% rabatt på den) men det gick inte tydligen.
|
|
Stötfångaren
Golf 7 ID3, S3 Ort: Stockholm |
|
Aloc
Golf 7 Ort: Ale |
Fre 15 mar 2024 18:09 |
|
Fick du verkligen upp exakt samma meddelanden? Jag hade dessa på min bil när en sensor på gasspjället gick sönder
Fel: Auto Hold
ACC är inte tillgänglig
Fel: stabiliserings-kontroll (ESC)
Front Assist är inte tillgänglig
Bilen upptäcker ett fel och stänger av dessa system (fastän de inte direkt har med själva felet att göra).
Ibland har man helt enkelt otur och generatorn bestämmer sej för att dö 3 dagar efter handbromsen. Surt som fan
|
|
Stötfångaren
Golf 7 ID3, S3 Ort: Stockholm |
Fre 15 mar 2024 18:37 |
|
Jag anser att det gått väldigt för långt med alla datorer i dagens bilar. De kommunicerar inte korrekt med varandra och slänger hela problemet på föraren när de blir oense sinsemellan.
|
|
olle54
Golf 7 Sportkombi 1.4 TSI Ort: Karlshamn |
Fre 15 mar 2024 19:57 |
|
Brukar det inte bli sådana felmeddelanden när batteriet är dåligt? Har en Golf Sportkombi 1.4 TSI Multifuel 2017 (tillverkad 08/2016)
|
|
candyweiss
Donator 100
Tiguan II 2.0 tsi Ort: Svedala |
Lör 16 mar 2024 0:45 |
|
olle54 skrev: | Brukar det inte bli sådana felmeddelanden när batteriet är dåligt? |
Första jag tänkte på.
|
|
candyweiss
Donator 100
Tiguan II 2.0 tsi Ort: Svedala |
Lör 16 mar 2024 0:47 |
|
TS skriver att den heter Atteviks i Växjö.
|
|
Stötfångaren
Golf 7 ID3, S3 Ort: Stockholm |
|
maxmsm
Golf 4 2,0 BI FUEL -03 Ort: Helsingborg |
Lör 16 mar 2024 9:34 |
|
olle54 skrev: | Brukar det inte bli sådana felmeddelanden när batteriet är dåligt? |
Jag fick inte något felmeddelande alls när batteriet packade ihop i min Jetta -12, fanns inte ens något i systemet.
|
|
pepe
Golf 7 SportsVan Ort: Kristinehamn |
Lör 16 mar 2024 9:53 |
|
maxmsm skrev: | Jag fick inte något felmeddelande alls när batteriet packade ihop i min Jetta -12, fanns inte ens något i systemet. |
Inte jag heller när min batteri la av efter 3,5 år -15 sportsvan
|
|
candyweiss
Donator 100
Tiguan II 2.0 tsi Ort: Svedala |
Sön 17 mar 2024 3:50 |
|
Inte jag heller i min Golf 1.4 tsi -11. Batteriet bara dog, 1 cell hade lagt av.
|
|
illernos
Golf 7 1.0 TSI 110 -17 Ort: Växjö |
Tis 19 mar 2024 10:04 |
|
Aloc skrev: | Fick du verkligen upp exakt samma meddelanden? Jag hade dessa på min bil när en sensor på gasspjället gick sönder
Fel: Auto Hold
ACC är inte tillgänglig
Fel: stabiliserings-kontroll (ESC)
Front Assist är inte tillgänglig
Bilen upptäcker ett fel och stänger av dessa system (fastän de inte direkt har med själva felet att göra).
Ibland har man helt enkelt otur och generatorn bestämmer sej för att dö 3 dagar efter handbromsen. Surt som fan |
Ja det är exakt samma utöver att jag också fått ett nytt felmeddelande (12v batteriet laddas ej, stäng av motorn).
Absolut, det är ju så - det kanske bara är otur. Bara kändes väldigt tveksamt när det var samma felmeddelande igen som fick mig att tro att det kanske borde varit ett problem med underspänning redan från början. Men som sagt jag har ingen koll så ville se lite vad folk tycker här på forumet.
|
|
illernos
Golf 7 1.0 TSI 110 -17 Ort: Växjö |
Tis 19 mar 2024 10:08 |
|
Tack för alla svar och insikter i ämnet, jag har kommit fram till att jag helt enkelt får acceptera detta.
Det gjorde det lite lättare att försäkringsbolaget gick med på att generatorn gick på försäkringen så vi endast behöver betala självrisken på 3000 istället för 7500:-.
(Det gick bra att få tillbaka den felaktiga elektroniska handbromsknappen för övrigt.)
|
|
Stötfångaren
Golf 7 ID3, S3 Ort: Stockholm |
Tis 19 mar 2024 14:13 |
|
|
|
illernos
Golf 7 1.0 TSI 110 -17 Ort: Växjö |
Ons 20 mar 2024 11:09 |
|
Uppdatering jag trodde jag skulle slippa.
Gick dit igår och betalade för byte av generatorn, fick nyckeln, vrider om.. och gissa vad - exakt samma felmeddelanden fortfarande - kom inte ens från deras parkering där de hade ställt den. Jag valde inte att försöka starta om den 19 ggr utan gick direkt in igen och lämnade in nyckeln och fick lånebilen tillbaka.
Ska bli intressant idag att få höra vad de anser det är för fel nu som inte har med tidigare fel att göra...
|
|
illernos
Golf 7 1.0 TSI 110 -17 Ort: Växjö |
Ons 20 mar 2024 14:29 |
|
Uppdatering 2:
Fick precis svar: "Vi kollade på bilen igen imorse och såg då att efter inkodningen och anpassningen av den begnade generatorn så har ett relä gått på bilen. Detta fel ser man först när bilen går ned i bussvila (står stilla ca 30 min). Vi har bytt ut detta relä och sedan testat starta bilen antal gånger efter det med lycka varje gång."
Man kan ju tycka att om vissa fel först syns efter en "bussvila".. varför testar man inte då efter också?
De nämnde ju iaf inte någon ny betalning nu vilket man får hoppas inte tillkommer.
Nå i alla fall.. då hoppas jag (är tveksam) till att detta är avklarat.
|
|
Stötfångaren
Golf 7 ID3, S3 Ort: Stockholm |
Ons 20 mar 2024 15:40 |
|
Ytterst tveksam till att ett relä "har gått". Det liknar en efterkonstruktion av "mekaniker" som enbart kan byta delar och inte har en aning om hur man felsöker professionellt.
|
|
skyddslos
Golf 7 1.0 TSI 2017 Ort: Växjö |
Fre 16 aug 2024 8:54 |
|
Jag har exakt samma bil som dig och brukade serva på exakt samma verkstad som du nämnde. Senast slutade AC funka efter att dem servade bilen. Såklart ville de ha betalt för felet. Jag gjorde en visuell undersökning och såg att pluggen till kompressorn hänger i luften. När de bytte oljefilter behövde man ta ut pluggen för att komma åt oljefilter, sen glömde de sätta det tillbaka. Jag åkte tillbaka och berättade det för dem. Helt otroligt att jag inte ens fick en ursäkt.
Bilens garanti var över och ingen anledning att lämna bilen för service hos dem längre. Numera servar jag bilen själv och då vet jag att jag gör som man måste. Jag köpte en OBDEleven och skannar bilen en gång i månad oavsett det dyker upp felkod eller inte.
OBS!
Behöver du skanna din bil nästa gång så skicka ett PM. Bra att kunna hjälpa nån annan.
|
|
Stötfångaren
Golf 7 ID3, S3 Ort: Stockholm |
Fre 16 aug 2024 13:33 |
|
skyddslos skrev: | Jag gjorde en visuell undersökning och såg att pluggen till kompressorn hänger i luften. När de bytte oljefilter behövde man ta ut pluggen för att komma åt oljefilter, sen glömde de sätta det tillbaka |
Samma sak hände mig på en auktoriserad VW-verkstad. Dock bråkade de inte alls utan satte bara tillbaka elpluggen så AC'n fick ström och fungerade igen.
Att de inte ber om ursäkt beror nog på att de avskyr när kunderna "lägger sig i", framförallt när de har rätt! Lågt!
|
|
maxmsm
Golf 4 2,0 BI FUEL -03 Ort: Helsingborg |
Fre 16 aug 2024 19:30 |
|
Stötfångaren skrev: | Ytterst tveksam till att ett relä "har gått". Det liknar en efterkonstruktion av "mekaniker" som enbart kan byta delar och inte har en aning om hur man felsöker professionellt. |
Det är inte ovanligt att ett relä kan "gå", jag hade en Audi 80 som strulade och det visade sej vara ett relä som hade "gått", det var sprickbildning där det lilla kretskortet var fastlött, en av elektrikerna lödde om kretskortet och bilen gick kanon fint igen.
|
|
Stötfångaren
Golf 7 ID3, S3 Ort: Stockholm |
Lör 17 aug 2024 15:16 |
|
maxmsm skrev: | Det är inte ovanligt att ett relä kan "gå", jag hade en Audi 80 som strulade och det visade sej vara ett relä som hade "gått", det var sprickbildning där det lilla kretskortet var fastlött, en av elektrikerna lödde om kretskortet och bilen gick kanon fint igen. |
Imponerande att en bilmekaniker faktiskt kan både felsöka och laga något. Den killen ska du anlita vid framtida behov av reparation av din bil.
|
|
maxmsm
Golf 4 2,0 BI FUEL -03 Ort: Helsingborg |
Lör 17 aug 2024 19:30 |
|
Stötfångaren skrev: | Imponerande att en bilmekaniker faktiskt kan både felsöka och laga något. Den killen ska du anlita vid framtida behov av reparation av din bil. |
Mekaniker var jag själv men lösningen hittade jag på ett Audi forum som fanns på den tiden, felet var lite speciellt för deras 2,0E modeller.
|
|