Plåtslagarn
Golf 4 1,6 sr Ort: Ljusdal |
Mån 25 mar 2024 19:58 |
|
Har ett problem som började med att bilen gått lite småryckigt en längre tid. Troligtvis det felet som nu utmynnar i att den släcker en cylinder vid gaspådrag. Har haft en mekaniker som inte lyckats hitta felet. Han tror att det är något elektriskt fel. Tändningen är genomgången. Tändspole, tändkablar, tändstift. Den gick på 4cyl i ca 2 mil efter byte av tändkablar innan samma fel uppstår igen.
Spridarna är bytt samt att en styrbox är testad på firma utan något fel.
Finns det några idéer?
|
|
r o l l e
Ingen VW Ort: Stockholm |
Mån 25 mar 2024 21:48 |
|
Plåtslagarn skrev: | Har ett problem som började med att bilen gått lite småryckigt en längre tid. Troligtvis det felet som nu utmynnar i att den släcker en cylinder vid gaspådrag. Har haft en mekaniker som inte lyckats hitta felet. Han tror att det är något elektriskt fel. Tändningen är genomgången. Tändspole, tändkablar, tändstift. Den gick på 4cyl i ca 2 mil efter byte av tändkablar innan samma fel uppstår igen.
Finns det några idéer? |
Enkelt, flytta spridare och tändspole från den krånglande cylindern till en annan (nytt stift), blir felet på den nya cylindern eller den gamla?
Då kan du konstatera om felet ligger i komponenter du bytt plats på, eller inte.
Jag skulle börja med ett komptest, följt av ett leakdown test om komptestet inte är perfekt.
Misstänker du kan ha en dålig kolv så denna cylinder suger i sig olja...
|
|
Plåtslagarn
Tis 26 mar 2024 9:40 |
|
Hej! Glömde skriva att komptest är utfört utan anmärkning.
|
|
Stötfångaren
Golf 7 ID3, S3 Ort: Stockholm |
Tis 26 mar 2024 11:02 |
|
Har du bytt spridare och tändspole som Rolle skrev?
|
|
Plåtslagarn
Tis 26 mar 2024 11:52 |
|
Stötfångaren skrev: | Har du bytt spridare och tändspole som Rolle skrev? |
Ja den som hjälpt mig har gjort det!
|
|
Plåtslagarn
Tis 26 mar 2024 11:56 |
|
Bilen har endast gått ca 13" mil.
|
|
Stötfångaren
Tis 26 mar 2024 15:37 |
|
Jo, men vad blev resultatet? Problem med samma cylinder eller den cylinder som bytet skedde till?
|
|
Plåtslagarn
Tis 26 mar 2024 16:37 |
|
Problem med samma cylinder
|
|
r o l l e
Ingen VW Ort: Stockholm |
Tis 26 mar 2024 17:40 |
|
Plåtslagarn skrev: | Hej! Glömde skriva att komptest är utfört utan anmärkning. |
Utan anmärkning???
Med vems bedömning?
Vad en grottmekaniker anser är ok eller dåligt anser nästa grottmekaniker tvärtom.
Redovisa siffror så ökar du chansen att få bra hjälp.
Men nästa steg, leakdown test då du skriver att felet sitter kvar på samma cylinder trots att spole, spridare etc bytts.
|
|
Stötfångaren
Tis 26 mar 2024 18:04 |
|
Plåtslagarn, du ställde en fråga. Nu är vi två, jag men främst Rolle som försöker hjälpa dig. Uppenbarligen måste vi själva fråga efter information. Det ska vara precis tvärt om när man söker hjälp. Vänligen lyssna på Rolle.
|
|
maxmsm
Golf 4 2,0 BI FUEL -03 Ort: Helsingborg |
Tis 26 mar 2024 19:00 |
|
Plåtslagarn skrev: | Har ett problem som började med att bilen gått lite småryckigt en längre tid. Troligtvis det felet som nu utmynnar i att den släcker en cylinder vid gaspådrag. Har haft en mekaniker som inte lyckats hitta felet. Han tror att det är något elektriskt fel. Tändningen är genomgången. Tändspole, tändkablar, tändstift. Den gick på 4cyl i ca 2 mil efter byte av tändkablar innan samma fel uppstår igen.
Finns det några idéer? |
Jag hade strul med en Golf Bi Fuel 2,0 2003 som jag hade tidigare som jag trodde kom från en spridare men efter att jag plockat bort plattan som batteriet sitter på och när den ändå var borta så lossade jag en jordkabel som satt under och gjorde rent ordentligt så försvann problemet och kom inte tillbaka under de åren som jag hade den kvar.
|
|
Plåtslagarn
Ons 27 mar 2024 18:20 |
|
r o l l e skrev: | Utan anmärkning???
Med vems bedömning?
Vad en grottmekaniker anser är ok eller dåligt anser nästa grottmekaniker tvärtom.
Redovisa siffror så ökar du chansen att få bra hjälp.
Men nästa steg, leakdown test då du skriver att felet sitter
kvar på samma cylinder trots att spole, spridare etc bytts. |
Hej! Sorry att jag inte haft bättre uppgifter innan jag skrev förut. Komptestet visade 13,5 på samtliga 4 cylindrar fick jag uppgift om idag. Min "grottmekaniker" säger att det inte ska vara något fel på kolv/cylinder. Han tror på något elfel fram till den cylindern. Sen om det är något som påverkar tändning eller bränsle är ju frågan.
Tänkte om det småryckiga som bilen hade för sig i nästan ett år kan vara en ledtråd. Men jag antar att jag nu behöver hjälp från någon som är duktig på bilel. Jag har definitivt inte kunskap själv.
|
|