brumbrum
Golf 4 1,6 16V Ort: Bengtsfors |
Ons 22 maj 2024 10:17 |
|
Hej igen!
Min AC slutade att funka efter att gått igång några korta stunder för att därefter sluta helt att kyla... Fick hjälp att konstatera att tryckvakten behövde bytas, har nu en ny monterad men AC:n funkar ändå inte... Systemet har fullt tryck så gas finns! Har tvångskört kompresson och då kyler AC:n som den ska.. Men ngt gör att kompressorn inte starrtar när man trycker in AC:knappen (alltså ingen klimatanläggning) utan bara en knapp för att starta AC:n! Nu undrar jag om det finns ngn databox som sköter AC:n eller ngt relä någnstans som ska ge ström till kompressorn och var dessa sitter då det inte kommer någon ström till magnetkopplingen??? Hoppas på att ngn här har ngt bra förslag på vad detta fel kan sitta eller bero på!!?? Kan tillägga att tomgångshöjningen funkar när AC:knappen trycks in! Mvh!
|
|
brumbrum
Fre 24 maj 2024 16:05 |
|
Jag undrar om det (den) stora reläklumpen som sitter under batterihyllan styr bägge fläktarna....? funderar på om det är trasigt, alltså den delen som ev styr AC-fläkten (själva kylfläkten funkar) kan stänga av signalen (strömmen) till kompressorn (magnetkopplingen)...? "Klumpen" kallas ju fläktstyrningsreläbox och det sitter ju två anslutningar och två relän i boxen.... Alla ide'er om vad jag ska leta efter felet är mkt välkommna!!!
|
|
maxmsm
Golf 4 2,0 BI FUEL -03 Ort: Helsingborg |
Fre 24 maj 2024 19:14 |
|
brumbrum skrev: | Jag undrar om det (den) stora reläklumpen som sitter under batterihyllan styr bägge fläktarna....? funderar på om det är trasigt, alltså den delen som ev styr AC-fläkten (själva kylfläkten funkar) kan stänga av signalen (strömmen) till kompressorn (magnetkopplingen)...? "Klumpen" kallas ju fläktstyrningsreläbox och det sitter ju två anslutningar och två relän i boxen.... Alla ide'er om vad jag ska leta efter felet är mkt välkommna!!! |
Jag kanske har missuppfattat detta men ska inte någon av säkringarna ovanpå batteriet gå till AC`n?
|
|
brumbrum
Fre 24 maj 2024 19:27 |
|
Jo,
det sitter 3 st 30A där men dom är hela, har både mätt och rengjort dom men det är ngt annat fel...??
|
|
brumbrum
Sön 26 maj 2024 10:40 |
|
Uppdatering..... Jag hittade felet och det var en kabel under fläktstyrningsrelät som legat och skavt mot en kontaktanslutning i kylet, och därför ärgat av! Lödde ihop den och sen funkade AC:n MEN när jag startar ac så börjar den "stora" kylfläkten att snurra och om jag inte är ute och cyklar så ska det väl vara den mindre som ska kyla kondensorn?? Och inte den vanliga kylfläkten... Och låter jag bilen gå på tomgång så tar deet en stund och den stora fläkten varvar upp och går mkt snabbare..?? Det var en som sa att det är fel då den lilla fläkten ska starta innan den stora ökar sitt varvtal...men den lilla står still hela tiden.... Kan det vara så att det är ngt fel på fläktstyrningsrelät el har den lilla fläkten lagt av..???
|
|
Forumet för oss som älskar Volkswagen
|