Forum - Golf 4 (98-04) - 1.8T ( 20 v. ) Problem efter turbobyte... ?

2stroke
Golf 7 ALLTRACK 1.8 TSI Ort: Kiruna
Fre 07 jun 2024 10:42 Svara med citat
1.8T ( 20 V )

Jag fick göra ett turbo byte i början på Mars.
Bilen hade då gått 16 000 mil då jag fick flera felkoder som tydde på att 'Katten' var trasig.
Plockade ner katten och mycket riktigt hade den krackelerat inuti, sprickor i den keramiska monoliten.
Upptäckte då samtidigt att avgassidan på turbon var rätt illa åtgången med flera sprickor så då bytte jag även den.
Slutade med att jag skaffade dessa grejer:
* NY Original K03 Turbo från KKK
* NY 200-cells metall monolit sportkatalysator.
* 3" downpipe,

Jag primade oljesystemet i ett par minuter innan jag startade motorn.
( Kör med 0w-40 helsyntetolja, )
Inga problem med monteringen av grejerna och motor startade på direkten.
Märkbart mycket bättre lågvarvseffekt/bottenvrid.

1'a tiden efter bytet märkte jag i ca 2 månader att när man kallstartade motor
och de första ca 10 min. av körning
så fick man ett 'sugande/väsande ljud' vid lite kraftigare gaspådrag som jag aldrig hört innan Turbo bytet.
Ljudet framkom aldrig om man körde lugnt med gasen utan bara vid kraftigare gaspådrag.
Detta ljud försvann varje gång efter ca 10 minuter och jag kopplade därför ihop det med motortempen,
dock visste jag inte varför det lät som det lät eller vad det var som lät
Think
.....Nu däremot så har jag detta skumma 'sugande/väsande ljud' hela tiden oavsett varm eller kall motor.
Dessutom så tycker jag att effekten faller av väldigt tvärt och klart märkbart.
Motorn drar jätte bra upp i mellanregistret och sedan faller effekten tvärt och detta 'sugande/väsande ljud'
finns mest hela tiden typ.

Har kollat felkoder med VCDS men finns inga felkoder lagrade.

Någon som har några idéer ? Think Think Think
r o l l e
Ingen VW Ort: Stockholm
Fre 07 jun 2024 21:32 Svara med citat
2stroke skrev:
1.8T ( 20 V )

Jag fick göra ett turbo byte i början på Mars.
Bilen hade då gått 16 000 mil då jag fick flera felkoder som tydde på att 'Katten' var trasig.
Plockade ner katten och mycket riktigt hade den krackelerat inuti, sprickor i den keramiska monoliten.
Upptäckte då samtidigt att avgassidan på turbon var rätt illa åtgången med flera sprickor så då bytte jag även den.
Slutade med att jag skaffade dessa grejer:
* NY Original K03 Turbo från KKK
* NY 200-cells metall monolit sportkatalysator.
* 3" downpipe,

Jag primade oljesystemet i ett par minuter innan jag startade motorn.
( Kör med 0w-40 helsyntetolja, )
Inga problem med monteringen av grejerna och motor startade på direkten.
Märkbart mycket bättre lågvarvseffekt/bottenvrid.

1'a tiden efter bytet märkte jag i ca 2 månader att när man kallstartade motor
och de första ca 10 min. av körning
så fick man ett 'sugande/väsande ljud' vid lite kraftigare gaspådrag som jag aldrig hört innan Turbo bytet.
Ljudet framkom aldrig om man körde lugnt med gasen utan bara vid kraftigare gaspådrag.
Detta ljud försvann varje gång efter ca 10 minuter och jag kopplade därför ihop det med motortempen,
dock visste jag inte varför det lät som det lät eller vad det var som lät
Think
.....Nu däremot så har jag detta skumma 'sugande/väsande ljud' hela tiden oavsett varm eller kall motor.
Dessutom så tycker jag att effekten faller av väldigt tvärt och klart märkbart.
Motorn drar jätte bra upp i mellanregistret och sedan faller effekten tvärt och detta 'sugande/väsande ljud'
finns mest hela tiden typ.

Har kollat felkoder med VCDS men finns inga felkoder lagrade.

Någon som har några idéer ? Think Think Think


Ja, plugga kompressorhusets inlopp och lägg på tryckluft, 0,6 bar är lämpligt. Sedan åtgärdar du alla läckande och pysande skarvar du har från turbon till insuget.

Därefter drar du fast främre rör, katalysator etc och på en gång tätar de läckor du har.

När du skriver att turbinhuset hade fullt av sprickor och bilen bara gått 16 tuss så tyder det på fulchip, då får du trycksätta strax över ditt max laddtryck.

Kolla också luftfiltret, är det smutsigt byt.