Ingon
Golf 2 CL 1.6 1985 Ort: Gotland |
Tor 15 aug 2024 16:32 |
|
Har en älskad golf 2 från 1985 (innan aug) med 1.6 liters motor, förgasare, manuell växellåda och manuell choke som jag har allt mer problem med. Det har blivit successivt värre sen förra sommaren.. och nu börjar situationen bli ohållbar.
Bränsleförbrukningen är uppe i minst 1 liter milen (drog 0,7 förra sommaren) och värst är de konstanta motorstoppen.. Hon dör vid tomgång och även när jag saktar in för korsning och parkering m.m. Om jag inte drar choke, då går det bra.
Sitter en Solex-förgasare på, 21083-1107010..
Tändstiften är svarta...
Har bytt tändstift, två vakuumslangar, ställt tomgångsvarv. Kompressionen är ca 13 bar på alla cylindrar (ska ha 9-12 bar ny, så det är förhöjt, men åtminstone jämnt). Första gången jag bytte olja fanns det rätt mycket metallrester i, men senast såg det bra ut.
Kan också nämna att när jag köpte bilen (och den gick bra) så var slangen till vevhusventilationen trasig och hålen igentejpade.. Känns som att dessa problem började när jag satte dit en ny slang.. men kan även vara ett sammanträffande.
Kan även konstatera att det är tjockt med vad jag antar är oljespill här och var i motorrummet så måste läcka eller ha läckt i varje fall.. Håller på att tvätta rent för att se varifrån det kommer.
Jag meckar så gott jag kan, men har precis tagit steget från en cylinder (moped) till fyra, så det börjar bli väldigt svårt förmig nu. All hjälp välkommen!! Vad tror ni ger dessa symptom?
|
|
Jettebra
Jetta 1.6 1985 Ort: Varberg |
Tor 15 aug 2024 22:31 |
|
Kolla säkringen till tomgångselenoiden.
|
|
Ingon
Golf 2 CL 1.6 1985 Ort: Gotland |
Fre 16 aug 2024 10:54 |
|
Antar att det är den berömda säkring 17? Kollade den nu. Den är hel och fin..
|
|
Ingon
Golf 2 CL 1.6 1985 Ort: Gotland |
|
Ingon
Golf 2 CL 1.6 1985 Ort: Gotland |
Fre 20 sep 2024 14:55 |
|
Uppdatering:
Har fått bukt med motorstoppen genom att skruva lite på tomgångsskruven, så nu går det i alla fall att köra.
Men motorn går fortfarande ojämnt och drar nu ca 1,3 liter milen. Avgaserna luktar MYCKET bensin, så något galet är det.
Tänkte att det var vakuumfel, men har gått igenom och bytt alla vakuumslangar nu (återstår bara att kolla på backventilen som sitter till bromsservon, ska göra det strax).
Fråga: om man kör motorn och drar loss en vakuumslang - ska man känna ett ordentligt sug i slangen då? Har nämligen knappt något sug i mina.
Om det inte är vakuumfel - vad kan det då vara? Körde i förgasarrengöring i förgasaren utan att det blev någon skillnad.
Funderar på att ta isär förgasaren och rengöra. Har också hört att man kan göra något som heter ventiljustering. Har förstått det som att ventilerna typ kan "slå sig" eller sättas igen (?) om man kör med överhettad motor, och det hände en del första sommaren jag hade den, innan jag insåg att det var för lite olja i..
Okej. Vad tror ni? Vakuum, förgasare eller ventiler? Sist kommer väl att kolla och ställa tändning?
Alla svar uppskattas!
|
|
Forumet för oss som älskar Volkswagen
|