Forum - Volkswagen Passat - Bilen tror att bagageluckan är öppen

krs
Passat 7 2012 Ort: Täby
Sön 17 dec 2023 10:50 Svara med citat
Min Passat (2012) påstår att bagageluckan är öppen, trots att den inte är det.
När jag kör så lyser det i kupén och varningsljudet drar igång direkt.
När jag låser bilen så drar larmet igång. Gissningsvis för att den tror att luckan är öppen.

• Någon som känner igen problemet?
• Kan jag låsa bilen utan att larma?
• Tips på hur jag kan komma tillrätta med problemet?
Stötfångaren
Golf 7 , ID3, Audi S3 Ort: Stockholm
Sön 17 dec 2023 13:49 Svara med citat
Felkoder?
candyweiss
Donator 100 Tiguan II 2.0 tsi Ort: Svedala
Sön 17 dec 2023 14:14 Svara med citat
Det är nog en microbrytare som är kass, behöver justeras eller smörjas.
Tror det finns trådar om detta, så prova att söka?
golf666
Golf 1 1.8 Turbo -75a Ort: Falun
Mån 05 feb 2024 12:07 Svara med citat
Kan även vara spolarvätskeläckage höger bak, så de rinner in i kablaget och de blir erg i kontakten och därför tror den bakluckan är öppen och den larmar i tid och otid...

Så ett tips är att kolla efter spolarvätskeläckage höger bak.
Spola länge med bakre spolningen, läcker det in behöver kablaget där bytas med spolarslangen intigrerad.
Finns massor om just spolarvätskeläckage på passater här på forumet.

Bara söka Smile

/TobbeG - Passat 4m R-line 2.0tdi DSG -17, Golf mk1 -75 turbo, Audi S2 Avant -93, Audi A4 1.8tsq -00
Nuggit
Passat 7 3c 2014 Ort: Södertälje
Sön 24 nov 2024 15:22 Svara med citat
golf666 skrev:
Kan även vara spolarvätskeläckage höger bak, så de rinner in i kablaget och de blir erg i kontakten och därför tror den bakluckan är öppen och den larmar i tid och otid...

Så ett tips är att kolla efter spolarvätskeläckage höger bak.
Spola länge med bakre spolningen, läcker det in behöver kablaget där bytas med spolarslangen intigrerad.
Finns massor om just spolarvätskeläckage på passater här på forumet.

Bara söka Smile

Har en känsla att jag har samma problem på min. Började larma helt plötsligt och nu varnar den för öppen baklucka med 4-8 sekunders mellanrum.

Undrar bara vilken av kontakterna som ska vara påverkad?
Kollade kontakten till låsanordningen på bakluckan och den såg helt opåverkad ut (behöver såklart inte synas).

Är det någon annan kontakt man bör undersöka?.
Stötfångaren
Sön 24 nov 2024 17:17 Svara med citat
Nuggit skrev: "Kollade kontakten till låsanordningen på bakluckan och den såg helt opåverkad ut (behöver såklart inte synas)."
Ja, då vet vi absolut att den kontakten är helt ok. Duh!
Varför inte ta fram multimetern och börja felsöka?
Nuggit
Sön 24 nov 2024 17:47 Svara med citat
Stötfångaren skrev:
Nuggit skrev: "Kollade kontakten till låsanordningen på bakluckan och den såg helt opåverkad ut (behöver såklart inte synas)."
Ja, då vet vi absolut att den kontakten är helt ok. Duh!
Varför inte ta fram multimetern och börja felsöka?

Det var självklart inte så att jag menade att bara för det är kontakten ok. Har bara en känsla att det inte är den kontakten som TS menade.
Stötfångaren
Sön 24 nov 2024 17:56 Svara med citat
Ja, det gjorde ju hela saken förklarad! Har man "känslan" så behövs absolut ingen felsökning. Bara köp nytt och ersätt allt som redan fungerar! Vägra felsökning!
Nuggit
Sön 24 nov 2024 18:09 Svara med citat
Stötfångaren skrev:
Ja, det gjorde ju hela saken förklarad! Har man "känslan" så behövs absolut ingen felsökning. Bara köp nytt och ersätt allt som redan fungerar! Vägra felsökning!

Återigen, inte så jag menade, felsökning pågår för fullt men svårare i mörker när man saknar garage så tog till forumet för råd medans jag väntar på ljuset igen.

Sen ska jag även tillägga att jag i allra högsta grad är under upplärning och än så länge rätt kass haha