maxmsm
Golf 4 2,0 BI FUEL -03 Ort: Helsingborg |
Tor 02 jan 2025 9:25 |
|
r o l l e skrev: | Vi får verkligen hoppas de inte gör kamremmar med kolfibrer.
Kolfiberns egenskaper är väldigt hårt, men spröt. Böjer du fibern går den av... Du kan göra mer eller mindre en komplett F1 bil i kolfiber, nackdelen är att en liten krasch gör att du får byta hela monoqugen då det kan ha blivit skador.
En betydligt lämpligare fiber för kamremmar ( så är flera redan idag) och drivremmar till motorcyklar tex kevlar. Kevlarfibern kan böjas, och går knappt att slita av. Har använts som bepansring en hel del också.
Och det vanligaste när det blir motorsallad deluxe med krokiga kantareller, trasiga kolvar etc är sällan kamremmens fel. Brukar vara lager i något löphjul/spännare som ger upp, då rensas kuggarna på kamremmen snabbt. |
Är du helt hundra på detta?
Jag hade när jag höll på mycket med ved ett par rejält tjocka byxor som det hette innehöll kolfiber för att skydda om man slant med motorsågen.
Idag så har jag jeans liknande byxor som är kevlarförstärkta när jag kör motorcykel.
|
|
candyweiss
Donator 100
Tiguan II 2.0 tsi Ort: Svedala |
Tor 02 jan 2025 12:37 |
|
Är du verkligen säker på att det var kolfiber. I skyddskläder t.ex. till MC är det alltid kevlar, tex kevlarförstärkta jeans.
Hjälmar vet jag finns i kolfiber.
|
|
Husochvagn
Golf 7 2.0 TDI (184) Ort: Umeå |
Tor 02 jan 2025 16:34 |
|
Är det någon som sett skicket på kamremmen vid byte?
Hörde av en bekant som bytte själv vid 19000 mil och 9,5 år. Han sa den var som ny.
|
|
r o l l e
Ingen VW Ort: Stockholm |
Tor 02 jan 2025 19:43 |
|
maxmsm skrev: | Är du helt hundra på detta?
Jag hade när jag höll på mycket med ved ett par rejält tjocka byxor som det hette innehöll kolfiber för att skydda om man slant med motorsågen.
Idag så har jag jeans liknande byxor som är kevlarförstärkta när jag kör motorcykel. |
Nej, jag är inte hundra. Det är många fel på mig.
Men i frågan är jag 310 % ungefär.
"Dina rejält tjocka byxor som det hette"...... Ta fram en innehållsförteckning (eller broschyr) som säger kolfiber i liknande skyddsbyxor.
Notering grejor från tex alibaba etc (endast skräp) är inte gilitgt. Utan från stora i väst kända tillverkare/varumärken
Att humle och dumle inte kan särskilja på kevlar och kolfiber
|
|
r o l l e
Ingen VW Ort: Stockholm |
Tor 02 jan 2025 19:46 |
|
Husochvagn skrev: | Är det någon som sett skicket på kamremmen vid byte?
Hörde av en bekant som bytte själv vid 19000 mil och 9,5 år. Han sa den var som ny. |
Vad ska du se kamremmens utseende för? Det är inte själva remmen som normalt är orsak till haveriet, det är
"
Och det vanligaste när det blir motorsallad deluxe med krokiga kantareller, trasiga kolvar etc är sällan kamremmens fel. Brukar vara lager i något löphjul/spännare som ger upp, då rensas kuggarna på kamremmen snabbt."
Du kan säkert låta remmen rulla på 21tusen mil till, när du byter alla spännrullar/löphjul etc. Men en tusing för själva remmen när du ändå har bort den är en liten kostnad.
Motorsallad deluxe börjar nog på 50tuss och upp mot några hundra tusen beroende på bil.
|
|
maxmsm
Golf 4 2,0 BI FUEL -03 Ort: Helsingborg |
Tor 02 jan 2025 20:35 |
|
r o l l e skrev: | Nej, jag är inte hundra. Det är många fel på mig.
Men i frågan är jag 310 % ungefär.
"Dina rejält tjocka byxor som det hette"...... Ta fram en innehållsförteckning (eller broschyr) som säger kolfiber i liknande skyddsbyxor.
Notering grejor från tex alibaba etc (endast skräp) är inte gilitgt. Utan från stora i väst kända tillverkare/varumärken
Att humle och dumle inte kan särskilja på kevlar och kolfiber |
Det är mer än 8 år sedan jag flyttade till hus med LVVP och slutade med veden och mina gamla huggarbyxor är kastade eller donerade sedan dess, byxorna hade nog Husqvarna som varumärke, jag köper inte billig skit när jag ska ha skyddsutrustning....
Jag fick åtminstone lära mej något nytt idag, speciellt intressant var att det finns inget material som heter Kevlar, materialet heter para-aramid, Kevlar är ett varumärke som ägs av DuPont koncernen....
Para-aramiden är exakt som du skriver stark och flexibel och kolfibern används som förstärkning av kompositmaterial bla karosspaneler.
|
|