UffeL
Golf 7 alltrack -18 1,8l Ort: Gävle |
Mån 27 jan 2025 15:41 |
|
Hejsan!
I våras byttes kondensatorn och ett rör på Ac:n ut pga en läcka, sen kom det skön kyla igen.
Men sen på hösten när det blev minusgrader blev det problem med defroster och kupevärmen.
det tar lång tid att få upp värmen och det går inte att få det riktigt hett i bilen. du kan inte få upp den över 22 grader när det går ner till -8 graders utetemperatur.
Vid -8 eller kallare kommer inte värmen i kupen upp till 20 grader oavsett vad man har ställt in den på.
Går temperaturen ner till -12 eller kallare är det täckjacka plus mössa och vantar på.
man får hålla värmen med stolsvärmen i läge två.
Det kommer ingen luft ur spjällen mitt på instrumentpanelen i autoläget men kör jag manuellt blåser det bra.
Den har varit på verkstad i sandviken på Din Bil fyra gånger! utan att dom lyckats laga bilen.
Vattentemperaturen kommer upp i 90 grader efter ca 5 minuters körning oljetemperaturen till 95 strax efter.
defrostern kommer inte igång fören 12-15minuters körning, och då är det ett litet fält på förarsidan men hela bredden på passagerarsidan
Det verkar som flödet genom värmepaketet är dåligt, är vattentemperaturen 90 grader konstant eller är det någon ventil som reglerar det.
verkstan har bytt vattenpump, felsökt, programerat om ac systemet men inte bytt värmepaketet.
Nu har jag bytt till Din Bil verkstaden i Gävle och hoppas dom lyckas lokalisera felet.
Är det någon annan som har haft något liknande broblem?
//Ulf
|
|
Stötfångaren
Golf 7 , ID3, Audi S3 Ort: Stockholm |
Mån 27 jan 2025 19:40 |
|
Som vanligt så byter du fullt fungerande delar utan att kontrollera om de är trasiga. Varför då? Jo, just det, verkstaden ville tjäna pengar på din okunskap och passivitet.
Felet är att du har luftfickor i kylsystemet. Googla innan du byter vattenpump ännu en gång!
|
|
UffeL
Tis 28 jan 2025 13:04 |
|
Jag har sagt åt dom att det är värmepaketet som skall bytas men dom testar andra saker istället .
därför bytte jag verkstad och informerade den nya verksataden att lagar man inte felet på fyra besök då är man inkompetent och jag hoppas att ni har duktiga mekaninker.
|
|
golf666
Golf 1 1.8 Turbo -75a Ort: Falun |
Lör 01 feb 2025 23:34 |
|
Inte super vanligt fel på Golf 7an, men de händer att värmepaketet är igensatt, har bytt flertalet på jobbet både på passat, golfar, skodor... Och om allt som skriver ovan funkar så är de mest troligtvis värmepaketet som är igenkladdat.
Man kan även behöva spola ur systemet för att få bort ev. föroreningar.
Har sett skräck exempel på jobbet...
Bytte ett värmepaket och spolade bara igenom systemet lite lätt, släppte en kylarslang och spolade igenom expansionskärlet. Bytte värmepaket och luftade och i med ny kylarvätska.
Ut och körde och relativt snabbt så försvann värmen igen, var bara ansluta vårat spolningssystem och spola systemet på korrekt sätt enligt rep handboken och sen montera ett helt nytt värmepaket igen. Men detta var ett extrem fall och jag vet ej vad dom haft i för nånting som gjorde de blev stopp. Men stopp blev de iaf haha!
Blev bra sen och kanon värme /TobbeG - Passat 4m R-line 2.0tdi DSG -17, Golf mk1 -75 turbo, Audi S2 Avant -93, Audi A4 1.8tsq -00
|
|
Stötfångaren
Sön 02 feb 2025 11:33 |
|
Varför byter du ut ett alldeles nytt värmepaket?
|
|
candyweiss
Donator 100
Tiguan II 2.0 tsi Ort: Svedala |
Sön 02 feb 2025 13:25 |
|
Golf666 skrev: Men detta var ett extrem fall och jag vet ej vad dom haft i för nånting som gjorde de blev stopp. Men stopp blev de iaf haha!
|
|
golf666
Ons 05 feb 2025 23:29 |
|
Stötfångaren skrev: | Varför byter du ut ett alldeles nytt värmepaket? |
Läs vad jag skrev, någonting släppte i kylsystemet (vet ej vad dom haft i tidigare i systemet)..
Det föregående paketet var ju även det igensatt, det går typ inte att spola ur värmepaketet när de väl satt igen sig.
Kanalerna är väldigt tighta.
De var som små små bitar typ små grus. Vilket även satte igen det nya värmepaketet trots att vi spolat.
Så vi fick spola i flertalet omgångar och tvinga igenom vattnet i alla kylsystemets olika delar genom att stänga för vissa av slangarna temporärt med en slangtång. /TobbeG - Passat 4m R-line 2.0tdi DSG -17, Golf mk1 -75 turbo, Audi S2 Avant -93, Audi A4 1.8tsq -00
|
|
Stötfångaren
Tor 06 feb 2025 14:32 |
|
Med tryckluft och vatten måste det ju gå att spola rent. Att byta ut ett sprillans kylsystem är ju bara ett tecken på både extrem inkompetens och extrem lathet! "Låt kunden betala"
|
|
golf666
Lör 08 feb 2025 19:54 |
|
Stötfångaren skrev: | Med tryckluft och vatten måste det ju gå att spola rent. Att byta ut ett sprillans kylsystem är ju bara ett tecken på både extrem inkompetens och extrem lathet! "Låt kunden betala" |
Det fick inte kunden betala, de betalade vi på verkstaden.
Tro mig att vi har försökt spola ur skiten som var i paketet, men att lägga ner den tiden på att få rent det kan oftast vara betydligt dyrare (min timdebitering på mellan 2000-3000kr timmen) istället för att köpa ett nytt element och montera dit...
Jobbat med dessa bilar i nästan 14 år så man har stött på folk som spolat i både de ena och de tredje i kylsystemen.
Och för att säkerhetsställa att inget skit är kvar och kunden får problem igen = nytt element trots att det "nya" bara suttit i en kort period. /TobbeG - Passat 4m R-line 2.0tdi DSG -17, Golf mk1 -75 turbo, Audi S2 Avant -93, Audi A4 1.8tsq -00
|
|
golf666
Lör 08 feb 2025 19:55 |
|
Stötfångaren skrev: | Med tryckluft och vatten måste det ju gå att spola rent. Att byta ut ett sprillans kylsystem är ju bara ett tecken på både extrem inkompetens och extrem lathet! "Låt kunden betala" |
Det fick inte kunden betala, de betalade vi på verkstaden!
Tro mig att vi har försökt spola ur skiten som var i paketet, men att lägga ner den tiden på att få rent det kan oftast vara betydligt dyrare (min timdebitering på mellan 2000-3000kr timmen) istället för att köpa ett nytt element och montera dit... Och för att säkerhetsställa att inget skit är kvar och kunden får problem igen = nytt element trots att det "nya" bara suttit i en kort period.
Jobbat med dessa bilar i nästan 14 år så man har stött på folk som spolat i både de ena och de tredje i kylsystemen. /TobbeG - Passat 4m R-line 2.0tdi DSG -17, Golf mk1 -75 turbo, Audi S2 Avant -93, Audi A4 1.8tsq -00
|
|
UffeL
Tor 08 maj 2025 13:21 |
|
Tänkte berätta hur det gått med värmeproblemet.
Jag bytte till Min Bil i Gävle och berättade vad dom gjort på verkstan i sandviken. Lämnade in den för vad jag uppfattade för felsökning dag ett och byte av värmeväxlare dag två.
Nä då jag hämtade upp bilen sa dom att dom hade felsökt den dag två, och dom bokade in mig för byte av värmepaket en vecka senare.
Det var även fel på den elekriska vattenpumpen till bensinvärmaren, och jag hade fått klartecken från försäkringsbolaget att byta den på samma ärende, men det vägrade dom. Den skulle gå som ett separat försäkrings ärende.
Jag godkände bara byte av värmeväxlaren och nu kommer det värme.
Byte av bensinvärmarens cirkulationspump tänker jag byta själv, även dom rostiga broms skivorna bak.
Din Bil kommer inte att få röra min bil igen, aldrig någonsin!
Nån som har tips om en bra youtube video där dom byter bensinvärmar pumpen?
Och en bra odb läsare ?
//Ulf
|
|