Sixten98
Ingen VW Ort: Linköping |
Fre 31 jan 2025 22:40 |
|
Hej,
Letar efter en bra Passat typ 2012-2015 med 2.0 TDI motorn.
Tyvärr har jag tidigare dålig erfarenhet av motorer som drar olja (inte VW), så lite vaksam på det nu.
Hur är 2.0 TDI i motorn i det hänseendet? Är det vanligt att de börjar dra olja?
Lite olja får de väl gärna dra, men börjar det bli 1 liter på 500 mil etc så gillar jag det inte.
|
|
maxmsm
Golf 4 2,0 BI FUEL -03 Ort: Helsingborg |
Lör 01 feb 2025 9:56 |
|
Sixten98 skrev: | Hej,
Letar efter en bra Passat typ 2012-2015 med 2.0 TDI motorn.
Tyvärr har jag tidigare dålig erfarenhet av motorer som drar olja (inte VW), så lite vaksam på det nu.
Hur är 2.0 TDI i motorn i det hänseendet? Är det vanligt att de börjar dra olja?
Lite olja får de väl gärna dra, men börjar det bli 1 liter på 500 mil etc så gillar jag det inte. |
Jag har en Passat -13 2,0 TDI som visserligen bara gått strax under 10 000mil men ingen olja mellan servicetillfällena.
Jag har en Jetta -12 1,6TDI som gått strax under 15 000mil som heller inte behöver påfyllning mellan servicetillfällena.
Senast ändrad Lör 01 feb 2025 10:07, ändrad totalt 1 gång
|
|
Sixten98
Ingen VW Ort: Linköping |
Lör 01 feb 2025 10:07 |
|
Ok, tack! Det låter lovande.
Är de servade 3000 mil/2 år då?
Min spaning är att det är oljeskrapningsringen på kolven är det som riskerar bli igensatt. Så olja går ut med avgaserna.
Nuvarande bil drar 1l /350 mil typ. Det funkar väl ok, men är inte önskvärt på något sätt.
|
|
maxmsm
Golf 4 2,0 BI FUEL -03 Ort: Helsingborg |
Lör 01 feb 2025 10:09 |
|
Sixten98 skrev: | Ok, tack! Det låter lovande.
Är de servade 3000 mil/2 år då?
Min spaning är att det är oljeskrapningsringen på kolven är det som riskerar bli igensatt. Så olja går ut med avgaserna.
Nuvarande bil drar 1l /350 mil typ. Det funkar väl ok, men är inte önskvärt på något sätt. |
Ja, det är de, vi bor på landet och kör alltid bilarna ordentligt varma så tittar man under oljepåfyllningslocket så ser det ut som det ska, ingen så kallad sludge där.
|
|
Sixten98
Ingen VW Ort: Linköping |
Lör 01 feb 2025 14:17 |
|
Ok, men så klart, när det är en bil som din som gått ~10000 så blir miltalet lite lägre än 3000 mil på 2 år. Att det inte är så mycket kortkörning är ju förstås också bra för motorn.
Nu försöker vi just hitta en bil som har gått 12000-13000 mil, så det blir ju något motsvarande som du har det. Om vi lyckas med detta vill säga.
Men någon som har info om de bilar som gått närmare 20000 mil (kan bli tal om en sådan också). Är det samma sak där, att de inte drar så värst mycket olja?
|
|
Sixten98
Ingen VW Ort: Linköping |
Lör 01 feb 2025 14:41 |
|
Ok, men så klart, när det är en bil som din som gått ~10000 så blir miltalet lite lägre än 3000 mil på 2 år. Att det inte är så mycket kortkörning är ju förstås också bra för motorn.
Nu försöker vi just hitta en bil som har gått 12000-13000 mil, så det blir ju något motsvarande som du har det. Om vi lyckas med detta vill säga.
Men någon som har info om de bilar som gått närmare 20000 mil (kan bli tal om en sådan också). Är det samma sak där, att de inte drar så värst mycket olja?
|
|
maxmsm
Golf 4 2,0 BI FUEL -03 Ort: Helsingborg |
Lör 01 feb 2025 15:06 |
|
Sixten98 skrev: | Ok, men så klart, när det är en bil som din som gått ~10000 så blir miltalet lite lägre än 3000 mil på 2 år. Att det inte är så mycket kortkörning är ju förstås också bra för motorn.
Nu försöker vi just hitta en bil som har gått 12000-13000 mil, så det blir ju något motsvarande som du har det. Om vi lyckas med detta vill säga.
Men någon som har info om de bilar som gått närmare 20000 mil (kan bli tal om en sådan också). Är det samma sak där, att de inte drar så värst mycket olja? |
Första åren som vi ägde Passaten så arbetade vi samma tider på samma ställe så då slet vi på min gamla gasgolf istället och sparade milen på Passaten så att vi evt kan ha den livet ut.
|
|
Sixten98
Ingen VW Ort: Linköping |
Sön 02 feb 2025 21:44 |
|
Ingen som har mer input om denna motors oljekonsumtion? Speciellt när de börjar närma sig 20000 mil.
Låter ju som att motorerna är bra i detta hänseende, men lite mer fakta i frågan hade ju varit trevligt.
|
|
candyweiss
Donator 100
Tiguan II 2.0 tsi Ort: Svedala |
Sön 02 feb 2025 21:51 |
|
Nog omöjligt att svara på? Varierar väldigt mellan två likadana bilar/motorer. Sen spelar service och hur bilen är körd också roll. Men har du motorkoden så googla det.
|
|
maxmsm
Golf 4 2,0 BI FUEL -03 Ort: Helsingborg |
Mån 03 feb 2025 9:51 |
|
Det är dessutom så att om man inte har ägt bilen sedan ny så kan det vara myglat med service trots fina stämplar.
|
|
Sixten98
Ingen VW Ort: Linköping |
Mån 03 feb 2025 18:13 |
|
Nä, visst är det osäkerheter i detta. Men hur det är generellt borde gå att förstå sig på. Min nuvarande bil kan jag nog säga att man ska räkna med 1l på 200-700 mil. Det är den uppfattning jag fått, då många vittnar om oljekonsumtion. Min bil hade bara gått 9000 mil när jag köpte den och har dragit samma mängd olja hela vägen de senaste 5000 milen. Varken sämre eller bättre har det blivit. I fallet med denna motor så är min spaning att det beror på lite långa oljebytesintervall. Men andra motorer kanske inte är lika känsliga på detta.
Men ska surfa runt lite och se om jag kan hitta några svar på det.
|
|
freddan90
Passat 8 B8 Ort: Gävle |
Tis 04 feb 2025 15:17 |
|
Fick upp lampan "kontrollera oljenivån" härom veckan för första gången i passaten. Visst var nivån på stickan i den lägre delen, fyllde på 3-4dl så kom den upp till mitten. Aldrig behövt fylla på med bilen jag hade innan (V60 D4), skillnaden är väl kanske att intervallet på oljebyte på passaten är 3000mil och V60:in bytte jag olja varje år. Kör numera mest korta sträckor med passaten vilket inte är ultimat för en diesel kanske, elbil står på inköpslistan så får den tugga all stadskörning till och från jobb.
Dags för oljebyte nästa vecka då det var 3000mil sen sist ska också tilläggas..
|
|
Sixten98
Ingen VW Ort: Linköping |
Tis 04 feb 2025 23:54 |
|
Tolkar det som en knapp liter på 3000 mil. Jämfört med mina 1l / 350 mil, så är det rena drömmen
Sedan är det olika 2.0 TDI motorer i B7 (EA189) och B8 (EA288) om jag inte missförstått något. Men dessa motorer är kanske väldigt lika?
|
|
golf666
Golf 1 1.8 Turbo -75a Ort: Falun |
Ons 19 feb 2025 19:30 |
|
Har 2st passat tdi:er (190hk) från 2017 EA288, båda rullat 25k mil.
Drar ingen olja alls mellan servicarna, haft den ena sedan 2021 och åkt över 9k mil och den andra har jag haft i 1,5år och åkt ca 2500mil så har hunnit serva den 2ggr.
Åkt VAG TDi sedan 2014 nu, både Passat 2013 (2st) samt skoda superb 2011 (1st), Polo -13, 2st Golf Alltrack 2.0tdi -16 samt Passat 2017 nu.
Alla har rullat mellan servicarna (bytt olja på ca 2000mil utan att fylla på emellan) förutom på båda Golf alltrack bilarna.
Båda dom 2 golfarna fick jag fylla på ca 1 liter efter 350-500mil.. Den ena hade gått 11k mil vid inköp och den andra hade rullat 18k vid inköp.
Kollar du på en Passat B7 eller Passat B8 behöver du inte vara orolig för att den ska dra olja..
Finns nog betydligt andra saker o vara orolig över haha!
Men ska man analysera allting för ev tänkbara problem o köpa sig en problem fri bil ska man ju åka taxi eller leasa en helt ny bil Missförstå mig rätt /TobbeG - Passat 4m R-line 2.0tdi DSG -17, Golf mk1 -75 turbo, Audi S2 Avant -93, Audi A4 1.8tsq -00
|
|