Tutan
Golf 1 Cab Gli Ort: Lomma |
Tis 25 maj 2010 19:28 |
|
Fan va grymt. trodde bara de gick att regga g60 modellen med större motor...
grattis
|
|
squid
Golf 2 GTI 16V -88 Ort: Östersund |
Tis 25 maj 2010 20:35 |
|
Kan skvallra lite om att det gick iaf inte vägen.. utan de får Micke själv berätta om..
Kan bara uttala mig om att SBP är helt körda i huvet iaf!!
men men.. Hoppas som sagt de ordnar upp sig // SquiD
"En VW Golf går aldrig sönder, den kan bara tillfälligt upphöra att fungera"
|
|
VWallin
Golf 2 VR6 Turbo -88 Ort: Östersund |
Tis 25 maj 2010 21:46 |
|
Ja bilprovningen tyckte inte att min bil var ett ombyggt fordon utan att det
skulle reggas som ändrat fordon!? Detta trots att jag bytt fram/bakvagn, motor och låda,
bromsar, bromssystem, elsystem, styrväxel och rattstång. Jag kan ju för fan inte regga den
som ändrat!
Hur är detta möjligt? Fick inga direkta svar av besiktningsgubben heller utan det
enda han sa var att jag fick isf överklaga beslutet för han "visste inte något"?
Hur ska jag gå vidare med det här? Det är ju helt klart bilprovningen som har fel.
Känner mig lite uppgiven.
|
|
tobbe80
Golf 2 1,8 GL -92 Ort: Lindesberg |
Tis 25 maj 2010 21:53 |
|
Fy fan känns inte bra detta för min del heller, nu när jag ful bes och han kom på min motor så börja han med yra om att jag skulle kontakta vag om intyg/papper osv och att jag bör regga den som ändrat fordon, va ju även strul me sfro gubben i alingsås ja först kontakta och enl han va ju bilen inte ens ombyggt tillräckligt för gå som ombyggt fordon medans bosse bildokton va de solklart ombyggt fordon.. nä vill höra med vad som gick snett... fan lägger man 4 papp på sfro bes mm så ska de ju va grönt då kan ja lika väl skita regga och köra falskplåtat
|
|
R_Golf
Golf 2 1.6 -88 Ort: Uppvidinge |
|
tobbe80
Tis 25 maj 2010 22:26 |
|
Nää du ska inte behöva några papper..gubbarna som yra i mössa lite
|
|
VWallin
Ons 26 maj 2010 8:41 |
|
Såhär ser skiten ut. Kollade upp dessa paragrafer som står ...tex det längst upp
VVFS 2003:23 har med mc och släp att göra...wtf?
|
|
jöns
Donator 200
Ingen VW Ort: Hässleholm |
Ons 26 maj 2010 11:06 |
|
Illa. men du har en månad iaf. kul att få se hur det ser ut när man misslyckas.
trist för dig!
|
|
graul
VW Corrado Mk4,S3,b5,B5,b6 Ort: Stockholm |
Ons 26 maj 2010 13:29 |
|
Vad snackar dom för skit?
|
|
Norenfalk
Golf 2 Cl-84 Ort: Ludvika |
Ons 26 maj 2010 13:49 |
|
Skapligt mycke skitsnack där då var ju ingen MC du bessade Golf Mk2 - 1984
Volvo V70 - 2005
|
|
VWallin
Ons 26 maj 2010 13:56 |
|
Mycket skitsnack ja. Nyss vart på bilprovningen och där råkade han vara som besiktade bilen, han fick fanimej höra vad jag tyckte och tänkte så nu har jag ont i halsen. Det han gång på gång kläckte ur sig var att jag inte hade byggt om någonting utan att jag bara "skruvat dit" grejerna. Sen när behöver jag göra alla fästen själv? Det han sa var att jag uppgraderat bilen och vad har jag då gjort när jag bytt fram/bakvagn, rattstång, styrväxel motor, låda, bromsar, bromssystem och elsystem? Kan nån visa mig vart det står att jag måste bygga allt själv!?
|
|
graul
Ons 26 maj 2010 14:28 |
|
Be att få snacka med nån annan då? Eller chefen kanske.
|
|
Norenfalk
Golf 2 Cl-84 Ort: Ludvika |
Ons 26 maj 2010 15:03 |
|
Man ska inte bygga något själv, fattar han inget alls? byter man motor / uppgraderar den så måste man ju självklart uppgradera bromsar o dylikt. Prata med någon annan. Man ska inte svetsa några egna fästen eller något alls. Är det plug and play så ska man väl fan bara få sätta dit sakerna Golf Mk2 - 1984
Volvo V70 - 2005
|
|
Pekka Kiiskilä
Golf 1 LS 75 Ort: Vara |
Ons 26 maj 2010 15:55 |
|
Eftersom du har det på papper att han inte klarar av sitt arbete så ska du prata med stationschefen dom brukar ha koll på saker så den vägen kan du få reda på hur det ligger till med besiktningsmannens kompitens,
För några år sedan var det en hippie som var besiktningsman här i Vara och den grabben fattade inte att jag hade en 100% orginal bil han sa att mittenbältet saknades samt nummerbelysningen lös vitt?
Jag pratade med stationschefen och han tittade i datorn och vipps så skrevs ett blankt papper ut och att hippien fick be om förlåtelse men några månader senare fick han sparken för han hade tydligen något galet med en kundbil hehe.
|
|
Blitz
Golf 3 1,6 Gl 93 Ort: Munkedal |
Ons 26 maj 2010 16:55 |
|
Det finns ingen stans i sfro,s handbok där det står att du måste till verka delarna sjäv utan därimot står det att du måste byta bromsar bakaxel osv till något annat än va du har och självklart måste det palla trycket. det är det ända det står något om. men därimot om du har amatörbyggt fordon måste ungefär 70% av bilen komma från eget fabrikat. (undantag kitt kars) så stå på dig du har rätt. Och om han krånglar så ta med dig handbooken och be han leta upp vart det står att du måste tillverka själv
|
|
tobbe80
Ons 26 maj 2010 17:31 |
|
VWallin skrev: | Mycket skitsnack ja. Nyss vart på bilprovningen och där råkade han vara som besiktade bilen, han fick fanimej höra vad jag tyckte och tänkte så nu har jag ont i halsen. Det han gång på gång kläckte ur sig var att jag inte hade byggt om någonting utan att jag bara "skruvat dit" grejerna. Sen när behöver jag göra alla fästen själv? Det han sa var att jag uppgraderat bilen och vad har jag då gjort när jag bytt fram/bakvagn, rattstång, styrväxel motor, låda, bromsar, bromssystem och elsystem? Kan nån visa mig vart det står att jag måste bygga allt själv!? |
exakt detta tog han på sfro upp som jag kontatade i alingsås, enl han va ombyggt fordon ändrade och flyttade fästen och mer ingripande ombyggnad..men va fan har sfro godkänt bilens uppbyggnad och att den uppfyller krav för ombyggt fordon så va fan håller sbp på med...finns ju många mk2 med vr6 reggade nu
|
|
VWallin
Ons 26 maj 2010 17:48 |
|
Ja man kan ju undra över kompetensen hos SBP. Har nästan en fundering på att skicka in en jobbansökan eftersom jag verkar kunna mer än vad dom själva gör.
Dom verkar missförstå att det är inte delarna man smackar på bilen som ska vara ombyggda, det är alla förändringar i sin helhet som gör att det blir ett ombyggt fordon. Att sakerna passar rakt på är ju bara ett plus. Det finns inte någonting i sfro boken eller på trafikverket där det står att delarna man bytt ut inte får passa på bilen.
Får ju i vilket fall skicka in en överklagan nu som jag med största säkerhet kommer få igenom förutsatt att dom på transportstyrelsen kan sina egna regler beträffande ombyggt fordon. Tråkigt men jag kommer inte ge mig! Efter att allt är klart ska jag fista dom i prutten med godkännandet.....Nädå men iaf dryga mig rejält med dom.
|
|
16v_gti
Golf 2 Gti Tdi -84 Ort: Ryd |
Ons 26 maj 2010 20:33 |
|
Detta är väl ingen besiktning"gubbe! utan en besiktningsingengör då?
|
|
VWallin
Ons 26 maj 2010 22:16 |
|
Ja så kanske dom kallas.
|
|
kim_gulle
Golf 1 GTI -81 Ort: Östersund |
Fre 28 maj 2010 11:59 |
|
Men hörddu Micke, beställ en ny tid. Och om du får samma gubbe igen som håller på och tjurar så ber du att få prata med stationschefen. Tommy Persson heter han. Sen kan du ju ha med dig alla SFRO papper också och även be dem kontakta SFRO och få höra hur fan det ligger till. Blir så förrebannad när bilprovningen inte kan göra sitt jobb. Har själv haft turen att få trevligt folk och sånna man mer eller mindre känner och är intresserade av golfar. Har du tur kanske du får Robert Karlsson. Han kör folkrace och whatnot.
Ser fram emot att se bilen din i sommar. It's not about how fast you drive. It's about how you drive fast...
|
|
VWallin
Fre 28 maj 2010 12:10 |
|
Du får se bilen redan i helgen om du ska på motormässan, den kommer stå utställd där. Men nu har jag kontaktat regionchefen för bilprovningen i norr och han ska ta tag i ärendet och återkomma till mig på måndag. Tyvärr så är det bara 2st som har hand om regbesiktning här i krokarna och båda är efterblivna så jag åker nog till Åsele om jag får klartecken.
|
|
golf666
Golf 1 1.8 Turbo -75a Ort: Falun |
Fre 28 maj 2010 13:03 |
|
VWallin skrev: | Du får se bilen redan i helgen om du ska på motormässan, den kommer stå utställd där. Men nu har jag kontaktat regionchefen för bilprovningen i norr och han ska ta tag i ärendet och återkomma till mig på måndag. Tyvärr så är det bara 2st som har hand om regbesiktning här i krokarna och båda är efterblivna så jag åker nog till Åsele om jag får klartecken. |
Härligt, stå på dig!!
Håller tummarna..
Klart bilen ska bli godkänd, du har juh uppfyllt alla krav och fått en SFRO man att godkänna den.
De som registrerings besiktar bilar borde få gå ngn uppdaterings kurs på exakt vad som gäller
lite oftare tycker jag så att sånna här saker inte händer!
De beror juh helt på vilken besiktnings snubbe man får, vissa tycker de är helt okey och inget
snack om saken medans andra tror dom kan och vet allt och så här får de minsann inte vara.
Kämpa på!!
Tycker bilen din blivit riktigt bra /TobbeG - Golf Alltrack 2.0tdi DSG -16, Golf mk1 -75 turbo, Audi S2 Avant -93, Audi A4 1.8tsq -00
|
|
Smajly
Golf 1 Ort: Utomlands |
Fre 28 maj 2010 13:04 |
|
Skulle just säga det.. åk till ett annat ställe..
1 juli får många andra företag möjlighet till att besikta då monopolet släpps fritt.
|
|
kim_gulle
Golf 1 GTI -81 Ort: Östersund |
Fre 28 maj 2010 13:46 |
|
VWallin skrev: | Du får se bilen redan i helgen om du ska på motormässan, den kommer stå utställd där. Men nu har jag kontaktat regionchefen för bilprovningen i norr och han ska ta tag i ärendet och återkomma till mig på måndag. Tyvärr så är det bara 2st som har hand om regbesiktning här i krokarna och båda är efterblivna så jag åker nog till Åsele om jag får klartecken. |
Nice! Ska du stå inne eller ute då?
|
|
VWallin
|
graul
Lör 29 maj 2010 14:13 |
|
Gud så fet bugrun?
|
|
lewmpz
Golf 2 1.6TD -91 Ort: Haparanda |
Lör 29 maj 2010 15:20 |
|
Fyfan att folk som inte är kunniga inom sitt område ska få jobba på ett jobb som kan bestämma så mycket över folk . Räcker med att besiktnings gubben har en dålig dag så förstör han för en själv. Finns garanterat ingen bil i Sverige som inte har ett ENDA fel, minsta lilla små sak. Hoppas att du får rätt och fortsätt att stå på dig för en så här fet golf hör hemma på vägarna ! (Y)
|
|
amxfoto
VW Jetta mk1 1,6 LX -84 Ort: Jönköping |
Sön 30 maj 2010 21:11 |
|
Vad mycket löst folk det finns
när inte ens de som jobbar på bilprovningen vet vad som gäller kan man ju börja fundera på vad det är för fel på folk i det här landet...
|
|
Sweeper
Golf 2 GTI 16V 1.8T -89 Ort: Kävlinge |
|
VWallin
|