Forum - Golf Cabriolet - Tomgångs problem,,,,

bene
Bora 1,8-00 Ort: Degerfors
Ons 21 jul 2010 9:09 Svara med citat
Har en Golf Cab -89 med mekanisk insprutning som har lite tomgångs knas,,
När man kallstartar den har man tomgång på ca 2000 varv i ca 30 sek sen sjunker den långsamt ner och försvinner helt,,,när den gått en stund och blivit lite varm har jag tomgång igen men på ca 1000-1500 varv.

Några förslag??
lowenhart
Golf 4 mk1 cab Ort: Mark
Mån 11 jul 2011 12:56 Svara med citat
Kollat efter läckage
Cott
Golf 1 1,8i Cabriolet -92 Ort: Örebro
Sön 15 jan 2012 17:25 Svara med citat
Lånar tråden lite.

Har tomgångsproblem på min -92a med 2h motorn (digifant) med.

Fast mitt problem är att den inte orkar "ta emot" varvet efter att man har varvat till utan sjunker ner och nästan dör. Gäller även under körning vid upp och ner växlingar.

Någon som har nått bra tipps vad det kan vara?
Smajly
Golf 1 Ort: Utomlands
Sön 15 jan 2012 21:01 Svara med citat
Cott skrev:
Lånar tråden lite.

Har tomgångsproblem på min -92a med 2h motorn (digifant) med.

Fast mitt problem är att den inte orkar "ta emot" varvet efter att man har varvat till utan sjunker ner och nästan dör. Gäller även under körning vid upp och ner växlingar.

Någon som har nått bra tipps vad det kan vara?

Va ligger din tomgång på då?
Testa att höja den lite..
Cott
Tis 17 jan 2012 12:59 Svara med citat
Den ligger på 900. Å det är väl ganska normalt?
Prata med flera på bugrun ifjol som hade samma problem mer eller mindre.

Funderar på ifall det är tomgångsmotorn som kärvar?

Men kanske skulle prova höja till 1000-1100 men det känns lite högt?
Smajly
Tis 17 jan 2012 13:59 Svara med citat
Ja min ligger osse runt 900 så de kanske är normalt..
Vilken är tomgångsmotorn? Var sitter den.. har du nån bild?
Jag kanske ska ta en titt på min med för ibland vill den pendla lite i varv när den går på tomgång..
Cott
Ons 18 jan 2012 19:14 Svara med citat
Har ingen bild idag på mitt motorrum. Men den sitter framför insuget. Går en "gummislang", samma som insugsröret som går till luftfilterboxen, till den. sitter efter luftmassemätaren. Ska kolla om jag inte kan smyga ut till garaget imorrn och ta ett kort.

Men vi har inte samma motor. Kolla lite snabbt på garaget. Du har k-jet insprut medan jag har digifant.
Smajly
Ons 18 jan 2012 23:28 Svara med citat
Aha.. Din hänger ovanför ventilkåpan....
Se om du kan dela den nånstans.. Och isåfall rengöra smörja upp rörliga delar i den..

Min sitter Smile Inskruvad på sidan av insuget..

Här har jag min:
Bild

Ska plocka av den imorgon och rengöra/smörja upp den lite och se vad som händer..
Cott
Lör 21 jan 2012 9:19 Svara med citat
Bild

Vist är väl den som är tomgångsmotorn?

(Inte mitt motorrum)
Smajly
Lör 21 jan 2012 14:01 Svara med citat
Tror det måste gå nån form av bränsleslang till kallstartsventilen eftersom jag tror att dens uppgift är att tillföra lite extra soppa rakt in i insuget för att motorn lättare ska komma igång när det är riktigt kallt.

På min går det en soppeslang till.

Jag har nått på baksidan av insuget som liknar det du ringat in på bilen men på min är det en extra luftventil.. vet ej vad den är där för men den sitter där.. Ser inte riktigt likadan ut, lite mindre.
Cott
Sön 22 jan 2012 6:36 Svara med citat
Okej. Men den som är inringad har bara en "hanne" kopplad till sig ingen soppa. På bilden sitter ett soppa filter men den går till bränslekanalen till spridarna.

Men får forska lite i och plocka bort den
Smajly
Sön 22 jan 2012 7:51 Svara med citat
Kolla bilden.. Nummer 12 ser ut som den du ringat in på bilden..
Sitter 2 slangar till den och en kontakt.. Då har den med all säkerhet med tomgången att göra. Kolla att slangarna till den är hela och inte läcker.

Bild

1 Air inlet hose, 2 Bolt, 3 Idle speed adjustment, 4 Throttle valve switch 1, 5 Throttle valve switch 2, 6 Throttle valve housing, 7 Gasket, 8 Bracket, 9 Bolt, 10 Inlet manifold, 11 Vacuum hose to brake servo unit, 12 Idle speed stabilisation control valve, 13 Support, 14 Gasket, 15 Support, 16 Bolt, 17 Bolt, 18 Bracket.

Har du ändrat fördelaren/tändningen på motorn? Vridit på fördelaren?
Gör man det och inte får det rätt så kan tomgången försvinna/bli dålig och att den inte svarar på gas, känns seg och trög.

Kolla dina säkringar och relä också så inga där e sönder.

Starta bilen och låt den gå på tomgång.. dra av en tändkabel och se om det händer nått. Förändras tomgången (förmodligen blir ännu sämre) så är det okej.. sätt tillbaka den kabeln och gör likadant med nästa.. Drar du av en och ingenting händer kan felet ligga där.. stiftet, kabeln, fördelarlock..mm..
Cott
Sön 22 jan 2012 10:51 Svara med citat
Allt är nytt när det gäller fördelare, lock, kablar,tändstift m.m. Täningen är ställd. Men problemet är inte att den går dåligt. den tänder på alla cylindrar hela tiden.

Det är just att den tappa ner varvet. Den går aldrig illa när man bara står på tomgång. Men det kan ju vara att slangen till är sprucken.

Grejjen är att jag hade av toppen i somras för att jag hade läckande grenrör. trodde problemet hängde ihop med det. Men problemet är kvar efter.

Det som byttes var att ett extrator rör med 100cells cat monterades. plus lätt planing å allt som hör till toppen.

Och tyckte allt såg bra ut när allt var bortplockat. Men det kan ju vara vakum/bränsle slang som går från insuget till " Idle speed stabilisation cantrol valve" Som borde på svenska bli tomgångsmotor. eller så kanske den kärvar så den inte stänger och öppnar som den ska.

oo nu börjar det bli inväcklat Smile
Smajly
Sön 22 jan 2012 15:11 Svara med citat
Smile de ska inte vara för lätt..
Cott
Tis 24 jan 2012 17:35 Svara med citat
Var ute i garaget en sväng nu på kvällen å kollade lite. Kunde konstatera att batteriet var dött så det sitter på laddning nu. får se ifall det har klarat sig eller om det blir ett nytt.

Kunde även konstatera att sprängskissen inte stämmer överens med min motor men det ser snarlika ut. tomgångsmotorn är ansluten till insuget på lite andra ställen.

Bild

Bild

Ska kolla lite mer imorrn om jag kommer ut i garaget.