bene
Bora 1,8-00 Ort: Degerfors |
Ons 21 jul 2010 9:09 |
|
Har en Golf Cab -89 med mekanisk insprutning som har lite tomgångs knas,,
När man kallstartar den har man tomgång på ca 2000 varv i ca 30 sek sen sjunker den långsamt ner och försvinner helt,,,när den gått en stund och blivit lite varm har jag tomgång igen men på ca 1000-1500 varv.
Några förslag??
|
|
lowenhart
Golf 4 mk1 cab Ort: Mark |
Mån 11 jul 2011 12:56 |
|
Kollat efter läckage
|
|
Cott
Golf 1 1,8i Cabriolet -92 Ort: Örebro |
Sön 15 jan 2012 17:25 |
|
Lånar tråden lite.
Har tomgångsproblem på min -92a med 2h motorn (digifant) med.
Fast mitt problem är att den inte orkar "ta emot" varvet efter att man har varvat till utan sjunker ner och nästan dör. Gäller även under körning vid upp och ner växlingar.
Någon som har nått bra tipps vad det kan vara?
|
|
Smajly
Golf 1 Ort: Utomlands |
Sön 15 jan 2012 21:01 |
|
Cott skrev: | Lånar tråden lite.
Har tomgångsproblem på min -92a med 2h motorn (digifant) med.
Fast mitt problem är att den inte orkar "ta emot" varvet efter att man har varvat till utan sjunker ner och nästan dör. Gäller även under körning vid upp och ner växlingar.
Någon som har nått bra tipps vad det kan vara? |
Va ligger din tomgång på då?
Testa att höja den lite..
|
|
Cott
Golf 1 1,8i Cabriolet -92 Ort: Örebro |
Tis 17 jan 2012 12:59 |
|
Den ligger på 900. Å det är väl ganska normalt?
Prata med flera på bugrun ifjol som hade samma problem mer eller mindre.
Funderar på ifall det är tomgångsmotorn som kärvar?
Men kanske skulle prova höja till 1000-1100 men det känns lite högt?
|
|
Smajly
Golf 1 Ort: Utomlands |
Tis 17 jan 2012 13:59 |
|
Ja min ligger osse runt 900 så de kanske är normalt..
Vilken är tomgångsmotorn? Var sitter den.. har du nån bild?
Jag kanske ska ta en titt på min med för ibland vill den pendla lite i varv när den går på tomgång..
|
|
Cott
Golf 1 1,8i Cabriolet -92 Ort: Örebro |
Ons 18 jan 2012 19:14 |
|
Har ingen bild idag på mitt motorrum. Men den sitter framför insuget. Går en "gummislang", samma som insugsröret som går till luftfilterboxen, till den. sitter efter luftmassemätaren. Ska kolla om jag inte kan smyga ut till garaget imorrn och ta ett kort.
Men vi har inte samma motor. Kolla lite snabbt på garaget. Du har k-jet insprut medan jag har digifant.
|
|
Smajly
Golf 1 Ort: Utomlands |
|
Cott
Golf 1 1,8i Cabriolet -92 Ort: Örebro |
Lör 21 jan 2012 9:19 |
|
Vist är väl den som är tomgångsmotorn?
(Inte mitt motorrum)
|
|
Smajly
Golf 1 Ort: Utomlands |
Lör 21 jan 2012 14:01 |
|
Tror det måste gå nån form av bränsleslang till kallstartsventilen eftersom jag tror att dens uppgift är att tillföra lite extra soppa rakt in i insuget för att motorn lättare ska komma igång när det är riktigt kallt.
På min går det en soppeslang till.
Jag har nått på baksidan av insuget som liknar det du ringat in på bilen men på min är det en extra luftventil.. vet ej vad den är där för men den sitter där.. Ser inte riktigt likadan ut, lite mindre.
|
|
Cott
Golf 1 1,8i Cabriolet -92 Ort: Örebro |
Sön 22 jan 2012 6:36 |
|
Okej. Men den som är inringad har bara en "hanne" kopplad till sig ingen soppa. På bilden sitter ett soppa filter men den går till bränslekanalen till spridarna.
Men får forska lite i och plocka bort den
|
|
Smajly
Golf 1 Ort: Utomlands |
Sön 22 jan 2012 7:51 |
|
Kolla bilden.. Nummer 12 ser ut som den du ringat in på bilden..
Sitter 2 slangar till den och en kontakt.. Då har den med all säkerhet med tomgången att göra. Kolla att slangarna till den är hela och inte läcker.
1 Air inlet hose, 2 Bolt, 3 Idle speed adjustment, 4 Throttle valve switch 1, 5 Throttle valve switch 2, 6 Throttle valve housing, 7 Gasket, 8 Bracket, 9 Bolt, 10 Inlet manifold, 11 Vacuum hose to brake servo unit, 12 Idle speed stabilisation control valve, 13 Support, 14 Gasket, 15 Support, 16 Bolt, 17 Bolt, 18 Bracket.
Har du ändrat fördelaren/tändningen på motorn? Vridit på fördelaren?
Gör man det och inte får det rätt så kan tomgången försvinna/bli dålig och att den inte svarar på gas, känns seg och trög.
Kolla dina säkringar och relä också så inga där e sönder.
Starta bilen och låt den gå på tomgång.. dra av en tändkabel och se om det händer nått. Förändras tomgången (förmodligen blir ännu sämre) så är det okej.. sätt tillbaka den kabeln och gör likadant med nästa.. Drar du av en och ingenting händer kan felet ligga där.. stiftet, kabeln, fördelarlock..mm..
|
|
Cott
Golf 1 1,8i Cabriolet -92 Ort: Örebro |
Sön 22 jan 2012 10:51 |
|
Allt är nytt när det gäller fördelare, lock, kablar,tändstift m.m. Täningen är ställd. Men problemet är inte att den går dåligt. den tänder på alla cylindrar hela tiden.
Det är just att den tappa ner varvet. Den går aldrig illa när man bara står på tomgång. Men det kan ju vara att slangen till är sprucken.
Grejjen är att jag hade av toppen i somras för att jag hade läckande grenrör. trodde problemet hängde ihop med det. Men problemet är kvar efter.
Det som byttes var att ett extrator rör med 100cells cat monterades. plus lätt planing å allt som hör till toppen.
Och tyckte allt såg bra ut när allt var bortplockat. Men det kan ju vara vakum/bränsle slang som går från insuget till " Idle speed stabilisation cantrol valve" Som borde på svenska bli tomgångsmotor. eller så kanske den kärvar så den inte stänger och öppnar som den ska.
oo nu börjar det bli inväcklat
|
|
Smajly
Golf 1 Ort: Utomlands |
Sön 22 jan 2012 15:11 |
|
de ska inte vara för lätt..
|
|
Cott
Golf 1 1,8i Cabriolet -92 Ort: Örebro |
|