nightmare
Donator 125
Golf 2 1,8 20v turbo Ort: Västerhaninge |
Ons 21 mar 2007 14:52 |
|
Scrazher skrev: | Okej, sådant går ju oftast att lösa trotts allt, och torped-modifiering funkar utmärkt med lämpligt verktyg av tung art
Insugen är ju helt klart rätt olika varandra, men du lär ju helt enkelt märka om det går dit.
Kanske blir lite roliga rör till Ic:n dock.
Ser grenrören ut likadana på båda motorerna då? (downpipen och resten av avgaste vet jag skiljer så) |
ingen aning om det är olika gren rör men downpipen blir egen konstruktion i 3" iallafall
|
|
nightmare
Donator 125
Golf 2 1,8 20v turbo Ort: Västerhaninge |
Ons 21 mar 2007 14:54 |
|
Fredriksson84 skrev: | Kan säga direkt att du MÅSTE byta insug kommer inte att funka annars.. började och skulle bygga med en AWT motor i mitt projket men jag sålda den motorn och skaffade mig en 20v utan turbo istället..
sen vet jag inte hur oljefilterhållaren ser ut på AEB motorn heller har du otur får du byta den med.. och tråg samt oljesumpen lär du också byta för att det kommer inte suga tillräckligt bra annars! |
Ok tack för tipsen. Får man fråga var för du valde bort turbomatning???
|
|
Fredriksson84
Golf 2 Ort: Falun |
Ons 21 mar 2007 18:07 |
|
Lättare att besikta!
och sen är det så himla många som väljer just turbo nu så jag har tänkt satsa på en väldigt rapp sugmaskin istället med över 200hk som mål!
men det får bli till nästa säson om ekonin tillåter..
mitt projekt ligger ju här på forumet med
|
|
nightmare
Donator 125
Golf 2 1,8 20v turbo Ort: Västerhaninge |
Fre 23 mar 2007 10:06 |
|
Ok... Jag har papper på att jag får regga min bil med 161hk / 250nm från svenska Volkswagen, så det är ju inte så svårt att regga med 150hk / 210nm. Visserligen så är det en hel del krav jag skall uppfylla men det lär ju du också ha i och med att du ökar effekten...
|
|
graul
VW Corrado Mk4,S3,b5,B5,b6 Ort: Stockholm |
Fre 23 mar 2007 10:16 |
|
hur har du fått dom papperen?
|
|
nightmare
Donator 125
Golf 2 1,8 20v turbo Ort: Västerhaninge |
Fre 23 mar 2007 12:19 |
|
graul skrev: | hur har du fått dom papperen? |
jag skickade ett kort meddelande på
bilprovningens hemsida: bifogar dialogen med dem:
"Hej.
Undra bara hur man gör,
om man vill byta motor i en golf gti från 1986,
(den är utrustad med bromsskivor runtom orginal)
till en audi / volkswagen / seat 1,8T den som har 150hk. Måste jag upp gradera bromsar då?
Den motorn har katalysator det har inte min bil orginal, vilket under lättar om jag är rätt införstådd??
jag bor i stockholm och undrar vart jag skall vända mig om inte ni kan svar på mina frågor...."
svaret jag fick:
"Enligt de uppgifter Bilprovningen har så tillåts max effekt 81 kw DIN i Golf, villkor: Krängningshämmare fram och bak. Växellåda och drivaxlar motsvarande Golf GTI. Bromsservo 8 eller 9 tum. Ventilerade skivbromsar fram 239X20 mm med tillhörande bromsok. Laskännande ventil till bakhjulsbromsar. Hjulcylindrar bak 17,46 mmdiameter.
Den motor Du funderar på att sätta in, från Audi A4 1,8T, AEB-motorn, har en effekt på 110 kw DIN, så effekten blir för hög i detta fall.
Du måste ta kontakt med Svensk generalagent, Svenska Volkswagen AB 08-553 865 00, för att få ett intyg på din bil om högre effekt än 81 kw, samt vilka villkor som ställs i samband med effektökningen till 110 kw.
Det är rätt,om den inmonterade motorn och dess kringutrustning är i seriemässigt skick och försedd med styrd trevägskatalysator (syresensor och katalysator, kontrollbox etc.) och utrustningen är i fungerande skick. Bilen ska uppfylla kraven vad gäller sluten vevhusventilation samt emissioner på tomgång enligt 2.15.3. (de krav som ställs för bilar från 1989 årsm.). I detta fall finns det inget krav på intyg från särskild kontroll eller jämförande undersökning."
Så jag ringde till svenska Volkswagen ab på åvanstående nummer och presenterade min fråga för dom, dom kopplade vidare mig till rätt kille. Hade en kort diskution med honom om mina önskemål. tog väl ca 3 veckor så hade jag mitt intyg utställt endast på min bil (med regnummer /cassi nummer) i brevlådan hemma. Kostade mig telefon samtal på ca 10-15 minuter...
i frågeställningen frågar jag om bromsarna lite för att markera att jag var lite medveten om att det inte bara är att hänga i motorn. kan säga att paperet från svenska vw fram ställer en del krav
(ja jag vet att jag stavar som en kratta)
|
|
Fredriksson84
Golf 2 Ort: Falun |
Fre 23 mar 2007 13:07 |
|
nightmare skrev: | jag skickade ett kort meddelande på
bilprovningens hemsida: bifogar dialogen med dem:
"Hej.
Undra bara hur man gör,
om man vill byta motor i en golf gti från 1986,
(den är utrustad med bromsskivor runtom orginal)
till en audi / volkswagen / seat 1,8T den som har 150hk. Måste jag upp gradera bromsar då?
Den motorn har katalysator det har inte min bil orginal, vilket under lättar om jag är rätt införstådd??
jag bor i stockholm och undrar vart jag skall vända mig om inte ni kan svar på mina frågor...."
svaret jag fick:
"Enligt de uppgifter Bilprovningen har så tillåts max effekt 81 kw DIN i Golf, villkor: Krängningshämmare fram och bak. Växellåda och drivaxlar motsvarande Golf GTI. Bromsservo 8 eller 9 tum. Ventilerade skivbromsar fram 239X20 mm med tillhörande bromsok. Laskännande ventil till bakhjulsbromsar. Hjulcylindrar bak 17,46 mmdiameter.
Den motor Du funderar på att sätta in, från Audi A4 1,8T, AEB-motorn, har en effekt på 110 kw DIN, så effekten blir för hög i detta fall.
Du måste ta kontakt med Svensk generalagent, Svenska Volkswagen AB 08-553 865 00, för att få ett intyg på din bil om högre effekt än 81 kw, samt vilka villkor som ställs i samband med effektökningen till 110 kw.
Det är rätt,om den inmonterade motorn och dess kringutrustning är i seriemässigt skick och försedd med styrd trevägskatalysator (syresensor och katalysator, kontrollbox etc.) och utrustningen är i fungerande skick. Bilen ska uppfylla kraven vad gäller sluten vevhusventilation samt emissioner på tomgång enligt 2.15.3. (de krav som ställs för bilar från 1989 årsm.). I detta fall finns det inget krav på intyg från särskild kontroll eller jämförande undersökning."
Så jag ringde till svenska Volkswagen ab på åvanstående nummer och presenterade min fråga för dom, dom kopplade vidare mig till rätt kille. Hade en kort diskution med honom om mina önskemål. tog väl ca 3 veckor så hade jag mitt intyg utställt endast på min bil (med regnummer /cassi nummer) i brevlådan hemma. Kostade mig telefon samtal på ca 10-15 minuter...
i frågeställningen frågar jag om bromsarna lite för att markera att jag var lite medveten om att det inte bara är att hänga i motorn. kan säga att paperet från svenska vw fram ställer en del krav
(ja jag vet att jag stavar som en kratta) |
Jo jag har fått papper på min bil med från svenska wolksvagen.. pratade me en kille me dubbelnamn kommer inte ihåg på rak arm vad han heter men men..
det skiljer väl inte så jätte mycke på hur mycke man lär ändra osv för att regga med min motor och din,.. men du lär ha g60 bromsar runt om men det vet du väl redan.. katalysator.. kolrening. osv osv..
men har du kolla upp hur din oljefilkterhållare ser ut ? lutar den rakt ner eller åt sidan ? sitter den åt sidan lär du byta den..
tråg och olje sump lär du byta i vilket fall som helst då tråket är gjort för att sitta åt andra hållet än du kommer montera den i din!
|
|
nightmare
Donator 125
Golf 2 1,8 20v turbo Ort: Västerhaninge |
Fre 23 mar 2007 13:19 |
|
Fredriksson84 skrev: | Jo jag har fått papper på min bil med från svenska wolksvagen.. pratade me en kille me dubbelnamn kommer inte ihåg på rak arm vad han heter men men..
det skiljer väl inte så jätte mycke på hur mycke man lär ändra osv för att regga med min motor och din,.. men du lär ha g60 bromsar runt om men det vet du väl redan.. katalysator.. kolrening. osv osv..
men har du kolla upp hur din oljefilkterhållare ser ut ? lutar den rakt ner eller åt sidan ? sitter den åt sidan lär du byta den..
tråg och olje sump lär du byta i vilket fall som helst då tråket är gjort för att sitta åt andra hållet än du kommer montera den i din! |
Jo jag vet att man måste ha g60 bromsa fram, och bakaxel försed med skivbromsar (orginal på min) är ju samma som g60 så. Det är nog samma snubbe som skrivit ut mitt papper, har för mig att han typ hette Nils-Erik, och enl vag så "måste" jag inte byta tråg efter som att tråget ser ju ungfär ut som"orginal tråget" dvs att sumpen hamnar närms lådan. men vi får se minsta lilla fallet på olje trycket så byter jag olje tråg och pickupen
nightmare skrev: | bild på g60 fjäderbenen med hr sänkning och g60 bromsoken |
|
|
Golf gti
Golf 4 gti 00a Ort: Sala |
Fre 23 mar 2007 18:24 |
|
tja din bil ser jävligt nice ut å me en turbo snurra så blir den nog frän appropå dvd så e de en 7" skärm ja har funkar bra jobba på nu--....
|
|
nightmare
Donator 125
Golf 2 1,8 20v turbo Ort: Västerhaninge |
Tis 27 mar 2007 19:09 |
|
reservdels bilen
Senast ändrad Ons 28 mar 2007 8:01, ändrad totalt 1 gång
|
|
mellowd
Golf 2 gti 16v -87 |
Ons 28 mar 2007 0:23 |
|
vacker
|
|
nightmare
Donator 125
Golf 2 1,8 20v turbo Ort: Västerhaninge |
Ons 28 mar 2007 8:08 |
|
mellowd skrev: | vacker |
mmm visst va den nu är den helt rensad i nosen bara skärmarna kvar, växellådan ligger i skuffen, motorn hamnade där förarstolen satt (den flyttades till förmån för motorn) och det viktigaste är att "framvagns" balken med länkarmar ligger bakom bilen.
|
|
nightmare
Donator 125
Golf 2 1,8 20v turbo Ort: Västerhaninge |
Fre 30 mar 2007 12:00 |
|
nya tanken med 95:oktans tankrör
|
|
nightmare
Donator 125
Golf 2 1,8 20v turbo Ort: Västerhaninge |
Fre 30 mar 2007 12:08 |
|
El systemet som skall "sys" ihopp med orginal.
Ser lite rörigt ut kanske? Men det löser sig...
|
|
nightmare
Donator 125
Golf 2 1,8 20v turbo Ort: Västerhaninge |
Fre 30 mar 2007 12:09 |
|
rattstången ligger med pga att bilen allt kommer ifrån hade imobiliser
|
|
nightmare
Donator 125
Golf 2 1,8 20v turbo Ort: Västerhaninge |
Fre 30 mar 2007 12:11 |
|
Denna ratt kommer troligen att hitta in i min bil under året
|
|
nightmare
Donator 125
Golf 2 1,8 20v turbo Ort: Västerhaninge |
Fre 30 mar 2007 12:38 |
|
ljudet under 2006
|
|
jockebostrom
Golf 1 gti + 4d swallow Ort: Ockelbo |
Fre 30 mar 2007 13:13 |
|
Snygg ratt! rätt märke å allt!
|
|
nightmare
Donator 125
Golf 2 1,8 20v turbo Ort: Västerhaninge |
Fre 30 mar 2007 14:14 |
|
jockebostrom skrev: | Snygg ratt! rätt märke å allt! |
jo men visst med det kan ju vara nice ( jag har plockat ur "bomben") så man slipper oroa sig
|
|
nightmare
Donator 125
Golf 2 1,8 20v turbo Ort: Västerhaninge |
Ons 04 apr 2007 9:40 |
|
här har det inte hänt så mycket sedan sist men i helgen så bär det ju iväg till elmia med husbilen (bifoga en bild på pärlan) för att samla lite inspiration . (skall försöka hinna byta tank på golfen samt blästra "nya" motor / framvangsbalken innan jag åker ner )
|
|
nightmare
Donator 125
Golf 2 1,8 20v turbo Ort: Västerhaninge |
Fre 13 apr 2007 15:47 |
|
ett par bilder på lite plast som skall på bilen också
|
|
pstrand
Donator 100
Corrado G60 -91 Ort: Västerås |
Mån 16 apr 2007 19:49 |
|
Hej,
Blev någon inspiration på ELMIA?
Ses på onsdag/torsdag.
Mvh Per
|
|
nightmare
Donator 125
Golf 2 1,8 20v turbo Ort: Västerhaninge |
Tis 17 apr 2007 9:19 |
|
pstrand skrev: | Hej,
Blev någon inspiration på ELMIA?
Ses på onsdag/torsdag.
Mvh Per |
Nja vet inte om jag fick någon större inspiration
men jag fick iallafall provsitta stolarna jag har tänkt mig
japp ses på kursen hoppas att proven går bra för oss (hatar prov)
|
|
nightmare
Donator 125
Golf 2 1,8 20v turbo Ort: Västerhaninge |
Mån 23 apr 2007 12:07 |
|
I helgen började jag skruva lite lätt på golfen inför motor bytet. (Inspirationen var inte på topp efter som att jag hade hel polerat och vaxat samt lackförseglat en Audi A4 hela dagen innan och vaxat av och putsat rutor osv på förmiddagen), Så det blev inte så mycket gjort men jag pallade upp bilen igen och rev ner avgassystemet och tömde kylsystemet...
men idag så beställde jag iallafall ombyggnads kittet till växellådan så att jag får virestyrd koppling
|
|
GolfOlle
Ingen VW Snart BMW E30 Ort: Bankeryd |
Mån 23 apr 2007 16:59 |
|
var köpte du de kitet??! och va kostade de.?=!
schysst bil ska bli roligt att se i mer av denna fortsättningen .
men MER bilder
mvh Olle
Speed kills drive volvo and live for ever.
|
|
nightmare
Donator 125
Golf 2 1,8 20v turbo Ort: Västerhaninge |
Mån 30 apr 2007 14:00 |
|
vag. priset har jag inte fått nåt exakt ännu (ca 2000:-) det värkar som grejerna har fastnat på vägen... kan ju pma mig om du vill ha reservdelsnummrena på doningarna
|
|
nightmare
Donator 125
Golf 2 1,8 20v turbo Ort: Västerhaninge |
Tis 01 maj 2007 13:28 |
|
så här såg det ut igår... 30/4-07
Senast ändrad Fre 04 maj 2007 12:12, ändrad totalt 1 gång
|
|
nightmare
Donator 125
Golf 2 1,8 20v turbo Ort: Västerhaninge |
Tis 01 maj 2007 13:29 |
|
1/5-07
Halv kaos straxt innan ur lyftet
Senast ändrad Fre 04 maj 2007 12:13, ändrad totalt 1 gång
|
|
nightmare
Donator 125
Golf 2 1,8 20v turbo Ort: Västerhaninge |
Tis 01 maj 2007 13:30 |
|
1/5-07
Maskin är ur
Senast ändrad Tor 17 maj 2007 13:41, ändrad totalt 2 gånger
|
|
nightmare
Donator 125
Golf 2 1,8 20v turbo Ort: Västerhaninge |
Tis 01 maj 2007 13:33 |
|
1/5-07
Nu är det bara att fixa motor utrymmet innan det blir dax att hänga i nya maskin
hata hata hata all rost....
Senast ändrad Mån 28 maj 2007 11:55, ändrad totalt 3 gånger
|
|