Forum - Golf 6 (09-13) - Dyrt för VW Sverige

larzone
Golf 6 122 TSI DSG 2011 Ort: Örebro
Tor 31 mar 2011 2:02 Svara med citat
Jag har precis idag fått tillbaka min bil efter en vecka på Möller bil. Fick en skada på vänster framdörr eftersom dräneringen inte fungerar som den ska vid användande av motorvärmare (Webasto).
Det samlas vatten inne i dörren som dryser till is och en stor klump bildas. Enligt chefen på plåt så hade Möller bil i Örebro fått åtgärda nästan 100 bilar som hade problem med avrinning i dörren, min bil fick även en mindre plåtskada.

Enligt killen så kostar det 12-15000 per bil att fixa! Ni som har haft detta problem, har ni fått det åygärdat? Om inte tycker jag ni ska göra det.
mellowd
Golf 2 gti 16v -87
Tor 31 mar 2011 14:14 Svara med citat
Sjukt dåligt att detta fortfarande hänger kvar. Samma problem var väl även på femte generationen?

mk2 vr6
tobbe80
Golf 2 1,8 GL -92 Ort: Lindesberg
Tor 31 mar 2011 20:13 Svara med citat
Gäller inte enbart bilar med värmare, utan helt enkelt ett konstruktionsfel, tyvärr är det svenska klimatet boven i många av dessa fall och även detta med vattenläckage osv..men stämmer att dräneringen inte är riktigt 100 och trist att även VI ska drabbas precis som V gjorde

.....privat liv.....
Sprintstar
Golf 6 1,4tsi 122 Ort: Avesta
Tor 31 mar 2011 20:57 Svara med citat
Av 6:orna verkar det bara vara varianten som har detta problem. Detta förmodligen pga de har 5:ans dörrar mm.
Sweeper
Golf 2 GTI 16V 1.8T -89 Ort: Kävlinge
Tor 31 mar 2011 22:07 Svara med citat
Varför fixade de inte problemet innan de monterade dörrarna på varianten?

A quality ABF conversion would eat a VR6 alive in any situation other than a drag strip.
Hookan
Golf 5 Bluemotion-08 Ort: Strömstad
Tor 31 mar 2011 23:01 Svara med citat
Det kan mycket väl vara konstruktions fel på Golf 5 och 6 som gör att det bildas isproppar i dörrarnas framkant.
Men det skiljer mycket på dörrarna mellan Golf 5 och 6.
På Golf 5 så är dörrarna delade så om du får en skada på dörren typ intryckning så kan man montera av utsidan av dörren och ersätta den med en ny. Detta går inte på en Golf 6 som har en hel dörr för att kapa kostnaden i tillverkningen men när väl olyckan är framme blir det dyrt.
Hela dörren måste bytas ut vid liknande skada på Golf 6.

Bluemotion
Sprintstar
Golf 6 1,4tsi 122 Ort: Avesta
Fre 01 apr 2011 6:32 Svara med citat
Varianten har 5:ans dörrar (delade) och handtag mm som jag skrev. Även trösklarnas ovansida ser ut som på 5:an. Den verkar vara en 5:a med 6:ans front.
Sam
Golf 5 R32 Ort: Stockholm
Fre 01 apr 2011 15:00 Svara med citat
Låt mig tillägga att jag sett detta på MK4 också,

Jag själv har kupeV på nätterna, och när ja öppnar dörren på morgonen så knakar de så in i..

Nää detta fel uppkom redan 1998 :S

Verkstadstekniker Mekonomen, Tidigare Mek på VAG

BUB by GIAC+ DSG by GIAC + 4Motion

<3 BUB !!
InteBengt
Golf 6 TSI122 -10 Ort: Upplands-Väsby
Mån 11 apr 2011 13:04 Svara med citat
Dörrarna på golfen är en beprövad konstruktion fick jag veta när jag gnällde på VW om dörrarna sist.

(Beprövad är uppenbarligen inte samma sak som felfri eller bra eller fungerande.)
larzone
Golf 6 122 TSI DSG 2011 Ort: Örebro
Mån 11 apr 2011 21:13 Svara med citat
Verkaren på Möller bil avsjöjade att cirka 100 bilar hade varit inne enbart i Örebro för detta fel. Varje bil kostar 10 - 15 000 att åtgärda.
lodi
Golf 3 1.8 -94 Ort: Utomlands
Lör 07 maj 2011 3:46 Svara med citat
Sådär hade jag på min mk2 5dörrars nu i vinter. Öppnade man dörren böjde man plåten. Blev så på båda framdörrarna... Fick knacka bort is 1 gång i veckan, annars kom det tillbaka. Samband? Ingen aning. Men tragiskt att det är på nya golfar

So say we all
Smurfen
Moderator Donator 50 Ingen VW Ort: Utomlands
Lör 07 maj 2011 8:28 Svara med citat
Visst är det trist eftersom jag själv åker MKV. Fick detta fixat i samband med att jag lackade om bilen i vintras.
Men det hänger väl på mycket.Linjer och formar som skall passa ögat passar inte alltid praktiskt. Ta halva bilstammars kombi bilar. Där det är löjligt att de heter kombi när man inte kan lasta något. Men snygga är de.

Inte aktiv längre.