Upplands-Bro
Golf 6 1,4 TSI 160 Variant Ort: Upplands-Bro |
Tis 03 maj 2011 11:34 |
|
Har en TSI 1,4 160hk som jag kört 95 på. Inbillar mig att 98 är bättre än nya E10 för motorn samt att den drar mindre soppa med 98..Tror inte att det skiljer så mycket ekonomiskt i slutändan. Någon som har samma uppfattning ?
|
|
a128
Golf 6 CAXA /MQ200 Ort: Karlskrona |
Tis 03 maj 2011 12:30 |
|
Etanolen höjer oktanet så 95 oktan blir ca 96-97 oktan vid 10% inbladning, ren etanol har ca 115 oktan
väntar med spänning på att denna soppa ska komma ut på marknaden , E22 som man har i brasillien är den ultimarta blandningen
vill man testa denna blandning tar man E85 för en hundring resten bensin
Den Tsi jag har nu och den förra Fsi jag hade klarade kopiösa mängder med E85 inblandat, ända upp till 100% med full körbarhet
faktum är att den 95 oktan som såldes mellan ca. 1985-2001 hade 10% etanol inblandat som oktanboooster just för att den bensin som fanns innnan 95oktan var 93 oktan blyad, men för att slippa ställa om produktions-prosessen tog man till spriten
|
|
BOTL
Golf 6 1.4 TSI DSG -2010 Ort: Gävle |
Ons 01 jun 2011 0:00 |
|
Jag vill minnas att det gjordes test på BMW 335 turbo i bänk och den gav 8 hästar mer med V power. V power är ju 99 oktan och också den ENDA soppan i Sverige som alltid har samma underleverantör så kvaliten är konstant. Bilen drar marginellt mindre men mår och går bättre så det är det enda jag tankar i mina bilar.
|
|
a128
Golf 6 CAXA /MQ200 Ort: Karlskrona |
Ons 08 jun 2011 16:13 |
|
Jag har i dagarna provat BF98 i min Tsi för att se om förbrukningen sjönk men inte, max 0.01-0.03 dl/mil möjligen,
det kändes ej att det blev något mera drag i den
jag har även provat hästkur genom att lägga i E85 för 100-200:- och sedan resten bensin och där känns det som att ge lite mera eller så inbillar jag mig
här är en artikel i finska vasabladet om att E10 bensinen är bättre än sitt ryckte i jämförelse med 98oktan
http://www.vasabladet.fi/Story/WireStory.aspx?storyID=39155
|
|
BOTL
Golf 6 1.4 TSI DSG -2010 Ort: Gävle |
Ons 08 jun 2011 16:15 |
|
Har tankat 99 oktan i min nu och man märker en tydlig skillnad, den går mycket lenare dessutom.
|
|
a128
Golf 6 CAXA /MQ200 Ort: Karlskrona |
|
NeXen
Golf 1 TD/GTI -83 Ort: Mariestad |
Tis 28 jun 2011 21:52 |
|
Länken funkar inte och vart i från får du att det blir 98oktan+ 5% etanol?
På den här länken http://www.st1.se/st1/main.nsf/pages/V_Power?open så står det så här, ett litet urklippt
"Shell V-Power tar ett naturligt steg framåt och
uppdateras med 5% etanolinblandning
St1 Energy AB, som idag äger Shells stationsnät i Sverige, siktar på att bli den ledande producenten och leverantören av CO2-medveten energi och önskar därigenom bidra till en miljömässigt hållbar utveckling som en del av det globala arbetet mot klimatförändring. Som ett naturligt nästa steg i detta arbete kommer vi from juni månad att börja sälja Shell V-Power med 5% etanolinblandning.
Shell V-Power fortsätter att vara en unik högprestanda produkt som uppfyller kraven för miljöklass 1 och är formulerad för att reducera friktionen i motorns inre, för att ge optimal prestanda. Bensinen innehåller tillsatsämnen som säkerställer att insprutningssystem och insugsventiler rengörs från beläggningar. Den skyddar också motorn mot korrosion" I hear voices in my head. The council me. They understand. They talk to me..
|
|
a128
Golf 6 CAXA /MQ200 Ort: Karlskrona |
|
NeXen
Golf 1 TD/GTI -83 Ort: Mariestad |
Tis 28 jun 2011 22:20 |
|
Ja nu ser jag
Det får jag även kolla upp på min lokala shellmack. I hear voices in my head. The council me. They understand. They talk to me..
|
|