Hej det har blitt lite pyssel i garaget den senaste tiden.
Rengjort och tagit bort ett par gamla fästen.
har även monterat bromsvätskebehållaren.
Hittade en gammal krigsskada under en massa gunk..
Knackat plåt å grundat.
Har även en byngel på en framskärm att tillfälligt fixa tills nya skärmar inhandlas.
Monterat mittenfästet till fronten på den nya subframen
Rengjort och dragit lite bromsrör.
Ny generator med hemmasnickrat fäste.
Tillverkat ett fäste till kamaxelgivaren.
Köpt en ny tank och påbörjat modifiera Ramen.
Och någe sådant skall det bli i slutändan.
Har även inhandlat ett till insug som skall byggas om mer likt scirocco insuget och med vr6 spjällhus.
Det finns betydligt mer plats på den sidan motorn.
har även beställt en ms kabelhärva med givare som skall monteras.
Insprutet blir nog ett Ms baserat som heter Kdfi 1.4
Det har inte blitt så mycke jobb på golfen under sommaren.
Denna lilla krabat har tagit den mesta tiden
"den i mössa "
Golfen har vart ut o luftat sig för första gången på tre år
Kabelhärvan har anlänt från finland, skall anpassas till den insprutning jag väljer
Fixat en svetsmutter till lufttempgivaren
Tillverkar en adapter mellan M14x1,5 till M12x1,5
Färdigställt fästet till VR givaren
Byggtom ett 16v insug, bytt sida på spjällhuset och monterat ett vr6 obd1 spjällhus.
Har skrapat golvet och kladdat rostkonverterare.
Fixat nya infästningar för vattenrören.
Tillverkat ett rakt termostathus.
Tillverkat ett fäste för wasted spark spolen.
Har även monterat koppling och svänghjul.
När golvet är klart skall jag ta och tillverka ett nytt främre motorfäste, ett lite styvare.
aja lite har hänt men inte så mycket som jag ville
Klart det tar tid med en liten. Men det är så härligt.
Hur går det med bilen?
Jo bilen går det framåt med sakta men säkert.
Jag har börjat anamma KISS "Keep It Simple Stupid" och skall skippa massor av kosmetiskt tills efter besiktningen.
Nu satsar jag bara på att få den körklar, måste dock spara lite cash till ett sprut men det borde inte ta så lång tid
Målat klart undersidan.
Byggt ett nytt motorfäste fram.
Svetsat brandväggen
ut med bakvagnen
Nu skall det bara målas lite
svarvade lite slanganslutningar till förfilter å pump.
Nu har jag fått lite mer färg på golfen.
Jag lackar med billack på sprayburk från tipro.se
Det fungerar riktigt bra och jag är nöjd med resultatet,
ingen utställningslack men blir riktigt bra för att vara gjort med sprayburk.
Hela bilen skall lackas vid ett senare tillfälle med samma kulör "Nardo Grau"
Men nu är det bara de viktigaste som skall fixas så jag kan monteraihop bilen och få den bessad.
idag får jag även hem insprutningen så jag kan börja färdigställa motorhärvan och förhoppningsvis få starta åbäket
Här kommer en "Liiiiten" uppdatering
Det hänt en del i garaget igen
Tankpåfyllningen är klar, så nu är bränslesystemet klart förutom avluftningen.
Elsystemet är klart till ca 98%
Rören till kopplingen är klara.
Dragningen av bromsrören bak är snart klar.
Grenrör och Turbon är monterad, och då upptäckte jag att slangen för oljereturen går igenom drivaxeln vilket inte funkar så bra...
Så lös med tråget å justera lite.
Bredbandslambda är beställd och lite annat har börjat trilla in
Oljetråget är på plats.
Bromsrören är färdiga och handbromsen är klar.
Nu är det bara montering av bromsok fram och luftning kvar på bromsarna
En kylarslang och montering av kylare är kvar på kylsystemet.
Har även börjat tillverka tryckröret mellan insug och turbo.
Sedan blir de kontroll av bränslesystemet och provtryckning.
Och jag har nu sidoblinkers på bilen.. tack till Lillen!!
Lite hobbyjobb på jobbet idag.
Piffadeupp de gamla bärarmarna och tillverkade ett verktyg för att göra fina kanter på tryckrören
Det blev lite gjort igår.
Tryckrören färdiga, det skall dit en intercooler vid ett senare tillfälle.
Huven är på plats och planer på håltagning finnes.
Växlingsmekanismen är på plats och justerad..
Gaspedalen är klar och fungerar,
men behöver en annan Wire och lite moddar på pedalstället.
Det närmar sig uppstart snart [GRINNING FACE WITH SMILING EYES]
Kylfläkten är på plats och inkopplad.
Övre fäste till kylaren klart.
Sätet är monterad
Ny gaswire på plats
Tömt oljan från växellådan.
Hjulen är monterade.
Avgassystemet är svetsat o målat.
M.m.
Tidigare
Monterat bärarmar
Kylsystemet är fyllt
Koppling och Bromsarna är luftade och fungerar
Bränslesystemet är kollat och tätat och justerat
M.m.
Nu är det bara lite småprylar som skall på plats
Lampor för oljetryck/laddning
Och lite annat.
Nu har golfen startats och går någolunda..
Har en del att fixa
Lambdan jäklas en del och och lite annat..
Nu börjar den bli lite mer komplett.
Jag har börjat mappa insprutningen och fixa lite småfel.
Oljetrycket blev lite bättre efter oljebyte "10w30 till 15w50" så nu går det att fortsätta mappa. Skall dock byta oljepump till vintern.
Dörrar, säten, bälten och lite annat monterat.
Kofångaren blev lite slimmad
Locket över motorn klart.
Nu är det bara lite fästen och tätningslister kvar..
Först Monterade jag luftfiltret och en ny malpassi BTR "den gamla kinaskiten hadde jag inget förtroende för"
Sedan kom polaren med sin golf "liiiite nyare" för att assistera med mappningen..
Vi fick den att gå och var ut å mappade lite på vägen
Jösses vad roligt att ha kommit såhär långt [emoji23]
Det är fortfarande en lång väg att gå men det känns ruskigt bra just nu
Sedan blev det till å göra en mall för kåpan till luftutsläppet genom huven
Och mixtrade med en gammal mobil så jag har en enkel hastighetsmätare
Tackar 😀
Jo det blir en ic, men jag har inte hittat någon lämplig.
Har ev en på g från en s4 .
Men har någon en liten ic från en passat 1.8T eller Saab 900 og att sälja eller donera så är det bara att hojta
Dock har det stått stilla ett tag nu pga att ECU'n dog för mig, tappade orken och drivet då
Men på fredag beställa ett nytt processorkort så skall jag ba igång igen
I onsdags så monterade jag det nya processorkortet och bilen startade men gick ruskigt dåligt
Testade en massa inställningar men inget funkade.
Blev galen på allt å alla "väldigt hett temperament" gick å lade mig men kunde knappt sova 👿👿👿
Igår skulle jag kolla tändningen och så, när jag tar bort säkringarna till spridarna så ser jag att en säkring har brunnit 🤔
Glömde helt första felsökningslagen... att kolla så säkringarna var hela 😒😒
Byter den å presto så spinner den som en katt igen 😁😁
Så nu är det bara ut å mappa igen
Har även monterat en ic från en passat på ett lite udda ställe
Bilder kommer snart..
Riktigt sjukt bygge dehär!
Om du vill, och har Facebook så finns det en svensk mk2 klubb där som heter så mycket som vw mk2 club of sweden
Ansök gärna dit så fler får följa ditt bygge
fick till problemen med insprutningen, det var spridarna som var kassa.
köpte en uppsättning 525cc spridare och vred upp wg´n till 0,45 Bar
Bilen blev betydligt roligare att köra nu
Första körningen på konbana avklarad
det blev en ganska lång tur på nästan 14mil tur å retur
På väg till åmselebasen.
Väl framme så blev det en genomgång av vätskor och annat.
Men allt såg bara bra ut, ut å gasa ba
Det var både blött och kallt, perfekt väder för R däck
Jag var väldigt positivt överraskad av bilen, väldigt lättkörd och föutsägbar.
lite lätt understyrd, bromsarna funker men kan behövas justeras lite mer bakåt.
Det enda missöde jag hade var bulten som håller generatorn som hade rallatupp lite då jag kom hem.
vattentempen låg på ca 96 grader och gick aldrig över 100grader.
Väldig nöjd med bilen, så det känns bra att kunna lämna den på mappning till våren o regga därefter.
nu är det en del förbättringar som skall göras, bättre ventilation i motorrummet, bättre luftflöde till intercoolern plus lite annat.
Nu har golfen fått komma upp på pallbockar och oljeläckaget är hittat
Den startade på första försöket
Läckaget kom från en bult till oljefiltershållaren.
Så nu är de bara å riva och fixa.
Skall även byta oljepump när jag likaså ligger där under
Skall även dit med en Catchtank och luftfilter box.
Sedan skall allt färdigställas inför mappningen och andra sfrobesiktningen.