Family_man
Golf 7 1,2 Tsi Masters Ort: Umeå |
|
lejon74
Polo 5 1.2Tsi 90 Master-15 Ort: Sölvesborg |
Lör 04 maj 2013 15:28 |
|
OT, skador på lacken mäter man med en såkallad fuktmätare sensor. Så att lackförsegling skulle ta bort garantin verkar ju konstig beslut
|
|
Janousch
Golf 7 SC TDI 150 DSG-6 Ort: Vara |
Fre 11 okt 2013 22:39 |
|
En sak att tänka på är att när man rostskyddsbehandlad så blir den tystare !! min förra bil, Golf GTI 2005 rostskyddsbehandlade jag på dinitrolcenter och det blev märkbart mindre vägljud.
Jonas Det är aldrig för sent att ge upp !!
|
|
GodSpeed
Golf 7 SC GT TDI150 4M Ort: Tranås |
Lör 30 nov 2013 17:19 |
|
Någon som gjort en behandling och kan uttala sig om resultatet?
|
|
a128
Golf 6 CAXA /MQ200 Ort: Karlskrona |
Lör 30 nov 2013 21:36 |
|
Jag har gjort det, men effekterna av det ser man ju inte förrens det gått 15-20 år
dom kunde ju behandlat den invikta kanten på framskärmarna även utvändigt
annars verkar det som dom har sprutat den som man ska, vilket jag konstaterade vid monteringen av dragkroken En VW går aldrig sönder, den upphör bara tillfälligt att fungera
|
|
candyweiss
Donator 100
Tiguan II 2.0 tsi Ort: Svedala |
|
GodSpeed
Golf 7 SC GT TDI150 4M Ort: Tranås |
Sön 01 dec 2013 9:29 |
|
Nja jag håller knappast med att det tar 15-20år, jag har kört min nuvarande bil sedan ny och det har blivit nästan 28.000mil på 11år. Jag sket i att fixa den när den var ny, jag kan säga att för ett par tre år sedan började jag verkligen önska att jag varit lite mer seriös.
Fast för det mesta är det i stenskotten det börjar, sen blir det lacksläpp på galven, ett par stenskott på ren galv sen är det kört. Undertill är det lika bra att kolla över vad som ser oskyddat ut och lägga ett lager direkt.
Troligen kommer jag spruta min nya själv på exponerade ställen + rally stänklappar som stänkskydd för att minska stenskott så mycket det bara går. Kanske tom drar till med VentureShield på, trösklar, speglar och front.
|
|
etanol
Sharan VR6 4motion -04 Ort: Tierp |
Sön 01 dec 2013 9:53 |
|
Visst är det som så rostskydd överhuvudtaget brukar rätt snart visa sig.
Kika bara på Vi Bilägares rätt omfattande studier genom åren där nya bilar redan efter ett par år visat på rätt omfattande rostskador.
Märks även där med halvgamla bilar där man tex bytt tröskellådor på där det då varit fullständigt plåtrent invändigt, eller möjligen ett löjligt tunt färgsikt.
Så rostskydd oavsett det är fråga om en värsting behandling för tusenlappar eller en enklare hempulad variant är allt i regel till det bättre. Har genom åren med sett allt för tidigt rostskadade bilar färdiga för skroten.
|
|
a128
Golf 6 CAXA /MQ200 Ort: Karlskrona |
Sön 01 dec 2013 9:53 |
|
candyweiss skrev: | Och efter 15 - 20 år så har du bytt bill flera gånger och får aldrig reda på resultatet |
man kan följa sitt förra åk vid:
https://fordonsfraga.transportstyrelsen.se/fragapaannatfordon.aspx
en golf 1995 som vid det här laget gått ca 34.000mil är i rull fortfarande, den fick av mig en linoljekur
en golf från 1988 som jag sålde 1999 besiktigas så sent som 2010, var en del rost när jag sålde den
sprutade den med rostskydd från sprayburkar
annars hade dessa åk förmodligen varit armeringsjärn vid något bygge vid detta laget
En VW går aldrig sönder, den upphör bara tillfälligt att fungera
|
|
candyweiss
Donator 100
Tiguan II 2.0 tsi Ort: Svedala |
Sön 01 dec 2013 9:57 |
|
a128 skrev: | man kan följa sitt förra åk vid:
https://fordonsfraga.transportstyrelsen.se/fragapaannatfordon.aspx
en golf 1995 som vid det här laget gått ca 34.000mil är i rull fortfarande, den fick av mig en linoljekur
en golf från 1988 som jag sålde 1999 besiktigas så sent som 2010, var en del rost när jag sålde den
sprutade den med rostskydd från sprayburkar
annars hade dessa åk förmodligen varit armeringsjärn vid något bygge vid detta laget
|
Jo, det är väl trevligt att de fortfarande rullar, men vad har du för nytta, glädje av det?
|
|
etanol
Sharan VR6 4motion -04 Ort: Tierp |
Sön 01 dec 2013 10:06 |
|
Tänk om nu alla tänkte så kortsiktigt att precis alla fulständigt struntade i all form av kompletterande rostskydd...
|
|
candyweiss
Donator 100
Tiguan II 2.0 tsi Ort: Svedala |
|
Peter_senior
Golf 7 Alltrack -18 Ort: Halmstad |
Sön 01 dec 2013 11:45 |
|
Man kan ju ta en medelväg.
På Golf 6 och säkerligen även Golf 7 så börjar bakre under länkarmarna rosta i den kraftiga svetskarven som vetter uppåt vid fjädrarna efter c:a 1 år. Tittar ni noga som har Golf 6 så ser ni det säkert. Ofta ligger där ett tjockt skitlager som ”marinering”. Lite retligt.
De svartlackerade delarna under bilen är ofta bara skyddslackade utan galv.. Inget övrigt rostskydd. Det skadar inte att hålla det under uppsikt även när bilen är ganska ny. Jag har rengjort och sprayat på så att det inte ska blomma upp. Så även på vår äldre A4 som dock har alu länkarmar bak. Men där är andra svartlackerar komponenter i bakaxeln med svetsskarvar. Där börjar det företrädesvis.
Golf 7 – Där bättrade jag på bakre länkarmarna enl ovan när jag bytte till vinterhjul. Ingen början till rost. 2 mån gammal bil .
Golf 7 - Bakre hjulhusen har ljuddämpande innerskärmar i fibermaterial som binder fukt. Jag tog bort en sådan bara för att se hur det såg ut under. De var helt ok. Alla skruvar var fästa i ”plastpluggar”, Inget var skruvat direkt i plåten. Den satt på ett vis så det är en luftspalt mellan det fuktiga fibermaterialet och hjulhusen på stora delar av ytan. Lite nördigt att skruva ner det men man är lite nyfiken . Seat Leon Cupra R -18 / Golf Alltrack 1.8 TSI DSG -18 / Skoda Fabia -18
|
|
etanol
Sharan VR6 4motion -04 Ort: Tierp |
Sön 01 dec 2013 12:02 |
|
Ja det finns säkerligen helfina som rostfria sådana bilar. Men tittar du på genomsnittet och på det sätt som många bilar dessvärre sköts på visar annars ett rätt tydligt tecken...
Annars lär detta kunna diskuteras tills f-n löser av en om det är värt slantarna eller ej.
Men i vart fall är väl nämnda medelvägen i så fall att gå så som föregående inlägg är inne på.
|
|
GodSpeed
Golf 7 SC GT TDI150 4M Ort: Tranås |
|
a128
Golf 6 CAXA /MQ200 Ort: Karlskrona |
Sön 01 dec 2013 13:40 |
|
GodSpeed skrev: | Bra med konkreta tips Tanken jag har är att köra bilen direkt till kompisens verkstad och hänga upp den på lyften och behandla allt som ser tveksamt ut. Skulle det vara värt att plocka ner innerskärmarna och spruta innanför tror du? |
ta bort inneskärmarna, spola rent, känn efter vid tvätt så det inte ligger smuts kvar innanför den invikta kanten fram (om det finns invikt kant fram på Mk7:an) låt torka, behandla, återmontera
En VW går aldrig sönder, den upphör bara tillfälligt att fungera
|
|
amullo
Golf 7 -14 GT 2,0TDI DSG Ort: Stockholm |
Mån 02 dec 2013 8:26 |
|
Intressant tråd!
Vi kommer sannolikt att behandla våran bil eftersom den kommer att vara kvar i familjen LÄNGE.
Senaste behandlade bilen var vår -99 Honda Civic som fick DINITROL modell "största" och DITEC lackbehandling direkt när den köptes.
Bilen har nu rullat 20.000 mil och vi får kommentarer från besiktningen varje år om hur fin den är under samt hur fin lacken är. Eftersom man själv är nördig så blir det ju underspolning och kontroll minst ett par ggr varje vinter. Det är först på senaste årest som jag märkt att behandlingen egentligen skulle behöva förnyas, men det får bli nästa ägares bekymmer. Den 9:e byter vi in den mot nya Golfen. //Anders
-14 Golf GT TDI DSG
-09 BMW 320d e91LCI Step M-sport
-10 Multistrada 1200s
|
|