Husaberg84
Golf 6 TDI BMT Ort: Köping |
Lör 16 mar 2013 14:37 |
|
Är på väg att beställa en ny Golf som jag skrivit i ett tidigare inlägg och funderar över en sak.
Om man vill göra ett extra oljebyte mellan de ordinarie service intervallen. Måste man då köpa VW:s Castrol Long Life olja eller kan man använda en likvärdig olja och att garantierna då gäller fullt ut så det inte är något de kan skylla på om det skulle bli något problem med motorn?
Har nyss bytt oljesil på min Passat som servats enligt VW:s long life service och läst på Passat forum att detta är ett vanligt fel på just denna modell som jag har, 1.8T. Oljan körs med för lång intervall och koksar och sätter till slut igen bl.a silen.
Morsan och farsan som har en precis likadan bil (1.8T) med ett par tusen mil till på mätaren fick lämna in sin på VW verkstad för att få samma problem åtgärdat. Kostade dryga 10 000 kr och då påstod sig VW betalat 60 % av kostnaderna för att bilen var köpt där ny och servad enligt serviceboken.
Så ska jag nu köpa en ny bil så vill jag se till att jag gör vad jag kan för att motorn ska må bra och ett extra oljebyte kan knappast skada motorn även om det inte krävs.
Men som sagt vad gäller angående val av olja? Kan komma över annan kvalitetsolja för 100 kr/litern genom kontakter som ska fungera i dessa bilar så är det ok att använda den i så fall?
|
|
candyweiss
Donator 100
Tiguan II 2.0 tsi Ort: Svedala |
Lör 16 mar 2013 14:51 |
|
Häll i en olja med samma specifikationer, märke spelar ingen roll.
Hur ska VAG kunna se vad du har hällt i för olja
|
|
Reinoj
Golf 7 1.2 TSI -15 Ort: Falkenberg |
Lör 16 mar 2013 17:34 |
|
Jag bytte olja nyligen på min Golf. Köpte olja enl. VAG rekommendationer. Köpte olja mycket billigare än på VAG
Oljefilter köpte jag dock på VAG för vara säker på kvalitet
Bytet gjorde jag 1200 mil
|
|
a128
Golf 6 CAXA /MQ200 Ort: Karlskrona |
|
Janousch
Golf 7 SC TDI 150 DSG-6 Ort: Vara |
Fre 11 okt 2013 22:47 |
|
Jag byter olja var 1000 mil . finns ingen som kan övertyga mig att en olja kan hålla 3000 mil..
dessutom har många bilar som servats enligt serviceboken fått problem med igenkoksad oljesil..
Jonas Det är aldrig för sent att ge upp !!
|
|
Gourmand
Golf 7 2,0 TDI, manuell Ort: Stockholm |
Lör 12 okt 2013 0:17 |
|
Jag skulle nog vilja påstå att olje/filterbyte 1 gång/år eller senast var 1500:e mil ej kan betraktas som "extra" oljebyte, oavsett vas VAG säger.
Själv har jag alltid bytt olja/filter vid drygt 1000 mil och det betraktar jag som normalt bilunderhåll och jag tror ingen riktig bilmek skulle påstå något annat.
Vad de s.k. serviceteknikerna på de stora auktoriserade märkesverkstäderna säger, bryr jag mig däremot inte ett dugg om, med få undantag
|
|
Duratec
Golf 7 GT 1.4 TSI 140 Ort: Finspång |
Tis 15 okt 2013 9:02 |
|
Är det någon som har åtdragningsmoment tillgängligt för oljepluggen på våra golf 7 r?
Samt om det behövs någon packning/bricka mellan oljeplugg och tråg, eller om det är inbyggt i pluggen?
|
|
a128
Tis 15 okt 2013 18:07 |
|
Dra den med handkraft med passande ringnyckel (19mm)
annars 30Nm (3Kg) gäller för golf V och VI
brickan bruka följa med pluggen En VW går aldrig sönder, den upphör bara tillfälligt att fungera
|
|
candyweiss
Donator 100
Tiguan II 2.0 tsi Ort: Svedala |
Tis 15 okt 2013 20:02 |
|
a128 skrev: | Dra den med handkraft med passande ringnyckel (19mm)
annars 30Nm (3Kg) gäller för golf V och VI
brickan bruka följa med pluggen |
Brickan sitter tom fast på de pluggar jag köpt hos VAG.
|
|
canyon
Golf 7 SC 1.2 TSI Ort: Kungälv |
Ons 20 nov 2013 12:09 |
|
Någon som vet hur mycket olja 1.2 tsi motor rymmer ?
Vilken olja skall man välja 5W-30 eller 0W-40 ?
|
|
a128
Ons 20 nov 2013 12:13 |
|
Jag hade valt 0w-40 eftersom jag använder det ( Aral supertronic ) En VW går aldrig sönder, den upphör bara tillfälligt att fungera
|
|
canyon
Golf 7 SC 1.2 TSI Ort: Kungälv |
Ons 20 nov 2013 23:36 |
|
a128 skrev: | Jag hade valt 0w-40 eftersom jag använder det ( Aral supertronic ) |
Ok bra för jag har några liter 0w-40 hemma.Hur mycket olja rymmer din motor?
|
|
a128
Tor 21 nov 2013 7:46 |
|
Min spis rymmer 3,6 liter med filter En VW går aldrig sönder, den upphör bara tillfälligt att fungera
|
|