Drajje
Golf 3 1,6 -97 Ort: Piteå |
Tor 14 nov 2013 22:01 |
|
Kort förklaring på problemet är:
Ryckig gång i både hög och låg fart.
Orkeslös vid gas pådrag.
Drar lite för mycke soppa
De jag nu har bytt känns nästan som allt, de jag bytt är:
Ny katt, kamrem (idag) efter rembytet vart det betydligt bättre, men inte 100%
Bytt stift, bytt soppa filter, ultraljuds tvättat spridare.
Har ju iof inte bytt lambdan, hur stor invärkan har den (om den är trasig) på bilens gång.?
Har vart på verkstad och kört den via dator där, men inga fel alls.!
Vad kan de då vara.? Förslag.?
|
|
etanol
Sharan VR6 4motion -04 Ort: Tierp |
Lör 16 nov 2013 14:40 |
|
Är det någon skillnad med kall som varm motor? Om den rycker mer i något av dessa lägen kan en mindre bra fungerande temperaturgivare vara orsaken.
Till så även nämnd defekt lambdasond med kan ge sådana fenomen, där man med en voltmätare ansluten till jord och sondens signalkabel.
Där med varmkörd motor bör kunna läsa ut snabbt växlande värden mellan 0-1 Volt och med ett medel på 0,5Volt (Lambda) för frisk sond.
Visas andra eller inga alls är högst troligt denna defekt och själv har jag bara positiva erfarenheter av biltemas klart prisvärda som hållbara lambdasonder.
|
|
Drajje
Lör 16 nov 2013 16:41 |
|
Vill inte påstå att de är någon större skillnad kall/varm..
Har som sagt vart inne på att de ev. kan vara lambdan
|
|
darkien
Ingen VW Ort: Stockholm |
Lör 16 nov 2013 16:50 |
|
Va ger den för felkoder? Galen Hobbymeckare med dyslexi
|
|
Drajje
Lör 16 nov 2013 17:22 |
|
Den gav inga felkoder då den kördes via dator..
|
|
darkien
Ingen VW Ort: Stockholm |
Lör 16 nov 2013 17:33 |
|
En defekt lamda bör generera felkoder men kan ju va så den ger precis på gnällen rätt värden men nog fel för den ska trassla till elektroniken Galen Hobbymeckare med dyslexi
|
|
etanol
Lör 16 nov 2013 18:17 |
|
Även en mindre bra fungerande behöver inte alla gånger rendera felkod dessvärre,,, vis av rätt omfattande erfarenhet.
Men en kontroll med redan nämnd voltmätare brukar ge svar rätt snart hur sonden i fråga mår.
|
|
celeron
Passat 5 1.6 Ort: Karlstad |
Sön 17 nov 2013 19:58 |
|
Hm.. När jag bytte bränslepump i min golf. Fick jag samma symptom (förutom orkeslös om jag minns rätt) då bytte jag aldrig bränsleslangarna mellan pumpen och armaturen . Där var en slang murken eftersom bilen stått i 6år så den hade torkat ihop eller vad man säger. så ett litet hål hade blivit, och de på någon konstigtvis lyckades spruta ut lite bensin mellan tanken och karossen. :O (var nog ifs för jag inte fick dit tätningsringen ordentligt)
Kanske kan vara värt att kolla. Dock var det ett rent helvete tycker jag, att få dit armaturen utan att få veck på nya slangarna, och få dit ringen som sitter runt om.
|
|
etanol
Mån 18 nov 2013 7:09 |
|
Känner mid till fenomenet med risiga bränsleslangar speciellt på bilar som stått länge utan soppa.
Dock stämmer symtomen inte på att den drar mycket soppa...
|
|
etanol
Mån 18 nov 2013 7:09 |
|
Dubbelpost...
|
|
celeron
Passat 5 1.6 Ort: Karlstad |
Mån 18 nov 2013 19:35 |
|
etanol skrev: | Känner mid till fenomenet med risiga bränsleslangar speciellt på bilar som stått länge utan soppa.
Dock stämmer symtomen inte på att den drar mycket soppa... |
hehe okej. i mitt fall hade jag inte fått dit tätningsringen som sitter där nere. så den lyckades spruta ut mellan tanken och karossen. Nog inte så stor risk att någon annan får exakt samma stråle så det åker ut där
|
|
Txi
Golf 3 MK3 Variant -95 Ort: Umeå |
Mån 18 nov 2013 23:02 |
|
Nu kan jag inte 1,6 motorerna utantill (och orkar inte titta upp det nu), men min bil bestämde sig ikväll för att dö.
Samma fel som du beskriver..
En snabbare titt under huven avgjorde att förgasarfotspackning var helt av, runt om (vi lyfte förgasaren rakt upp..).
Som sagt, kan inte 1,6 motorerna, men om det sitter förgasare så kolla packningen..
Min började smårycka under en tid, sedan senaste dagarna ryckte den mer och mer, tills den idag dog.
Den var även orkeslös och drog mer soppa (vilket jag antog berodde på vädret och inget motorvärmare) men nog kan bero på detta..
|
|
etanol
Tis 19 nov 2013 7:25 |
|
Är inte heller helt hemma upp till vilken årsmodell som motor som hade förgasarfoten i gummi. Som annars är just en megaklassiker till felkälla.
Sitter det nu sådan är det enklaste i felsökningen att gå på med lite startgas längs förgasarens nederkant, med motorn igång samtidigt som man vickar på förgasaren.
Vid minsta läckage ger en klart förhöjd tomgång och en defekt packning är funnen.
|
|
turbiz
Vento 1,8 Ort: Göteborg |
Fre 29 nov 2013 22:00 |
|
När min betedde sig så bytte jag först stift, hjälpte inte. Sedan bytte jag tändkablar, rotorn och sprejade alla elkontakter med el rengöringssprej, har inte haft problem på en månad nu.
|
|
Drajje
Tor 03 apr 2014 8:22 |
|
Hello...
Blåser liv i denna tråd igen...
Bilen går fortfarande dåligt vid belastning.
Chokade bilen med att byta olja/filter tanka han full och slog i en flarra Stp System clean, dock utan skillnad.
Vad jag börja tänka på nu är, vad fan är det för fel.?????????
|
|
etanol
Tor 03 apr 2014 17:10 |
|
Okey du har inte fått ordning på symtomen än,,, Det var så att den kan smårycka och blir den värre vid varm motor?
Vet på flertalet dessa maskiner kan en defekt hallgivare med påvisa sådana fenomen om denna inte redan är bytt.
Minns med detta en bil som detta blev allt värre som ryckte allt värre, tills man kunde se på temperaturmätaren då den tvärklippte tänd strömmen vid en viss temperatur, pga av defekt hallgivare som med kan luka bränt om..
|
|
Drajje
Fre 04 apr 2014 6:51 |
|
Hela fördelaren är bytt, dock va den från skroten så ja vet ju ej skicket på den.!?
Vill ju inte påstå att det har betydelse om motorn är varm eller kall.
|
|
etanol
Fre 04 apr 2014 18:11 |
|
Ja då kan man i det närmaste friskriva hallgivaren som tänkbar orsak,,,
Men drar den dessutom med mycket soppa skulle det vara klart värt att mäta upp lambdasonden, så den med kan avskrivas.
Där en voltmätare ansluten mellan sondens signalkabel och jord med varm motor för frisk sond, visa snabbt växlande mätvärden mellan 0-1 Volt och med ett medelvärd på 0,5 (Lambda 1). Visas andra eller inga alls är den sonder förmodligen trött.
|
|
Drajje
Fre 04 apr 2014 20:29 |
|
Nja asså mycke ändrar jag till att va ganska normalt då ja typ aldrig kör långa svängar...
|
|
Drajje
Tor 10 apr 2014 21:21 |
|
Hur kommer det sig att bilen aldrig kommer över 5100varv/min om man ger sulan med intryckt koppling.?
Har mätt upp soppapumpen å inge fel, bytt bränslefilter...
|
|
Drajje
Tor 24 apr 2014 7:44 |
|
Hur stor.inverkan kan vevaxellägesgivarn ha på gången om den är trasig/dålig.?
Kommer ihåg att tjejen min hade en bmw 523 automat tidigare som gick i princip på.samma sätt som golfen nu gör...där böt vi vevaxelgivarn och den gick.sen som en klocka. Ska tilläggas att den startade dåligt men det gör ju inte golfen..
|
|
etanol
Tor 24 apr 2014 10:21 |
|
Jo med sådana "varvstopp" känner jag med igen från lite olika motorer och kan bero på mindre frisk vevaxel lägesgivare.
|
|
Drajje
Mån 09 jun 2014 16:42 |
|
Just bytt vevaxelgivarn..inte fan vart de bättre.. Snart säljs skiten som donatorbil..less nå jävulst
|
|
Tykan
Golf 3 1.8 -96 Ort: Hässleholm |
Mån 09 jun 2014 16:51 |
|
Hur ser slangarna ut vid förgasaren? Kollat katten? min gick otroligt segt visade sig att katten var bränd och rasslade till en del när man slog på den.. antar att den kvävde motorn?
|
|
Drajje
Mån 09 jun 2014 18:14 |
|
Katten är ny..
|
|
Drajje
Tis 10 jun 2014 20:48 |
|
Kan det vara luftmassemätaren.? Om man har bilen på tomgång och sliter ut slladden till lmm ska den då dö eller.?
om den gör det är det då fel på den.? Min gör det ibland och ibland inte...
|
|
Drajje
Ons 11 jun 2014 16:14 |
|
?????
|
|
Drajje
Sön 22 jun 2014 16:31 |
|
Fortfarande ryckig gång vid acceleration trorts att följande är bytt:
Katt
Lambda
Fördelare
Kamrem
Lmm
Bränslefilter
Rengjort spridare
Stift
Tändkablar
Olja
Filter
Vevaxellägesgivaren
Luft-filter
Vad i h-vete kan det då vara.?? Börjar bli lagomt less nu kan jag säga..
//Andreas
|
|
golfen76
Golf 5 1.6 Ort: Falun |
Tis 15 jun 2021 22:56 |
|
Löste detta sig för dig, nyss köpt på mig en bil med samma fel i tron att jag skulle kunna fixa det "Lite enkelt"
|
|