Tjenare !
Uppdaterar vad som hände innan, och efter det kommer ni bara att se aktuella "nutids-uppdateringar"
Var även på lite fler träffar och lägger upp bilder på två utav dem
Race Community End of season träffen var bra med massor utav race efteråt
Måste ju ha bilder med polarnas bilar...man ser ett gemensamt tema iaf
Ett försök till kvällsbilder
Den bästa träffen jag vart på var Secondträffen, helt sjukt rolig väg att köra dit, civiliserat folk, allmänt bra planering och event samt folket var toppensköna !
Längtar som fan till Thirdträffen !
En bild från en annan utställare med
Nu är det så att jag beställt en hel del godis till golfen, och uppdateringar kommer under veckan tom !
Ha det bra tills dess !
Råkade köra sönder JOM-Läppen som jag köpte utav ricky på Boråsträffen, men köpte en äkta GTI-Läpp Från John med MK2 Jettan
Sagt och gjort så var den utbytt!
Trasig JOM-Läpp
GTI vs CL/GL -läpp
Tog en snabb bild innan hemgång med
Dagen efter fick jag två efterlängtade paket !
Helt nya Klarglas Dimljus samt Original-(tillverkad) Dimljus Kabelhärva från ebay
Blev bara bild på ett paket
Efter en hel dels klurande, om var orginalkontakten sitter till dimljusen och varför det inte funkade med denna kontakt (som såg identisk ut men hade sepparat joerkabel) så kom vi på att den är till den bakre spolarmotorn hahaha xD ! 2timmars felsökande gick sädår bra haha !
Originalkontakten till främre kabelhärvan ligger under kylarvätskebehållaren !
Let there be light !
För att få dimljuset att ytterligare fungera så behövs det göras lite i säkringsboxen
Denna kontakten skall bort och läggas undan (På Reläplats nr 10)
denna skall ersättas med en jumper som finns att hämta från valfri Golf MK3:a, denna jumpern gör så du även kan ha dimljus på med positionsljus men även halv och helljus
Vill man att det bara skall funka på positions så skall man göra på detta sätt
När allt var klart var det bara att börja öppna hålet , massa filande och donande tog plats här
Hålsåg är en fantastisk grej att ha !
Lite kvar
Slutresultat och 50/50 shot
Nu kan man äntligen se alla småhål framför sig så man slipper skita ner sig när man skrapar i ojämnheter, man är åtminstone förberedd nu ahahaha !
Jag köpte en komplett Beige G60/Country inredning till golfen för ett litet tag sen, den behöver en riktig tvätt samt resturuation. Kommer bli ett sidoprojekt vid sidan av.
Fick även en svart Gti Golvmatta (heltäckande) som behöver en ordentlig tvätt innan det hoppar in i bilen, sen efter det är det inte så mycket som behövs för att få allt svart förutom svarta C-Stolpar och Svart innertak från en GTI utan taklucka.
Bilder på inredningen
Provade ett milt medel jag hade hemma från autosmart, märker direkt här att jag behöver något mycket starkare ! Det enda som blev bra var höger nackstöd
Hittade VDO mätare på lagret uppe i verkstan bland alla vw grejer snacka om najs fynd !
Hallå allihopa, lägger upp en uppdatering jag glömt göra.
Började med att byta monojet förgasare, en tidigare variant med likfärgade par till spridarna (kablar)
Gjorde ingen skillnad och störde mig att gasen hänge sig ibland med den så bytte tillbaka igen, bilen gick inte bättre heller för den delen.
Sedan fick vi vår nya servopump som då den gamla skar, brorsan körde den i blästerskåpa och en vända färg
Han slutade inte heller där utan köpte även nya bultar och brickor
I bakgrunden ser ni även snöplogen som sitter på monstertruck däck!
Skillnad va ?
Sedan läste jag lite på hur jag skulle kunna skjuta förtändningen på fördelaren, efter lite labbande kom jag på hur Kan säga att samma tanke gäller när man gör det i en volvo spis, det hela handlar om att förkorta förtändnigskurvan så den börjar på ett högre antal och når slutmålet snabbare
2grader
67grader
När man ändå pillade med bilen så provade vi hur det skulle vara med lika breda spacers som bak fst i fram ...det gick inte att svänga, men 10mm mindre som vi tänk ha från början men skrev fel skulle vart perfekt
Det hela stannade inte där utan vi blästrade och lackade lite mer saker
Diverse fästen till generator och servon
dessa skall lackas om
Väntar på tork
Blev ju sketfint detta !
resultat (dem gamla 13mm bultarna är nu bytta)
Det var denna uppdateringen, hoppas ni gillde vad ni såg
Näst upp blir nya däck, omrenovering utav fälgar och lite annat beställt godis är på väg !
Fick äntligen hem mitt Catcams ställbara kamdrev som skall hjälpa mig med inställning utav motorn
Tog lite bilder samt monterade det i bilen
man ser även det lindade extraktorgrenröret med, ett stort plus är att kamremskåpan får plats !
Hämtar ut mina däck på posten snart och då blir det, Ompoleringutav fälgar, samt montage soch sedan skall bilen få lite kärlek och ännu mer ovanligheter !
Det hela började med en beställning på däck
Våra Nankang NS-2 165/50-R15 or höll ganska bra hela sommarn, Denna gång beställdes Nankangs AS-1 165/45-R15, dem är inte lika snygga i däckmönstret, men i övrigt verkar dem ha exakt samma egenskaper.
Toen bak måste fixas till nästa gång, då det slitit sig ganska bra på 3 månader
Nästa arbete var att kränga av däcken samt polera upp dem igen, samma som förra året, upp med bilen på liften och börja köra
[youtube]http://youtu.be/B8OyROXtxhU[/youtube]
Efter lite väntan så var däcken äntligen hemma !
Där satt dem nya däcken , sitter som en smäck, hade inte skadat om fälgarna var iaf 0,5"-1" bredare så vi hade fått det lila extra i stretchen, men mer om detta senare
Då var alla klara, nu skall dem tvättas ordentligt, poleras (insidan) samt lackskyddas och få sig en skvätt tireshine
Bara två kvar
Färdiga !
Tog tag och bytte fram klossarna med
Det var allt för denna gång, dem kommande dagarna skall bilen få lite kärlek samt att jag kommer att montera två delar som kommer ge ett lyft i utseendet
Hallå !
Har haft det lite kämpigt att hämta ut paketen så jag kunde få saker gjort, men nu hade båda kommit och nu är det dags för uppdatering av sa k er som har hänt :
Började med att tvätta av bilen ordentligt.
Körde sedan in bilen i verkstan och började rekonda:
1:a till 3:e steg blev följande
Hallå !
Dags för lite uppdatering, veckan började riktigt gött !
Chillade mest och byggde upp en fin vägg av delar några utav dem delar jag hade liggandes
Skulle åka hem från jobbet, och tyckte att bilen skrapade alldeles för mycket, mycket mer än vanligt, istället för att ta motorvägen hem så valde jag att köra till första bensinmack, och det jag såg var punka i vänster framdäck
Pumpade däcket och åkte snabbt ner till verkstan.
Gött med skruv i däcket!
Satte i en plugg i däcket, brukar funka och hålla bra
Efter det kom jag på att jag kunde montera den nya TVG-Skölden
Sen var jag sugen på att testa ett nytt wax, så jag tvättade bilen på en GDS hall
Har lagt på Mothers Pure Brazilian Carnuba Wax
Torkat av waxet och det ser riktigt bra ut Fick lite mer djup i lacken med (Y)
Avrinningen från ytan vart perfekt med
Tog en kvällsprommenad med bilen, innan han varnade för avsaknad utav soppa
Dagen efter så började bilen låta lite för mycket, men även gå lite ojämt, jag ignorerade detta tills på kvällen då den knappt gick fram och var orkeslös, bulten som håller fast fördelaren hade på något sätt lossnat och fördelaren hade vridit sig åt helskotta, tändstiften så g inte så värst fina ut just då
Två utav den hade bra tändning men dem andra två dålig, därav den ojämna gången.
Gick sedan under bilen och skulle kolla så att avgassystemet satt fast och flänes som kommer bakom extraktorgrenröret hade spruckit
Blir att på något sett reklamera detta
Brorsan lyckas svetsa och fixa det tillfälligt men det känns som att den kommer att spricka på ett annat ställe med snart, han drog även bort alla slutdämpare och tätade ordentligt med monteringspasta i alla skarvar
But whait, oturen stannar inte där utan valde att fortsätta !
batterilampan valde att slå amok och blinkade som fan en kväll, detta har hänt mig en gång innan så jag körde raka vägen till verkstan med avstänga lampor
Generatorremen hade blivit gummi spagetti
Min goda vän hade en helt ny generator rem liggandes som jag kunde byta
Och som pricken över i:et, så drog jag av kofångaren !
En bra o ha grej i bilen som polarna köpte med sig från Ullared, 120 spänn kostar denna bahcop Sats och har det mesta man behöver för småfix
Alltid kul med att bilen blien fotad av andra på bilträffar
Hittade en stor spegel som jag var tvungen att fota vid en kväll
lokalträff i göteborg
stadsträffen skara
Lane Logeträffen, Samt nytt Medlemskap i LowMotion Familjen
Nu är det dags för mig att berätta en lite saga...sagan om sommarlandsträffen.
Veckan började med att jag kilade iväg till verkstan och började rekonden utav inredningen,
Drog fram All Purpose Cleanern och galltvålen och började mixtra till önskad styrka.
Alltihopa kördes med en mjuk rund pensel och medel, innan jag gick över med det så tog jag och ångade det området jag skulle jobba på noggrant med ångmaskinen.
Blev rätt så bra skillnad
Framstolarna blev det fantastisk skillnad på !
Efter 10 timmars rekond utav inredningen så var det dags för gruppbild !
Smorde även in allt ordentligt i skinbalsam, så det får suga åt sig under natten.
Jag hade jättegärna velat restaurera framstolarna i form av omfärgning samt fyllnad utav sprickor vid ett senare tillfälle, förhoppningsvis tills nästa säsong.
Nästa dag var det full rullle igen, denna gång var det dem svarta mattorna som var på tur.
Här använde jag alkalisk avfettning samt All purpose cleanern, starkt blandade.
Efter en lång kväll i det stora torkskåpet nere i t vätthallen så var dem redo för damsugning samt borstning
Dem svarta hatthyllesidorna och hatthyllan fick sig en omgång med APC och Ånga
Dagen efter det så kom John, Markus och Anders till oss för att demontera inredningen
Kan lugnt säga att det gick fort som fan !
Allting är fortfarande i jättebra skick, blir att sälja av rubbet billigt sen
Allt skulle ut, även ljudet (gamla trotjänare)
Var tvungen att provmontera dörrsidan, och då stack motivationen upp i topp !
Inte så mycket kvar !
Senare mot kvällen så stannade john kvar med mig så vi kunde fortsätta med inredningen
Bakre sidopaneler på plats
La även nya isoleringsmattor fram och en bit bitimen ovanpå
Dags för hela mattan att Flytta in i bilen
Börjar bli smutt !
Baksäte samt bälten satt riktigt gött, brorsan plockar upp lite viktiga småsaker.
Förarstolen på plats, det börjar äntligen bli komplett
Dörrpanelerna på plats och allt annat sitter där det skall
´
Sista stolen i bilen och klart att man skall få njuta lite utav hur det känns kl 07:15 på morgonen, vi började arbeta rint 18:00 tiden dagen innan...
Så ser det ut i das trunk, minus min VW väska fullt med putsprodukter
...efter detta var vi helt körda, vi åkte till ica...väntade tills dem öppnade, köpte frulle och gick o la oss.
Dagen därpå drog jag och brorsan och tog en sväng, påvägen hem så skulle vi busköra lite med bilarna, matar 1-2:an hur fint som helst, 2-3:an...vrooooooooom, fan, ligger den i friläge tänkte jag, så körde in den i 3:an igen och den frikoppla, samma sak med 4:an och 5:an, i all panik så ringen jag brorsan och han hjälper mig tillslut bogsera mig in till garaget.
Vi kom fram till att det måste ha vart Kopplingen, så samma dag innan farsan skulle komma ner från semestern så bad vi han köpa en koppling och lite annat smågodis. Det slutade med att han hittade en förstärkt Sachs koppling god för 200nm, samma kit som jag tänkte beställa några timmar tidigare.
Medans jag jobbade så hade Benhar hunnit hämta farsan från flygplasten och sedan tillsammans med Johan dragit ner lådan och allt därtill.
Så när jag väl var där så var det i princip kopplings byte samt montering kvar
Nya Kopplingskittet
Här såg det fint ut ! Var nog verkligen dags at byta koppling, tur att det hände såpas nära vårt hem och inte påväg till någon träff långt bort !
Vi hittade även en liten spricka
Boven i dramat, så här skall det väl inte vara ? , Min nya uppfinning och kallas för frirullande koppling !
Svänghjul rengjort samt kopplingskit monterat.
Sen återstod resten
Runt 06:30 så blev vi klara, Och Johan hade stannat och hjälpt oss i 12 timmar !
Dagen därpå var det bara finlir kvar
Hämtade resten utav sakerna som pappa köpt till oss som födelsedagspresent
Det var nog dags att byta dessa, finns två till i reserv med
ser mycket bättre ut med nytt (till vänster) !
Provade nytt Top Coat som jag fick låna utav en vän, Blev Mothers Reflections Top Coat
Pålagt med oscillerande maskin och svart trissa
Här är ett klipp på hur bilen såg ut innan träffen när den var färdig
hade nästan glömt att att jag fick lite vinyl utav Markus en dag, blev att smacka dit den just for the lulz
Efter en väldigt lång vecka så var det äntligen dags att njuta av göt häng med vänner och bilintresserade !
Här kommer lite bilder tagna utav olika personer och följare !
Hoppas ni gillade uppdateringen !
Snacka om underbart avslut på veckan, efter träffen gick hela LowMotion gänget på restaurang och gottade sig innan vi åkte hemåt till våra sköna sängar
Skulle välja säga att bilen var riktigt jävla häftig, fram tills att du började slänga på vinylen och alla klistermärken. Det är nåt nytt fenomen som jag tycker bara förstör bilar...
Mycket trevligt med många bilder på jobbet ni lägger ner !
Ser riktigt fin ut bilen bra jobbat boys !
Tackar tackar, roligt o höra !
mawe skrev:
Har läst igenom hela tråden nu. Fantastiskt snyggt jobb ni gör! Blir ju själv sugen på en mk2
Tack så mycket, Do it, finns gott om fina klipp på blocket !
ultima skrev:
Skulle välja säga att bilen var riktigt jävla häftig, fram tills att du började slänga på vinylen och alla klistermärken. Det är nåt nytt fenomen som jag tycker bara förstör bilar...
Tackar !
Sponsordekalerna måsta vara kvar denna säsongen med sen kan jag ta bort den, leopardvinylen är borta redan och #hemosänk klibban skalll bort den med.
Family Loggan är den enda som skall vara kvar inget annat
Laddar upp lite bilder från THIRD träffen
Vart en helt underbar träff som höll hög klass som vanlig, denna gång med dubbelt så mycket bilar jämfört med SECOND
På väg till Borås Notera hur läppen skrapar precis vid fotoögonblicket :thumbup:
Tjaaah
Tänkte det var dags att visa ett utav mina nya köp jag gjorde för ett tag sedan, men var osäker på om jag skulle ha dem till golfen.
Kom över ett par OZ Racing Turbo's med flush centre caps, 15"x7" (original 1" Alu bana) Samt 15"x8" (Radinox 2" bana)
Dessa är ju tattigt lackade men i väldigt bra skick,jag skal lacka om dessa i vilket fall men även byta fälgbanor, skruvar samt ventiler har jag tänkt.
Provade ett utav mina gamla däck på 8":arna, blev ju lagom med stretch
Jag kikade lite på ebay och beställde två stycken 12-kants hylsor då jag inte hade några hemma i verkstan (endast 10-kants) och så fort dem kommer så skall jag splitta fälgarna och börja sakta men säkert med renoveringen utav dem.
Dem gamla splitbultarna samt fälgbanorna är till salu så är det någon som är intresserad utav 30-håls 15" banor så är det bara att säga till.
Då var hylsorna äntligen här !
Dem både känns och ser välbyggda ut, skall bli kul o se ifall dem gör jobbet.
Nu kan man äntligen börja splitta fälgbanorna och beställa nya !
Mer om när jag splittar fäl garna kommer senare,
Ha det gött så länge !
Halloj Allihopa !
Det var ett tag sedan jag gjorde en uppdatering, men det kommer att börjas mer och mer nu.
Håller på och fixar lite i mitt garage då det skall byggas en platform/lager så vi kan ha alla våra saker där uppe istället för överallt nere i lokalen då det bara tar en massa plats och har skapat kaos hittils, man vill ju kunna få plats med sin bil och kanske en till då platsen för det faktiskt finns. sen blir det och börja jobba som dårar på bilen då vi även har anmält bilen till Elmia - Bilsport Performance & Custom Motor Show 2016.
Jag har börjat splitta på fälgarna nu, Försöker även få sålt på fälgbanorna så jag kan köpa bredare och nästa steg blir väl o bestämma om fälgarna skall blästras eller ej.
Sen är det ju detta G60-kit man har köpt hem är som nytt !
Man kan ju lugnt säga att man saknar sommaren
Polarens FD MK2 Jetta och min MK2 Golf
Bilder på testfit med fälgar och breddre kommer så fort jag hittat bilderna
Hallå allihopa, tänkte ge er en pre-christmas-update denna eftermidda
Lyckades hitta bilderna på testfit utav fälgar, tog även och öppnade lite paket på det jag köpt
Tog även en titt på G60-Kittet
Ännu mer godis och ännu en prick avbokad från listan
Äkta singeltork från AP CAR Design
Våran MK2 Vägg växer sakta men säkert
Jag skulle vilja uppmana er om att jag finns på Instagram under namnet @veniib
Där jag bland annat ger förhandsvisningar på projektets gång
Följ mig så har ni tillgång att se det som kommer allra näst, det kommer hjälpa oss att få det jävligt clent i motorutrymmet iaf
Det var alles för nästa gång, nästa uppdatering kommer på tors-fredag då jag vid tillfället håller på och hjälper tvillingen på hans mk4 med ljuddämpning i hans mk4:a
Vill ni se en projektlogg från hans sida så kan jag nog tvinga han att göra en
Köpte en present till golfen som kommer hjälpa oss få det extra cleant i motorutrymmet då det kommer att ersätta monojetronic systemet helt.
Jag var själv ute efter en annan typ utav förgasar setup egentligen, men hittade denna för ett väldigt rimligt pris så jag var nästan tvungen att slå till
Det blev en Weber 34 DMTR 21-200, bestyckad till 8v 1800cc utav misab så det är ett stort plus
Infogar en instabild med
Jag funderar dock på att köpa ett skumfilter till förgasarn eller vad tror ni om det ?
Har lite goda nyheter och det är att jag har en ny Golf MK2 sponsor på G
Jag har äntligen beställt Fälgbanor, hårdvara samt ventiler till fälgarna och jag kappt vänta på att få hit dem
3"x15" Aluminium OZ banor
120st Guldplätterade m7x24mm splitbultar
Och sist men inte minst, gömda ventiler
Nu skall jag bara bestämma mig för däsckdimmensioner
Vilket verkar vara åt helvete svårt
Nästan klar med brorsans mk4 för denna vinter, snart är det dags att börja köra in mk2:an i garaget så man kan börja jobba
Nu när man är taggat på att fälg tillbehören är på väg så var jag i taggad som as och bestämde mig för att testlacka en fälg.
Gick upp till loftet och började blanda min egna färg, efter en sisådär 35minuter så var jag relativt nöjd med det jag hade tillhands och började preppa ena fälgen för lack.
Våtslipade samt tvättade av den noga och gick över med silicon entferner för o få det preppat inför lack.
Blev jävligt nöjd med hur färgen blev, dock har min potato otroligt jobbigt att varken fota eller filma den riktiga nyansen.
Här kommer klippet på slutresultatet
Nästa update blir när fälgbanor, splitbultar och ventiler kommit
Har äntligen fått mitt väldigt efterlängtade paket med massa BBS Motorsport grejjor
Innehållandes:
-4st BBS motorsport 3" ALU Banor
-120st Guldplätterade m7x24 splitbultar
-Samt 4st 25mm BBS motorsport Ventiler (kommer i ett annat paket)
Jag kunde verkligen inte hålla fingrarna i styr och monterade fälgbanan på den nylackade fälgen, under hela processen satt jag med ett leende lika stort som Joker i Batman då jag hade sett fram emot detta så mycket.
Näste steg blir att antigen lite upp nya centrumlock eller plotta ut loggor för dessa flush center capsen, vilken OZ Racing logga det blir vet jag ännu inte, funderar med på oldschool loggan.
Köpa nya Försänkta skruvar till centreumlocken
Köpa M7-muttrar
Jag vet att bilderna är risiga, och min potatis håller på att ge upp helt, en ny är dock beställd och är försenad i ytterliggare 1-2 veckor
Tänkte det var dags att testa den färdiga fälgen på bilen, önskade jag hade satt ihop 2 st dock
Men först...Så ville jag berätta att bilen har vart uppe på Garagets framsida och det är tack vare er , gå gärna in och lägg en röst eller kommentar, or why not both ?
Skiten och snöig bil då den fick stå ute och frysa lite
Skruvade bort Speedline fälgarna och på med dem nya
Bilen ligger i stort sett på domkraften just i fram då jag inte hittade en till planka, så ser kanske inte jättebra ut men men
för er som inte vet, så är fälgarna 15"x9" et-5, 2graders camber fram samt 3.5graders camber bak.
Med G60 breddarna
Provade även bak Dock utan breddare då kofångare måste av och den lilla skärm breddaren.
Jag är riktigt nöjd med hur det ser ut att bli verkligen, och detta kommer bli sjukt nice med rätt sulor och stretch
Jag har däremot bestämt mig att köra på Nankang NS-2 195/45R15, gillar att köra lite hårt och kanske på nån rolig stig etc ibland och då vill jag ju gärna vara lite säker på att man inte kränger av däcken
En vis man sa till mig en gång att det är dem små detaljerna som sätter pricken över i:et !
Sagt och gjort så tog jag mig en tur till Horbach och letade efter nya skruvar till centrumlocken.
när jag väl var där och rotade bland lådorna så fick jag syn på små täcklock till just dem skruvarna som jag behövde och tänkte att det hade vart perfekt att använda sig utav !
Jag åkte till slut hem med ett gäng försänkta M6x25, täcklock, rutlim samt två tumskruvar som jag skall ha till en lampa där hemma.
Såg jävligt bra ut med rätt skruv på plats
Så ser dessa ut på nära håll, fanns med hex, insex samt rundformat utstick på baksidan. köpte lite olika.
Tycker det ser jävligt bra ut med täcklocket, lite lack på det bra så
Nu har jag även fått min nya telefon, och i och med det så kommer ni få mycket bättre bilder i framtiden
Efter detta så kommer jag försöka hålla 3-4 uppdateringar varje vecka fram tills elmia, för nu fan börjar det hända saker !