Grandell79
Golf 4 1.9 TDI Ort: Mjölby |
Ons 06 apr 2016 21:42 |
|
POOOOORRRRR!!!!
|
|
veniib
Golf 2 1.8 GL Ort: Göteborg |
Tor 07 apr 2016 19:13 |
|
Cott skrev: | Grymt jobbat! |
tack så mycket !
|
|
veniib
|
veniib
|
veniib
|
veniib
|
veniib
Tis 19 jul 2016 12:24 |
|
Nu är det nog fan dags att ta tag i projektet.
Jag kan väl börja med o berätta vad som har hänt hittills iaf
Skärmar kapades upp och bilen slipades med 500grit
Dem var ju bra valsade iaf
slipa slipa slipa
Det var väl mest efter detta där lusten började dö ut, brorsan jobbar ju natt så han kan inte vara i garaget om dagarna, jag å andra sidan har haft fullt i verkstan nonstop och vi har haft arbeten vi vart tvungna att prioritera framför golfen, så svetsning o annat har hela tiden blivit uppskjutet.
sen började man nästan bli deprimerad, så jag råkade tröst köpa mig ett par BBS RM 012:or
Provade ett par vr6 dimplecaps men dem var för höga
Efter det tröttnade jag och ville ge mig på att splitta dem...5 minuter senare
Det var inte mycket tätningsmedel här inte, ett bra tecken på att dem är orörda med
Ett provrunda med 2" Radinox, slutspecifikation hamnar på 15x8 et +15
Efter det så ville jag ge mig på att få det att funka med vr6 dimple capsen, men det var en hel del arbete, jag visste exakt hur jag skulle få det att funka och jag saknade bara en 67mm hålsåg, men tyckte det inte var värt det, så dem såldes dagen efter sista försöket
På något sätt började jag plötsligt nojja över mina nyrenoverade OZ Turbos, när jag bygde ihop mina fälgar så fick jag liksom lägga två visitkort tillsammans runt om i springan mellan centrum och fälgbanan på fälgen för att centrera alltihopa vid montage.
Teoretiskt sätt så är det bultarna som kommer hålla trycket istället för trumman/centrumet på fälgen, och skulle då en skruv faila pga den mekaniska kraften och stressen då kommer ju resten utav bultarna per automatik ge med eller hur ? Jag tyckte det inte var säkert nog och tillslut valde jag att lägga ut BBS Motorsport banorna på annons.
Fick en intressant köpare som ville gå ner en 500ing från mitt ursprungliga pris, vilket jag egentligen inte ville gå med på men eftersom jag ville bli av med banorna snabbt och köpa nya direkt, vilket i mitt fall skulle specialbeställas då det inte finns bredare fälgbanor än 2" med OZ Turbo centrum fitment längre och det är ju inte gratis kan jag ju lova. Jag betalade en bra premie för att jag hade hittat äkta BBS banor då jag vet att dem håller bra kvalitet helt enkelt, men mina custombanor skulle bli en del mer än så.
Plötsligt börjar killen bli intresserad för mina guld pläterade splitbultar med då jag hade andra som även ville köpa bultarna sepparat
Så jag säger mitt pris för alltihopa inklusive frakt vilket han inte ville betala till en början heller och gör upp dealen, dvs med våra ord så hade jag sålt banorna till honom och allt skulle förberedas inför frakt.
Åker till däckfirman, får däcken avkrängda, spenderar en hel natt utan sömn för att demontera alltihopa igen, vaknar dagen därpå och packar dem inför avsändning.
Skriver till honom dagen efter det att jag lämnat iväg paketet, och inväntar cash.
Efter lite tjat om att han ville få ner priset så skriver han att han inte betalar med än vad endast banorna skulle kosta för annars ville han inte ge mig pengar eller ha dem.
det betyder då att han ville ha bultarna gratis plötsligt, och han visste redan vad för pris om gällde
Jag sprang mig in till bilen och hämtade ut paketet i allra sista sekund och där var ombudet och skulle hämta paketen inför leverans.
Så har sitter jag, men demonterade fälgar, betalat för att kränga av fälgarna, betalat frakt, och all den tiden jag förlorat för att få sålt på ett par jävla fälgbanor.
Skrev ett meddelande om att han är ersättningsskyldig mig för frakt och avkrägning men han vägrar förstå att det var hans fel från hela början och det slutade med att han ignorerade mina meddelanden.
Denna kampen är inte slut ännu !
Då det efterblivna jävla nyllet inte ville ha dessa skönheter för sina BBS RM...Så bestämde jag att jag skall ha dem till mina BBS RM istället...Skall trycka upp dessa i nyllet på jäveln och kommer ha dessa som dekoration eller slangvinda på väggen istället
Här kan man verkligen inte få i fälgbanorna om man inte bankar i lite lätt men en gummiklubba, men det var inte fallet med mina OZ Turbos då det fick plats med 2 visitkort.
Det var väl för idag...
Jag har äntligen fått upp hoppet lite nu då farsan äntligen hittat en lucka där han kan hjälpa mig med o bli klar med lackeringen.
Min deadline för lack och montering är till OijOij's Fourth träff, motorn kommer jag nog inte bli klar med om jag skall vara ärlig då allt skall blästras och lackas. Jag tror heller inte att bilen kommer att stå på mina OZ Turbos då prio #1 är att lägga det jag har i budget just nu i lack, material och bränsle till lackboxen
Får jag den lackad, hopplockad och städad så kan jag tänka mig att ta med bilen på släp ner dit ?
vad tycker ni om det.
Sen satsar jag med att perfektionera lacken, få klart motorn, och allt annat inför elmia 2017 ?
Hade jättegärna velat ha feedback ifrån er, och gärna ett visat intresse och stöd utav er alla då jag verkligen kommer att behöva det nu !
|
|
veniib
Tor 21 jul 2016 13:32 |
|
Nu har det hänt en hel del och vi är ett steg närmre inför lack !
Dörrar slipades på insidan
Motorutrymmet likaså
Sen klossades dörrarna och avslutades med 1000p
Tänkte att det kunde vara dags att dämpa dörrarna när dem ändå är såpass lättåtkomligt som det är nu, skrapade bort allt wax, och tvättade rent ett flertal gånger med cellulosa thinner.
La dit och täckte hela insidan av dörren ed stp black gold och använde en specialanpassad gummi roller för att trycka dit det på plats.
sedan var det insidorna vid rutor och dörrgångar som slipades
Fortsatte med lite småpill på andra dörren med
var ute en sväng och kom tillbaka till detta , fan vad gött att få den biten gjord !
lite maskering och slipgrund senare så blev den biten klar med.
Vänster bakskärm håller på och svetsas, men farsan tog en liten paus för att fortsätta och göra klart senare
Sedan var det ett stenskott som fixades, behövdes inte så mycket slipgrund men hela utsidan kommer klossas i vilket fall ändå
Avslutade dagens pass med ett par timmars arbete på kofångarna, folk i Göteborg kan inte köra för fem öre, hade ett par småskador och ett par intryckningar från dragkrokar på som jag störde mig enormt på.
Tanken är att hitta en fin kofångare och shavea blinkers, dimljus & regplåts plats, men det får bli när jag har mer tid så att säga, men den kommer nog troligtvis endast användas vid större träffar och utställningar isf
Dessa var måndagens och tisdagens arbete !
More to come !
|
|
veniib
Tor 21 jul 2016 13:44 |
|
Nu har det hänt en hel del och vi är ett steg närmre inför lack !
Dörrar slipades på insidan
Motorutrymmet likaså
Sen klossades dörrarna och avslutades med 1000p
Tänkte att det kunde vara dags att dämpa dörrarna när dem ändå är såpass lättåtkomligt som det är nu, skrapade bort allt wax, och tvättade rent ett flertal gånger med cellulosa thinner.
La dit och täckte hela insidan av dörren ed stp black gold och använde en specialanpassad gummi roller för att trycka dit det på plats.
sedan var det insidorna vid rutor och dörrgångar som slipades
Fortsatte med lite småpill på andra dörren med
var ute en sväng och kom tillbaka till detta , fan vad gött att få den biten gjord !
lite maskering och slipgrund senare så blev den biten klar med.
Vänster bakskärm håller på och svetsas, men farsan tog en liten paus för att fortsätta och göra klart senare
Sedan var det ett stenskott som fixades, behövdes inte så mycket slipgrund men hela utsidan kommer klossas i vilket fall ändå
Avslutade dagens pass med ett par timmars arbete på kofångarna, folk i Göteborg kan inte köra för fem öre, hade ett par småskador och ett par intryckningar från dragkrokar på som jag störde mig enormt på.
Tanken är att hitta en fin kofångare och shavea blinkers, dimljus & regplåts plats, men det får bli när jag har mer tid så att säga, men den kommer nog troligtvis endast användas vid större träffar och utställningar isf
Dessa var måndagens och tisdagens arbete !
More to come !
|
|
veniib
|
veniib
|
veniib
Lör 17 dec 2016 23:41 |
|
Hallå allihopa!
Fick besök utav brorsa och mina kusiner idag, och dem ville hjälpa mig montera ihop panelerna efter omlack! Så nu sitter allt där det sitter på en så jävla dammig karross vilket inte är en biggie, byggs för fullt i garaget så jag kan börja starta min bilvårdsfirma, så lite skit får jag allt tåla så länge
Däremot kommer utsidan blåsas om då vi inte vart 100% nöjda med hur det blev. jag tog en stor risk och lät den inhyrda lackeraren lacka över resten med, och det blev inte som vi hade tänkt oss då han inte kört den typen av lack på såpass stora ytor
Suger ganska hårt, både känslomässigt och ekonomiskt, men nu har jag iaf en bra grund att fortsätta på, så är väl bara att bita i det riktigt sura äpplet
Jag har lärt mig av läxan iaf, nästa gång väntar jag på våra egna lackerare !
Lack kommer inte kunna ske innan jul eller nyår, tyvärr... men så fort det är över då kan vi börja planera ett nytt datum för omlack, och tro det eller ej så är jag faktiskt jävligt taggad
Sedan har jag även vart och fyndat lite godis !
Väntar ivrigt som fan på att få hem paketet !
Det enda jag kan avslöja är att det är ännu en raritet i samlingen som skall på bilen är den blivit färdig !
Innehållet kommer behöva lite vård och kärlek innan det monteras men det löser jag utan problems !
Ha det gött så länge !
Skriv på i kommentarsfältet nu för fan så jag har lite folk och dela ord med !
|
|
Smurfen
Moderator Donator 50
Ingen VW Ort: Utomlands |
Sön 18 dec 2016 8:33 |
|
Man fastnar ju varje gång i dessa trevliga uppdateringar.
|
|
veniib
Tor 22 dec 2016 21:57 |
|
Smurfen skrev: | Man fastnar ju varje gång i dessa trevliga uppdateringar. |
Roligt o höra, lite tråkigt att det är så dött här i forumet bara:/
|
|
Smurfen
Moderator Donator 50
Tor 22 dec 2016 23:16 |
|
Ja det har dött ut väldigt.
Undrar var alla bilbyggare har tagit vägen.
Nu är det ju mest äldre svenssonfolk som åker golf7 med småproblem eller funderingar som syns här.
Fast det är klart. Jag själv bygger ju inte längre heller.
|
|
veniib
|
veniib
Fre 23 dec 2016 18:35 |
|
Smurfen skrev: | Ja det har dött ut väldigt.
Undrar var alla bilbyggare har tagit vägen.
Nu är det ju mest äldre svenssonfolk som åker golf7 med småproblem eller funderingar som syns här.
Fast det är klart. Jag själv bygger ju inte längre heller. |
samma sak är det på andra forum, fast inte lika dött, facebook har ju börjat ta över
|
|
Smurfen
Moderator Donator 50
Sön 25 dec 2016 13:48 |
|
Fast facebook är ju inte lika sökvänligt. Är ju bra om man bara skall kasta upp en bild i flödet men inte som projektbitar.
Snacka om kalas baklampor. Ser ju så mer cleant ut än de nyare.
|
|
veniib
Tor 29 dec 2016 2:56 |
|
Smurfen skrev: | Fast facebook är ju inte lika sökvänligt. Är ju bra om man bara skall kasta upp en bild i flödet men inte som projektbitar.
Snacka om kalas baklampor. Ser ju så mer cleant ut än de nyare. |
Ja exakt !
jag har letat som as efter dessa ! Därför jag körde på motsvarande klarglas (Y)
|
|
veniib
|
Smurfen
Moderator Donator 50
Lör 07 jan 2017 16:10 |
|
Åkte 8x15 195/45 bbs rm på min g60 med väldigt uppkapade bakskärmar. Det tog i redan då.
Då hade jag kopierat främre g60 kapningen bak.
|
|
veniib
|
veniib
|
veniib
|
Smurfen
Moderator Donator 50
Fre 13 jan 2017 21:18 |
|
Ser lika bra ut som alltid.
Har ett liknande stativ från biltema. Det har fungerat bra i många år nu.
|
|
veniib
|
Smurfen
Moderator Donator 50
Mån 16 jan 2017 12:50 |
|
Att >G60 breddarna breddar så mycket är ju helt sjukt.
Visst breddar dom mycket mer än vanliga men att det är så stor skillnad är ju helt sjukt.
Jag var inne på att åka främre breddare bak också för att kunna åka bredare hjul men det ser lite skumt ut dom som åker det.
|
|
veniib
Tis 24 jan 2017 17:57 |
|
Smurfen skrev: | Att >G60 breddarna breddar så mycket är ju helt sjukt.
Visst breddar dom mycket mer än vanliga men att det är så stor skillnad är ju helt sjukt.
Jag var inne på att åka främre breddare bak också för att kunna åka bredare hjul men det ser lite skumt ut dom som åker det. |
jag kör ju även med en del camber, och det gör stor skillnad i vad för fälgar man kan få plats med
jag kommer nog skippa den iden, har kollat på en hel del bilar på nätet och det ser inte bra ut alls
|
|
veniib
|
veniib
Sön 05 feb 2017 20:55 |
|
Halloj !
Är äntligen tillbaka efter att ha vart sjuk, har påbörjat göra fint motorn inför hopmontering och det börjar se klart u hur det kommer att se ut
Fick bli en tripp till biltema för o köpa färg, hade igentligen velat köra wrinklepaint, men jag sparar nog det till den nya motorn som skall i senare.
Borstade återigen mer på motorblocket lite finslip innan prep inför lack samt tvättade av med wax and grease remover.
Lackat och klart, blev blankt o fint :thumbup:
Innan ni säger något, bilen i bakgrunden är en mk5:a som lackas om i den nya oranga pearlmor metalicen som sitter på nyare passater årsmodell 2015-2017, dvs, det är inte min bil
[img]http://i267.photobucket.com/albums/ii305/venhar_bara/IMG_20170204 _223959_zpsowzcmsf4.jpg][/img]
Avmaskerad, väntar tills det torkat ordentligt så jag kan ge mig på toppen med, sen börjar jag på alla småsaker och får dem redo inför lack och hopmontering. Färgen var fan inte alls så pjåkig som jag trodde att den skulle vara, körde tre tjocka lager som att lägga klarlack, torkade ordentligt med värmepistoler emellanåt (använde två stycken samtidigt) och lät det torka, redan vid avmaskeringen så hade färgen torkat på tejpen :thumbup:
gick åt en hel burk för motorblocket vilket är helt okey med tanke på prislappen, håller den i ett år eller två tills jag fått ihop en ny motor så är det ju guldvärt !
Jag kommer sätta igång och få motorn helt klar så jag har denna biten klar under tiden bilen lackas om.
Färgen är beställt, och den kommer hem under veckan önskar verkligen jag kunde lagt pengar på luft istället men ibland skiter det sig som sagt
Fälgbanor och däck skall beställas, då fälg banorna kan ta upp till 7 veckor att få hem, får väl böna och be om att få dem prioriterade hade vart jävla nice och få det gjort.
|
|