Forum - Din Volkswagen - Äntligen med Etta!

Bobby
Golf 1 GLS 1.6 1980 Ort: Stockholm
Tis 04 mar 2014 23:49 Svara med citat
Idag har jag blivit lite skitig om nävarna - äntligen! Drivaxelsdamaskbyte stod på agendan och som tur var var min gode vän Harald meksugen och hjälpte till med bytet.

Navmuttern satt rätt ordentligt men efter en stunds masserande släppte den och vi kunde börja greja. Att lossa bultarna för drivaxeln gick som en dans med XZN-hylsan och sen var det bara att plocka ut hela rasket och börja demontera. Det var lite pilligt och vi kliade oss i huvudet en stund innan vi förstod hur allt hängde ihop. Men sen var det bara att plocka ihop klabbet igen, på med en rejäl klick fett och sen återmontera. Gick förvånansvärt smidigt.

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Hittade även den här som jag först trodde var en plojartikel från Buttericks:

Bild

För att runda av kvällen mysmekade vi bort lite saker som legat långt ner på listan - och jag tänkte höra med er hur jag smidigast tar loss emblemen bak utan att skada dem? Sitter de bara limmade på plats? Har sett andra som sitter fast med skruv, men hur kommer man åt skruvarna?

Sen tänkte jag även på den här svarta plasten som sitter bakom regplåten - är det en standardgrej eller extrautrustning?

Bild

Mvh Bobby
Bobby
Ons 05 mar 2014 11:39 Svara med citat
Jag var förbi VW och frågade om kamremsbyte idag. 3 400 kronor skulle de ha för jobb och material, och det är väl däromkring det ligger i pris antar jag? Funderar dock på om jag skulle köpa ett kamremskit (runt 400 kronor) och låta någon kunnig kontakt göra det istället.

Ikväll blir det VAB (vård av bil) igen i form av nytt bränslefilter och ny olja + filter.

Mvh Bobby
Danneman79
Golf 3 CL 1.8 -92 Ort: Umeå
Ons 05 mar 2014 12:36 Svara med citat
Roligt att det går framåt för dig Smile
Gick det bra med generatorn?
Bobby
Ons 05 mar 2014 12:43 Svara med citat
Danneman79 skrev:
Roligt att det går framåt för dig Smile
Gick det bra med generatorn?

Ja Regular Smiley

En ny generatorregulator kommer med posten denna veckan, förhoppningsvis imorgon, så då blir det byte Regular Smiley
Bobby
Ons 05 mar 2014 22:57 Svara med citat
Idag fick Henrietta lite kärlek i form av ny olja, nytt oljefilter, nytt bränslefilter och ett luftfilter eftersom detta saknades sen innan. Jag kontrollerade även så att drivaxelsdamasken såg ut som den skulle efter bytet igår och det gjorde den. Jag fick även nya länkagearmar och reparationssats till växelspaken så detta ska också meckas med inom kort. Min gasdämpare till bakluckan jag beställt från skroten hade också kommit så denna monterades - fungerade perfekt, i ungefär tio sekunder. Luckan stod vid öppen och helt plötsligt drog den igen med en jäkla fart, precis som den gamla som var trasig gjorde. Man får skylla sig själv ibland när man snålar och köper beggat. Beställde precis en ny istället. Klickade även hem ett kamremskit och ska försöka lösa detta själv istället för att lämna bort jobbet för dyra pengar.

Bild

Jag slängde även av gummistänkskydden bak som är fula och trasiga. Är de någon som sitter på nya eller fräscha så är det intressant. Gärna tips om var man kan köpa nytillverkade Regular Smiley

Bild

När jag kom hem hade även generatorregulatorn kommit i brevlådan så denna ska monteras direkt imorgon bitti.

Bild

Mvh Bobby
Bobby
Tor 06 mar 2014 11:27 Svara med citat
Kastade i den nya generatorregulatorn imorse och nu går Henrietta som en klocka Dancing

Bild
Bobby
Tor 06 mar 2014 22:54 Svara med citat
Idag fick damen sig en avspolning och sen klädde jag av henne stötfångaren både fram och bak. Tyskstuk ftw! Nej, jag skojar, det här var för att rengöra lite extra och för att förbereda henne för helgen - på lördag åker nämligen Henrietta in på spa i ett par veckor där hon ska få rosten lagad och en ny hellack.

Bild

Någon som vet om detta är originalfälgar? Funderar på om jag ska blästra och pulverlacka och köra på i sommar? Vill ha originalstuk och har inte hittat några retrofälgar jag har fastnat för än.

Bild

Jag är i behov av en komplett grill med tillhörande lyktsarger, alla kromlister och VW-märket i mitten som om det är någon som sitter på en sådan i fint skick är jag intresserad. Sen är jag som så många andra även på jakt efter korta kromstötfångare fram och bak.

Bild

Mvh Bobby
Emilius
Golf 2 1.6, 1.8, Caddy Mk1 Ort: Västerås
Fre 07 mar 2014 5:10 Svara med citat
Kul projekt! Med tanke på hur gamla Mk1 börjar bli så är den fruktansvärt rostfri. Du hittade ett riktigt bra utgångsobjekt Smile
Bobby
Fre 07 mar 2014 10:01 Svara med citat
Emilius skrev:
Kul projekt! Med tanke på hur gamla Mk1 börjar bli så är den fruktansvärt rostfri. Du hittade ett riktigt bra utgångsobjekt Smile

Ja, äntligen något att mecka med Regular Smiley Jag som pedant tyckte att den var ganska så risig när jag hämtade den, men efter att ha gått igenom bilen mer och mer och framförallt sett hur den ser ut under är jag mycket nöjd med skicket efter 34 år. Det är lite rost i skärmkanter osv som det alltid brukar vara, men detta ska fixa inom kort som sagt. Sen kommer den att bli jättefin! Regular Smiley
Saneringa
Golf 1 Cab -91 Ort: Hammarö
Fre 07 mar 2014 11:47 Svara med citat
Emblemet kan dom ha på Custom & Speedparts i Hyllinge, köpte själv därifrån förra året.
Dom kan även ha en grill om du har tur.
Annars kan du kontakta VW Heritage i Storbritannien som har mycket på lager.

När det gäller fälgar skulle dessa sitta perfekt på bilen;

http://www.volkswagengolf.se/viewtopic.php?t=42608

Kul att det går så snabbt framåt med bilen!

Touran -15 Cab Mk1 -91
gerward
Golf 2 1.8I GL 1992 Ort: Göteborg
Fre 07 mar 2014 11:50 Svara med citat
Hej,

En riktigt fin liten etta du fått tag på! Fälgarna ovan är original, du skall dock ha navkapslar då du har en GLS. Se sidan 14 i försäljningsbroschyren från golf 1980.

http://www.gtiklubben.nu/ovrigt/broschyrer/Golf_80.PDF

//A
Bobby
Fre 07 mar 2014 11:58 Svara med citat
Saneringa skrev:
Emblemet kan dom ha på Custom & Speedparts i Hyllinge, köpte själv därifrån förra året.
Dom kan även ha en grill om du har tur.
Annars kan du kontakta VW Heritage i Storbritannien som har mycket på lager.

När det gäller fälgar skulle dessa sitta perfekt på bilen;

http://www.volkswagengolf.se/viewtopic.php?t=42608

Kul att det går så snabbt framåt med bilen!

Ska kolla med dom, tack för tipset! Kan ju även köpa grillgallret separat och kromdetaljerna separat, får se lite hur jag gör. Emblemet i grillen har jag hittat på ebay nytt, så det kanske blir att jag pusslar ihop allt själv. Tänkte bara först höra om någon satt inne på en komplett grill Regular Smiley

Har kikat på dessa fälgar och även på annonsen du länkar, de är tuffa men jag tror de är lite för tuffa för min bil, vill nog köra lite mer original.

Ja nu går det undan, blir förhoppningsvis klar inom kort så att jag kan vara med på våren och sommarens alla träffar Regular Smiley Det största bekymret just nu är nog att få tag i ett par fina kromstötisar bak och fram. Måste jag även ha helt nya krockbalkar?

Senast ändrad Fre 07 mar 2014 12:03, ändrad totalt 1 gång
Bobby
Fre 07 mar 2014 12:02 Svara med citat
gerward skrev:
Hej,

En riktigt fin liten etta du fått tag på! Fälgarna ovan är original, du skall dock ha navkapslar då du har en GLS. Se sidan 14 i försäljningsbroschyren från golf 1980.

http://www.gtiklubben.nu/ovrigt/broschyrer/Golf_80.PDF

//A

Ja den är faktiskt väl omhändertagen av sina tidigare ägare Regular Smiley

Härligt, tack för länken!
Bobby
Fre 07 mar 2014 21:28 Svara med citat
Nu har jag fått bilder på mammas gamla bil, och jag tänkte bara dubbelkolla med er så att det här verkligen är lacken Bali Green L62A. Bilen är en Golf 1 GLS från 1977, och det året fanns bara två gröna lacker, Bali och Viper Green Metallic och jag tycker inte att detta ser ut som en metallic-lack. Vad tror ni? Regular Smiley

Bild

Bild

Bild

Bild

Mvh Bobby
Bobby
Lör 08 mar 2014 20:22 Svara med citat
Hittade en bättre bild, det måste vara Baligrön det handlar om va?

Bild

Mvh Bobby
Bobby
Sön 09 mar 2014 1:22 Svara med citat
Idag lämnade jag Henrietta på spa. Åker och tittar till henne om en vecka och uppdaterar då med bilder på hur det går för henne.

Här är lacken som ska hamna på bilen, Bali L62A.

Bild

Mvh Bobby
Osc
Golf 2 CL -84 Ort: Linköping
Sön 09 mar 2014 10:06 Svara med citat
Bobby skrev:

Sen tänkte jag även på den här svarta plasten som sitter bakom regplåten - är det en standardgrej eller extrautrustning?

Bild

Misstänker att dessa satt på alla golfar från -80 (Plastkofångare och de äldre baklysena).

PM:a mig när du hittat ersättare till dina gummistänkskärmar bak och vill bli av med dina gamla.
Bobby
Sön 09 mar 2014 17:59 Svara med citat
Osc skrev:
Misstänker att dessa satt på alla golfar från -80 (Plastkofångare och de äldre baklysena).

PM:a mig när du hittat ersättare till dina gummistänkskärmar bak och vill bli av med dina gamla.

Mina stänkskärmar bak är i uselt skick, den ena har gått av och den andra är sprucken över hela så de är inget att ha tyvärr.
Bobby
Tis 11 mar 2014 22:09 Svara med citat
Lite ensamt utan bilen måste jag säga, på fredag åker jag och tittar till henne och ser hur det går med rostlagningen. Och vad gör man medan man väntar? Jo, man beställer delar såklart!

På väg hem från Tyskland är just nu ett kromat VW-emblem till grillen, de små skärmbreddarna bak, nya pedalgummin, clips till lister och en uppsättning med coils. Om allt går vägen har jag inom kort även kromade stötisar fram och bak, kromade navkapslar och högtalargallren jag saknar i hatthyllan.

Nästa vecka ska däcken krängas av från sommarfälgarna, sen ska fälgarna blästras och så ska jag lacka dem. Det sistnämnda tänkte jag göra själv och jag undrar då om ni har några tips på hur jag ska gå tillväga och vad jag ska köpa. Jag tänker mig garagelackering med sprayburk.

Här är en bild från i lördags innan jag lämnade henne.

Bild

Mvh Bobby
Fnatrik
Golf 2 16v GTi -89 Ort: Gnesta
Tis 11 mar 2014 22:54 Svara med citat
Kul att någon original renoverar en mk1a utan att ens byta fälgar! mer org än vad min är och den anser jag vara hyfsat org till utseendet iaf! chassi och sådan har skenat iväg lite men det är sånt som inte syns lika mycket! Smile

Bugrun planer? Smile

OEM+
Bobby
Tis 11 mar 2014 23:11 Svara med citat
Fnatrik skrev:
Kul att någon original renoverar en mk1a utan att ens byta fälgar! mer org än vad min är och den anser jag vara hyfsat org till utseendet iaf! chassi och sådan har skenat iväg lite men det är sånt som inte syns lika mycket! Smile

Bugrun planer? Smile

Jag fuskar lite med coils dock men det är bara för att få lite harmoni mellan fram- och bakvagn. Kommer inte bli någon tråghasare här inte Regular Smiley Chassimässigt kan det också bli uppgraderingar i framtiden.

Bugrun är givet, ska försöka att hinna med så många träffar jag kan i sommar Regular Smiley
Danneman79
Ons 12 mar 2014 7:34 Svara med citat
Jag har målar en del fälgar och även annat med fälgfärg från Biltema.
Bla. Växellådan o toppen på mitt projekt 😋
Bobby
Ons 12 mar 2014 14:43 Svara med citat
Danneman79 skrev:
Jag har målar en del fälgar och även annat med fälgfärg från Biltema.
Bla. Växellådan o toppen på mitt projekt 😋

Hur upplevde du färgen? Har hört många delade meningar om Biltemas färg, men den kanske är helt ok?
Danneman79
Ons 12 mar 2014 15:26 Svara med citat
Bobby skrev:
Hur upplevde du färgen? Har hört många delade meningar om Biltemas färg, men den kanske är helt ok?

Jag tycker fälgfärgen är riktigt bra, dock skall man hålla sig borta från hobbyfärgen.
Bättringsfärgen är rätt så bra, men den o klarlacken rinner väldigt lätt och bör få härda ordenkligt innan man läggerpå klarlack.

Hoppas detta hjälper lite Smile
Bobby
Ons 12 mar 2014 15:30 Svara med citat
Danneman79 skrev:
Jag tycker fälgfärgen är riktigt bra, dock skall man hålla sig borta från hobbyfärgen.
Bättringsfärgen är rätt så bra, men den o klarlacken rinner väldigt lätt och bör få härda ordenkligt innan man läggerpå klarlack.

Hoppas detta hjälper lite Smile

Tackar, får kolla upp detta ytterligare. Funderar även på att köpa svart plastfärg för att fräscha upp grillen och den lilla läppen fram.
Petta
Golf 4 1,6 16v -02 Ort: Finspång
Ons 12 mar 2014 18:08 Svara med citat
Bobby skrev:
Funderar även på att köpa svart plastfärg för att fräscha upp grillen och den lilla läppen fram.

Concept Vista!

(innehåller ingen svärta, luktar som en dröm. Håller överlägset allt annat.

Bild

I like how Petta is building the ultimate mk3 out of all the best bits that VW supplied for it!
Bobby
Ons 12 mar 2014 18:11 Svara med citat
Petta skrev:
Concept Vista!

(innehåller ingen svärta, luktar som en dröm. Håller överlägset allt annat.

Bild

Ja detta har jag hört talas om på diverse forum. Fick för mig att det var svindyrt men det var det ju inte, ska definitivt testas! Tack för tipset Regular Smiley
Petta
Golf 4 1,6 16v -02 Ort: Finspång
Ons 12 mar 2014 18:34 Svara med citat
Bobby skrev:
Ja detta har jag hört talas om på diverse forum. Fick för mig att det var svindyrt men det var det ju inte, ska definitivt testas! Tack för tipset Regular Smiley

Egentligen spelar de ju ingen roll om de är svindyrt. Man får ju oftast de man betalar för Wink Kommer ej ihåg om de va a128 eller lunna som en gång slog fast att de va lika bra å slå till på de dyra direkt. Snålar man å köper billigt, kommer du behöva köpa billigt en gång till. Å kanske ytterligare en gång. Då har du redan betalat för va den dyra skulle kostat

http://shop.bollnasbilvard.se/bilvard/invandigt/plast-vinyl/concept-vi sta-100ml

I like how Petta is building the ultimate mk3 out of all the best bits that VW supplied for it!
Pucko
Golf 4 Variant V5 Ort: Stockholm
Ons 12 mar 2014 21:19 Svara med citat
Kan intyga att concept vista är riktigt bra!
Köpte min i större behållare här: http://waxdog.se/product.php?id_product=187

Rekommenderas!
Om du har vägarna förbi Märsta kan du få prova lite innan du köper om du känner dig osäker Smile

//Patrik
Bobby
Ons 12 mar 2014 23:05 Svara med citat
Petta skrev:
Egentligen spelar de ju ingen roll om de är svindyrt. Man får ju oftast de man betalar för Wink Kommer ej ihåg om de va a128 eller lunna som en gång slog fast att de va lika bra å slå till på de dyra direkt. Snålar man å köper billigt, kommer du behöva köpa billigt en gång till. Å kanske ytterligare en gång. Då har du redan betalat för va den dyra skulle kostat

http://shop.bollnasbilvard.se/bilvard/invandigt/plast-vinyl/concept-vi sta-100ml

Givetvis har du helt rätt, dumt att vara dumsnål när det handlar om ens pärla Regular Smiley

Jag slängde iväg en order en minut efter ditt förra tips så en flaska är på väg hem i detta nu!
Sida <  1, 2, 3, ... 11, 12, 13  >