Mranderz
Tiguan GT 190 4M R-line Ort: Karlstad |
Tor 02 jun 2016 18:59 |
|
Så nu är det äntligen sommar igen! Jag vill ge er alla ett riktigt bra tips så här inför den varma säsongen! Gör rent er ac anläggning! Det är otroligt mycket lättare än ni tror och även om det inte luktar gamla fötter och ostbågar ännu så kommer det att göra det förr eller senare, tro mig! Bättre att göra det innan det börjar stinka!
Vad behövs?
En burk rengöringsskum från CRC eller Motip (jag använder Motip Aircon cleaner från mekster.se)
Verktyg?
Torx för att lossa panelen vid passagerarens vänsterfot vid golvet, annars inga.
Hur?
Börja med att ta loss den tunna fåniga plattan precis under handskfacket, den sitter med två plastskruvar, en längst in och en närmare stolen så att säga. Ta också loss den NEDRE panelen mot golvet vid passagerarens vänsterfot, en torxskruv fram och clips bakåt, skruva loss, dra ner panelen.
Med en ficklampa borde du nu se en svart gummislang, tjock som en tumme, som leder från mitten av värme/kylpaketet och upp mot/under handskfacket. Detta är slangen för kylfunktionen till handskfacket. Dra loss den från mitten och utåt, den kan sitta lite grann.
Ta nu slangen från din burk med rengöring och för in den ca 10-15 cm in i röret som slangen till handskfacket satt på. Töm HELA burkens innehåll utan avbrott! När du gjort det kan du sätta tillbaka slangen igen.
Skummet ökar kraftigt i storlek så pass mycket att du kommer se det i luftutblåsen i mitten.
Ta nu ficklampan och lys in under värmepaketet från sidan där du tog loss panelen. Här kommer det att droppa lite grann, tryck in några frottéhandukar för att fånga upp dropparna.
Låt bilen stå ca en timme, gärna mer. Byt handdukar om det behövs. Skummet blir till vätska och rinner ut under bilen på samma sätt som kondensvattnet från ac:n gör.
När du är klar skruvar du fast panelen och den fåniga filtplattan under handskfacket.
Kör igång ac och fläkt så det torkar ur.
Detta har inte ens Volkswagen kunnat göra! Däremot tar de BRA BETALT för att köra en ac-rök-bomb från biltema i kupén som INTE FUNGERAR!
Gjort detta i 6 bilar hittills från februari och ingen av dessa bilar luktar illa igen så detta fungerar!
Ett tips:
Ha alltid ventilationen till handskfacket öppet då det ser till att luft ALLTID går via evaporatorn och ut. Stänger du denna stänger du den viktiga ventilationen och låser in fuktig luft runt evaporatorn!
Ta för vana att köra fläkten fullt ca någon minut med öppet handskfack innan du stänger av bilen om du använt ac:n!
Tänk på att ac:n startar automatiskt om du lägger i backen (om du inte aktivt väljer bort det ur menyn för dieselvärmaren, "automatisk recirkulation") eftersom bilen automatiskt då slår på recirkulation. Detta sker även när du använder vindrutespolarna! Det syns inte på ac:knappen utan sker "i det dolda"...
VAR RÄDD OM ER HÄLSA! En ac anläggning gömmer en hel del mögel som ger hälsoproblem!
Frågor på det? PM:a mig!
|
|
Gilberto
Golf 7 1.4 TSI HighlineDSG Ort: Danmark |
Tor 02 jun 2016 23:43 |
|
Hej Mranderz,
Tack ska du ha! Vad fint du beskriver detta. Och tack för tipset! Jättebra! Det ska provas snart. Visseligen har jag inga lukt problem men det är nog bättre att förebygga. Och tack för tipset om ventilationen i hanskfacket. Jag har faktiskt alltid stängt av den.
100o tack!
Gilberto “Life is a disease: sexually transmitted, and invariably fatal.”
- Neil Gaiman --
|
|
Schiznit
Golf 7 1.5 DSG7 -19 Ort: Stockholm |
Tis 25 jun 2024 12:23 |
|
Vill väcka denna tråd då jag använt denna metod i höstas pga lukt av häst/stall i bilen. När det varit kallt har jag inte märkt något mer problem men nu när värmen kommit så luktar det häst/stall i några minuter vid uppstart. Kör alltid med klimat igång året runt. Kör 45km enkelresa till jobbet så bara långresor i stort sett men likväl händer detta.
Tog ur kupéfilter och körde proceduren ovan med skum som nådde ända upp till utblåsen i mitten. Lät den stå 45min, körde sen enligt bruksanvisning på burken full ac, full fläkt och återcirkulation utan kupéfilter i 15min. Installerade nytt kupéfilter och kört normalt sedan dess. Luktade av medlet första dagarna men sen kom lukten tillbaka. Den försvinner som sagt efter några minuter men den finns där i uppstart när det är varmt och det verkar omöjligt att bli av med det. Någon som har tips?
Senast ändrad Ons 26 jun 2024 7:58, ändrad totalt 1 gång
|
|
Aloc
Golf 7 Ort: Ale |
Tis 25 jun 2024 23:40 |
|
Schiznit skrev: | Vill väcka denna tråd då jag använt denna metod i höstas pga lukt av häst/stall i bilen. När det varit kallt har jag inte märkt något mer problem men nu när värmen kommit så luktar det häst/stall i några minuter vid uppstart. Kör alltid med klimat igång året runt. Kör 45km enkelresa till jobbet så bara långresor i stort sett men likväl händer detta.
Tog ur kupéfilter och körde proceduren ovan med skum som nådde ända upp till utblåsen i mitten. Lät den stå 45min, körde sen enligt bruksanvisning på burken full ac, full fläkt och återcirkulation utan kupéfilter i 15min. Installerade filtret och kört normalt sedan dess. Luktade av medlet första dagarna men sen kom lukten tillbaka. Den försvinner som sagt efter några minuter men den finns där i uppstart när det är varmt och det verkar omöjligt att bli av med det. Någon som har tips? |
Kan det vara så att det är i återcirkulationen som lukten sitter? Möjligt att bilen kör återcirkulation de första minuterna efter start. Kupéfiltret bör ju också bytas ut om du inte gjort det
|
|
Schiznit
Ons 26 jun 2024 7:59 |
|
Aloc skrev: | Kan det vara så att det är i återcirkulationen som lukten sitter? Möjligt att bilen kör återcirkulation de första minuterna efter start. Kupéfiltret bör ju också bytas ut om du inte gjort det |
Filtret är nytt. Tror inte den kör automatiskt men kan hända att den gör det ”dolt”. Dock luktar det inget speciellt när jag själv slår på återcirkulation. Det var dock instruktionerna på skummet eftersom man tagit ur filtret så gissar jag att det är för att undvika att suga in skit utifrån under torkningen.
|
|
Pensionären
Golf 7 GT 140 R-line -15 Ort: Västerås |
Ons 26 jun 2024 11:54 |
|
Har haft min bil i 10 år och har aldrig haft något problem med dålig lukt, kyler bra och jag byter kupéfilter med jämna mellanrum. Kör med klima på året runt.
|
|
Schiznit
Ons 26 jun 2024 12:22 |
|
Pensionären skrev: | Har haft min bil i 10 år och har aldrig haft något problem med dålig lukt, kyler bra och jag byter kupéfilter med jämna mellanrum. Kör med klima på året runt. |
Bra för dig! Samma här med alla bilar hittills men här har jag problem och gör allt rätt, låmgkörningar, ac alltid på, öppet spjäll i kylda handsfacket, rengjort. All service alltid samt byter kupéfilter själv mellan service vid behov. Luktar bara i nån minut sen försvinner det. Kyler mycket bra.
|
|
Schiznit
Ons 03 jul 2024 15:28 |
|
Uppdatering efter en dryg vecka: Ingen lukt nu så det verkar ha gett sig ändå med senaste skumrengöringen.
|
|