Mranderz
Tiguan GT 190 4M R-line Ort: Karlstad |
Tis 22 nov 2016 9:18 |
|
Hej alla! Vill bara upplysa er om följande:
I mars 2016 skapades en SB (servicebulletin?) gällande haldexpumpen på 4 motionbilar. Detta innebär att man är medveten om och erkänt att det är oacceptabelt dålig kvalite på haldexpumparna till 4 motion systemet. Informationen har jag idag fått från Folkadoktorn i Saltsjö-Boo, nacka stockholm.
Volkswagen ska stå för 70% av material vilket innebär en kostnad för den enskilde ägaren på totalt 3.995 inkl moms. Varför volkswagen inte står för hela beloppet vet man inte.
Hur länge gäller detta? Enligt Folkadoktorn gäller kostnadsdeltagandet från vw sida tills den sista felaktiga pumpen är bytt.
Hur testar man? Enkelt, låt någon stå utanför bilen och titta på bakdäcken, gör en rivstart på grus eller gräs eller annat halt underlag, bakhjulen ska riva loss blixtsnabbt efter att framhjulen river loss. Om inte är pumpen kass. Det roliga i detta är att inga felkoder skapas!
Byte: inga pumpar finns tillgängliga förrän tidigast i januari. Man kan inte svara på varför men misstänker att samtliga pumpar kallats tillbaka och de pumpar som kommer i januari ska vara en uppdaterad version.
Det förvånar mig att man inte kallar in samtliga bilar med 4m då bilen förlitar sig på 4m systemet och samarbetar med detta vid undanmanöver, vattenplaning mm.
Så: alla med 4 motion: ut och testa att det verkligen fungerar!
|
|
candyweiss
Donator 100
Tiguan II 2.0 tsi Ort: Svedala |
Tis 22 nov 2016 18:11 |
|
Mranderz skrev: | Så: alla med 4 motion: ut och testa att det verkligen fungerar! |
Det innebär alltså att helt ny bilar kan ha detta felet
|
|
Mranderz
|
benkar
Golf 7 1.2 SC -16 Ort: Stockholm |
Tis 22 nov 2016 18:37 |
|
Är det samma kassa haldexpumpar på alla VW 4 motionbilar, inklusive Passat? Mellan vilka år? (Har en kamrat med en 4-hjulsdriven Passat -11)
/B
|
|
candyweiss
Donator 100
Tis 22 nov 2016 20:25 |
|
Mranderz skrev: | Precis!  |
Detta är ju en ny skandal om man inte tar in alla bilar med den felaktiga haldexpumpen och byter kostnadsfritt.
|
|
Mranderz
Tis 22 nov 2016 21:18 |
|
benkar skrev: | Är det samma kassa haldexpumpar på alla VW 4 motionbilar, inklusive Passat? Mellan vilka år? (Har en kamrat med en 4-hjulsdriven Passat -11)
/B |
Rättelse: gäller endast bilar med nya Haldex 5 försedda med elektrisk pump. . Att VW i mars skapade en SB för detta tyder ju på ett onormalt stort antal reklamationer. Återigen, mörkertalet e nog stort! Jag trodde jag hade fyrhjulsdrift..
Och ja, en jäkla pungspark känns det som! Här har jag litat på säkerheten fyrhjulsdrift ger och så får jag veta att bilen inte alls skulle bete sig som tänkt vid en sladd tex. På min verkstad är man förvånad över att inga varningslampor varnat att fyrhjulsdriften inte fungerar. Alla hjälpfunktioner på en 4M bil tar ju hjälp att tex häva en sladd av bakhjulen och om drivningen där inte fungerar så...
VW själva skryter ju gärna om den extra säkerheten 4 motion ger....pffff
|
|
Krille84
Golf 7 Alltrack -16 Ort: Stockholm |
Ons 23 nov 2016 5:22 |
|
benkar skrev: | Är det samma kassa haldexpumpar på alla VW 4 motionbilar, inklusive Passat? Mellan vilka år? (Har en kamrat med en 4-hjulsdriven Passat -11)
/B |
Om jag minns rätt är det från MY 2013 som bilarna fick Generation 5 av Haldex, och det gäller samtliga bilar utom Touareg. Årsmodell -11 har iaf generation 4, vilket jah upplevde var betydligt bättre.
|
|
benkar
Golf 7 1.2 SC -16 Ort: Stockholm |
Ons 23 nov 2016 20:44 |
|
Krille84 skrev: | Om jag minns rätt är det från MY 2013 som bilarna fick Generation 5 av Haldex, och det gäller samtliga bilar utom Touareg. Årsmodell -11 har iaf generation 4, vilket jah upplevde var betydligt bättre. |
Tack för svar, då är min Passat-kamrat O-drabbad
/B
|
|
qwerty1
Golf 7 GT SC -15 Ort: Malmö |
Tor 24 nov 2016 19:13 |
|
Gäller detta även Tiguan TDI184 -16?
Är det någon som varit ute och testat på sin bil än?
|
|
candyweiss
Donator 100
Tor 24 nov 2016 20:55 |
|
qwerty1 skrev: | Gäller detta även Tiguan TDI184 -16? |
Läs igenom tråden för rätt svar
|
|
Dude
Golf 7 1.6 Ort: Utomlands |
Sön 08 jan 2017 21:09 |
|
Krille84 skrev: | Om jag minns rätt är det från MY 2013 som bilarna fick Generation 5 av Haldex, och det gäller samtliga bilar utom Touareg. Årsmodell -11 har iaf generation 4, vilket jah upplevde var betydligt bättre. |
Våran Golf 7 är tillverkad 2013-02. Då kan den ha detta felet?
|
|
Mranderz
|
Beast1
Golf 7 Ort: Göteborg |
Tis 10 jan 2017 10:04 |
|
Hej! Jag ringde VW och dom säger inte VW känner inte till problem med haldex (4motion). Dom säger att då skulle VW ha gjort en återkallelse för att fixa fyrhjulsdrift problem. Vart har ni läst att det finns fyrhjulsdrift problem? vilken service bulletin (länk)?
VW gör gärna en felsökning på min bil men då landar kalaset på 1500 SEK!
Det känns lite obehaglig att kanske 4motion inte fungerar.
[/quote]
|
|
Krille84
Golf 7 Alltrack -16 Ort: Stockholm |
Tis 10 jan 2017 14:48 |
|
Beast1 skrev: | Hej! Jag ringde VW och dom säger inte VW känner inte till problem med haldex (4motion). Dom säger att då skulle VW ha gjort en återkallelse för att fixa fyrhjulsdrift problem. Vart har ni läst att det finns fyrhjulsdrift problem? vilken service bulletin (länk)?
VW gör gärna en felsökning på min bil men då landar kalaset på 1500 SEK!
Det känns lite obehaglig att kanske 4motion inte fungerar.
|
Det är väl ganska lätt att pröva själv?
|
|
Beast1
Golf 7 Ort: Göteborg |
Tis 10 jan 2017 16:27 |
|
Krille84 skrev: | Det är väl ganska lätt att pröva själv? |
Jo då, det är väl lätt men syftet med samtal till VW var att fråga om dom känner till denna problem. Får väll ta och köra lite och testa om det är 4motion eller 2motion
|
|
Mranderz
Tis 10 jan 2017 16:29 |
|
[quote="Beast1"]Hej! Jag ringde VW och dom säger inte VW känner inte till problem med haldex (4motion). Dom säger att då skulle VW ha gjort en återkallelse för att fixa fyrhjulsdrift problem. Vart har ni läst att det finns fyrhjulsdrift problem? vilken service bulletin (länk)?
Det var VW verkstaden "Folkadoktorn" i Saltsjö-Boo som visade mig att det fanns en sådan avseende haldexpumpen. Den skapades i april 2016. Därför det inte tjafsas om goodwill när det inträffar utan vw tar 70% rakt av vid reklamation. Som ovan skrev, väldigt lätt att kolla själv! Eller så kanske du bor nära någon medlem här som kan felsöka åt dig? Felkoder gällande haldex syns bara vid felsökning. Du får alltså inget felmeddelande.
Åter igen, mycket enkelt att kolla att bakhjulen driver. Även idag på lite lätt moddiga vägar viftar min golf med svansen (överstyr, sladdar ut lite med baken) vid sväng i korsning om man gasar lite grann.
|
|
candyweiss
Donator 100
Ons 11 jan 2017 11:51 |
|
Som redan konstaterats så är det en enorm skillnad på om den bara driver fram eller på alla fyra.
En framhjulsdriven bara spinner och slirar och vill gå rakt fram oavsett hur man styr. En 4-motion går nästan som på vanlig torr fuktig väg med skillnaden att den överstyr och vill släppa lite på häcken i vid lite kraftigare svängar med gaspådrag.
Riktigt kul är det faktiskt när det ligger lite snö på vägarna
|
|
Den ofrivilliga golfaren
Golf 7 2.0 TID 4motion Ort: Göteborg |
Fre 13 jan 2017 8:58 |
|
Detta verkar ju inte direkt vara ett stort problem dock. Har pratat med VW och de är inget dom säger sig veta något om. Var även i kontakt med folkadoktorn och dom har bara haft 1 fall av detta sedan 2015.
Skickade detta till Teknikens Värld och bad dom kolla runt lite, om detta är ett generellt fel så kan dom säkert påverka att VW om inte annat borde stå för 100 % av kostnaden. Lite publicitet får alltid fart på folk Får se vad dom svarar och om dom kan gräva lite i detta.
Men det e klart att man skall ut och testa att det funkar! Mitt funkade fin fint! Det blev 4 små gropar i gruset efter en rivstart på den lokala grusplanen!
|
|
candyweiss
Donator 100
Fre 13 jan 2017 11:16 |
|
Den ofrivilliga golfaren skrev: | Detta verkar ju inte direkt vara ett stort problem dock. Har pratat med VW och de är inget dom säger sig veta något om. Var även i kontakt med folkadoktorn och dom har bara haft 1 fall av detta sedan 2015.
Skickade detta till Teknikens Värld och bad dom kolla runt lite, om detta är ett generellt fel så kan dom säkert påverka att VW om inte annat borde stå för 100 % av kostnaden. Lite publicitet får alltid fart på folk Får se vad dom svarar och om dom kan gräva lite i detta.
Men det e klart att man skall ut och testa att det funkar! Mitt funkade fin fint! Det blev 4 små gropar i gruset efter en rivstart på den lokala grusplanen! |
Då måste det ju vara Mranderz Golf?
|
|
Den ofrivilliga golfaren
Golf 7 2.0 TID 4motion Ort: Göteborg |
Fre 13 jan 2017 11:18 |
|
candyweiss skrev: | Då måste det ju vara Mranderz Golf? |
Möjligt, detta var iaf svaret jag fick av dem:
Från: Fredrik Hansen [mailto:fredrik@folkadoktorn.se]
Skickat: den 12 januari 2017 08:33
Till: xxxxxxxx
Ämne: SV: VW golf 4 motion
Hej,
Vw har inte gått ut med något om det speciellt vad jag vet.
Vi har haft en bil med detta problem. Han märkte detta då endast framhjulen drev när det var halt.
Jag har själv en golf 7 4-motion från 2014 men inte haft några alls problem med detta.
När det är halt och framhjulen släpper så ska bakhjulen börja driva, du kan pröva detta på ett halt underlag.
Hoppas detta är till hjälp.
Mvh
Fredrik
|
|
Mranderz
Fre 13 jan 2017 11:58 |
|
[quote="Den ofrivilliga golfaren"]Möjligt, detta var iaf svaret jag fick av dem:
Stämmer! Min var deras första! Jag fick också följa med in och titta på bilderna och då visade man mig också på deras dator att det fanns ett åtagande från VW från april 2016 på haldexpumpen. Kommer inte ihåg vem jag pratade med där men dom är inte många som jobbar där. (Riktigt bra service dock)
Googlar man runt lite ser man ju att det är ett problem, kanske inte supervanligt men då får man tänka på hur många miljoner haldex5 bilar det finns. Flera pumpar ger upp väldigt tidigt och min har förmodligen aldrig fungerat en enda vinter eftersom skillnaden är så stor nu för mig, en helt annan bil som jag aldrig upplevt förut.
Jag har ju nu 2 års garanti på bytta delar och kommer lämna in bilen för kontroll strax innan garantin går ut.
Funderar också på om man inte kan förlänga nybilsgarantin på nya tiguanen innan den får ut?
Jah hade sparat på det på golfen då jag redan lagt 10.000:- på reparationer (turbotrycksgivare 3.800:-, reparation haldex 5.000:- och nu gnisslar det vänster fram när jag vrider ratten även med motor avstängd= dags för undre bärarmar alternativt fjäderbenslagring eller styrleder= säker 4-8.000:- till...)
|
|
steppenwolf
Tiguan 2.0 tsi 2020 Ort: Sollentuna |
Fre 13 jan 2017 12:22 |
|
Såg en test som vi bilägare gjorde med 4 olika bilar, däribland vw Tiguan, för att jämföra fyrhjulsdrift.
Tiguanen var sämst och bakhjulen snurrade helt vilt när framhjulen stod still! , märkligt...
Volvo V90 gick som tåget uppför backen, med samma Haldex system.
Nu var testet ganska oventenskapligt inget om däcktyp på bilarna och Tiguanen provades först och spårade antagligen för de efterföljande bilarna.
|
|
Helmut.K
Ingen VW Ort: Köping |
Fre 13 jan 2017 15:03 |
|
steppenwolf skrev: | Såg en test som vi bilägare gjorde med 4 olika bilar, däribland vw Tiguan, för att jämföra fyrhjulsdrift.
Tiguanen var sämst och bakhjulen snurrade helt vilt när framhjulen stod still! , märkligt...
Volvo V90 gick som tåget uppför backen, med samma Haldex system.
Nu var testet ganska oventenskapligt inget om däcktyp på bilarna och Tiguanen provades först och spårade antagligen för de efterföljande bilarna. |
Hur kan framhjulen stå still och bakhjullen slira på en bil med Haldex-system?? Haldex är inget annat än en lamellkoppling som sitter framför bakaxeln och som kopplar in bakaxeln vid behov. Hur ska en koppling framför bakaxeln då kunna fördela all kraft till bakaxeln och inaktivera framhjulen? Det faller på sin egen orimlighet. Minst ett framhjul måste spinna om något av bakhjulen gör det.
Jag prenumerera själv på Vi Bilägare och har inte läst om något sådant påstående
|
|
steppenwolf
Fre 13 jan 2017 17:00 |
|
Helmut.K skrev: | Hur kan framhjulen stå still och bakhjullen slira på en bil med Haldex-system?? Haldex är inget annat än en lamellkoppling som sitter framför bakaxeln och som kopplar in bakaxeln vid behov. Hur ska en koppling framför bakaxeln då kunna fördela all kraft till bakaxeln och inaktivera framhjulen? Det faller på sin egen orimlighet. Minst ett framhjul måste spinna om något av bakhjulen gör det.
Jag prenumerera själv på Vi Bilägare och har inte läst om något sådant påstående |
Jag skickar filmklippet så kan du själv se. Titta efter 1,44 när de försöker dra ut bilen i spåret så snurrar bakhjulen på med bra fart och framhjulet står still. Nu ska man förstås komma ihåg att man ser bara ena sidan på bilen.
Jag blir ändå inte ett dugg imponerad av Tiguanens fyrhjulsdrift! På andra försöket gick det bättre.
http://www.vibilagare.se/blogg/biltestarbloggen/vi-testar-drivet-i-dri vorna
|
|
Mranderz
Fre 13 jan 2017 18:31 |
|
Testat med både golf och tiguanen och bägge spinner fint åtminstone med ett framhjul. Svårt att se bögge från förarplatsen. Det finns ju snow och offroadläge på tiguanen? Borde ju fördela kraften mer jämnt?
|
|
Helmut.K
Fre 13 jan 2017 19:07 |
|
steppenwolf skrev: | Jag skickar filmklippet så kan du själv se. Titta efter 1,44 när de försöker dra ut bilen i spåret så snurrar bakhjulen på med bra fart och framhjulet står still. Nu ska man förstås komma ihåg att man ser bara ena sidan på bilen.
Jag blir ändå inte ett dugg imponerad av Tiguanens fyrhjulsdrift! På andra försöket gick det bättre.
http://www.vibilagare.se/blogg/biltestarbloggen/vi-testar-drivet-i-dri vorna |
Om man bara ser bilen från högersidan så är det ju lite svårt att konstatera som händer med vänster framhjul.. Faktum kvarstår att den bilen inte kan spinna med bakhjulen med båda framhjulen stillastående om man vet hur transmissionen är konstruerad. Sedan ska ju bilens "elektroniska diffbroms" gripa in (känner av skillnad i rotationshastighet via ABS-givarna) och bromsa det hjul som spinner så att kraften överförs till det andra hjulet på samma axel. Den funktionen kan möjligen fungera sämre på Tiguan än på de övriga bilarna.
Vad är det för däck på bilarna? Det framgår ju inte... Det sades däremot att det var mycket snö med isigt underlag. Om Tiguanen exempelvis är utrustad med dubbfria däck så får ju bilen en stor nackdel om övriga är försedda med dubbade däck som får bättre faste på isen. Jag har därför lite svårt att dra samma slutsats som du har gjort. Bilarna är ju tidningens nya långtestbilar och det lär väl förr eller senare framgå vilka vinterdäck som är monterade på resp testbil
|
|
Helmut.K
Fre 13 jan 2017 19:20 |
|
Hittade denna kommentar på webben:
Hej alla kommenterare! Filmens körningar gör inga anspråk på att vara "vetenskapliga". Som många mycket riktigt påpekat skedde Tiguans första start i lägre fart än vid de övriga försöken. Det var mer ett prov för att "känna" på underlaget. Dessutom körde jag då i läget Snow, medan den andra körningen skedde i läget Offroad, vilket är det bästa för detta "väglag". Då klarade sig bilen som synes betydligt bättre. Att vi inte backade bilen rakt bakåt när den skulle dras loss berodde helt enkelt på att det stupade rätt brant alldeles till vänster om bilen. Det syns dåligt på filmen och det kändes säkrare att dra den i sidled. Jag höll heller inte samma spår med Ignis och V90 som med Tiguan, vägen var tillräckligt bred för detta. Volkswagen och Volvo har samma dubbfria däck, Nokian Hakkapeliitta R2, medan Suzuki rullar på Michelin X-Ice. Vi kommer under långtestet förstås att köra trion på "rullar" också. Med vänlig hälsning, Calle Carlquist, Vi Bilägare
|
|
candyweiss
Donator 100
Fre 13 jan 2017 20:56 |
|
Helmut.K skrev: | Hittade denna kommentar på webben:
Hej alla kommenterare! Filmens körningar gör inga anspråk på att vara "vetenskapliga". Som många mycket riktigt påpekat skedde Tiguans första start i lägre fart än vid de övriga försöken. Det var mer ett prov för att "känna" på underlaget. Dessutom körde jag då i läget Snow, medan den andra körningen skedde i läget Offroad, vilket är det bästa för detta "väglag". Då klarade sig bilen som synes betydligt bättre. Att vi inte backade bilen rakt bakåt när den skulle dras loss berodde helt enkelt på att det stupade rätt brant alldeles till vänster om bilen. Det syns dåligt på filmen och det kändes säkrare att dra den i sidled. Jag höll heller inte samma spår med Ignis och V90 som med Tiguan, vägen var tillräckligt bred för detta. Volkswagen och Volvo har samma dubbfria däck, Nokian Hakkapeliitta R2, medan Suzuki rullar på Michelin X-Ice. Vi kommer under långtestet förstås att köra trion på "rullar" också. Med vänlig hälsning, Calle Carlquist, Vi Bilägare |
Precis, det är bra att läsa alla kommentarerna till "testet".
|
|
steppenwolf
Lör 14 jan 2017 15:37 |
|
Bra att Calle Carlquist svarar, ska bli roligt att läsa om Tiguanen framöver.
Jag var nog väldigt tidig att läsa om vintertestet, det fanns bara två kommentarer då, nu var det nästan 50 !
|
|
Anders.S
Caddy Maxi 2L 4motion -13 Ort: Vaggeryd |
Mån 16 jan 2017 16:31 |
|
Köpte i helgen en 2013 caddy och det visade sig när jag kom hem att fyrhjulsdriften var ur funktion. Ringde nu min närmsta VW verkstad och de sa att det inte är någon återkallning på detta = bara att köpa nytt och se glad ut. Vad heter delen om man vill köpa begagnat? Styrenhet fyrhjulsdrift är det enda jag hittar i Bildelsbasen.se
|
|