Forum - Din Volkswagen - Äntligen med Rocco!

Jon@s
Golf 2 x7 Ort: Orsa
Lör 27 okt 2018 23:26 Svara med citat
Ingen blir nog ledsen, jag skrotar ner golfar för att få delar till mina andra.
Det är helt enkelt donationer från skrotbilar Wink
Det blir ju bilar som fortsätter att rulla på vägarna tack vare reservdelar.

You can drink my beer, but you can never take the last one
Bobby
Golf 1 GLS 1.6 1980 Ort: Stockholm
Lör 27 okt 2018 23:27 Svara med citat
Ja exakt, det är så man får tänka Regular Smiley
Bobby
Tor 01 nov 2018 13:51 Svara med citat
Nu har jag gjort mig av med plåten från reservdelsbilen och idag hämtades även den röda för skrotning. Skönt! Nu kan jag fokusera på att bygga bil istället för att riva i rost Regular Smiley

Bild
Bobby
Sön 18 nov 2018 16:34 Svara med citat
Det går inte undan med projektet direkt, men det får ta den tid det tar. Nu är en veckas mancold över och takbytet på huset är klart, så nu kan jag hänga i garaget igen. Igår blev det meckande med andra bilen men idag fick Sciroccon lite uppmärksamhet. Kapade bort ett extra motorfäste som monterats då det tidigare satt någon annan maskin i.

Bild

Städade upp lite fler saker i motorrummet och tog sedan och strippade förardörren på allting. Det sitter elhissar monterade och på passagerarsidan är rutan upphissad men jag fick inte igång motorn där så måste fixa lite innan jag kan fortsätta.

Funderar även på om jag skulle hyra hem blästerutrustning och blästra bilen själv på uppfarten. Jag behöver blåsa över motorrummet, insidan och undersidan. Hyr jag grejer hem hit slipper jag fixa bil och släp för att köra den till blästerstället, plus att jag får det exakt som jag har tänkt det och slipper åka fram och tillbaka om det nu skulle vara så att något har missats. Någon som har erfarenhet av att hyra utrustning själv och kan rekommendera något i Stockholmsområdet?
Bobby
Tis 20 nov 2018 20:30 Svara med citat
Har försökt att få liv i elhissen i högerdörren men den verkar stendöd. Måste ju dock ha bort rutan för att kunna lossa allt krafs. Gick loss med alla verktyg jag hade i princip och efter en hel del lirkande fick jag äntligen rensat dörren på allt.

Bild

I övrigt känns det som att jag har strippat bilen på allt, så det börjar bli dags för blästring. Jag kommer att lämna bort det jobbet och inte slabba med det själv hemma på uppfarten som jag funderade på.

Bild
Bobby
Fre 30 nov 2018 13:16 Svara med citat
Kompisen som ska hjälpa mig att svetsa i bilen har varit och hälsat på så att vi tillsammans kunde gå igenom vad som ska göras och hur. Det var en lättnad när han sa att det inte var något område som var någon större utmaning, så förhoppningsvis blir allt plåtjobb fixat under vintern. Han tyckte att jag skulle köpa ersättningsplåt till bägge hörnen bak då de var slut så det gjorde jag. Idag kom plåtarna jag beställt från Werk34 och det var ingen vacker syn direkt. Det ser ut som en T-Rex har gnagt på grejerna och jag fattar inte riktigt hur man kan skicka iväg något som ser ut så här. Stod tyvärr inte på sajten att det var Klokkerholm-grejer när jag beställde men det kanske är så här de brukar se ut? Varför jobbar Klokkerholm med plåt när de inte verkar veta hur man gör?

Bild

Bild

Har funderat mer på det här med blästring. Det känns som att det vore skönt att blåsa av motorrummet, undersidan och hjulhusen. Resten får slipas för hand och med maskin. Men vilken typ av blästring ska jag satsa på? Sand är effektivt men kommer att ligga i hålrummen i resten av bilens liv. Undersidan har inte massa rostskyddsmassa så det borde gå att blåsa den ren med något annat media, men vad? Soda, kolsyra? Och är det smartast att göra detta innan jag skickar bilen på svetsning hos min kompis?
maxmsm
Golf 4 2,0 BI FUEL -03 Ort: Helsingborg
Fre 30 nov 2018 14:00 Svara med citat
Bobby skrev:
Kompisen som ska hjälpa mig att svetsa i bilen har varit och hälsat på så att vi tillsammans kunde gå igenom vad som ska göras och hur. Det var en lättnad när han sa att det inte var något område som var någon större utmaning, så förhoppningsvis blir allt plåtjobb fixat under vintern. Han tyckte att jag skulle köpa ersättningsplåt till bägge hörnen bak då de var slut så det gjorde jag. Idag kom plåtarna jag beställt från Werk34 och det var ingen vacker syn direkt. Det ser ut som en T-Rex har gnagt på grejerna och jag fattar inte riktigt hur man kan skicka iväg något som ser ut så här. Stod tyvärr inte på sajten att det var Klokkerholm-grejer när jag beställde men det kanske är så här de brukar se ut? Varför jobbar Klokkerholm med plåt när de inte verkar veta hur man gör?

Bild

Bild

Har funderat mer på det här med blästring. Det känns som att det vore skönt att blåsa av motorrummet, undersidan och hjulhusen. Resten får slipas för hand och med maskin. Men vilken typ av blästring ska jag satsa på? Sand är effektivt men kommer att ligga i hålrummen i resten av bilens liv. Undersidan har inte massa rostskyddsmassa så det borde gå att blåsa den ren med något annat media, men vad? Soda, kolsyra? Och är det smartast att göra detta innan jag skickar bilen på svetsning hos min kompis?

Det finns fördelar med att blästra före svetsning, man kan se om man har hittat allt som behöver bytas.
Bobby
Fre 30 nov 2018 14:04 Svara med citat
Ja så är det såklart, det var lite därför det hade varit fint att ha det fixat innan. Har du tips på någon bra blästermetod i detta fall? Regular Smiley
maxmsm
Golf 4 2,0 BI FUEL -03 Ort: Helsingborg
Lör 01 dec 2018 9:23 Svara med citat
Bobby skrev:
Ja så är det såklart, det var lite därför det hade varit fint att ha det fixat innan. Har du tips på någon bra blästermetod i detta fall? Regular Smiley

Jag är ingen expert på blästring men vi använde kolsyreis till att blästra rent några maskiner från klet som bildas vid plastsvetsning och det blev inga rester kvar och inga skador på lacken men om det tar kvarvarande underredsmassa vet jag inte.
Bobby
Lör 01 dec 2018 9:26 Svara med citat
Jag har läst att kolsyra ska vara effektivt och skonsamt. Det finns ingen underredsmassa under bilen så det kanske är ett alternativ, får ta och leta upp någon firma i Stockholm som pysslar med det Regular Smiley
Bobby
Mån 14 jan 2019 21:26 Svara med citat
Nu har jag inte gjort något på bilen på evigheter känns det som. Inte haft lust helt enkelt, och eftersom nästa steg är svetsning som ska göras på annan ort har jag inte kunnat göra så mycket heller. Jag testade att slipa lite med en trissa under, i hjulhus och i motorrum och det gick busenkelt. Det finns ingen jobbig rostskyddsmassa någonstans och eftersom den färg som är där nu försvinner i ett nafs kommer jag att skippa det här med blästring och slipa själv istället.

Bild

Bild

Jag köpte för länge sedan strålkastare från BMW E30 som jag tänkte ha till min Alfa men det blev aldrig så. Nu funderar jag på att ha dem på Sciroccon istället då jag gillar den arga looken det ger.

Bild
UpMats
Up 2012 Ort: Uppsala
Tor 07 feb 2019 14:46 Svara med citat
Grymt projekt! Smile
Bobby
Mån 18 mar 2019 9:50 Svara med citat
Har köpt ett par NOS-framskärmar till bilen (tack John!) då ingen av alla de jag har är direkt bra och ändå måste lagas. Skönt med nya som endast behöver slipas av. Passformen var givetvis klockren och såna här saker gör att jag blir ännu mer pepp på att ta tag i projektet på riktigt. Inom några veckor hoppas jag att bilen skickas till min kompis för lite svetsande, och sen är det bara resten kvar Wink

Bild

Bild

Har även köpt mig ett nedre stabilisatorstag som säkert kommer att göra nytta i framtiden.

Bild
Bobby
Sön 29 sep 2019 23:11 Svara med citat
Köpte en uppsättning "nya" fälgar till bilen bara för att visa att jag inte har glömt bort henne helt. Visserligen bara 13-tummare och egentligen vill jag ha något liknande i 15 tum, men hon får ha dessa skor tills vidare. Passade även på att mycket provisoriskt hänga dit Zender-kitet för att ser hur det ser ut på plats. Jag är ju väldigt svag för 80-talsplast och börjar fundera lite på om jag ska använda detta kit ändå. Ingen motor, låda eller något annat i bilen ger inte helt oväntat monstertruck-höjd men försök att ha överseende med detta.

Bild

Bild
Scirocco82
Scirocco Gt Ort: Västerås
Lör 02 maj 2020 15:29 Svara med citat
Bra jobbat . jag har precis köpte en scirocco 1977 gt . ska följa detta . mvh
Jon@s
Golf 2 x7 Ort: Orsa
Lör 02 maj 2020 19:14 Svara med citat
Skaru använda jalusierna och snowcapen, då är det lika bra att använda zender kittet oxå Smile ......go all in Wink

You can drink my beer, but you can never take the last one
Bobby
Sön 03 maj 2020 19:21 Svara med citat
Scirocco82 skrev:
Bra jobbat . jag har precis köpte en scirocco 1977 gt . ska följa detta . mvh

Kul! Var det den gråa på Facebook Marketplace? Tyvärr händer det inget med min bil och det blir nog tyvärr så att den kommer att säljas, lite för stort projekt för mig har jag insett.
Sida <  1, 2