|
Kee
Golf 1 Cabriolet Ort: Stockholm |
Fre 31 jan 2020 17:48 |
|
Inte för att det är en jättemärkvärdig bil, men för att jag gillar att skriva projekttrådar, tänkte jag härmed presentera min "nya" vinterbruksis, en Golf Variant med 90hk AGR-motor.
Bakgrund: Jag köpte bilen januari 2017 utan någon egentligen anledning. Jag hade åkt förbi den varje gång jag åkte till stugan där den stod övergiven kanske 500m från mitt hus. Någon gång såg jag den ute på vägen, men det var helt klart bara för att motionera den. I övrigt verkade den inte användas, insöad på vintern och med högt gräs runtom på sommaren. Så en vinterdag i slutet på 2016 åkte jag förbi vagnen ännu en gång och nu var det någon vid bilen, så jag stannade och hörde mig för om den var till salu.
Visst var den till salu och jag fick ge ett bud. Då det inte verkade vara något större problem med bilen annat än att den var rejält sunkig efter att ha stått länge, med smutsig inredning, punktering på ett av däcken och någon panel som satt löst, så kändes det inte som ett omöjligt uppdrag att få vagnen på vägen igen. Batteri fick jag ombesörja själv men i övrigt verkade det inte som att jag skulle behöva komplettera med så mycket annat än tiden att städa och tvätta den. Det positiva var att motorn startade sjukt lätt; vad som känns som knappt ett varv på startmotorn och det är då en diesel mitt i smällkalla vintern som dessutom stått ett tag. Därtill har den dragkrok och motor- och kupévärmare, bland det viktigaste tillbehör man kan montera på en bil.
Jag hade egentligen inte behov av en till bruksbil då jag vid tillfället precis köpt mig en Saab Aero och även hade en annan fullt besiktad och körklar Saab som jag skulle sälja. Men jag var väl inte i mina sinnens fulla bruk så jag köpte den ändå. Fan av Vw's TDI-motorer då jag har en T4 Transporter med 2,5l och 102hk lockades jag av motorn som satt i, men även det faktum att det är en variant och en sån har morsan, (fast bensinare) och de lastar förvånansvärt mycket för storleksklassen!
Halt att provköra på isiga vägar med sommardäck, i bakgrunden T4an, världens mest praktiska fordon:
Sedan vidtog ett utdraget pyssel med alla skavanker. Såhär i efterhand har jag säkert glömt massor, men det var ju såklart mycket mer som behövde bytas än bara ett batteri. Vid ett tillfälle lyckades jag låsa in båda nycklarna i bilen bland annat.
Inredningen möglig och sunkig, ett par fake raybans ingick i köpet:
Utan inbördes ordning har följande bytts:
-Kylare (den gamla läckte)
-Fjäderben
-Fjäderbenslagringar
-Fjädrar runt om
-Styrleder
-Spindelleder
-Stabilisatorstag
-Mugghållare (två gånger!)
-Kablar till motorvärmaren
-Reglerventiler
-Vakuumslangar
-Turbo
-Termostat
-Bälten bak
-Sidoblinkers
-Bakre torkarmotor
-Bakre torkararm
-Multirem
-Service (olja+div filter)
-Regplåtar + hållare
-Extraljus (LED)
-Vinterdäck på Avus-fälg
Utöver allt som bytts har en hel del även reparerats/fräschats upp; inredningen, full med mögel, hundhår och fläckar tvättades som en av de första sakerna och det kändes lite overkligt att hålla på att meka med en bil som var så ren inuti, normalt sett så är ju tvätt det man gör när allt annat är klart. Men för att ens motivera mig själv att sätta igång med bilen, så behövde jag sanera den.
När jag i början på December 2019 fick problem med min Aero hade orken att hålla på med den bilen gått ur mig och jag hade dessutom redan innan bestämt mig för att ytterligare banta ner fordonsparken lite, valet hade stått mellan att behålla Saaben och avyttra Varren, eller tvärt om. Eftersom jag är en folkanörd at heart, så var valet rätt lätt när jag fick problem med Saaben. Jag kör dessutom ganska mycket så en snålare bil kändes också rätt.
När jag väl rullar in på besiktningen får jag bara två anmärkningar, två av bältena bak var lite sönderskavda och skärmblinkersen blinkade inte. Det sistnämnda var pinsamt lätt att åtgärda, när jag bytt ut de gamla dassiga armaturerna hade jag helt enkelt glömt att montera in glödisar i dem. Bältena var förvånansvärt lätta att jaga fatt på och byta de också. På blocket fick jag kontakt med en kille som skrotade en hatchback och trots att jag var lite osäker på om det var samma bälten som till kombin så köpte jag dem och även en ny mugghållare, då den andra jag köpt begagnad kärvade även den.
Med vagnen godkänd vid efterkontroll fanns det bara två saker som kändes rätt angelägna att åtgärda snarast;
Det första var termostaten, som jag redan innan jag ställde på bilen, konstaterat var defekt. Under alla provkörningsvändor med bilen innan jag ställde på den, körde jag aldrig så länge att jag kom upp i temp. Jag tänkte att det helt enkelt berodde på att dieslar av det här slaget tar lång tid på sig att komma upp i värme, speciellt på vintern. Med ny termostat fick jag underbar värme i vagnen och en mätarnål som pekar rakt upp, även om det tar typ en kvart innan den gör det.
Det andra var en hjulinställning. Med allt bytt i framvagnen stod ratten inte rakt längre och den var sjukt orolig att köra när det var halt trots bra dubbdäck. Med tanke på att det mesta av vintern ännu låg framför oss kändes det väldigt angeläget. På besiktningen i början av december upptäcktes även att bakfjädrarna var av. Dessa behövde ju bytas innan hjulinställning, så efter att jag återigen hade orienterat mig i den djungel spiralfjädrar är och konstaterat att jag hade rätt artikelnummer för en variant med dragkrok, så beställdes dessa från Tyskland och byttes på juldagen på mindre än en timme för att förbereda för hjulinställningen. Det första jag gjorde när jag kom hem från semestern nu i januari var att boka tid hos däckverkstan samma dag.
Med småsaker som tankluckans motor och spolningen bak åtgärdad börjar vagnen nu kännas mer och mer komplett. och den är en fröjd att köra. Nu, 2020, känns det som väldigt smart att jag faktiskt köpte bilen och gjorde i ordning den. När jag stod där 2017 och felsökte vagnens felkoder i ett par veckor och inte fick bukt med dem och till slut fick inse att även turbon behövde bytas, var jag inte fullt lika glad över köpet. Såhär i efterhand skulle jag nog inte gett så mycket för bilen, men jag högg till med två tusen och det var tur att det blev affär ändå.
Efter en tvätt för några veckor sen:
Jag har ganska få bilder på den, då jag inte tänkt att jag skulle göra en projekttråd, men det kommer komma fler vartefter jag uppgraderar och förfinar vagnen.
Framtidsplaner då? Tja det här ska få förbli en vinterbruksis då jag har flera hobbybilar, en Mk1 cab som förmodligen blir min huvudsakliga sommarbil även i år, men även ett par gamla luftkylda folkabussar från sextiotalet finns i garaget.
Eftersom den lider av det ack så vanliga klarlackssläppet, mest framträdande på huven och taket, så leker jag med tanken på att lackera den. Först var idén att göra som på transportern, måla huven mattsvart, men när jag upptäckte att även taket börjar flaga så leker jag med tanken på en tvåtonslack. Behålla det röda på sidorna nertill och måla huv och tak i en kontrasterande färg, kanske vitt? Kanske skulle jag köra med några fartränder? Jag är velig, men det är ändå inte aktuellt förrän den varma årstiden när såna här jobb låter sig göras och med tanke på allt annat jag har att göra inför sommarsäsongen så kanske det blir till sensommaren/hösten. I övrigt får vi se hur mycket utvändig styling det blir, även om jag gillar sänkningar, LED-belysning och stuk, så kvarstår faktumet att den här vagnen kommer få gå i snö och lera, större delen i mörker, så utseendet är inte det viktigaste. Viktigt för mig dock är en personlig prägel.
En annan feature som jag anser är en av de viktigaste i en bil är farthållare, och enligt vad jag läst på så ska det gå att göra på dieslarna. Antingen låter man en verkstad göra hela jobbet för ca 4000kr, eller så köper man hårdvaran för styva tusingen, installerar själv och tar hjälp av någon med VCDS för att göra programmeringen. ett kamremsbyte på en motor som stått sen 2013 känns rätt angeläget för att kunna sova gott. Återstår att se om jag "vågar" göra det själv. Jag skulle även vilja programmera passagerarairbagen som är urkopplad. Småsaker som automatisk innerbelysning, bagagerumsmatta i gummi och värmen i bakrutan känns rätt aktuella på en vinterbil också. I komfortväg står ett mittarmstöd och en yttertemperaturmätare högt på önskelistan.
Annars är vagnen perfekt för mig som bruksis;
- inte för fin så man vågar använda den och lasta saker i den,
- snål, den går på 0,5l/mil typ oavsett hur man kör den,
- Snikutrustad, mauella fönsterhisar och speglar, ingen AC eller fjärrlås, saker som kan gå sönder som jag inte värderar, (hade dock gärna haft MFA)
- startar sjukt lätt även i kyla,
- dragkrok ett annat av de viktigaste tillbehören på en bil.
- fyrekrad ratt (gillar inte treekrade rattar)
- manuell låda (hållbarare, snålare och roligare)
- svart inredning, lätt att hålla ren och grått tak som ljusar upp kupén.
- en sony x-plodstereo, lite "gammal" kanske, men låter förvånansvärt bra, färgmatchar instrumenteringen och har iaf aux-in (kanske kompletterar med en SUB)
Kommer att fortsätta posta här vartefter jag förfinar vagnen tills vidare får ni hålla till godo med denna lektyr!
Jag har justerat extraljuset lite högre nu, men 1500rpm@~75km/h är inte illa!
På återhörande! Fråga/kommentera gärna! Kört luftkylt sen jag tog körkortet, van och vän med Vw.
|
|
maxmsm
Golf 4 2,0 BI FUEL -03 Ort: Helsingborg |
Tis 11 feb 2020 17:35 |
|
Hej,
En intressant berättelse som jag hoppas du fortsätter med!
Jag har en fråga angående detta:
"En annan feature som jag anser är en av de viktigaste i en bil är farthållare, och enligt vad jag läst på så ska det gå att göra på dieslarna. Antingen låter man en verkstad göra hela jobbet för ca 4000kr, eller så köper man hårdvaran för styva tusingen, installerar själv och tar hjälp av någon med VCDS för att göra programmeringen."
Var hittar du denna programvaran och hur vet man att det går att lägga in?
Min 4 är en Bi-Fuel 03 som jag gärna skulle göra det samma på.
Tack!
Max
|
|
Kee
Golf 1 Cabriolet Ort: Stockholm |
Ons 18 mar 2020 14:29 |
|
Såsom jag förstått det så är hårdvaran som behövs själva spaken med tillhörande kablage. Beroende på hur detta säljs kan man ibland behöva en extra kabelhärva till vissa bensinmodeller. Har sett detta reglage på ebay, men även på en del svenska sajter som tex denna:
https://caraudiocenter.se/product/gra-farthallare-komplett-vw-golf-4-i v-bensin/
Själva mjukvaran finns redan i bilen, men den behöver "aktiveras" och det görs med VCDS om jag förstått saken rätt. Typ ändra en parameter från noll till ett, eller ngt liknande. Jag tänkte i samma veva även aktivera passagerarairbagen som är urkopplad på min.
Alla dieslar går att utrusta med farthållare och alla bensinare med EPC, dvs utan gasvajer. Du vet att din bil har EPC genom att en sån lampa lyser gult i instrumentet i kontrollsekvensen innan du startar upp bilen. Kört luftkylt sen jag tog körkortet, van och vän med Vw.
|
|
maxmsm
Golf 4 2,0 BI FUEL -03 Ort: Helsingborg |
Lör 21 mar 2020 9:04 |
|
Kee skrev: | Såsom jag förstått det så är hårdvaran som behövs själva spaken med tillhörande kablage. Beroende på hur detta säljs kan man ibland behöva en extra kabelhärva till vissa bensinmodeller. Har sett detta reglage på ebay, men även på en del svenska sajter som tex denna:
https://caraudiocenter.se/product/gra-farthallare-komplett-vw-golf-4-i v-bensin/
Själva mjukvaran finns redan i bilen, men den behöver "aktiveras" och det görs med VCDS om jag förstått saken rätt. Typ ändra en parameter från noll till ett, eller ngt liknande. Jag tänkte i samma veva även aktivera passagerarairbagen som är urkopplad på min.
Alla dieslar går att utrusta med farthållare och alla bensinare med EPC, dvs utan gasvajer. Du vet att din bil har EPC genom att en sån lampa lyser gult i instrumentet i kontrollsekvensen innan du startar upp bilen. |
Prylarna finns till lite lägre pris här:
https://shop.ahw-shop.de/vw-teile/golf-4-1j/elektrik-lichtanlage/tempo mat
Du som verkar ha koll på datasystemet i VW, har du koll på om det i personbilarna går att få samma funktion på farthållaren som man har i Craftern, dvs att man kan växla utan att farthållaren kopplas ur?
Vi har privat 2 VW med farthållare en -12 och en -13 och båda släpper farthållaren vid växling och vi har en hög med Crafter på jobbet från -10 till -18 och där kan man växla både upp och ner med farthållaren aktiv hela tiden vilket är mycket smidigt.
|
|
candyweiss
Donator 100
Tiguan II 2.0 tsi Ort: Svedala |
Lör 21 mar 2020 10:18 |
|
Kul läsning Kee
|
|
Kee
Golf 1 Cabriolet Ort: Stockholm |
Tis 31 mar 2020 12:38 |
|
maxmsm skrev: | Prylarna finns till lite lägre pris här:
https://shop.ahw-shop.de/vw-teile/golf-4-1j/elektrik-lichtanlage/tempo mat
Du som verkar ha koll på datasystemet i VW, har du koll på om det i personbilarna går att få samma funktion på farthållaren som man har i Craftern, dvs att man kan växla utan att farthållaren kopplas ur?
Vi har privat 2 VW med farthållare en -12 och en -13 och båda släpper farthållaren vid växling och vi har en hög med Crafter på jobbet från -10 till -18 och där kan man växla både upp och ner med farthållaren aktiv hela tiden vilket är mycket smidigt. |
Såå bra koll har jag inte!
Men av allt att döma så finns den funktionen inte på dessa gamla vagnar oavsett, och när det gäller de nyare, så har jag ingen aning alls om vad för alternativ det finns.
Hos dessa tidiga farthållare så avaktiveras de vid kopplings- eller bromstramp. Min T4 transporter som har farthållare, verkar ha en ännu mer rudimentär farthållare, för där finns inte ens "resume-funktionen", så man kan återgå till samma hastighet man hade innan om man är tvungen att avaktivera av den, alltså även om man inte rört växelspaken. Där finns bara på/av, öka/sänka. Men när man kör såhär gamla och enkla bilar som inte ens har elektriska fönsterhissar är man glad att FH-funktionaliteten ens finns, även om den är av primitivaste sort. En T4 med FH är ovanlig och det var därför jag köpte den. Det är ännu mer användbart när man ligger under genomsnittshastigheten på motorvägen, för man behöver aldrig slå av den!
Tack för tipset om den tyska sajten, lite knepigt dock att handla när man inte förstår språket. Kört luftkylt sen jag tog körkortet, van och vän med Vw.
|
|
Kee
Golf 1 Cabriolet Ort: Stockholm |
Tis 04 aug 2020 20:55 |
|
För att lyfta denna tråd drar jag till med en "omröstning". Det är fritt fram att tycka vad man vill!
Jag är kluven till vilka fälgar jag ska behålla och vilka jag ev ska avyttra. Hjul tar stor plats och gummi blir gammalt, så det känns onödigt att ha tre uppsättningar hjul till bilen.
Vinterhjulen har jag tänkt behålla, det är vw-original, även om jag saknar navkåporna, däcken är ännu tillräckligt bra även om det är pyspunka på ett av dem. Men om du tycker de är minst fina, ska jag överväga även att göra mig av med dem.
Hjulen som den rullar på nu på sommaren är en uppsättning JP-fälgar, med continentaldäck. Däcken sjunger nog på sista versen, men det är ju en vinterbil, så den kommer inte rulla så långt på sommaren, även om det blivit mer än jag trott den här sommaren.
Det tredje alternativet, som jag först tänkt avyttra är de fälgar bilen kom med. En uppsättning MSW-fälgar med dåliga sommardäck:
Till en början tyckte jag JP-fälgarna var mycket ballare än de tråkiga MSW:en, men efter att ha sett denna gamla bild med bilen skodd med de hjulen, så har jag börjat tänka om. JP-fälgarna år lackade i ngn metallickulör, väldigt mörk, nästan helt svart, men i starkt solsken, med en hint av lila i sig. Tyvärr lite kantstötta, men med alla fyra navkåpor kvar och i bra skick. MSW-fälgarna har jag inte sett några större defekter hos, men har inte detaljgranskat dem nyligen.
JP-fälgarna har de något mindre snygga 6-ekerssymmetrin, medan MSW:en har något så udda som elva ekrar! Jag har vänt lite i min uppfattning om vilka hjul jag ska behålla, men det är ändå inget jag kommer bestämma mig för förrän till nästa sommarsäsong, då vinterhjulen är tänkta att behållas.
Så yttra dig, din åsikt är intressant! Kört luftkylt sen jag tog körkortet, van och vän med Vw.
|
|
maxmsm
Golf 4 2,0 BI FUEL -03 Ort: Helsingborg |
Ons 05 aug 2020 8:46 |
|
Kee skrev: | För att lyfta denna tråd drar jag till med en "omröstning". Det är fritt fram att tycka vad man vill!
Jag är kluven till vilka fälgar jag ska behålla och vilka jag ev ska avyttra. Hjul tar stor plats och gummi blir gammalt, så det känns onödigt att ha tre uppsättningar hjul till bilen.
Vinterhjulen har jag tänkt behålla, det är vw-original, även om jag saknar navkåporna, däcken är ännu tillräckligt bra även om det är pyspunka på ett av dem. Men om du tycker de är minst fina, ska jag överväga även att göra mig av med dem.
Hjulen som den rullar på nu på sommaren är en uppsättning JP-fälgar, med continentaldäck. Däcken sjunger nog på sista versen, men det är ju en vinterbil, så den kommer inte rulla så långt på sommaren, även om det blivit mer än jag trott den här sommaren.
Det tredje alternativet, som jag först tänkt avyttra är de fälgar bilen kom med. En uppsättning MSW-fälgar med dåliga sommardäck:
Till en början tyckte jag JP-fälgarna var mycket ballare än de tråkiga MSW:en, men efter att ha sett denna gamla bild med bilen skodd med de hjulen, så har jag börjat tänka om. JP-fälgarna år lackade i ngn metallickulör, väldigt mörk, nästan helt svart, men i starkt solsken, med en hint av lila i sig. Tyvärr lite kantstötta, men med alla fyra navkåpor kvar och i bra skick. MSW-fälgarna har jag inte sett några större defekter hos, men har inte detaljgranskat dem nyligen.
JP-fälgarna har de något mindre snygga 6-ekerssymmetrin, medan MSW:en har något så udda som elva ekrar! Jag har vänt lite i min uppfattning om vilka hjul jag ska behålla, men det är ändå inget jag kommer bestämma mig för förrän till nästa sommarsäsong, då vinterhjulen är tänkta att behållas.
Så yttra dig, din åsikt är intressant! |
Jag hade behållit MSW-fälgarna helt klart.
Som bekant så sitter skönheten i betraktarens öga
|
|
Kee
Golf 1 Cabriolet Ort: Stockholm |
Mån 10 aug 2020 9:50 |
|
Ja det är helt och hållet upp till var och en att tycka och jag är normalt sett av åsikten att man får bygga sin bil hur man vill, men i just det här fallet frågar jag efter åsikter.
Tack för din synpunkt, jag är helt inne på ditt spår, kanske har jag blivit velig främst för att jag var övertygad om att JP-fälgarna var mycket ballare innan jag såg den gamla bilden med MSW-modellen och det fick mig att tänka efter. Kört luftkylt sen jag tog körkortet, van och vän med Vw.
|
|
candyweiss
Donator 100
Tiguan II 2.0 tsi Ort: Svedala |
Mån 10 aug 2020 11:56 |
|
Jag röstar på MSW-fälgarna, tycker att de gör sig riktigt bra den bilen, ser lyxiga ut. JP-fälgarna gillar jag inte alls, ser ut som plåtfälgar eller någon billig hjulsida. VW originalfälgar ser ut som att de ska sitta på ett arbetsfordon, passar iofs bra till vinterdäcken. Men helt klart MSW om du bara ska behålla en uppsättning.
|
|
Kee
Golf 1 Cabriolet Ort: Stockholm |
Tor 03 sep 2020 19:53 |
|
Tack för ditt svar och jag håller med såhär i retroperspektiv att det är MSW som är mycket snyggare än JP. JP kommer säljas till våren, med de halvslitna, men godkända continentaldäcken. MSW kommer troligtvis få sig en ny fräsch uppsättning gummi eller en bättre beggad beroende på vad jag hittar.
Igår mekade jag lite med vagnen igen efter ett uppehåll. Men jag blev faktiskt tvungen till ett "nödmek" i somras som blev en oväntat stressfylld, men såhär i retroperspektiv, underhållande sejour:
Sista dagen innan semestern, högsommarvärme med 30-grader i skuggan. Efter jobbet går jag ut till bilen på den stekheta parkeringen och ska starta för att åka runt kvarteret och lasta på släpet jag har tillkopplat. Då startar inte bilen! Vafalls? Startmotorn hade verkat lite "trött" på morgonen när jag åkte till jobbet, men jag tänkte då att batteriet kanske inte var det piggaste längre. Så med en kollegas hjälp försöker vi kabla igång bilen, men fortfarande ingen fason, det klickar bara. I värmen är goda råd dyra, jag prövar att tråckla med nyckeln i låset i tron om att det kan vara själva tändningslåset som sagt upp sig. Till slut får kollegan den briljanta idén att rullstarta bilen, och med släpet losskopplat från bilen, börjar vi rulla och så fort jag släpper upp kopplingen så hoppar den igång som om inget hade hänt. Tillbaka till släpet och koppla på för att kunna åka runt kvarteret och lasta på släpet, DÅ TAPPAR JAG SLÄPET I EN KURVA! I värmen hade tydligen uppmärksamheten fallerat så vagnen hade väl inte låst fast vid kulan och i fallet var säkerhetsvajerns karbinhake var ett minne blott. Det händer dock inget allvarligt eftersom släpet var tomt och hastigheten låg, men när jag backat till för att hänga på släpet igen med svetten drypandes så man knappt ser, ja då tappar jag släpet på tån! Herre gud va jag kved och vad synd det var om mig då!
Ekipaget dagen innan "raset", en bra dragbil, ännu en anledning att jag gillar denna vagn så mycket!
Det var min start på semestern, efter att ha kommit på den briljanta idén att parkera i nedförsbacke hemmavid, kunde jag i lugn och ro börja felsöka, men det var troligtvis varken oxid på kabelskorna, eller någon elektronik i bilen som spökade. Eftersom jag bara har begränsade möjligheter att meka hemma, så fortsatte resan mot stugan. Ekipaget startade så snällt i nedförsbacken och jag behövde inte ens koppla loss släpet då, men sen fick jag stå på tomgång både hemma hos mig när jag skulle lasta och sedan även hemma hos mamma där jag skulle hämta ett par andra grejer med mig på släpet. Det blev därför inte heller något stopp vid ngn mataffär, men det fanns ju lite mat ute på stugan redan, så jag skulle nog reda mig på den punkten.¨
När jag dagen efter plockar loss startmotorn och provkör den lös, får jag bekräftat att det är den som lagt av, solenoiden klickar och kastar ut drevet, men motorn snurrar inte. En ny motor från Tyskland ligger på runda sjuhundringen så det är inget att orda om, slänger även med ett oljefilter så jag kan göra en service när bilen ändå är uppallad, dock får jag vänta väldigt länge på detta så i början av min semester har jag ingen fungerande bil.
Bara en kort stund efter att startmotorn anlänt sitter den där och vagnen hoppar igång så fint så!
Men sen dess har jag inte åkt så mycket i denna, då jag rullat runt i min cabriolet istället, men igår var det dags för lite kärlek igen. Jag har ju länge velat ha ett armstöd till denna, mamma har det i sin "wolf line", men gillar det inte. Hade det inte varit för att hon har grå inredning och jag svart hade jag skruvat loss det för länge sen och monterat i min bil. Men jag kan inte stå ut med att ha fel färg på grejerna. Jag har hållit utkik efter detta tillbehör i olika sammanhang, men det är ganska ovanligt och till slut bet jag i det sura äpplet och köpte ett "repro". Jag visste redan innan att kvalitén skulle vara dålig, så jag blir inte så besviken när jag öppnar lådan och känner den billiga plasten och den tveksamma mekanismen.
Och det är värt att notera att detta är inget för den som gillar kvalité och skulle jag ramla över ett original i rätt färg, så skulle jag kunna tänka mig att byta ut detta trots merjobb/kostnad. Alla monteringsdetaljer som behövs följer med, men ingen instruktion så det blir lite guesswork och dessutom ett par detaljer över!
Pilligt att få in muttrarna på plats under fästet.
Utöver att det fanns åtminstone en skruv, en bricka och en mutter för mycket så blev jag tvungen att kapa en skruv då den bottnade. Monteringen var pillig och det kändes ibland som "gör jag verkligen detta rätt", och det fanns ingen instruktion, men inte heller så många olika alternativa sätt att montera det på.
Färdiga resultatet:
Det SER ju bra ut, men den "känns" billig och det flexar lite väl när man belastar det, även om det inte känns som det ska ge vika. Ska jämföra med mammas originalstöd senare för att få en bättre känsla för skillnaden.
Sen fick jag för mig att jag skulle byta ut stereon också. Köpte en beggad dubbeldinstereo till ett annat projekt för över ett år sen som aldrig hade installerats. Och även om jag inte tycker en dubbeldinsmaskin gör sig bra i denna inredningen på grund av mugghållaren, så ville jag verkligen ha bluetooth-funktionaliteten och framöver ska jag montera en liten subwoofer också. Sonystereon jag hade dög alldeles utmärkt och jag hade kunnat stå ut med att den saknade BT om den hade haft RCA-utgång, men det fanns varken eller så inför vardagsbrukandet i vinter vill jag ha lite bättre ljud.
Men dels ville jag testa hur en dubbeldin skulle funka i verkligheten, dels ville jag testa just den här maskinen och det är ändå bra att jag gjort det. För den visar sig inte funka till 100%, dels är det lite "döda pixlar", dels visar sig fjärren vara helt död och dessutom saknas mikrofonen för handsfreefunktionen! Nåväl så kan det gå om man köper beggat.
Färgen passar illa i den här vagnen, men jag fick till en snygg installation av AUX-kabel och USB i askkoppen.
Sen är det lite andra saker jag inte blir klok på och måste granska manualen närmare, antingen är enheten väldigt begränsad, eller helt enkelt defekt. Jag hittar tex ingen inställning för klocka eller att stänga av "beepet" vid varje knapptryckning. Men fjärren från min gamla Pioneerstereo funkar och i det andra projektet passar displayfärgen in väldigt bra. Till det projektet ville jag ha trippla RCA, BT, fjärr och CD, vilket denna har, så vi får se om jag får fatt i en mick och kanske använder den ändå trots defekterna.
Nu blir det iaf lite utvärdering av hur väl den faktiskt funkar, sen ska den bytas ut mot en enkeldin i rätt färg och kompletteras med en subwoofer. Funderar på en modell för reservhjulsbaljan, det verkar som en smart idé i en bruksbil.
Det var allt för nu! Vi hörs! Kört luftkylt sen jag tog körkortet, van och vän med Vw.
|
|
Kee
Golf 1 Cabriolet Ort: Stockholm |
Tor 24 sep 2020 21:33 |
|
Jag uppdaterar denna tråd mycket för mitt eget höga nöjes skull och för att det är kul att kunna gå tillbaka i sin "dagbok" över saker man pysslat med i det förflutna. Men det är fritt fram att kommentera och fråga!
Nästa steg i att förbereda denna vagn för vintern bestod i att utrusta den med "nytt" extraljus". Med "nytt" här avser jag bättre begagnat och det är väl främst i förhoppningen om att jag ska kunna få lite utvärdering på hur bra de olika lamporna lyser. inte för att jag var särskilt missnöjd med min gamla setup. Tanken är att min gamla "ramp" (som består av fem individuella lampor) ska få flytta över till min mors bil (som också råkar vara en Mk4 varre).
Den ramp jag nu monterar är i ett stycke och mycket mindre och smidigare än det tidigare montaget. Även om jag tycker att jag lyckades väl med installationen av den tidigare rampen, så ville jag testa att montera denna såsom jag sett att vissa monterar sina små och smidiga Led-ramper, dvs bakom "grillen".
Bild från i vintras med den ursprungliga rampen:
För att få dit den nya måste fronten bort. Men eftersom jag rostlagat skärmarna på mammas bil i somras var det en barnlek att få loss den då jag hade det färskt i minnet. Fem skruv, (eller är det sju?) och sedan skjuta hela partiet framåt. Här lät jag den övre grillen hänga kvar i huvlåsningsmekanismen även om jag inte kan rekommendera det då man blir tokig på att den hänger och fladdrar.
Rampens fästen är lite dumma då de egentligen inte låter sig monteras på så många olika sätt, men tack vare att det fanns två hål borrade vinkelrätt mot hur det är tänkt att de ska sitta, kunde jag med lite egna skruv, skruva fast den i frambalkens nedre läpp, på så vis linjerade den ganska väl med den nedre grillen.
Placeringen känns rätt, men hur kommer det att funka?
För att ge tillräckligt med frigång för frontpartiet var jag tvungen att tälja lite i de vertikala "stängerna" som löper tvärs över hålet. Jag fick även frisera lite av ett skruvfäste i själva frambalken (krockbalken) för att kunna vrida rampen uppåt.
Min modell har även inbyggt "positionsljus". Jag vet att besiktningen (och ev polisen) kan vara lite knepiga med positionslampor som inte sitter på rätt höjd och bredd, så jag tänkte nog montera in en switch för att kunna stänga av det inför besiktning. Lampan gör ju varken av eller till, men jag tyckte den var lite effektfull när den lyser upp grillen på positionsljuset. Faktum är att det dubbelrelä jag använt, som nu bara behöver använda ena spolen. fick positionsljuset på den andra spolen så jag kunde tjuva positionsljus utan någon vidare kabeldragning.
Positionsljus på ger en extra effekt:
Jag upptäckte dock vid provkörning av helljuset att rampen måste riktas ytterligare uppåt. Men för att kunna göra detta måste jag fila av lite mer av skruvfästet i frambalken (visar bild på detta framöver om någon är intresserad), så jag fick ingen bra bild av hur bra helljuset skulle kunna bli med rätt riktning, men jag kunde iaf provköra lampan och knäppa en bild.
Återstår att se hur bra man ser ut, men när det är såhär slimmat så ser man rätt bra ut.
Den andra grejen jag tänkte ta upp i det här inlägget var stereon. Som man kan se i mitt förra inlägg så bytte jag ut den Sony Xplod som satt i när jag tog över bilen, men som tyvärr saknade både RCA ut och BT och fick därför vika hädan till förmån för en annan dubbeldinsenhet som jag hade på hyllan. Annars är Sonyn en fin maskin som lät bra och passade bra i instrumentbrädan
Men den "nya" Pioneren var ingen bra match ens i början. Dels var det några saker jag inte var nöjd med i själva funktionaliteten, men det som jag visste inte skulle duga, var dubbeldinsformatet. Med mugghållaren i bruk i en mk4 funkar det dåligt med en dubbeldinsmaskin, man ser helt enkelt inte stereon när man använder mugghållaren! Så många bilder/videos jag tagit del av sen jag börjat tänka på detta, där jag sett folk som trots allt kör enkeldinsenheter, montera prylfacket UNDER stereon! Det är enligt mig helt bakvänt, men upp till var och en antar jag.
Här har jag gjort en liten jämförelse mellan enkel- och dubbeldinsstereos i en Mk4:
Den "nya" stereon, även den en begagnad traderamaskin, är en Alpine utan CD. Men som man kanske anar har den röd belysning och passar därför in mycket bättre i instrumenteringen. Den har även två RCA ut och såklart BT. Jag gillar funktionaliteten, att den kopplar upp direkt mot telefonen, samt visar låttitel, artist och album eller spelad tid. Pioneerheten visade BARA telefonens namn, det gick inte att ändra. Dessutom var man tvungen att starta uppspelningen för hand när enheterna hade kopplat ihop, vilket jag också hade problem med. Så denna Alpine är en keeper i den här bilen, om jag ens ids installera Pioneermaskinen i mitt andra projekt får vi se, som det lutar åt nu, troligtvis inte.
Jag hade även ett litet sjå med att få till en mick till mina "nya" blåtandsmaskin. Jag brydde mig aldrig om att lösa problemet för Pioneerstereon, då jag visste att den skulle ut, men till den nya enheten vill jag vara ordentlig och installera en mick. Ingen av de båda begagnade maskinerna hade sin mikrofon i behåll. Det visar sig att många, ja det stora flertalet, av små mikrofoner av denna typ, har en stereoplugg av ngn mystisk anledning. Och det funkar inte med stereon, det hörs inget för personen i den andra änden, även om man försöker dra jacket i och ur och hitta ett mellanläge. Det slutar med att jag lyckas "fullöda" dit en monoplugg på mikrofonsladden och få det att funka hjälpligt. Men jag ska på sikt lösa detta med rätt sorts mikrofon, för det verkar komma lite störningar. Den här typen av mikrofonhar dessutom inte den kulled som många bilmickar har för att kunna vinkla mikrofonen i alla led.
Jag lyckades iaf med en snygg installation av micken, men jag skulle vilja vinkla den lite inåt:
Det ska monteras en baslåda också, det blir inget värstingbygge, men lite extra knuff för att öka njutbarheten när jag kavar runt på våra hala svenska vintervägar. Men en solig dag för någon vecka sen så skar jag iaf til en bagagerumsmatta av universal modell. Det blir ju aldrig särskilt bra när man använder universal, men tanken är att detta är bättre än den fleecefilt jag haft som bagagerumsmatta hittills. Och bilen är knappt värd en bagagerumsmatta ändå, men eftersom jag är så knäppt funtad som jag är som tar hand om en över tjugo år gammal vinterpulka, så fick den en ändå. Jag kör ju trots allt en del byggvaror och sopor baktill.
Det luktar svagt av "ny bil" när man rullat ut en ny gummimatta i kupén.
Det finns även lite andra uppdateringar i piplinen. Vad som kommer i vilken ordning, får vi se. Jag har några parallella projekt på G nu. Men mer kommer! Kört luftkylt sen jag tog körkortet, van och vän med Vw.
|
|
Kee
Golf 1 Cabriolet Ort: Stockholm |
Tis 29 sep 2020 21:50 |
|
Jag får känslan av detta inte är världens mest välbesökta forum, men det gör inget, jag har börjat min projekttråd här och jag orkar inte dra igång en ny någon annan stans för att eventuellt få mer respons. Jag får förutsätta att det läses mer än svaras helt enkelt.
Vill härmed passa på och "varna" för ett innehållsrikt inlägg. För dem som har dålig kondis kanske man ska rekommendera ett lättare format innan man försöker förstå sig på mig, Men för de som har läsförmågan i behåll och är intresserade av gamla golfar, får härmed sitt lystmäte!
Nåväl, helgen som gick ägnades åt lite mer pyssel med bilen, den måste ju vara iordningsställd tills det blir kallt och mörkt, för då vill jag inte meka utomhus. En av de fösta sakerna jag ville göra vara att korrigera den nya led-rampen så den stod lite högre upp, för detta behövde jag ta av fronten igen eftersom en liten "läpp" på frontbalken tar i rampens ovankant. Den var redan tidigare friserad en gång, men jag behövde ta av lite mer. Så med fronten väck och rampen lossad så att den hängde ur vägen, kunde jag skruva loss skruven som satt i "läppen", så jag med vinkelslipen kunde kapa bort ytterligare några millimeter. Den här gången tog jag faktiskt en bild för att förklara hur det ser ut.
I mitten syns fästet jag fick modifiera för att kunna montera rampen på detta vis.
Med detta tilltag fick jag en höjd på ljuskäglan som funkar, eventuellt får jag justera det lite till, men det går att justera rampen utan att plocka bort fronten om jag inte måste ta bort mer på fästet. Tiden får utvisa detta.
Med fronten borta kom jag ordentligt åt strålkastarna också. Jag hade noterat att vänsterstrålkastaren dallrade lite på tomgång och när bilens chassie skakade, nu var ju ett läge så gott som något att undersöka varför. Det visar sig att den lyktan bara satt med tre skruv och ett av fästena hade dessutom gått av i godset, så den satt bara på två skruv. Lyckligtvis var det just vänsterstrålkastaren jag hade en extra av. Så även om den nya strålkastaren jag hade på hyllan var av ett billigare eftermarknadsfabrikat (tror det är TYC) så valde jag att byta. Med strålkastaren lös från fordonet passade jag även på att "ledifiera". Postitions- och halvljus byttes till led, blinkers och helljus är fortfarande glödisar. Blinkers kommer jag inte bemöda mig om att byta då det inte är värt det med allt extra pyssel med motstånd och dylikt, men helljuslampan kanske får bli led framöver också.
Med lyktan lös är det lätt att byta lampor, fick flytta över hödjusteringsmotorn också.
Jag hade redan sen tidigare tänkt byta ut halvljuset mot LED, men dragit mig för att göra det på plats, då det inte går, eller är nästintill omöjligt att pilla in fästbygeln under lampbasen med lyktan på plats. Det positiva är dock att både lampa och drivdorn får rum inuti lyktan så att täckkåpan går att montera. Jag bytte även ut regskyltens lampor mot led och det jag eventuellt ska komplettera med nu är extra backljus, mest för att jag har ett sånt på hyllan, men annars är jag nöjd med min exteriöra ljussetup nu.
Det som dock var det "stora" meket, den här helgen var monteringen av en ny blinkersspak. Som jag nämnt tidigare i tråden hade jag en önskan om att montera farthållare i bilen och då måste ju blinkersspaken bytas ut bland annat. När jag sedan upptäckt att helljuset bara fungerat sporadiskt och ljustutan bara om man verkligen drar spaken i botten (mot ratten), så började jag forska och kom snart fram till att felet ligger nog i spaken då dessa bilar inte har något eget ljusrelä. Det är även tydligen ett vanligt fel att spaken fallerar just därför.
Så mina första efterforskningar togs upp igen, ringde även till VW själva och hörde mig för om farthållarkitet gick att köpa via dem. Men trots att jag hade artikelnumret på kabelhärvan, så fick han inte upp något i sitt system, trots att han sökte länge och väl. Jag tackade för försöket och fick iaf ett pris på spaken, jag minns inte hur mycket det var, men tillräckligt för att det var utom fråga för mig, speciellt med tanke på att jag inte kunde köpa kabeln på samma ställe.
Jag var dock mån om att det skulle vara bra kvalitet på spaken, jag ville INTE ha en fladdrig plastig spak med tanke på hur mycket man kommer använda den och hur mycket jobb det är att montera den. Så jag landade återigen på den tyska sajten som tipsats om högre upp här i tråden.
https://shop.ahw-shop.de/vw-teile/golf/golf-4-1j/elektrik-lichtanlage/ tempomat
Det var inte det billigaste alternativet, men att handla från ebay är uteslutet och kinaalternativen kändes som en kvalitetsrisk även om jag både en och två gånger funderade över hur många fabriker som tillverkar blinkersspakar till golf 4. Men efter att ha översatt ahw-shop.de med google kunde jag navigera mig fram till ett köp och innan arbetsveckan var slut kunde jag hämta ut paketet, snabbare än utlovat från tyskarna.
När jag på kvällen hade landat ute på stugan där jag har min verkstad, var det dags för lite "unboxing".
Det är något speciellt med OEM-delar, notera det tjocka instruktionshäftet.
Det som är bra med det här kitet som jag köpte är just den omfattande installationsbeskrivningen. Nu är det bara en bråkdel av häftet som behövs, då det är tryckt på flera språk, dessutom kan man med en diesel hoppa över flera steg som involverar kabeldragningen till ECUn. Även om manualen är oumbärlig, så har jag några anmärkningar på sånt som jag tycker manualen var lite otydlig kring. Jag har funderat på hur uppskattat det skulle vara med en how-to här på forumet, jag tog inte jättemycket bilder eftersom manualen täcker det mesta, men jag skule kunna tänka mig att skriva en svenskspråkig komplettering i en separat tråd om intresset skulle vara stort för denna OEM-eftermontering.
Nåväl, efter att fordonet gjorts strömlöst och airbagen kopplas loss så ska man notera hur ratten sitter på rattaxeln, för att kunna återmontera den rätt sen. Då tyckte jag det kändes bra att ha en bild på hur det såg ut. Enligt internet så är det inte alltid markeringarna står rätt för varandra, det gjorde det dock i mitt fall.
Notera hur ratten står innan den plockas bort.
När man sen kommit så långt att man fått loss spakarna från rattstången stötte jag på det första steget där manualen var lite otydlig, nämligen HUR de två spakarna satt fast i varandra, det står bara att man ska trycka på den lila plastläpp som man ser till höger vid hålet för rattstången, inte åt vilket håll den ska tryckas och var någonstans spakarna separerar på sig. Den andra frågan blir emellertid lättare att besvara när man ser den lösa spaken bredvid.
Här parar jag ihop den nya spaken med torkarspaken, man ser hur spakarna liksom skjuts fast i varandra axiellt
Trots manualens brister skulle jag aldrig gjort detta utan den, alltifrån att man inte ska vrida på glidkontakterna för airbagen, till korrekt åtdragningsmoment för rattens fästskruv. Den listar även alla specialverktyg som behövs.
När allt är som mest nerplockat ser det ut såhär:
Sen kommer kabeldragningsmomentet och det är nog det moment som tar längst tid. Byta själva spaken går fort. En del av kabeldragningen är att komma åt från motorrummet och jag minns att jag tänkte "måste man verkligen det", när jag läste om detta första gången. Men "ja det måste man", för det är härifrån man kommer åt det kontaktstycke som ska skarvas på från spaken vidare till motorns styrdon.
Här under var det skitigt Det tog ett tag att blåsa/torka rent och kupéfiltret ska bytas.
Här var manualen lite mindre tydlig igen, för att få bort väderskyddet uppe vid vindrutan, var man tvungen att ta i lite, manualen beskrev det som att det bara var att dra ut det, men på min bil satt det väldigt hårt. Jag belv dock förvånad över att torkararmaturen gick så lätt att plocka isär dock. En liten avdragare till torkararmarna underlättar enormt här.
Det man vill åt är den vita lådan som syns till höger i bilden. Det är själva "portalen" melan motorrum och kupé. Under locket finns ett rutnät med lite olika kontaktstycken, vars hanar och honor möts här och i sin tur sitter fast i rutnätet. Alla kontaktstycken har olika färg, så det går inte ta miste på den svarta som ska loss här och när den är loss så kommer man åt den inifrån under instrumentbrädan
Det är när jag kommer till detta steg som pusselbitarna ramlar på plats. Kontaktstycket som kommer från motorn har sex trådar, medan kablarna från interiören bara är två! Och det är i detta kontaktstycke som den nya kabelhärvan ska kopplas in. Trådarna från den nya kabelhärvan från spaken är numrerade och med en bra lampa ser man vilka "brunnar" som har vilket nummer. Här gäller det att inte koppla fel som jag gjorde, då får man vara flink med terminalverktyget och pilla ur kabelskon igen.
De två tjocka trådarna som kommer uppifrån är original och det nya kabelstycket är nertill:
Även här snuddar manualen bara vid hur man går tillväga för att trycka i den nya kabelskorna i kontakthuset. Om man pulat lite med bilel tidigare vet man att kabelskor i kabelhus ofta sitter fast med små hullingar som gör att de inte ramlar ur, det är dessa man trycker på med ett specialverktyg för att kunna dra ur kabelskon ur kontakthuset. Men på dessa vagnar, måste man "låsa upp" kontakthuset, genom att skjuta den rosafärgade delen ett litet "snäpp" åt sidan. Man kan nog bara skönja det på min bild här ovan, men den rosa delen är lite "försänkt" där och det är då kontaktstycket är "upplåst".
Nu är man nästan helt färdig med installationen och kan börja skruva ihop allt igen. Det sista momentet är att tjyva ström till det hela från säkringsdosan. Med säkringsdosan lös utanför ska man koppla loss tråden till den femte säkringen, för att göra detta måste säkringen först bort, sen ska man med ett terminalverktyg trycka ut den befintliga kabelskon och hade man här inte redan kommit i kontakt kontaktstycket som man kopplade in mot motorn, hade det nog inte varit lätt att begripa och jag fattade det inte heller med ens, men även här sitter ett rosa "lås", skillnaden är att det är mycket större och sitter mycket hårdare, men efter lite vickande med två skruvmejslar klickade det till slut lös och jag kunde få ut den befintliga kabelskon.
Dela den rosa delen skjuts ngn mm åt sidan för att lösgöra alla kontaktstycken. Den tomma brunnen (inringad) är var vi nu ska ansluta den nya kabeln.
Med den gamla kabelskon inkopplad på den nya kabelhärvan har man således gjort sig en "OEM-strömtjuv" och kan börja återmontera allt. Hade jag bara gjort detta hade det nog varit gjort på en eftermiddag, trots att man stöter på lite problem, så en jättesvår operation är det ju inte, iaf inte om man har instruktionerna att gå efter.
Här ser man nu att antalet tåtar matchar varandra i de två kontaktstyckena (Svarta):
Men nu kunde jag ju inte nöja mig med detta. Eftersom det ändå var så mycket bortplockat var det nu ett utmärkt tillfälle att dra lite kablar. Två saker som jag ville installera, som dock inte blev lika proffsiga som spakinstallationen. Det ena är en yttertempmätare som jag faktiskt saknat då jag inte har färddator i min bil. Men med den "blanka" knappen bredvid sätesvärmen där nyare modeller har ESP-knappen, hade jag ett lämpligt ställe att montera en liten display. Nu hittade jag inte en som passade klockrent, men den får duga för tillfället, den var ändå billig. Jag hade helst velat ha en som gick att dimma med instrumentbelysningen och helst med en bakgrundsbelyst display.
Yttertempmätare sitter inte klockrent, den det funkar tills jag hittar något bättre.
Det som däremot var mest jobb att installera, var den 4 i 1-mätare jag hade liggandes i väntan på montering. Men med alla paneler bortplockade och en passage ut till motorrummet via den vita lådan, skulle det aldrig bli lättare att installera den. Jag kände att bara jag fick kabeldragningen gjord och kunde provköra mätaren, så gjorde det mindre om jag inte fick alla givare installerade vid samma tillfälle.
Placeringen av denna mätare har vållat mig lite huvudbry och sen jag fått den driftsatt och sett hur den ser ut och hur det funkar när man kör bilen dagligdags, så har jag börjat omvärdera min placering. Men eftersom det var en del jobb att få den på den plats den sitter idag, så lär den få sitta kvar där ett tag. Först och främst ska jag få alla givare installerade.
Mest för att det är kul och eftersom jag inte har ngn färddator skymmer. Notera den nya spaken!
Det är en volt- turbo- oljetryck och oljetempmätare med ställbar displayfärg. På förpackningen såg det ut som att den skulle kunna matcha den blå instrumentfärgen i golffyran bra, men trots att det finns flera nyanser av blått, så var det väl ingen som riktigt matchade och dessutom funkar inte dimmerfunktionen, utan den dimmar baklänges, när instrumentbelysningen tonas ned blir mätaren lite mer ljusstark, men bara lite.
När jag lajjar runt med färgerna så märker jag att den röda är mycket snyggare och matchar den övriga instrumenteringen mycket bra, så med facit i hand skulle man nog monterat den utanför huvudinstrumentet. den har exakt samma dimension som ljusströmställaren till vänster om ratten och jag har börjat fundera på om den skulle gå att flytta till panelen nedanför på något snyggt sätt. Jag vet att det finns paneler för att montera en 52-mm mätare i utblåset, men denna är inte av standardmått.
Nu har det hunnit bli mörkt och jag kan för första gången testa mina nya lampor, när jag hade allt demonterat tidigare ville jag inte koppla in batteriet när airbagen var urkopplad. Att ljuset i ledlamporna skulle vara bra är inte så förvånande, men jag blev ändå överraskad över ljusmängden! det jag mest var intresserad av var dock ljusbilden som jag vet är ett problem med ledkonvertering. Jag har testat led H4 på transportern förut och även om det går att få det okej har det kännts som en kompromiss. Men dessa lampor ger faktiskt en okej ljusbild i kombination med ett otroligt starkt sken!
Svårt att återge ljusintensitet på bild, men ljusbilden framträder ändå mot min stökiga garagevägg.
För att verkligen känna på hur ljuset och framförallt helljuset med den uppställda rampen, ter sig vid körning tog jag därefter en liten runda med bilen i mörkret. Och lyset imponerar, framförallt halvljuset och jag tänker att jag får utvärdera hur många av mina medtrafikanter som stör sig på mina lampor och blinkar åt mig i trafiken innan jag ropar hem segern. Men jag har mindre av ett moraliskt dilemma med det nu än jag hade för ett par år sen då jag tycker att var och varannan bil med originalmonterat xenonljus bländar något förskräckligt.
När jag är ute och kör tänker jag att jag ändå måste känna på hur farthållarspaken känns. Jag vet ju att den måste kodas in med VCDS och döm om min förvåning när jag märker att den kickar in som om inget hänt! JAG HAR FARTHÅLLARE I MIN BIL!!! Jag hade aldrig kunna tro att det skulle gå så lätt och vad det nu kan ha landat på i slutänden 1200kr(?) och en eftermiddags jobb var det definitivt värt! Jag har nu kört bilen med FH i två dagar och det är så njutbart så. FH är definitivt det bästa tillbehöret man kan ha i en bil och den uppdaterade spaken är definitivt bättre än den gamla (som jag har in min transporter). Det enda dåliga med FH är att inte alla använder det så man slapp fenomenet att hela tiden komma ifatt och tvinga stänga av den.
Nu har denna bil allt jag behöver av en vardagsbruksis på vintern, eventuellt ska en subwoofer till stereon kopplas till (och kanske ett extra backljus), givarna till extramätaren monteras och sen ska den få sig ett oljebyte (och ett nytt kupéfilter) innan vintern. Så det kommer säkert en uppdatering till i denna tråd snart. Kört luftkylt sen jag tog körkortet, van och vän med Vw.
|
|
maxmsm
Golf 4 2,0 BI FUEL -03 Ort: Helsingborg |
Ons 30 sep 2020 20:54 |
|
Underbart att läsa om ditt engagemang, jag läser varje uppdatering i denna tråden!
Montera LED-ramp och evt byta till LED i hel och halv känns ganska intressant för mej, farthållaren får jag ta en till fundering på, byta armstödet i mitten till ett helt ska jag fixa när jag fått tag på ett helt på skroten.
|
|
Kee
Golf 1 Cabriolet Ort: Stockholm |
Tis 06 okt 2020 21:08 |
|
Tack för din respons, det värmer!
Vi har alla olika preferenser på vad som är viktigt och jag vet att många inte värderar FH särskilt högt, många gillar det inte alls. Men jag kajkar en del motorväg och ända sen den första bil jag ägt som hade det, har jag saknat det i varje bil som inte haft det. Tyckte det var lite kul med responsen på mitt första inlägg där jag skrev att jag funderade på att eftermontera FH, så nu nr det var gjort kände jag att jag ville dela med mig till de hugade som finns där ute.
Är det någon fråga jag lämnat obesvarad angående detta, så tveka inte att fråga här i tråden! Kört luftkylt sen jag tog körkortet, van och vän med Vw.
|
|
candyweiss
Donator 100
Tiguan II 2.0 tsi Ort: Svedala |
Tis 06 okt 2020 22:31 |
|
Kee skrev: | Tack för din respons, det värmer!
Vi har alla olika preferenser på vad som är viktigt och jag vet att många inte värderar FH särskilt högt, många gillar det inte alls. Men jag kajkar en del motorväg och ända sen den första bil jag ägt som hade det, har jag saknat det i varje bil som inte haft det. Tyckte det var lite kul med responsen på mitt första inlägg där jag skrev att jag funderade på att eftermontera FH, så nu nr det var gjort kände jag att jag ville dela med mig till de hugade som finns där ute.
Är det någon fråga jag lämnat obesvarad angående detta, så tveka inte att fråga här i tråden! |
Intressant tråd i detta långsamma forum, vilket såklart är trist.
Testa annars VCS, som är mer besökt, där finns en VW projekt-avdelning (gtiklubben.nu).
|
|
maxmsm
Golf 4 2,0 BI FUEL -03 Ort: Helsingborg |
Sön 11 okt 2020 19:42 |
|
Vart har du köpt LED-lamporna till halvljuset?
|
|
Kee
Golf 1 Cabriolet Ort: Stockholm |
Fre 20 nov 2020 23:06 |
|
Hej och vad kul att du kommenterar! Lamporna kommer i det här fallet från Biltema, men motsvarande finns ju att köpa lite varhelst där de säljer denna typ av lampor. Problemen är som jag ser det: 1.Dioderna måste sitta koncentrerat kring en så liten yta som möjligt för att efterlikna en halogenlampa i den mån det går. 2. Lampan måste få plats i lamphuset, det är väldigt trist, för att inte säga väldigt dåligt, att inte kunna använda dammkåporna på sin bil. 3, det ska gå att montera dem med avseende på fästbygelns konstruktion. I det här fallet får man ju demontera strålkastaren och för detta måste ju stötfångaren bort. Hade det inte varit för att jag monterade extraljuset och ändå hade loss stötfångaren hade jag nog inte gjort detta, men nu kunde jag lika gärna pröva och nu när jag vet hur det lyser kommer de att återmonteras efter besiktningen.
Sen förra posten har jag hängt i en baslåda i denna vagn. Testade en (för mig) ny typ av låda som monteras i reservhjulet. Efter lite bråk med kabeldragningen så satt den på plats!
Man kunde ju tro att det satt en tiotummare i denna, men icke, den är i stereo!
Fördelen är som jag tidigare konstaterat, att den inte tar någon extra plats och i en bruksbil är det extra viktigt då man vill kunna använda hela kupén. Nackdelen är kompromissen med ljudet, jag hade trott att det var en enkel högtalare i denna, men det är en stereosetup med två mindre element och det tycker jag är lite synd. För även om ljudet är "okej", så hade det nog varit mycket lättare att åstadkomma en djupare bas med ett monoelement med större membran. Monteringsinstruktionen var lite bristfällig, men allt fanns med i lådan, även om jag behövde modifiera en skruv litegrann.
Men det ger ett lite extra tryck i ljudet och jag ångrar inte att jag monterade det, men det är en kompromiss.Tack vare att elementets egna aktiva förstärkare går att justera med en separat justering och att Alpine-enheten också har denna möjlighet att boosta subwooferkanalen, så får jag okej tryck i enheten, så att den rundar av ljudet på ett snyggt sätt. Men det är inget dunkadunka för finniga tonåringar, men hade jag velat ha det, hade jag offrat bagageutrymmet och slängt in en vanlig baslåda. Kört luftkylt sen jag tog körkortet, van och vän med Vw.
|
|
Kee
Golf 1 Cabriolet Ort: Stockholm |
Ons 17 feb 2021 20:34 |
|
Sitter hemma på min kammare och känner att jag borde uppdatera det här lite. Jag är reggad på gtiklubben, men eftersom jag börjat här så fortsätter jag nog här. Det har hänt en del med vagnen sen sist och jag skriver ju rätt långt, men ska försöka fatta mig så kärnfullt jag bara kan.
En liten "modd" jag gjort sen senast är att byta ut växelspaksknoppen. Iden till detta kom sig av att damasken var utsliten, knoppen i sig var helt okej. Jag har relativt nyligen upptäckt vad man kan handla på aliexpress och har köpt lite "kinatrim" till denna vagn och först att anlända var växelspaksknoppen med tillhörande damask. När jag monterade denna "lite ballare" knopp märkte jag snart att växelspaken hade blivit längre! Körde så i en vecka tills jag hade möjlighet att åtgärda felet, den längre växelspaken gjorde att slaget blev längre och spaken upplevs mindre precis.
Originalknoppens höjd från referenspunkt:
Eftermarknadsknoppens höjd från samma referenspunkt:
Så jag tog fram kapen och ansade av två-tre centimeter och filade till ett nytt styrspår i samma veva. Jag kunde åter på nytt styra stereon utan att behöva väja för växelspaken och känslan av de kortare slagen var tillbaka. Detta är alltså inget för någon som inte vill göra en oåterkallelig åverkan på sin vagn.
Ny höjd efter att själva växelspakstången kapats:
Jag gillar denna knopp, kvalitén är förvånansvärt bra för att vara så billigt från Kina. Det som ser ut som borstad aluminium är faktiskt metall och troligtvis aluminium eftersom det inte är magnetiskt. Knoppen har väl plankats från mk6an eller mk7ans GTI-knopp?
Gillar de röda detaljerna, fungerar på de flesta bilar, men framförallt på en som är röd utvändigt:
Detta var i början på december och den här vintern har jag bara brukat vagnen. Är sjukt nöjd med den och tänker att den här kan jag nog ha i många år till. Kör ju rätt mycket och den är snål och delarna är billiga, det enda som gäckar mig är att jag borde byta kamrem för jag vet inte är det är gjort senast och den här motorn har insprutningspumpen på kamremmen, och jag är rekommenderad att köra en justering av pumpen sen. Och jag vill egentligen ogärna fippla med det då den är så sjukt lättstartad som den är nu och går jättefint. Polarn som har haft en del dieslar är mäkta imponerad över hur lätt den startar, till och med i minus 10.
Sånär här bilder ger sällan rättvisa, men detta är halvljuset med LED:
Men säg den lycka som varar för evigt. När jag i början på januari hade ett ärende in till stan så får jag lite (frivillig?) sladd i en kurva i nysnön och jag åker in i en trottoarkant med bakvagnen. Inte jättehårt, men det gör ont i själen. När jag kliver ur bilen för att inspektera skadan möts jag av följande syn.
Kanske 7cm som är på väg att separera från fälgen? Otroligt nog håller det luft.
Jag märker snart att det är något som inte står rätt till. Ratten står helt plötsligt snett, men i övrigt går det bra att köra. Jag minns från en annan händelse med en Saab 95a med sned ratt jag hade som hade så dåliga bakvagnsbussningar, så att när jag bytte ut dessa, så stod ratten rakt igen. Och eftersom det var bakvagnen som hade tagit stryk så drog jag min slutsats att det var därför ratten nu stod snett. Jag lyckas ändå ta mig ut till verkstan igen och hjulet håller luft hela vägen, men "flisan" har flugit av i farten.
Nu har vintern kommit på allvar och jag har ingen lust att meka utomhus och i garaget är det fullt, men jag gör en snabblösning och kränger över däcket från den skadade fälgen till en av JP-fälgarna med dåliga sommardäck utan att ens balansera det. Mest för att ha en "peace of mind" när jag kör, och inte oroa mig för att tappa luft.
Tyvärr blir det en nedgradering till de fulare fälgarna, ngn som sitter på en AVUS-fälg är jag intresserad!
Att tappa luft är dock det minsta av mina bekymmer nu, skadan på bakvagnen är uppenbar i halt väglag, bilen ålar sig som en orm på vägen och det är båda händerna på ratten hela tiden, full fokus på vägbanan, du vågar knappt ändra låt på stereon, och max 70-80km/h som gäller. Riktigt oskönt att köra bilen och jag inser att en hjulinställning måste till om jag vill fortsätta leva. Problemet är bara att bakvagnen på dessa är helt stel och har inga justeringar.
Jag upptäckte när jag la om däcket att JP-fälgen är en tum bredare och vid senare kontakt med däckverkstan igen, så säger de att det är bäst om alla hjul är likadana om de ska kunna mäta upp bilen igen. Så helgen därpå kränger jag över resten av däcken till JP-fälgarna och måndagen därpå rullar jag in för en hjulinställningskontroll.
Det är ILLA, nästan tio grader positiv toe på vänster bakhjul! Mina farhågor är bekräftade. Men nu har jag iaf svart på vitt vad som gått fel och kan börja fundera på vad som ska bytas. Killarna är riktigt hjälpsamma och labbar lite med bakvagnsinfästningarnas ovala hål, men det påverkar knappt något alls.
Det går inte att köra med bilen med mindre än livet som insats och det är typiskt oskönt, så jag börjar leta efter alternativ, besiktningen går ju ut snart, så att köpa en annan bil och laga denna när det blivit varmt är ett alternativ. Jag har snart fler lånealternativ från hjälpsamma medmänniskor, så den biten löser sig. En polare erbjuder även att låna ut sitt garage till mig om jag vill fixa min bil.
Så det blir planen, att riva bakvagnen och ersätta med nytt. Men det blir ett större företag än jag någonsin kunnat tro, inte för att det är svårt, utan för att allt är så rackarns rostigt och när man väntar på delar från Tyskland får man det billigt, men man får vänta... Sen är det ett och annat specialverktyg jag måste hämta från min verkstad till polarns garage och då får man tajma in tillfällena när det är 13 mil mellan orterna.
Fortsättning följer... Kört luftkylt sen jag tog körkortet, van och vän med Vw.
|
|
Kee
Golf 1 Cabriolet Ort: Stockholm |
Tis 09 mar 2021 22:28 |
|
OBS!!! Vill varna känsliga läsare för ett långt inlägg!
Då tänkte jag fortsätta denna berättelse, mest för att jag har ett närmast tvångsmässigt behov att göra avslut, men jag betraktar det som en positiv egenskap, sen är det kanske en eller två personer som läser detta i framtiden och kan finna något nöje i det. Sen är det ju kul att skriva också,
Som sagt, bakvagnen konstateras skev och beslutas efter övervägande, ska bytas ut. Polarn lånar mig sitt garage då vintern slagit ett järngrepp om landet och jag hellre köper en annan bil än ligger i snön och mekar.
Precis allt är jätterostigt, men ändå ganska lättmekat, jag är van vid sextiotalsrost och årsringar i rosten, så det här är ändå ganska lätt med ett rejält dragskaft och en mutterknackare. Det blir inte mycket som återanvänds från den gamla bakvagnen, så att det är dåligt gör inte så mycket bara det lossnar.
Rätt var det var så var bakvagnen loss, notera hur mycket av bromssköldarna som finns kvar.
Det svåra var att lösgöra bromsrören utan att ha av dem, för även om jag mekat tillräckligt mycket gamla rostiga bromsar för att hunnit lära mig att inte runddra nipplarna, så är det svårt att komma kring faktumet att nippeln rostat fast i röret, de yttre rören blir skrot och ett av de inre rören ("före" bromsslangen) får jag reparera. Klantigt nog har jag inte köpt några yttre rör och eftersom de är lite speciella, måste jag beställa såna och får således vänta på leverans.
Men innan de kommer finns det ju en hel del att göra. Stubbaxlarna har jag tänkt återanvända så de måste frigöras från bakvagnen. Här är det bra med ett bra dragskaft.
Jobba i bänk är alltid trevligt och det finns inget som heter "för stort skruvstäd":
Med den gamla bakvagnen strippad på alla delar som ska flyttas över kan jag ställa ner den på golvet bredvid den nya och det är intressant att göra en enkel mätning för att se om man kan se ngn skillnad. Jag vill understryka att mätningen är allra högst amatörmässig, men den påvisar ändå min poäng.
Höger sida: gammal, nära noll i toe, ny, negativ toe (toe in)
Vänster sida: gammal positiv toe, ny negativ toe (toe in)
Som sagt, högst amatörmässigt och det hänger på att golvet är helt i våg över hela spännvidden, men även om golvet är ojämnt, så kan man jämföra resultaten med varandra då det är ungefär lika ojämt för båda bakvagnarna, den gamla har noll och positiv, det ger ett netto, positiv toe, den nya har negativ och negativ, det ger ett netto negativ toe. Fabrikspecen är negativ 0,1 per sida eller någonstans däromkring har jag för mig.
Det sista jag gör denna kväll är att slå i de nya bakvagnsbussningarna, egentligen ska man ha specialverktyg för detta, men jag tillsammans med kompisen jag lånar garaget av, lyckas med lite gamla hederliga bonnamek få ihop det. Jag tar med mig lite grejer från garaget för att ta med dem till mitt krypin, där jag har lite specialverktyg och för att tjäna lite tid. det blir en låda med stubbaxlar, dämpare, bromsok och bakvagnsinfästningar.
Tanken är att återanvända oken, stubbaxlarna, stötdämparlagringarna samt dammskydden. Men när jag i min lilla grotta ska börja separera ABS-givarna från stubbaxlarna och genast har av skruven känner jag att min tid är mer värdefull än de 370-nånting det kostar med en ny stubbaxel, dessutom hade de inre lagerbanorna blivit ett med stubbaxeln så det skulle ta en bra stund att eventuellt separera dessa delar utan åverkan på stubbaxeln.
För mycket jobb att rädda dessa, hade det varit svåra delar hade jag grejat det, men nu kändes det inte värt det:
När jag nu ändå bestämt mig för att det måste gå iväg en till order för att köpa nya stubbaxlar inspekterar jag delarna noggrannt och kommer fram till att varken stötdämparlagring eller dammskydd/genomslagsstopp, är något att ha
När delarna är så billiga, är detta inget att spara på:
Så nu är det bara bromsoken och infästningarna som kommer återanvändas. Infästningarna får sig en omgång med stålborsten och en två-tre behandlingar med rostätare för att sen slutligen få sig lite svart färg för estetikens skull. Okhållarna som är i gjutjärn får samma behandling och oken i aluminium får främst en rengöring och sen lite färg.
Rostig och renborstad okhållare och skitiga bromsok:
Nu kan den trevliga återmonteringen börja och väl på plats hemma hos polarn nästa gång väntar jag fortfarande på delar, man kan börja smyga igång med återmonteringen ändå. Oken plockas ihop med nya glidbultar och belägg.
Allt rengjort och uppsmort, då borde det löpa fint sen:
Framvagnsinfästningarna monteras och framvagnen lyfts dit när jag har hjälp av polarn. Med infästningarna på plats kan jag försöka reparera det avdragna bromsröret som med näppe låter sig konas på plats under bilen och även dras en lite kortare sträcka för att nå fram till slangen.
Bromsröret tar en lite närmare väg för att nå:
Det skulle dröja hela tio dagar innan jag fått de sista delarna och även har möjligheten att fortsätta. Jag har lånebil och polarn har inte bråttom med att få tillbaka sitt garage, men jag vill få ett avslut på detta, dels för att det inte känns bra att ockupera hans plats, men även för att besiktningen på vagnen går ut samma vecka.
Fjädrar och fjäderbussningar är det enda som är från den gamla bakvagnen, men dessa är bara ett år gamla:
Det tar sen inte så lång tid att återmontera hjullager/nav, ABS-givare, bromsskivor och bromsok, men att lista ut vilken a de två bromsrören som är höger respektive vänster, vållar lite huvudbry, men snart är det löst genom lite internetforskning och när ledningen väl är dragen på vänstersidan, så tar det mig ytterligare ett tag att lista ut hur högersidan ska dras, för de är inte symmetriska, men till slut är även detta ok inkopplat.
Formen på bromsledningen ser nästan ut som en svetsloppa hoppar fram:
Nu är klockan rätt mycket och jag har haft en ganska fullspäckad vecka, så jag bestämmer mig för att bryta för dagen, det sista som är kvar är att nagla fast bromsrören och lufta bromsarna. det får bli nästa dag, då kan jag även göra upp en plan för hur jag ska återlämna min lånebil utan att behöva kajka fram och tillbaka i lokaltrafiken.
Den nya och gamla bakvagnen är lite olika, här finns M4 pinnskruv som funkar att fästa gummiklammer i:
Totalt sett är jag väldigt nöjd med att ha räddat denna bil från att förbli obrukbar och kanske skrotdöden. Den är en gammal sliten golf, men för fin för att vika hädan bara för en skev bakaxel och bromsarna skulle ändå behövt ses över inför besiktning. Det blev lite dyrare än jag tänkt mig, men det ligger en viss tillfredsställelse i att göra saker ordentligt och om dessa gamla dieselmotorer är så långlivade som alla säger de är, så kan en ny bakvagn efter halva livet vara ganska relevant ändå? Luftningen blev inte klockren, men det är en smal sak att göra om, motorn ska få lite ny olja också, men besiktningen har gått ut och jag har hittat en ny (för mig) roligare bruksbil som är besiktad till november, så den åker jag runt i nu och denna vagn kommer ironiskt nog bli stående ett tag nu. Men när jag tröttnar på V6a och fyrhjulsdrift så finns det få saker som klår bränsleekonomin i denna vagn, dessutom har den dragkrok och jag måste ha minst en vagn med dragkrok i stallet.
Det var historien om en handbromssladd det, "don't try this at home kids"... Kört luftkylt sen jag tog körkortet, van och vän med Vw.
|
|
maxmsm
Golf 4 2,0 BI FUEL -03 Ort: Helsingborg |
Tis 09 mar 2021 23:26 |
|
Imponerande arbete, ungefär vad hamnade delarna på?
Synd att du inte ska in och besiktiga nu, det hade varit intressant att höra vad besiktningen säjer om dina LED.
|
|
Kee
Golf 1 Cabriolet Ort: Stockholm |
Tis 16 mar 2021 21:02 |
|
Tack för berömmet!
Jag vet i ärlighetens namn inte om jag vågat ha Led-lamporna i på besiktningen. Talat med lite folk om detta och en del menar på att så länge ljusbilden är bra så säger de inget, men jag antar att det är som vanligt med bilbekämpningen, att det är ett lotteri. Jag har till och med fått anmärkning på att jag haft positionsljus i extralyset, så det installerar jag alltid en separat switch för nu, så jag kan stänga av det manuellt. Jag är mest sugen på att se om mina bromsvärden är vettiga. Jag har nu luftat bakaxeln ännu en gång (noggrannare) och det kom ut en del luft ur ena oket, så det känns bra att ha gjort och bromspedalen tar mkt högre. Fram var dock nippeln så fastrostad att jag inte fick loss den, men på grund av flera orsaker så sket jag i att lufta fram. Får se när det blir läge att besikta, funderar på att göra det till hösten så jag har en backupbil som bara är att ställa på om jag av någon anledning behöver den, men jag har inte bestämt mig ännu. Lever i nuet och njuter av min "highline" så länge, körde dock lite med varianten i helgen och den går som om den vore ny nu och iaf alla hjulupphängningar är ju nya nu, så det är kanske inte så konstigt.
Första ordern låg på runt 3500 ink frakt, sen blev det två ordrar till på cirka tusingen eller strax däröver, så räkna med 5K så är vi hemma på räkningen. Detta är då med återanvända fjädrar, bromsslangar och ok, resten nytt, men billigaste alternativet för respektive del hos de tyska reservdelsfirmorna. Det är egentligen sjukt billigt med tanke på allt man får, det som är ganska skönt med att bygga original på en gammal bruksbil är att allt är relativt straight forward och man kan köpa budget utan att det känns fel. Till entusiastbilarna och när man vill kustomisera så måste man hitta den rätta vägen, både med avseende på vilken väg man ska ta, men även vilken prisinivå man ska ligga på Kört luftkylt sen jag tog körkortet, van och vän med Vw.
|
|
Forumet för oss som älskar Volkswagen
|
|