Forum - Golf 3 (92-99) - VR6 3.2 liter

Prodazzz
Golf 3 VR6 92- Ort: Varberg
Lör 17 okt 2020 1:14 Svara med citat
Så låt oss ställa den frågan som många vet, hur jävla bulletproof är VR6 motron i sig?

När jag köpte min Golf 3:a så byte jag direkt från 2.8 till 3.2 var den jävligt snabb. Men med 3.2 motorn händer det en jävla massa mer!

Men vad tycker ni gott folk? Hur ser ni VR6.an?[/img][/gallery]
r o l l e
Ingen VW Ort: Stockholm
Sön 18 okt 2020 11:04 Svara med citat
Prodazzz skrev:
Så låt oss ställa den frågan som många vet, hur jävla bulletproof är VR6 motron i sig?

När jag köpte min Golf 3:a så byte jag direkt från 2.8 till 3.2 var den jävligt snabb. Men med 3.2 motorn händer det en jävla massa mer!

Men vad tycker ni gott folk? Hur ser ni VR6.an?[/img][/gallery]

Vr6 motorn till golf III är på 2,8 liter, eller om det är syncro 2.9 liter

Hur som, motorn är slitstark och stryktålig. Dess svaga punkt är löpan till övre kamkedja, som blir dålig med tiden. Första årsmodellerna hade felaktig krökning på släpan, vilket resulterade i snabbare slitage. Det tråkiga är att motor och låda måste delas för att byta detta.

Andra svaga punkter (gäller i och för sig de flesta motorer) är ventilstyrningar som blir slitna med resultat att effekten i området 1000 rpm till ungefär 4000 rpm sjunker med 10-20 hästar ungefär.
Ägare som inte tycker kylarvattnet behöver bytas, får rejäla korrisionsangrepp i topplocket runtomkring termostathuset. Glykolen innehåller antikorrisiva ämnen men dessa förbrukas, så vart femte år ungefär är lämpligt att byta.
Zeta007
Golf 4 Ort: Halmstad
Sön 18 okt 2020 15:23 Svara med citat
Mycket fint beskrivet r o l l e 👌😀
Prodas
Golf 3 2.8 VR6 -92 Ort: Varberg
Tor 01 apr 2021 21:18 Svara med citat
Zeta007 skrev:
Mycket fint beskrivet r o l l e 👌😀

Grymt bra info, ska göra lite grövre saker nu under sommarn och gå igenom massa!

Varför åka gött när man kan åka bött!