maxmsm
Golf 4 2,0 BI FUEL -03 Ort: Helsingborg |
Ons 31 maj 2023 18:28 |
|
Fålkswagen Gålf säx skrev: | Ja, men det är skönt att slippa tätorternas jäkt och stress.
Blås på bara, så att du inte sinkas alltför mycket. |
Jag trivs på landet och tycker inte om köer.
|
|
Fålkswagen Gålf säx
Golf 6 1.6 TDI 2011 Ort: Göteborg |
Ons 31 maj 2023 18:38 |
|
maxmsm skrev: | Jag trivs på landet och tycker inte om köer. |
Det är ju helt meningslöst att ha bil om man bara står i köer. Bra om man har start-stopp men det är inte bra för bilen avseende slitage. Jag hatar start-stopp.
Har du kännedom om varför spridarna går åt som flugor? Golf 6 2011 1.6 TDI 105PS (CAYC) 5-växlad manuell låda (LUB) 14 000 mil
|
|
maxmsm
Golf 4 2,0 BI FUEL -03 Ort: Helsingborg |
Ons 31 maj 2023 20:48 |
|
Fålkswagen Gålf säx skrev: | Det är ju helt meningslöst att ha bil om man bara står i köer. Bra om man har start-stopp men det är inte bra för bilen avseende slitage. Jag hatar start-stopp.
Har du kännedom om varför spridarna går åt som flugor? |
Ingen aning, det verkar skumt efter så få mil.
|
|
Fålkswagen Gålf säx
Golf 6 1.6 TDI 2011 Ort: Göteborg |
Ons 31 maj 2023 21:42 |
|
maxmsm skrev: | Ingen aning, det verkar skumt efter så få mil. |
Jag tankade bensin en gång för ~6 år sedan. (2017)
Körde en bit tills bilen dog. (Visste inte då att jag tankat bensin.) Kollade sedan kvittot för tankningen.
Lät sedan bogsera bilen till verkstad där man tömde tanken.
Första spridaren sade adjö 2020. Senaste spridaren gick hädan nyligen, 2023.
Kanske kan vara så att bensinen hann orsaka såpass mycket slitage på spridarna att de inte orkar så många år som det var tänkt. Golf 6 2011 1.6 TDI 105PS (CAYC) 5-växlad manuell låda (LUB) 14 000 mil
|
|
maxmsm
Golf 4 2,0 BI FUEL -03 Ort: Helsingborg |
Tor 01 jun 2023 18:18 |
|
Fålkswagen Gålf säx skrev: | Jag tankade bensin en gång för ~6 år sedan. (2017)
Körde en bit tills bilen dog. (Visste inte då att jag tankat bensin.) Kollade sedan kvittot för tankningen.
Lät sedan bogsera bilen till verkstad där man tömde tanken.
Första spridaren sade adjö 2020. Senaste spridaren gick hädan nyligen, 2023.
Kanske kan vara så att bensinen hann orsaka såpass mycket slitage på spridarna att de inte orkar så många år som det var tänkt. |
Det är väl inte helt omöjligt och i kombination med den usla diesel som vi tvingas att köra på i Sverige så kanske spridarna tar slut snabbare, jag tar en runda till Tyskland någon gång om året och tankar riktig diesel.
|
|
RealKasken
Golf 6 Variant Multifuel Ort: Norrköping |
Tor 15 jun 2023 20:18 |
|
Självklart beror inte felet på att du hade några millimeter för hög oljenivå i motorn, så små felmarginaler är det inte.
Spridare ger upp, det är inget konstigt.
Dessa relativt moderna spridare är otroligt känsliga, de är tillverkade med mycket hög precision och jobbar med extremt höga tryck. Hela bränslesystemet på en nyare diesel är för övrigt extremt avancerat och känsligt.
Spridare till en modern diesel med ett högtryckssystem ÄR svindyra att köpa här hemma, oavsett tillverkare eller bilmodell.
När jag själv behövde byta på min fd taxi som rullat runt 35.000mil när ena spridaren gav upp så slutade det med att jag köpte begagnad från nån bildemontering i Tyskland till en bråkdel av vad den kostade här.
Om inte minnet sviker skulle VW då ha runt 6000:- för 1 spridare, jag lyckades hitta set med 4 nytillverkade Bosch för ungefär samma summa som VW skulle ha för 1.
Den begagnade jag till slut skickade efter från bildemonteringen i Tyskland kostade under 1000 lappen inkl frakt, från en krockad bil som rullat mycket lite.
Det är dock lite rysk roulette att byta dessa, har du haft minsta minsta läckage in från förbränningsrummet så bygger det på med sot i det minimala utrymmet som blir mellan spridaren och hålet i toppen, då sitter den som berget och det är typ 50/50 chans att få loss den utan att något går sönder.
Toppen är även så konstruerad att 1 bult håller 2 spridare på plats via en brygga, spridarna tätar mot toppen med en kopparpackning som komprimeras, dessa går inte att återanvända. Vilket innebär att även den andra spridaren måste upp för att få ny packning.
|
|
Fålkswagen Gålf säx
Golf 6 1.6 TDI 2011 Ort: Göteborg |
Tor 15 jun 2023 20:59 |
|
RealKasken skrev: | Självklart beror inte felet på att du hade några millimeter för hög oljenivå i motorn, så små felmarginaler är det inte.
Spridare ger upp, det är inget konstigt.
Dessa relativt moderna spridare är otroligt känsliga, de är tillverkade med mycket hög precision och jobbar med extremt höga tryck. Hela bränslesystemet på en nyare diesel är för övrigt extremt avancerat och känsligt.
Spridare till en modern diesel med ett högtryckssystem ÄR svindyra att köpa här hemma, oavsett tillverkare eller bilmodell.
När jag själv behövde byta på min fd taxi som rullat runt 35.000mil när ena spridaren gav upp så slutade det med att jag köpte begagnad från nån bildemontering i Tyskland till en bråkdel av vad den kostade här.
Om inte minnet sviker skulle VW då ha runt 6000:- för 1 spridare, jag lyckades hitta set med 4 nytillverkade Bosch för ungefär samma summa som VW skulle ha för 1.
Den begagnade jag till slut skickade efter från bildemonteringen i Tyskland kostade under 1000 lappen inkl frakt, från en krockad bil som rullat mycket lite.
Det är dock lite rysk roulette att byta dessa, har du haft minsta minsta läckage in från förbränningsrummet så bygger det på med sot i det minimala utrymmet som blir mellan spridaren och hålet i toppen, då sitter den som berget och det är typ 50/50 chans att få loss den utan att något går sönder.
Toppen är även så konstruerad att 1 bult håller 2 spridare på plats via en brygga, spridarna tätar mot toppen med en kopparpackning som komprimeras, dessa går inte att återanvända. Vilket innebär att även den andra spridaren måste upp för att få ny packning. |
Har för mig att trycket är 2 000 bar vilket innebär 20 kilos tyngd på en kvadratmillimeter.
Jag funderar kring det faktum att jag tankade och körde med bensin och om det skyndat på slitaget på insprutarna Golf 6 2011 1.6 TDI 105PS (CAYC) 5-växlad manuell låda (LUB) 14 000 mil
|
|
RealKasken
Golf 6 Variant Multifuel Ort: Norrköping |
Tor 15 jun 2023 21:12 |
|
Fålkswagen Gålf säx skrev: |
Jag funderar kring det faktum att jag tankade och körde med bensin och om det skyndat på slitaget på insprutarna |
Möjligt, jo kanske. Men ett extremt långskott i så fall.
Vad spelar det för roll i det stora hela blir min fundering.
Mer sannolikt är det i så fall som någon annan var inne på tidigare att det är den numera väldigt utspädda dieseln vi tvingas tanka här hemma som över tid har oförutsedda bieffekter som vi bara börjat ana...
Personligen stängde jag dörren mot diesel som bränsle 2015 och har inte tittat tillbaka.
De pengar man sparar på lägre förbrukning får man betala flera gånger om i reparationer när motorerna trycks fulla av extremt känslig teknik.
När man sen kollade på planen för införandet av den numera berömda "reduktionsplikten" så insåg man för ganska länge sen nu att det rent ekonomiskt snart skulle bli hål i huvudet att köra dieselbil
|
|