Forum - Golf 6 (09-13) - Får ej ur nyckel, går ej låsa, går ej lägga ur P-läge mm

GolfKingen
Golf 6 R -10 Ort: Boden
Lör 07 jan 2023 22:17 Svara med citat
Hej,
Golf R MK6 DSG.
Skulle byta vänstra Xenonlampan och råkade stöta i kontaktens hölje i en pluskabel på säkringsboxen som är närmast lyktan. Det blixtrade till. Skulle då gå in och hämta lite mer verktyg och skulle låsa bilen. Den gick inte att låsa då med fjärrlås. Ingen av innerbelysningen lyste i bilen. Testade starta och den startade men det går inte föra växelväljaren från P-läget. Bakre vindrutetorkaren gick i intervall oavsett om jag slog av den eller inte. Stängde av bilen, nyckeln går nu inte få ut. Provade starta igen och stänga av men det går inte att röra växelväljaren och inte få ut nyckeln. Gjorde bilen strömlös några sekunder och strömsatte den igen men samma problem. Provade stoppa in en billig felkodsläsare i ODB uttaget men den tändes inte upp när tändningen var på.
Ska kolla säkringar senare men kan jag ha bränt sönder nåt eller kan det vara en säkring som gått som kan orsaka detta?
Kofferten går heller inte öppna, den har ju elektrisk öppningsmekanism. Har tagit loss minuskabeln från batteriet så får den stå så till imorgon så kan jag testa om det hjälper ha den ur en längre tid.

Nån som har nåt tips? Nu kan ja ju inte köra bilen eftersom det inte går att lägga i backen och drive.
GolfKingen
Golf 6 R -10 Ort: Boden
Mån 09 jan 2023 19:44 Svara med citat
Svarar mig själv. Det var en sk Bolt on/Megasäkring som gått sönder, (80A) som gjorde att bilen betedde sig så här. Fick förövrigt ur nyckeln innan jag bytt säkringen genom attt göra bilen strömlös och sen vrida tändnings låset på och av.