|
Forum
- Offtopic - Ny kontra gammal motorolja avseende bränsleförbrukning. |
|
Fålkswagen Gålf säx
Golf 6 1.6 TDI 2011 Ort: Göteborg |
Tor 06 apr 2023 2:33 |
|
Är det stor skillnad på bränsleförbrukningen när motoroljan är ny respektive gammal?
Jag tycker mig märka av en lägre förbrukning nu när jag nyligen bytt motorolja. Golf 6 2011 1.6 TDI 105PS (CAYC) 5-växlad manuell låda (LUB) 14 000 mil
|
|
r o l l e
Ingen VW Ort: Stockholm |
Tor 06 apr 2023 20:53 |
|
Fålkswagen Gålf säx skrev: | Är det stor skillnad på bränsleförbrukningen när motoroljan är ny respektive gammal?
Jag tycker mig märka av en lägre förbrukning nu när jag nyligen bytt motorolja. |
Beror på vad stor skillnad är för dig?
Skulle gissa att det i praktiken inte är mätbart, du måste köra i en motorcell på något labb för att mäta skillnaden.
Men Vi har ju nu börjat närma oss våren och varmare väder, även om det varit enstaka snöyror och minusgrader. Det kan säkert sänka förbrukningen med mer än 10% om du mestadels kör korta körsträckor, typ högst en mil.
|
|
Fålkswagen Gålf säx
Golf 6 1.6 TDI 2011 Ort: Göteborg |
Tor 06 apr 2023 22:43 |
|
r o l l e skrev: | Beror på vad stor skillnad är för dig?
Skulle gissa att det i praktiken inte är mätbart, du måste köra i en motorcell på något labb för att mäta skillnaden.
Men Vi har ju nu börjat närma oss våren och varmare väder, även om det varit enstaka snöyror och minusgrader. Det kan säkert sänka förbrukningen med mer än 10% om du mestadels kör korta körsträckor, typ högst en mil. |
Jaså, trodde att ny motorolja gjorde större skillnad än så.
Ok. Bytte olja för 1-2 veckor sedan.
Jag kikar på bränsleförbrukningen i MFD:n. Informationen som visas där är liter per 100 km, under just den bilturen. Den informationen raderas sedan automatiskt och börjar mäta på nytt under nästa biltur.
Jag vill minnas att bilen, innan oljebytet, drog nånstans 6-7 liter per 100 km. Nu drar den kanske 5,0-6,0 liter.
Jag kör mestadels korta sträckor, kanske en mil eller dryga milen. Golf 6 2011 1.6 TDI 105PS (CAYC) 5-växlad manuell låda (LUB) 14 000 mil
|
|
r o l l e
Ingen VW Ort: Stockholm |
Fre 07 apr 2023 22:34 |
|
Fålkswagen Gålf säx skrev: | Jaså, trodde att ny motorolja gjorde större skillnad än så.
Ok. Bytte olja för 1-2 veckor sedan.
Jag kikar på bränsleförbrukningen i MFD:n. Informationen som visas där är liter per 100 km, under just den bilturen. Den informationen raderas sedan automatiskt och börjar mäta på nytt under nästa biltur.
Jag vill minnas att bilen, innan oljebytet, drog nånstans 6-7 liter per 100 km. Nu drar den kanske 5,0-6,0 liter.
Jag kör mestadels korta sträckor, kanske en mil eller dryga milen. |
Och korta körningar ger stort utslag på hur varmt det är, dvs hur mycket av resan motorn tillbringar i korrekt driftstemperatur och hur mycket av resan som går åt för att värma motorn.
Kan mycket väl vara så att motorn värms upp och aldrig når korrekt temperatur.
Och ju kallare det är ute, ju större problem.
Men när vi är inne i högsommaren så går det dels fortare att värma upp motorn, men det är oftare jämnare temperatur.
En kall dag kanske det är +22 grader, medans en varm dag +28 grader. 6 grader skillnad.
På vintern och våren kanske en kall dag (givetvis beroende på var i SVerige) är -13 grader och en varm dag +13 grader, en skillnad på 26 grader.
Gör om dina tester sent juli/augusti när det förväntas vara liknande väder några veckor i sträck.
Kör en vecka och anteckna, notera också om det är ovanligt hård motvind etc någon dag.
Byt olja och testa igen.
Nu har du lite data så det går att kanske se om det är någon mätbar skillnad i verkliga livet. Återkom det kanske lönar sig att byta olja med kortare intervall
|
|
Fålkswagen Gålf säx
Golf 6 1.6 TDI 2011 Ort: Göteborg |
Fre 14 apr 2023 17:34 |
|
r o l l e skrev: | Och korta körningar ger stort utslag på hur varmt det är, dvs hur mycket av resan motorn tillbringar i korrekt driftstemperatur och hur mycket av resan som går åt för att värma motorn.
Kan mycket väl vara så att motorn värms upp och aldrig når korrekt temperatur.
Och ju kallare det är ute, ju större problem.
Men när vi är inne i högsommaren så går det dels fortare att värma upp motorn, men det är oftare jämnare temperatur.
En kall dag kanske det är +22 grader, medans en varm dag +28 grader. 6 grader skillnad.
På vintern och våren kanske en kall dag (givetvis beroende på var i SVerige) är -13 grader och en varm dag +13 grader, en skillnad på 26 grader.
Gör om dina tester sent juli/augusti när det förväntas vara liknande väder några veckor i sträck.
Kör en vecka och anteckna, notera också om det är ovanligt hård motvind etc någon dag.
Byt olja och testa igen.
Nu har du lite data så det går att kanske se om det är någon mätbar skillnad i verkliga livet. Återkom det kanske lönar sig att byta olja med kortare intervall |
Förstår.
Motorn jobbar alltid upp temperaturen till driftstemperatur (om den hinner).
Ju större temperaturskillnad, mellan kallstarts- respektive drifts-temperatur, desto mer bränsle går åt till att värma upp motorn.
Bilen drar mer bränsle, per tillryggalagd sträcka, vid kall visavi när det är varm utetemperatur.
När bilen körs kortare sträckor är bränsleförbrukningen ännu större, per tillryggalagd sträcka, eftersom att en större del av bränsleförbrukningen går åt till att värma upp motorn till driftstemperatur.
Jag får se om jag genomför testet på sensommaren. Golf 6 2011 1.6 TDI 105PS (CAYC) 5-växlad manuell låda (LUB) 14 000 mil
|
|
Forumet för oss som älskar Volkswagen
|
|