Forum - Volkswagen Polo - Säkring brinner vid inställning av sidospeglar

Poda
Polo 5 1,6 TDI Ort: Finspång
Mån 23 okt 2023 14:16 Svara med citat
Hejsan,

Har problem med att säkring brinner när jag ska ställa in sidobackspeglar på min polo MK6, 2012.
Någon som har varit med om liknande, kan det var kortis i någon av motorerna.

Pontus
candyweiss
Donator 100 Tiguan II 2.0 tsi Ort: Svedala
Mån 23 okt 2023 15:11 Svara med citat
Förmodligen kablarna som går i dörren ut till speglarna. Dom böjs ju varje gång dörren öppnas och stängs.
Felsök med en multimeter. Du har såklart redan läst av felkoder..
r o l l e
Ingen VW Ort: Stockholm
Mån 23 okt 2023 17:37 Svara med citat
Poda skrev:
Hejsan,

Har problem med att säkring brinner när jag ska ställa in sidobackspeglar på min polo MK6, 2012.
Någon som har varit med om liknande, kan det var kortis i någon av motorerna.

Pontus

Troligen i den riktning du själv redan tänker eller i inlägget före, kablage.

Det behöver inte vara kortis i en motor, kan vara att något mekaniskt hindrar motorn från korrekt rörelse och då drar för mycket ström.

Eller kablage, eller knapp

Det är väl bara börja med att plocka bort kablaget till ena motorn, prova. Fortfarande problem koppla ur kablarna innan kabelhärvan går in i dörren och prova.

När du inte har problem längre finns i alla fall ett problem i den del du sist plockade bort Very Happy
Poda
Tis 24 okt 2023 7:13 Svara med citat
Tackar för snabba svar:) Har inte kollat felkoder, får koppla upp mig iväll och kolla. Var lite lat och tänkte att ni proffs där ute kände till något general fel.
r o l l e
Ingen VW Ort: Stockholm
Tis 24 okt 2023 17:28 Svara med citat
Poda skrev:
Tackar för snabba svar:) Har inte kollat felkoder, får koppla upp mig iväll och kolla. Var lite lat och tänkte att ni proffs där ute kände till något general fel.

Tror du kan bespara dig tiden att kolla felkoder... Misstänker att candywiess håller med mig.

I just detta fallet är det nog mer av mekanisk och visuell kontroll samt mätinstrument som är dina vänner.

I många andra fall som en motor som krånglar är det bäst att börja kolla felkoder.

Men har egen utrustning för att kolla felkoder så är det inte många minuters arbete, jag kan bjuda på en hamburgare om du får fram en felkod som direkt pekar på felet Very Happy
Poda
Tis 24 okt 2023 20:55 Svara med citat
Rolle du har helt rätt inga felkoder på detta fel Smile så det blir ingen hamburgare för mig Smile Får bli att börja riva och mäta.
Men hittade ett annan fel kod 01117 - Belastningssignal för generatorklämma DF
008 - Orimlig signal - Intermittent fel. Antar att generator håller på och kastar in handuken.
Hörs
Pontus
Poda
Tis 24 okt 2023 20:56 Svara med citat
Rolle du har helt rätt inga felkoder på detta fel Smile så det blir ingen hamburgare för mig Smile Får bli att börja riva och mäta.
Men hittade ett annan fel kod 01117 - Belastningssignal för generatorklämma DF
008 - Orimlig signal - Intermittent fel. Antar att generator håller på och kastar in handuken.
Hörs
Pontus
candyweiss
Donator 100 Tiguan II 2.0 tsi Ort: Svedala
Tis 24 okt 2023 23:26 Svara med citat
r o l l e skrev:
Tror du kan bespara dig tiden att kolla felkoder... Misstänker att candywiess håller med mig.

I just detta fallet är det nog mer av mekanisk och visuell kontroll samt mätinstrument som är dina vänner.

I många andra fall som en motor som krånglar är det bäst att börja kolla felkoder.

Men har egen utrustning för att kolla felkoder så är det inte många minuters arbete, jag kan bjuda på en hamburgare om du får fram en felkod som direkt pekar på felet Very Happy

Håller med. Misstänker att detta felet inte ger några felkoder.
maxmsm
Golf 4 2,0 BI FUEL -03 Ort: Helsingborg
Ons 25 okt 2023 19:00 Svara med citat
Går säkringen både när du kör höger spegel och när du kör vänster?
Var för sej menar jag.