permo
Golf 7 1,0 tsi Ort: Stockholm |
Sön 11 feb 2024 19:15 |
|
Är ny på detta forum och får ingen klarhet till problemet och hoppas någon här kan bidra med en lösning. Sedan i november fungerar bara spolaren till framrutan men för bakrutan ingenting, men spolarmotorn är det liv i. Spolarpumpen förser både framruta och bakruta men genom separata anslutningar på själva pumpen. Har kollat spolarmunstycket på bakrutan är ok samt frigjort spolarpumpen där jag i första hand tagit bort spolarslangen på pumpen och konstaterar det kommer spolarvätska under ganska bra tryck. Frigjorde därpå spolarslangen från spolarmunstycket på bakrutan och blåste luft genom slangen och det är här det blir mystikt för det är omöjligt. Har provat med cykelpump, med liten kompressor och 2 bar tryck samt testat detta ifrån bägge ändar men tvärstopp!
Några förslag någon?
|
|
r o l l e
Ingen VW Ort: Stockholm |
Sön 11 feb 2024 21:51 |
|
permo skrev: | Är ny på detta forum och får ingen klarhet till problemet och hoppas någon här kan bidra med en lösning. Sedan i november fungerar bara spolaren till framrutan men för bakrutan ingenting, men spolarmotorn är det liv i. Spolarpumpen förser både framruta och bakruta men genom separata anslutningar på själva pumpen. Har kollat spolarmunstycket på bakrutan är ok samt frigjort spolarpumpen där jag i första hand tagit bort spolarslangen på pumpen och konstaterar det kommer spolarvätska under ganska bra tryck. Frigjorde därpå spolarslangen från spolarmunstycket på bakrutan och blåste luft genom slangen och det är här det blir mystikt för det är omöjligt. Har provat med cykelpump, med liten kompressor och 2 bar tryck samt testat detta ifrån bägge ändar men tvärstopp!
Några förslag någon? |
Rensa stoppet
Eller byt delen med stopp i mot en ny del utan stopp
|
|
candyweiss
Donator 100
Tiguan II 2.0 tsi Ort: Svedala |
Mån 12 feb 2024 3:32 |
|
Kanske slangen har vikt sig eller kommit i kläm?
|
|
permo
Mån 12 feb 2024 8:51 |
|
Tack för svar men har svårt att tro slangen viker sig från en dag till en annan och det är bara vid bakluckan det är möjligt. Har kollat slangen där och det ser normalt ut.
Hur ens smuts kan komma in i slangen ser jag också som omöjligt till följd av det finmaskiga filtret i spolarbehållaren.
Ska se om vw reservdelsavdelning kan ta fram sprängskiss och om slangen är delad eller heldragen, om lättåtkomlig skarv finns öppnar det ju en liten möjlighet till att lokalisera felet.
|
|
pepe
Golf 7 SportsVan Ort: Kristinehamn |
Mån 12 feb 2024 9:27 |
|
Kolla om slangen har backventil
|
|
permo
Mån 12 feb 2024 13:05 |
|
Backventil, intressant för det har jag hört någon nämna förut och följdfrågan blir då varför 2 bar tryckluft inte öppnar ventilen? Kan spolarpumpen vara lite trött och inte trycka fram erforderligt tryck till bakrutan men väl till framrutan? Är det bra tryck till framrutan gäller väl det samma för bakrutan då det är samma pump?
|
|
maxmsm
Golf 4 2,0 BI FUEL -03 Ort: Helsingborg |
Mån 12 feb 2024 18:20 |
|
permo skrev: | Backventil, intressant för det har jag hört någon nämna förut och följdfrågan blir då varför 2 bar tryckluft inte öppnar ventilen? Kan spolarpumpen vara lite trött och inte trycka fram erforderligt tryck till bakrutan men väl till framrutan? Är det bra tryck till framrutan gäller väl det samma för bakrutan då det är samma pump? |
Om det sitter en backventil så när du blåste mot flödesriktningen så borde backventilen tätat hårdare, prova att blåsa från pumpen mot bakrutan med slangen borttagen från sitt munstycke så kanske det kan komma loss.
|
|
permo
Tis 13 feb 2024 19:49 |
|
Fått bekräftat backventil saknas.
|
|
maxmsm
Tis 13 feb 2024 20:40 |
|
permo skrev: | Fått bekräftat backventil saknas. |
Betyder det att spolarvätskan rinner tillbaka så att det tar en evighet innan det kommer ut något på bakrutan eller betyder det att det inte ska finnas någon backventil?
|
|
permo
Tis 13 feb 2024 20:55 |
|
Inget jag märkt när det väl fungerade, men alla bilar har tydligen inte backventil i spolarsystemet.
|
|
pepe
Fre 16 feb 2024 11:58 |
|
Kan du inte byta slangen i stället för att fundera vad det är fel på?
|
|
permo
Fre 16 feb 2024 14:18 |
|
Har du själv bytt spolarslangen på en golf någon gång ? Det betyder att man får riva ner halva bilen. Det är inte bara att dra i ena änden ungefär som att dra el genom VP rör. Slangen är dragen på höger sida och vet inte varför VAG väljer att göra så när pumpen sitter vä fram.
Ska ta in bilen i garaget igen och börja lossa på lite paneler i hopp om att hitta en skarv. VW verkstad är synnerligen motvilliga till att titta på sina sprängskisser och delge mig var skarvarna är placerade.
|
|
pepe
Fre 16 feb 2024 17:31 |
|
permo skrev: | Har du själv bytt spolarslangen på en golf någon gång ? Det betyder att man får riva ner halva bilen. Det är inte bara att dra i ena änden ungefär som att dra el genom VP rör. Slangen är dragen på höger sida och vet inte varför VAG väljer att göra så när pumpen sitter vä fram.
Ska ta in bilen i garaget igen och börja lossa på lite paneler i hopp om att hitta en skarv. VW verkstad är synnerligen motvilliga till att titta på sina sprängskisser och delge mig var skarvarna är placerade. |
Låt den gamla sitta kvar o dra en ny på vänster sida, kan inte vara omöjligt, förresten måste inte ha vatten på bakruta
|
|
permo
Lör 17 feb 2024 9:48 |
|
Jo det blir sista utväg och förstår inte logiken i att bilprovningen inte har som krav torkare och spolare måste fungera på bakrutan.
|
|
candyweiss
Donator 100
Tiguan II 2.0 tsi Ort: Svedala |
Lör 17 feb 2024 11:43 |
|
permo skrev: | Jo det blir sista utväg och förstår inte logiken i att bilprovningen inte har som krav torkare och spolare måste fungera på bakrutan. |
Varför tycker du att det skulle att det skulle vara ett krav från SBP?
Ren idioti om det var så
|
|
permo
Lör 17 feb 2024 16:41 |
|
Idioti? Ser du inget bakåt utgör du en trafikrisk eller torrkör du torkarbladet repar du rutan. Stöder inte att man inför något krav men menar bara det är konstigt när allt annat ska fungera. Blev bötfälld av polisen, visserligenför många år sedan, men hade ingen sikt bakåt pga snö och is.
|
|
Stötfångaren
Golf 7 ID3, S3 Ort: Stockholm |
Lör 17 feb 2024 17:07 |
|
Ni menar samma sak men candy förstod inte den dubbla negationen. Läs igen!
|
|
maxmsm
Lör 17 feb 2024 17:33 |
|
permo skrev: | Idioti? Ser du inget bakåt utgör du en trafikrisk eller torrkör du torkarbladet repar du rutan. Stöder inte att man inför något krav men menar bara det är konstigt när allt annat ska fungera. Blev bötfälld av polisen, visserligenför många år sedan, men hade ingen sikt bakåt pga snö och is. |
Om man inte har ändrat lagen nyligen så behöver du inte ens ha några rutor bakom framdörrarna, däremot så är det lag på att backspeglar ska finnas.
|
|
Tilly
Golf 6 1.6 tdi Ort: Ystad |
Sön 07 apr 2024 20:49 |
|
Hej, hur gick det här hittade du felet?
|
|
permo
Mån 08 apr 2024 8:01 |
|
Nej men ska fortsätta felsöka när man kan meka utomhus i sköna vårtemperaturer
|
|
permo
Fre 19 jul 2024 21:01 |
|
Tänkte uppdatera mitt problem då jag bestämde mig för att krypa till korset, d v s lämna in bilen till VW. Dom har ju sprängskisser dom inte gärna delar med sig av samt erfarenheter av var och hur man demonterar.Tydligen löper spolarslangen från vä fram över till hö sida och upp via A stolpen samt vidare till spolarmunstycket bak. Det har ju läckt en del spolarvätska via A stolpen ner under bilens golvmatta på passagerarsidan ( inte den löstagbara gummimattan) och möglat med frän odör. Varken hälsosamt eller trevligt så därav mitt beslut.
I övre delen på A stolpen finns en skarv där slangen släppt. Helt obegripligt på en kvalitetsbil men någon montör var väl trött den dagen. Nu kunde verkstaden fixa ihop slangen och allt fungerar som det ska igen - kostnad 3200 kr inkl felsökning. Däremot fick jag ett kostnadsförslag på ytterligare 38 000 kr för att byta golvmattan, hela antar jag, samt innertaket p g a mögel och fläckar. Lämnade istället in bilen på rekond som fått bort fläckar i tak samt kört dundermedel på golvmattan så återstår att se om det funkar.
|
|
maxmsm
Fre 19 jul 2024 23:04 |
|
Kanske en sanering och eventuellt en ozonbehandling kan lösa dina problem.
VW tar betalt som en kvalitetsbil men när man läser diverse inlägg här så tvivlar jag på det....
|
|