Brellan
Golf 7 Ort: Jönköping |
Lör 17 feb 2024 13:05 |
|
Hej forumvänner.
Har haft påliggande bromsbelägg vänster bak på min Golf tdi årsmod -15, (uttagen hösten-14). Bilen har elhandbroms.
I tron att beläggen kärvat fast skulle de nu bytas men när jag skulle backa kolvarna med min avläsare gick inte kolven tillbaka. Körde fram och tillbaka ett antal gånger utan resultat.
Elmotorn fungerar men kolven sitter kvar i utkört läge. Nu till min fråga. Är det lönt att försöka att smörja och köra fram och tillbaka igen, går det att försöka trycka tillbaka kolven på sedvanligt vis när elmotorn är i inläge? Har naturligtvis en känsla av det är nåt som är trasigt inne i oket och att det är kört. Men om nån har råkat för samma och har fixat till det tar jag tacksamt mot tips.
|
|
pepe
Golf 7 SportsVan Ort: Kristinehamn |
Lör 17 feb 2024 13:44 |
|
Brellan skrev: | Hej forumvänner.
Har haft påliggande bromsbelägg vänster bak på min Golf tdi årsmod -15, (uttagen hösten-14). Bilen har elhandbroms.
I tron att beläggen kärvat fast skulle de nu bytas men när jag skulle backa kolvarna med min avläsare gick inte kolven tillbaka. Körde fram och tillbaka ett antal gånger utan resultat.
Elmotorn fungerar men kolven sitter kvar i utkört läge. Nu till min fråga. Är det lönt att försöka att smörja och köra fram och tillbaka igen, går det att försöka trycka tillbaka kolven på sedvanligt vis när elmotorn är i inläge? Har naturligtvis en känsla av det är nåt som är trasigt inne i oket och att det är kört. Men om nån har råkat för samma och har fixat till det tar jag tacksamt mot tips. |
Sök här på forumet det finns lösning på det.
Hade för mig att om du tar bort kolvmotorn så kommer du åt torx skruv som du kan vrida manuelt o flytta kolven
|
|
Stötfångaren
Golf 7 ID3, S3 Ort: Stockholm |
Lör 17 feb 2024 14:09 |
|
Självklart ska du gymnastisera kolvarna. Ingen skillnad att bilen har elhandbroms. Har varit åtskilliga gånger på Ok Gör Det Själv med bilen på lyften och renoverat mina bromsar oberoende av årsmodell..
Om det är fel på elmotorn eller dess matning så felsöker du med en multimeter. Har motorn ström hela tiden eller reagerar den på handbromsknappen i kupén?
|
|
Brellan
Golf 7 Ort: Jönköping |
Lör 17 feb 2024 15:26 |
|
Elmotorn jobbar, vad jag förstår, som den ska. Dvs när parkeringsknappen aktiveras trycker den ut kolven, när jag släpper ligger kolven ändå på även om den släpper lite, vilket gör att beläggen ligger på hela tiden vid körning men släpper lite successivt om jag inte rör bromsen en längre stund. Och som sagt kolven går inte in i serviceläge vid backning med avläsaren utan ligger på belägget. Men elmotorn jobbar som den ska och "verkar tro" att den fått med sig kolven in. Så strömförsörjningen till elmotorn verkar vara ok.
|
|
Stötfångaren
Golf 7 ID3, S3 Ort: Stockholm |
Lör 17 feb 2024 16:32 |
|
Ja, då så! Då har du ju svaret! Hissa upp bilen!
|
|
Brellan
Golf 7 Ort: Jönköping |
Lör 17 feb 2024 16:55 |
|
Ja det är väl bara att byta oket. Var väl inne på det från första början men ville bolla lite här först..
|
|
Stötfångaren
Golf 7 ID3, S3 Ort: Stockholm |
Lör 17 feb 2024 17:03 |
|
Nej! Inte byta! Gymnastisera. Tryck kolven fram och tillbaka.
99% av alla människor här byter istället för att felsöka.
Du har ju felsökt och hittat felet. Bra!
Det är kolven som kärvar. Smörj och tryck den fram och tillbaka ett antal gånger.
|
|
Brellan
Golf 7 Ort: Jönköping |
Lör 17 feb 2024 17:18 |
|
Jo det har man fått göra några gånger på ok utan elmotor.Tänker att elmotorfunktionen inte kommer funka som den ska på denna om jag tvingar tillbaka den för hand. Har letat på nätet hur det ser ut och funkar inne i oken, hur elmotorn drar tillbaka kolven, men inte hittat just till den här. Den kanske "suger" tillbaka rent hydrauliskt och då borde det ju funka. Jag får väl pröva helt enkelt.
|
|
Stötfångaren
Golf 7 ID3, S3 Ort: Stockholm |
Lör 17 feb 2024 17:37 |
|
Jag förstår inte ditt motstånd mot att laga istället för att tokbyta allt. Det är dina pengar. Slösbyt allt!
|
|
Brellan
Golf 7 Ort: Jönköping |
Lör 17 feb 2024 17:50 |
|
Nej nej, då har du missuppfattat mig. Jag ska ge det en chans och återkommer med resultatet i nästa vecka. Som vanligt kommer sånt här lite olämpligt och tiden finns inte på några dagar. Bilen har skämt bort mig med att ha gått drygt 21000 problemfria mil men nu är det dags för, förhoppningsvis enstaka reparation så blir det lagom att gympa resten av bromsarna vid däckbytet i april. Tack för tips och engagemang, som sagt jag återkommer.
|
|
9:59
VW Jetta Twinjet Ort: Stockholm |
Lör 17 feb 2024 19:35 |
|
Backa elmotorn sedan tryck in kolven manuellt.
Gjorde detta förra veckan med gott resultat på en tio år äldre bil än din.
|
|
Brellan
Golf 7 Ort: Jönköping |
Lör 17 feb 2024 20:31 |
|
9:59 skrev: | Backa elmotorn sedan tryck in kolven manuellt.
Gjorde detta förra veckan med gott resultat på en tio år äldre bil än din. |
Tackar för tipset, ska pröva det
|
|
r o l l e
Ingen VW Ort: Stockholm |
Sön 18 feb 2024 23:53 |
|
Stötfångaren skrev: | Jag förstår inte ditt motstånd mot att laga istället för att tokbyta allt. Det är dina pengar. Slösbyt allt! |
Att smörja och få oket att röra sig och inte ligga på är inte att LAGA, det är endast tillfällig lösning.
Vill du laga och få bra funktion får du plocka isär oket helt, ta bort avlagringar, rost, montera med ny tätring och damask etc. Och bakoken är inte så himla roliga att renovera, ett framok är en fröjd att renovera.
Då är ett nytt eftermarknadsok en ganska ekonomisk och bra lösning, speciellt om man inte kan ha bilen stående för länge. Med tanke på att motor etc fungerar kan man köpa bara det mekaniska oket och flytta över motorn, inte så dyrt.
Att ett halvår efter uppsmörjning åka runt med lite anliggande bromsar och kanske 10% högre bränsleförbrukning tickar iväg pengamässigt med tiden.
|
|
Stötfångaren
Golf 7 ID3, S3 Ort: Stockholm |
Mån 19 feb 2024 16:56 |
|
r o l l e skrev: | Att smörja och få oket att röra sig och inte ligga på är inte att LAGA, det är endast tillfällig lösning.
|
Ok, din definition! De flesta köper allting nytt utan att ens felsöka.
Att ta tag i saken och se till att den trasiga mojängen uppför sig som den ska är ett bra steg mot att lära sig ta hand om sin bil.
|
|
Brellan
Golf 7 Ort: Jönköping |
Ons 21 feb 2024 19:20 |
|
Av rent forumvårdande skäl meddelar jag att oket var slut och gick inte att rädda. Nu är det bytt till ett nytt och fräscht. Nya skivor och bromsbelägg blev det också för ytterligare säkra och problemfria mil. Färddatorn är nu nere på behagliga 0,38 liter diesel/mil igen och bilens ägare är väldigt nöjd. Tack för allt engagemang.
|
|
Pistvakt
Polo 4 1.4 Ort: Umeå |
Sön 28 apr 2024 17:17 |
|
Mkt intressant. Jag hade samtidigt som denna tråd motsvarande problem med min Audi A3 -14 och beställde renoveringssatser till båda bakoken (likaså med elektrisk handbroms). Dock, när jag demontrade kolven på.första oket låg vid pistongen lösa kullagerkulor och olika långa fjädrar (hur bilägger jag bild?). De tycktes utgöra "gäng" för pistongen och "ringen" som trycker fram kolven mot beläggen. Ingen på Audiforumet kunde svara på hur det skulle.återställas och en enda film på Youtube visade renovering där detta också uppstod, men hur man sedan återställde detta filmades inte....
Jag återställde kulorna och fjädrarna i förvisso godtycklig ordning men fick in dem alla "i kläm" som en gäng genom att manuellt skruva in pistongen samtidigt som jag pillade in dem, sedan ny kolv och nya packningar. Men när jag återställde handbromsens driftsläge vis knappen surrade detta oks elmotor på bra mkt längre än det andra och felmeddelade till slut med blink både på instrument och med ljus. Den felande sidan bromsar inte alls medan den fungerande sidan inte går att lossa alls... Efter ett tag kan det släppa. Har detta att göra med de återmonterade kulorna/fjädrarna? Finns något svar på hur det ska monteras korrekt?
Då inga svar stått att finna, inte ens två olika Audimekaniker jag frågat visste detta, under två månader så har jag köpt nya ok som jag fick i veckan och ska nu montera den, men hittade nyss denna tråd och ger min bättre vetande omvärld en möjlighet att briljera. ?Jag förstår heller inte hur man ska kunna byta kolv utan att pistongen skruvas ut så mkt att kulor och fjädrar lossnar...
|
|
Pistvakt
Polo 4 1.4 Ort: Umeå |
Sön 28 apr 2024 19:21 |
|
Nu har jag lossat det gamla, men renoverade, bakre bromsoket. Provade att tjuvkoppla elmotorn för att se om kolven rörde sig (iaf utåt) men icke. Då tog jag bort packningen runt kolven och tvingade kolven utåt, och den kom en bra bit men inte tillräckligt för att kunna lossas helt.
Då demontrade jag elmotorn för att se om torxtappen var greppbar för elmotorn, men den hade i något läge åkt in i oket och kunde inte greppas av elmotorn. Frågan är om det var grundorsaken (och varför isf) eller om det hände när jag nyss tvingade ut kolven och allt åkte med? Låsclipset på torxtaxeln har nämligen inget spår att greppa i utan glider längs axeln om den utsätts för kraft.
Hur ska ska man dels få torxaxeln att stanna i greppbart läge, och dels få ut kolven utan att skruva pistongen så långt att kulor och fjädrar faller ut?
Jag kan trycka tillbaka (ut) axeln med och fästa "låsclipset" men så var det vid första återmontaget så risken är påtaglig att samma problem kvarstår.]
Om jag förstod hur man bifogar bilder i detta forum hade jag skickat med. Vägled gärna ([galleri]1234[/galleri]?)[/gallery]
|
|