Forum - Golf 7 (13-19) - Endast fläkt och alarm startar efter batteribyte.

twat
Golf 1 mk1 -79 Ort: Haninge
Ons 17 apr 2024 20:01 Svara med citat
Hej!
Min mor har en golf 7 -13.
Hon bytte batteri i bilen, efter det går det inte att få igång bilen.
Kopplar hon i batteriet går larmet igång samt fläkten på bilen, men det går inte att stänga av larmet med dosan eller starta bilen.
Någon som har en idé vad som kan ha hänt?
Stötfångaren
Golf 7 ID3, S3 Ort: Stockholm
Tor 18 apr 2024 13:57 Svara med citat
Ta fram din multimeter och mät spänningen på batteriet innan du kopplar in det. Ska vara minst 12.5V
Mät sedan spänningen när batteriet är inkopplat. Ska inte vara under 12.3V.
Om spänningen är för låg i något av fallen så koppla in en batteriladdare tills batteriet är fulladdat.

Om du får igång bilen så kontrollera att spänningen är minst 13V och ökar. I annat fall är det generatorn eller kabalaget till den som spökar.

När du ändå håller på, mät spänningen på det gamla batteriet. Tror inte att det är något fel på det.

Senast ändrad Tor 18 apr 2024 14:04, ändrad totalt 2 gånger
twat
Golf 1 mk1 -79 Ort: Haninge
Tor 18 apr 2024 14:01 Svara med citat
Stötfångaren skrev:
Vad säger felkoderna? Det är en viktig ledtråd till vad felet kan vara.
Har du ingen felkodsläsare så låna av någon som har eller köp en egen på Biltema. Kostar några hundra.

Min mor hade försökt använda sin felkodsläsare, men det hade inte fungerat om jag förstod det rätt. Tror hon sa något om att det inte gick pga att det inte finns någon ström?
Stötfångaren
Tor 18 apr 2024 14:03 Svara med citat
Läs mitt föregående svar. Felkodsläsaren kopplar ni in när motorn går.
Aloc
Golf 7 Ort: Ale
Tor 18 apr 2024 19:59 Svara med citat
Kolla så att batterikablaget sitter bra, Det ska inte gå att vrida på batteriklämmorna.

Kolla säkringarna i bilen, har en eller flera gått kan polariteten ha vänds och bilen skadats. Även om man insett sitt misstag när grejerna inte passar som de ska så räcker det med att man nuddat polerna för att döda bilen.

Felkodsläsaren ska fungera med motorn av, faktiskt även med tändning av. Mycket oroande om det inte finns spänning fram till porten.

Ibland får man ren skit när man köper nya grejer, låt oss hoppas att så är fallet här och det nya batteriet är skrot.
Gilberto
Golf 7 1.4 TSI HighlineDSG Ort: Danmark
Fre 19 apr 2024 8:58 Svara med citat
Har din mor kodat det nya batteriet så att bilen vet att den fått nytt batteri?
https://youtu.be/JbsU6GAdfKg?si=Z69fzg5wICbPJCYo

“Life is a disease: sexually transmitted, and invariably fatal.”
- Neil Gaiman --
maxmsm
Golf 4 2,0 BI FUEL -03 Ort: Helsingborg
Fre 19 apr 2024 21:37 Svara med citat
Förra året så bytte jag batteri i en Passat -13 och en Jetta -12, ingen kodning, funkar precis som det sak.
candyweiss
Donator 100 Tiguan II 2.0 tsi Ort: Svedala
Lör 20 apr 2024 7:58 Svara med citat
Jag bytte batteri i min Golf VI 2011 utan kodning, fungerade utan problem.
Gilberto
Golf 7 1.4 TSI HighlineDSG Ort: Danmark
Lör 20 apr 2024 8:43 Svara med citat
Jag bytte förra våren. Mycket fungerade inte (och många varnings lampor tändes) tills jag kodade om batteriet.
Kanske beror det på model och utrustning i bilen?
Det måste vara nödvändigt på vissa bilar eftersom så många videos på YouTube visar hur man gör och varför... det är ju inte bara för att det är så kul att koda, som så många (inkl. mig) måste göra det. Very Happy

Därför frågar jag OP igen: är batteriet kodat? Det skadar ju inte att göra det, trots alla som säger här att dom inte
behöver.
Ha en trevlig helg.

Gilberto Boo hoo!

“Life is a disease: sexually transmitted, and invariably fatal.”
- Neil Gaiman --
candyweiss
Lör 20 apr 2024 10:49 Svara med citat
Man ska ju koda in batteriet för att allt ska bli rätt. Jag har gjort det på Tiguanen jag har nu.
pepe
Golf 7 SportsVan Ort: Kristinehamn
Lör 20 apr 2024 22:18 Svara med citat
candyweiss skrev:
Man ska ju koda in batteriet för att allt ska bli rätt. Jag har gjort det på Tiguanen jag har nu.

Vad blir det fel om man inte kodar
olle54
Golf 7 Sportkombi 1.4 TSI Ort: Karlshamn
Sön 21 apr 2024 7:02 Svara med citat
Laddströmmen kan bli annorlunda. Skulle tro att alla som inte kodar in ett nytt batteri inte märker nån skillnad, det är därför de skriver så. Jag läste på om detta när jag skulle byta batteri så jag mätte laddströmmen innan jag bytte och sen efter att jag bytt. När jag kodade in det nya batteriet sänktes laddströmmen. Tolkade det som att batteriövervakningen fattat att det var ett nytt batteri som inte behövde samma laddström som på det gamla. Kan väl bli så att det nya batteriet får onödigt hög laddström som kanske på sikt(?) kan förkorta livstiden på det nya batteriet.

Har en Golf Sportkombi 1.4 TSI Multifuel 2017 (tillverkad 08/2016)
candyweiss
Sön 21 apr 2024 10:56 Svara med citat
Misstänker att du har rätt i det du skriver olle54
jdaniels
Golf 7 GT Ort: Motala
Tis 10 sep 2024 21:55 Svara med citat
Bytte batteri idag och fick en jäkla massa felkoder, släckte dom flesta men alla gick inte förrän jag hade kört en liten testrunda.
Innan bytet laddade det 14,4v efter 12,2 så jag antar att jag blir tvungen att koda batteriet då detta har lite mer kräm.
Återkommer om ett par dagar...
Stötfångaren
Mån 16 sep 2024 17:12 Svara med citat
Min Golf 7 med originalbatteriet laddades med 15.7 V och därmed förstörde det helt. Påpekade för verkstaden att det är fel på regleringen för laddspänningen till batteriet. De gav mig ett nytt batteri utan kostnad eftersom dagens "bilmekaniker" enbart kan byta ut saker istället för att mäta och felsöka. De flesta saker de byter ut är dessutom helt felfria. Sorgligt!