Forum - Golf 7 (13-19) - Motorbyte Golf7 1.2 BMT

RolleCC
Golf 7 2013 Ort: Stockholm
Mån 02 sep 2024 13:46 Svara med citat
Min Golf som alltid servats på aukt verkstad i tid och gått 14k mil började sota en del, såg sotstänk på bakskärmen.
Lämnade in den för felsök och resultatet blev rekommenderat motorbyte och avgasturbo...
Det var olja på kamaxelhuset och röret till avgasturbon. Dålig tätning vid avgasturbon som läcker invändigt. Överflödig olja vid tändstift och dålig kompression på cylinder 3

Inte så kul att få den i ansiktet! Bilen besiktad idag utan anmärkning Smile

Byte av motor skulle kosta 130k men det är ju inte bilen värd så vad göra?
Köra tills den skär ihop eller hitta någon som kan byta/renovera motor billigare?
Någon rekommendation?
pepe
Golf 7 SportsVan Ort: Kristinehamn
Mån 02 sep 2024 18:25 Svara med citat
Kolla med bilskrotar ett komplett motor, kan vara värd besvären.
maxmsm
Golf 4 2,0 BI FUEL -03 Ort: Helsingborg
Mån 02 sep 2024 20:44 Svara med citat
Håll hårt på högerregeln.
Schiznit
Golf 7 1.5 DSG7 -19 Ort: Stockholm
Mån 09 sep 2024 8:02 Svara med citat
maxmsm skrev:
Håll hårt på högerregeln.

Den. I stockholm är det ingen som har koll på högerregeln men utanför är det stenhårt med den biten.
maxmsm
Mån 09 sep 2024 10:24 Svara med citat
Schiznit skrev:
Den. I stockholm är det ingen som har koll på högerregeln men utanför är det stenhårt med den biten.

Jag har hört att stockholmarna kör sämre än malmöiterna och om detta är sant så är det katastrof...
Schiznit
Mån 09 sep 2024 10:29 Svara med citat
maxmsm skrev:
Jag har hört att stockholmarna kör sämre än malmöiterna och om detta är sant så är det katastrof...

Ja alltså i sthlm följer ingen högerreglen utan det är den som är på största vägen som har företräde. I alla andra ställen i sverige där jag kört känns det som man håller hårt på högerregeln vilket kan överraska stockholmare när det är just en mindre väg och en större. Har bott i sthlm hela mitt liv och ja, finns många extremt kassa bilförare här.
maxmsm
Mån 09 sep 2024 10:38 Svara med citat
Schiznit skrev:
Ja alltså i sthlm följer ingen högerreglen utan det är den som är på största vägen som har företräde. I alla andra ställen i sverige där jag kört känns det som man håller hårt på högerregeln vilket kan överraska stockholmare när det är just en mindre väg och en större. Har bott i sthlm hela mitt liv och ja, finns många extremt kassa bilförare här.

Om det inte står i LTF att förare på större väg har företräde och att högerregeln inte gäller så kan det bli kostsamt för den från vänster.
Schiznit
Mån 09 sep 2024 10:48 Svara med citat
maxmsm skrev:
Om det inte står i LTF att förare på större väg har företräde och att högerregeln inte gäller så kan det bli kostsamt för den från vänster.

Exakt. Så sthlm är ett bra ställe om man vill smälla med vållande motpart Laughing
Stötfångaren
Golf 7 , ID3, Audi S3 Ort: Stockholm
Mån 16 sep 2024 18:13 Svara med citat
Schiznit skrev:

Om man stirrar på sin iPhone för att kolla likes, ja då behöver man inte stanna för rödljus eller övergångsställen. Det måste ju varje människa fatta (läs: Facebookbimbo) att man har koncentrationen någon annanstans än på vägen! Det är ju självklart!
maxmsm
Mån 16 sep 2024 20:24 Svara med citat
Stötfångaren skrev:
Om man stirrar på sin iPhone för att kolla likes, ja då behöver man inte stanna för rödljus eller övergångsställen. Det måste ju varje människa fatta (läs: Facebookbimbo) att man har koncentrationen någon annanstans än på vägen! Det är ju självklart!

Jag älskar humorn när det ställer till det för rattsurfarna, förra söndagen så körde jag på en gata där det var 3 betongblock med hastighetsskyltar(40) på som tvingade fordonen att köra lite slalom och precis när jag hade passerat dessa och skulle svänga in på nästa gata så blinkar det till bakom och en Rinkebyamazon hade kört rakt in i det första betongblocket och rakt över hastighetsskylten han/hon kollar nog lite noggrannare nästa gång....
Stötfångaren
Tis 17 sep 2024 17:56 Svara med citat
maxmsm skrev:
Jag älskar humorn när det ställer till det för rattsurfarna, förra söndagen så körde jag på en gata där det var 3 betongblock med hastighetsskyltar(40) på som tvingade fordonen att köra lite slalom och precis när jag hade passerat dessa och skulle svänga in på nästa gata så blinkar det till bakom och en Rinkebyamazon hade kört rakt in i det första betongblocket och rakt över hastighetsskylten han/hon kollar nog lite noggrannare nästa gång....

Ja, fast det är ju ingen humor när människor och djur blir påkörda därför att Facebook är mer betydelsefullt under bilkörning än uppmärksamhet.
maxmsm
Tis 17 sep 2024 20:15 Svara med citat
Stötfångaren skrev:
Ja, fast det är ju ingen humor när människor och djur blir påkörda därför att Facebook är mer betydelsefullt under bilkörning än uppmärksamhet.

Nej, det är ingen humor, men i fallet jag skrev om så mulades en vägskylt ner och Rinkebyamazonen fick garanterat dyra skador av smällen mot betongblocket.
Stötfångaren
Ons 18 sep 2024 16:50 Svara med citat
maxmsm skrev:
Nej, det är ingen humor, men i fallet jag skrev om så mulades en vägskylt ner och Rinkebyamazonen fick garanterat dyra skador av smällen mot betongblocket.

Du är ju enbart barnslig!
maxmsm
Ons 18 sep 2024 19:39 Svara med citat
Stötfångaren skrev:
Du är ju enbart barnslig!

Som man känner sej själv känner man andra.
Stötfångaren
Ons 18 sep 2024 19:48 Svara med citat
maxmsm skrev:
Som man känner sej själv känner man andra.

Du har erfarenhet! Very Happy
r o l l e
Ingen VW Ort: Stockholm
Tor 19 sep 2024 16:19 Svara med citat
Stötfångaren skrev:

Humorn är när de försöker köra sönder betongsuggor istället och får en helt trasig bil. Very Happy Very Happy Very Happy

Och till det lite allvarligare kanske det är vad som behövs för att de som kraschar bilen ska tänka till nästa gång och inte köra på människor...
maxmsm
Tor 19 sep 2024 20:23 Svara med citat
r o l l e skrev:
Humorn är när de försöker köra sönder betongsuggor istället och får en helt trasig bil. Very Happy Very Happy Very Happy

Och till det lite allvarligare kanske det är vad som behövs för att de som kraschar bilen ska tänka till nästa gång och inte köra på människor...

Skönt att det finns medlemmar som förstår min tanke! Thumbs up
candyweiss
Donator 100 Tiguan II 2.0 tsi Ort: Svedala
Fre 20 sep 2024 5:07 Svara med citat
maxmsm skrev:
Skönt att det finns medlemmar som förstår min tanke! Thumbs up

Absolut, vi med hjärna förstår Regular Smiley
maxmsm
Fre 20 sep 2024 19:47 Svara med citat
candyweiss skrev:
Absolut, vi med hjärna förstår Regular Smiley

Misstänkte det!

Jag hade en kollega när jag bodde och jobbade i Småland som hade ett favorituttryck när det gick åt H-E för någon och det var:
"Somliga straffar Gud meddetsamma" vilket jag tycker hade passat föraren i Rinkebyamazonen väl.
Stötfångaren
Sön 22 sep 2024 17:49 Svara med citat
Vilka "hjärnor" ... Rolling Eyes
Gilberto
Golf 7 1.4 TSI HighlineDSG Ort: Danmark
Mån 23 sep 2024 13:28 Svara med citat
Sluta nu grabbar... Detta är inte Facebook men ett fora för VW ägare som ber om tips, hjälp och ideer... suck.

“Life is a disease: sexually transmitted, and invariably fatal.”
- Neil Gaiman --