Golf1,6multifuel
Golf 6 1,6 multfuel Ort: Malmö |
|
maxmsm
Golf 4 2,0 BI FUEL -03 Ort: Helsingborg |
|
Stötfångaren
Golf 7 , ID3, Audi S3 Ort: Stockholm |
Tor 13 feb 2025 13:46 |
|
Du vill alltså blåsa ur mer föroreningar. Byter du sedan tillbaka när det är dags för besiktning?
|
|
candyweiss
Donator 100
Tiguan II 2.0 tsi Ort: Svedala |
|
Golf1,6multifuel
Golf 6 1,6 multfuel Ort: Malmö |
Tor 13 feb 2025 15:11 |
|
Stötfångaren skrev: | Du vill alltså blåsa ur mer föroreningar. Byter du sedan tillbaka när det är dags för besiktning? |
Golf 6 1,6 multfuel,
Motorkod: CMXA
|
|
Golf1,6multifuel
Golf 6 1,6 multfuel Ort: Malmö |
Tor 13 feb 2025 15:14 |
|
Stötfångaren skrev: | Du vill alltså blåsa ur mer föroreningar. Byter du sedan tillbaka när det är dags för besiktning? |
Golf 6 1,6 multfuel,
Motorkod: CMXA
2011
|
|
Golf1,6multifuel
Golf 6 1,6 multfuel Ort: Malmö |
Tor 13 feb 2025 15:17 |
|
candyweiss skrev: | Eftersom du själv lämnar så kass information så måste den som svarar gissa  |
Tacksam om du bara svarar på min fråga.
OM DU KAN SVARET.
(Så lång har jag inte tänkt än.)
|
|
Stötfångaren
Golf 7 , ID3, Audi S3 Ort: Stockholm |
Tor 13 feb 2025 15:19 |
|
Golf1,6multifuel, vänligen svara bara om du har gjort det!
|
|
maxmsm
Golf 4 2,0 BI FUEL -03 Ort: Helsingborg |
Fre 14 feb 2025 20:08 |
|
Golf1,6multifuel skrev: | Golf 6 1,6 multfuel,
Motorkod: CMXA
2011 |
Om det är en Golf så kanske du inte ska ställa frågan under Passat, det borde vara säkrare att hitta kunniga svar under Golf och rätt modell.
|
|
golf666
Golf 1 1.8 Turbo -75a Ort: Falun |
|
r o l l e
Ingen VW Ort: Stockholm |
Tor 08 maj 2025 8:23 |
|
Golf1,6multifuel skrev: | Tacksam om du bara svarar på min fråga.
OM DU KAN SVARET.
(Så lång har jag inte tänkt än.) |
Verkar inte som du tänkt speciellt mycket...
Det som händer om du gör detta byte är att avgasreningen blir sämre.
För varje version Euro3, Euro4, Euro5, Euro 6 etc så har kraven skärpts. Det är inte nivån av rening som skärpts, utan hur snabbt reningen kommer igång.
Hur snabbt reningen kommer igång löses dels med bättre katalysator, sedan ofta med inställningar i motorns styrdon.
En tidig Euro3 bil bara startar på eventuellt lite högre tomgångsvarv 1000 varm/min om standard är 850 varv/min, medans en Euro6 bil går upp på kanske 1500 varv/min (eller lite mer) under några sekunder för att producera lagom stor mängd varma avgaser för att starta katalysatorn.
Prova att stå bakom avgasröret och lukta när en gammal golf eller passat från 1989 startas och kolla klockan hur lång tid det tar innan det slutar lukta starkt av bensinavgaser, gör sedan samma med en 2024 bil.
|
|