Nirak
Golf 7 1.0 TSI -17 Ort: Varberg |
Fre 21 mar 2025 11:03 |
|
Hej!
Min Golf 1.0 TSI från 2017 har sedan något år tillbaka upplevts... Ja, hur ska man säga... Vinglig?
Jag upplever att jag får snurra ratten väldigt mycket mer i svängarna. Den känns mer vinglig/instabil i högre hastigheter och nu går den rakt när jag backar ut från parkeringen om ratten står vriden åt höger (ca 90 grader) vid starten. Vid svängar i (åtminstone) låg hastighet låter det som någon form av elektronik eller motor börjar jobba väldigt mycket, trots att ratten inte vridits i botten. Jag har försökt att intala mig själv att jag är överkänslig eftersom de inte funnit något knas vid vare sig verkstadskontroll, service i höstas (jag frågade om de kunde kolla upp det) eller besiktning för någon månad sedan men jag kan inte riktigt släppa det.
De Golf-bilar jag kör i tjänsten upplever jag reagerar tydligt i styrningen och de känns inte lika vingliga vid motorvägskörning.
Är det någon som har en susning om, och i sådana fall vad, det kan bero på och kan förklara det på en femårings nivå?
Senast ändrad Fre 11 apr 2025 8:31, ändrad totalt 1 gång
|
|
candyweiss
Donator 100
Tiguan II 2.0 tsi Ort: Svedala |
Fre 21 mar 2025 12:50 |
|
Du har såklart gjort hjulinställning?
|
|
Nirak
Tor 10 apr 2025 11:26 |
|
candyweiss skrev: | Du har såklart gjort hjulinställning? |
Jo
|
|
candyweiss
Donator 100
Tiguan II 2.0 tsi Ort: Svedala |
Tor 10 apr 2025 14:26 |
|
När?
|
|
Nirak
Tor 10 apr 2025 16:14 |
|
I samband med att jag fick problemen från början. Sedan undrar jag iofs hur det skulle kunna påverka känsligheten i styrningen och någon motor som låter väldigt ansträngd under svängar i låg hastighet (~10km/h, på det sättet?
|
|
pepe
Golf 7 SportsVan Ort: Kristinehamn |
Tor 10 apr 2025 19:56 |
|
Nirak skrev: | I samband med att jag fick problemen från början. Sedan undrar jag iofs hur det skulle kunna påverka känsligheten i styrningen och någon motor som låter väldigt ansträngd under svängar i låg hastighet (~10km/h, på det sättet? |
Du har elektrisk servo, och du ska inte höra något från elmotorn, det gör inte jag på min bil,
så låt verkstan kolla styrningen
|
|
Nirak
Fre 11 apr 2025 8:40 |
|
pepe skrev: | Du har elektrisk servo, och du ska inte höra något från elmotorn, det gör inte jag på min bil,
så låt verkstan kolla styrningen |
Jag tänkte ju också det eftersom ingen annan bil jag kör beter sig på dethär sättet, men allt har påståtts vara i sin ordning vid kontrollerna. Det är onekligen lite frustrerande eftersom den inte är lika nice att köra. Så jag undrar lite vad jag ska be dem om för hittills har det inte noterats något knas. Någon som vet något om kunskaperna skiljer sig åt mellan olika märkesverkstäder?
|
|
pepe
Golf 7 SportsVan Ort: Kristinehamn |
Fre 11 apr 2025 12:12 |
|
. Någon som vet något om kunskaperna skiljer sig åt mellan olika märkesverkstäder?[/quote]
Vist finns det olika nivå på kunskaperna,
försök med någon privat verkstad som också kan släcka ombesiktnings felen
så fixar det sig säkert, för grön lampa får inte vilken verkstad som helst.
|
|