Stora problem, efter mycker om och men tror jag att jag fått tag i rätt lampa Osram D2S (Xenarc) har fixat 2 stycken på en gång. Nu var det dock inte "bara" att byta dem, det går inte komma åt. Måste man lossa hela lycktan? om man måste det verkar det som att man måste lossa hela stötfångaren fram, är det verkligen så? någon som vet hur det går till?
Nu har jag läst lite och tydligen måste man ta bort stötfångaren fram för att kunna lossa på lycktan, kul med några timmars arbete för att byta 2 lampor... men men...
Vet tyvärr inte men på OSRAMs hemsida står det 1100:- set av 2st. Men den jag fixa lamporna av sa runt 1000:- styck. Så är inte 100% säker på priset tyvärr då jag fick specialpris.
Nu är jag väldigt fundersam, en annan person sa att man kan byta lamporna utan att ta bort allt men att det är väldigt trångt, kanske går om man tar bort batteriet...
Ingen som vet säkert om man kan byta dem utan att montera ner halva bilen?
Ringde ner och fråga VAG idag och de ville ha runt 2000:- för jobbet utan delar... så att jag fixar det själv är det nog ingen tvivel om.
Nu har jag bytt båda lamporna, jag behövde inte ta bort lycktglasen, front m.m, på sidan med spolarvätskebehållaren behöver man inte göra något mer än att ha tålamod och få lite skrapmärken på händerna. För att komma åt lampan på batteri "sidan" får man ta bort batteriet, lossa 2 skruvar på luftburken så man kan ta loss "luftröret" som leder luft till luftburken. Ta bort skyddskåpan i plast framför för att komma åt lampan på insidan, släppa på en plastplugg, sedan är det till att ha småfingrar där också, tog mig ca 1 timme och 30 minuter, skulle jag göra om det skulle det nog ta under timmen.
Nu har man två nya Xenon lampor igen (D2S var rätt). Arbetskostnad 0:- hade jag lämnat in den hos VAG ca 2000:- + lampor, så nu är jag glad