Forum - Golf 3 (92-99) - Oket eller något annat?

Jopps
Golf 3 GL 1.8 i -96 Ort: Göteborg
Fre 23 mar 2007 20:11 Svara med citat
Tja!
Har vart iväg under dagen till Uddevalla, i en tävling med mig själv har jag hela veckan kört som en riktig gubbe för att se förbrukningen om man bara ligger lagligt å kör... (0,675 nu)

Men!

Så skulle jag svänga av å handla, sänker stereon och bromsar och svänger lätt.
Då hör jag att det låter som att någon broms ligger på....
Provar bromsa igen, men det låter ingenting... men det gjorde det när jag bromsar hårt, ni vet.. det där skorrande ljudet, jag får visst mohugg i ratten också eftersom jag svängde med.

Kom hem, Pillade ner däcket och kollade om det var något lätt synligt, typ beläggen eller om oket låg på.
Men skivan snurrade hur fint som helst.....
Men vänta nu, växeln ligger ju i... Hmmm... Då saknas skruven till bromsskivan ser jag, även om inte det gör något... kan ha borrats loss för att byta skivor, eller gått av på motorvägen..

Skivan var nersliten 2-3mm, klossarna är det 7-8mm kvar på, oket har inte fasnat.... vad fan kan det vara? Nån som har någon idé?

Bytte ett bromsrör bak för ett par veckor sedan, då dom även bytte bromsvätska...

Wroooooom
Jopps
Lör 07 apr 2007 13:17 Svara med citat
Nu vet jag vad det var!

Hade inne bilen för ett byte av Spindelleden på höger sida för några veckor sedan.
När jag ringde verkstaden i veckan och undrade om dom hade tid att kolla på problemet nu i veckan bad han mig rensa glidbanan för bromsskivan vid oken.

Igår plockade jag ner vänster och höger fram och bankade, filade och rengjorde från beläggningar.
Men när jag skulle ta loss oket på högersidan märkte jag att den nedre bulten inte fanns där! Evil or Very Mad

Idioterna har haft loss oket för att komma åt spindelleden, men glömt den nedre bulten, med påföljd att vid kraftigare inbromsningar har oket flyttat sig snett nedåt mot skivan, vilken har tagit emot överkanten, därav det skrapande ljudet.

Dom lär få sina fiskar varma på Tisdag när jag skall dit och skälla ut dom efter noter. Ett byte av oket och nya skivor fram är på sin plats tycker jag.

Wroooooom
jöns
Donator 200 Ingen VW Ort: Hässleholm
Sön 08 apr 2007 1:55 Svara med citat
ja, och sen allt ditt jobb och psykiska lidande....

och sen lite pengar tillbaka då de inte gjorde det riktigt...

tycker du inte??

Clio Sport 2,0 16v -01
Jopps
Tis 10 apr 2007 9:15 Svara med citat
jepp, skall dit efter jobbet.. Han lät tillbördigt underdånig iallafall Smile

Wroooooom
graul
VW Corrado Mk4,S3,b5,B5,b6 Ort: Stockholm
Tis 10 apr 2007 17:47 Svara med citat
hur gick det?
jöns
Tis 10 apr 2007 23:41 Svara med citat
väntar med spänning......

Clio Sport 2,0 16v -01
Jopps
Ons 11 apr 2007 10:46 Svara med citat
Jodå....
När jag kom dig, föranmäld som jag var visade det sig att han inte hade ngn bult! (M14x1,5x35 för övrigt)
Jag hoppade i en av deras lånepolos och brände gummi hela vägen till muttergubben 500m bort och skrev upp den på deras firma.
Monterat och klart lade jag fram mina argument, varpå vi kom fram till att ett nytt ok alternativt en gratis service nästa gång vore på sin plats.

Fan vet om man vågar lämna in skiten på större jobb än vanlig service på samma ställe igen utan att kontrollera jobbet.... men å andra sidan vet dom ju nu att jag är en jobbig jävel som kan bilar och som kan kontrollera deras jobb, därför blir dom nog mycket noggrannare nästa gång.

Wroooooom
jöns
Ons 11 apr 2007 14:31 Svara med citat
bra jobbat. du blev det ju ganska bra till slut. dock tycker jag att du skulle fått rabatt på det förra jobbet då de inte gjorde det ordentligt. men de tog säkert betalt för det....=(

men det var ju inte helt fel.

ibland får man stå på sig lite.

Clio Sport 2,0 16v -01
diesel_dege
VW Caddy 1,6-83 Ort: Sjöbo
Ons 11 apr 2007 22:04 Svara med citat
men å andra sidan vet dom ju nu att jag är en jobbig jävel som kan bilar och som kan kontrollera deras jobb, därför blir dom nog mycket noggrannare nästa gång.

Och om du nu kan bilar vad f*an lämnar du den på verkstad för då??

VW med passion för bilar
Jopps
Tor 12 apr 2007 12:57 Svara med citat
Måste erkänna för mig själv att jag inte har lika mycket tid att pilla med brukksbilen längre... skulle vara om man hade ett garage och en projektbil, men med en massa åkande på jobb och fru å dotter så finss inte tiden till det.

Wroooooom