Forum - Golf 3 (92-99) - Kompression i MK3 GTD (AAZ)?

thoern
Golf 3 GTD-93 Ort: Lidköping
Sön 22 apr 2007 14:38 Svara med citat
Va och köpte en MK3 GTD igår(lördag) och när jag nästan hade kommit hem, hade kört 19 av 22mil så tvärstanna bilen bara, visade sig vara drivhjulet till multi och kamremmen som hade lossnat från vevaxel, skoj Applause

har iallafall bogserat hem bilen nu och tänkte vara schysst mot säljaren och kolla hur illa det är, har lite funderingar bara på hur nollningen funkar på motorn nån som har bilder eller vet vart märkningarna är?

Undrar lite hur man kollar komp på en diesel, är juh inte bara att plocka bort stiften direkt Razz
Demonterar man spridarna och kollar det den vägen?

Nån som vet hur högt komp det är i en AAZ och om det finns nån chans att frigången är så hög att man inte har krökt alla ventiler?
mellowd
Golf 2 gti 16v -87
Sön 22 apr 2007 21:33 Svara med citat
Isbjörnen här är dieselmannen Regular Smiley Razz

mk2 vr6
ISBjörnen
Ingen VW Ort: Malmö
Mån 23 apr 2007 10:13 Svara med citat
du plockar bort spridarna o tar kompett där.

Nollningen e lätt. nolla pumpen genom att sätta i ett 6 mm bor i hålet, ställ veven rätt genom att hitta skåran via hålet i v-lådan, kammen kan bara stå på ett sätt. i den änden mot lådan finns ett spår, där lägger du en fil lr liknade när du sätter på remen.

Mit freundlichen Grüssen
Mattias Kristensen
Återupplivad och pånytt född
thoern
Mån 23 apr 2007 10:31 Svara med citat
grejade lite igår och hittade felet efter att ha plockat bort multiremmen och det.

Bulten som håller remhjulet i veven hade gått av Sad

Så det enklaste och billigaste just nu är väl att hitta en motor och byta eller vad tror nu?

Finns väl ingen chans att ventiler har klarat sig!

Nån som har en AAZ motor stående? Regular Smiley
ISBjörnen
Mån 23 apr 2007 10:54 Svara med citat
ventilerna brukar inte klara sig. inte på mina bilar i iaf. att bulten går av är inte heller ovanligt tyvärr, jag har inte hittat någon billig lösning på problemet ännu.

Mit freundlichen Grüssen
Mattias Kristensen
thoern
Mån 23 apr 2007 12:07 Svara med citat
ingen som har en extra motor ståendes då Regular Smiley
ISBjörnen
Mån 23 apr 2007 13:08 Svara med citat
skicka ett mail till denna killen. han kan ha stående o hälsa från mig. daniel__holmgren@hotmail.com

Mit freundlichen Grüssen
Mattias Kristensen
thoern
Mån 23 apr 2007 14:26 Svara med citat
okej, får testa det. tack för tipset.