Forum - Golf 5 (04-08) - Motorvärmare/kupevärmare

tubbe855
Golf 5 R32 Ort: Strängnäs
Sön 28 okt 2012 14:20 Svara med citat
Någon som vet var man lättast går in med kabeln till kupevärmaren utan att göra något nytt hål,tänkte om det finns någon bra genomförings-hål??det är en Golf R32 06a.
Tacksam för tips
Sam
Golf 5 R32 Ort: Stockholm
Sön 28 okt 2012 22:09 Svara med citat
Ja under plasten som torkarmren till vänster finns det ett hål

ta bort handsfacket och komfortstyrdonet (koppa inte ur bara lägg åt sidan)

så ser du hålet och kan lätt dra igenom kabeln

Verkstadstekniker Mekonomen, Tidigare Mek på VAG

BUB by GIAC+ DSG by GIAC + 4Motion

<3 BUB !!
Basilusin
Golf 1 LX -83 Ort: Finland
Ons 16 jan 2013 15:08 Svara med citat
Sam skrev:
Ja under plasten som torkarmren till vänster finns det ett hål

ta bort handsfacket och komfortstyrdonet (koppa inte ur bara lägg åt sidan)

så ser du hålet och kan lätt dra igenom kabeln

Jag prövade denna guideline och fann plasten under torkararmen efter ett tag. Började sedan demontera handsfacket och trodde att det enbart skulle vara sex skruvar att demontera. Tog ett tag innan jag förstod ut att man skulle riva ner hela mittkonsolen för att komma åt den sjunde. ;o)

Komfortstyrdonet uppfattade jag som något i storlek av handen. Tog ett tag innan jag kom på att det var hela utrustningen man ser bakom handskfacket. Eller har jag fel? Finns det något filmklipp eller bilder på hur man går tillväga för att kunna flytta det? Föstår inte helt hur man skall gå tillväga.
Basilusin
Golf 1 LX -83 Ort: Finland
Ons 16 jan 2013 22:01 Svara med citat
Nåja, körde in bilen i ett varmt garage så nu fick jag till det. Först av allt: koppla bort polerna från batteriet å låt det gå ett par timmar (brukar de uppge på service stationer), så inte AirBag lampan börjar lysa (vilket jag lyckades åstadkomma).

Som det nämns tidigare i denna tråd skall man börja med att ta bort handsfacket. För att lyckas bäst kan det vara värt att se följande youtube-klipp innan man börjar:

När man väl fått bort handskfacket ser man komfortstyrdonet, detta behöver man inte göra någonting åt. Ovanför de två största silverfärgade torx-skruvarna finns det en pappersliknande skiva och under den en matta. Med fingrarna kan man lyfta den uppåt för att blotta plåten på bilen. Där finner man även en svart plastpropp. Tryck ut den genom plåten mot motorrummet, den faller inte långt och du tar bort den i ett senare skede.

Nästa steg är att gå ut ur bilen och leta efter plastluckan som finns ovan ett annat kablage nedan om vindrutetorkarn. När du har bort den kan man ta löst den mjuka delen närmast gångjärnet samt försiktigt lossa ca 30 cm av motorrummets övre tätningslist. För in defa/calix kabeln som skall in till kupen genom det hål som lämnade efter att du tog bort plastluckan. Lyft sedan plasten, som är närmast vindrutan, försiktigt i det hörn där du just lossat tätningslisten. Du kommer nu att se både kabeln och hålet in till kupén. Ta bort den svart proppen du tryckte ut inifrån bilen och för in kabeln några cm i kupén.

Gå sedan in i kupén igen och dra in kabeln en bit. Nedan ser du bilder på hur jag drog kabeln inne i kupén.

Bild

I paffskivan gjorde jag ett runt hål där kabeln kom ner och tryckte fast kontakten. Nedan ser ni en bild på hur det ser ut innan jag fäst den med skruvar:

Bild

Personligen rekomenderar jag Calix SlimLine 1400W kupévärmare för att den har en bra lösning med en fot som inte kräver fler skruvhål i bilen.

Ännu en bild som visar var jag tog hålet för kontakten på utsidan av bilen. På insidan fanns ett passligt hål i chassi. Så jag antog att det var här det var ämnat att den skall sitta.

Bild

Som ni ser har jag en mk6, ser kanske annorlunda ut på mk5:or.

Detta var min lösning och jag ansvarar ej för problem eller fel som kan uppstå om ni följer dessa direktiv.

Vinterbil: Golf 6 GT -10
a128
Golf 6 CAXA /MQ200 Ort: Karlskrona
Ons 16 jan 2013 22:06 Svara med citat
Jag funderar på om man inte kan sätta den mellan nummerskylten och uttaget för bogseröglan några cm upp så baksidan av kontakten med kabeln hamnar ovanför stötfångarbalken på Mk6:an

En VW går aldrig sönder, den upphör bara tillfälligt att fungera